اخبار روز

ورود / عضویت

فیلم عنکبوت مقدس پیش‌قراول فتنۀ مهسا امینی بود

فیلم عنکبوت مقدس را که پیش از فتنه مهسا امینی در سال 1401 برای اولین بار به نمایش در آمد می‌توان یکی از محصولات رسانه‌ای هماهنگ با فتنه به حساب آورد که هدفش تخریب قشر حزب اللهی اما در طی روایتی جعلی و دستکاری شده از قاتل زنجیره‌ای به نام سعید حنایی است.
فیلم عنکبوت مقدس

اثری برای تخریب تفکر و قشر حزب‌اللهی

فیلم عنکبوت مقدس دربارۀ قاتل زنجیره‌ای مشهدی به نام سعید حنایی است که مرتکب 16 قتل شد که طی این قتل‌ها زنان روسپی مشهدی را به قتل می‌رساند. آنچه در روایت جعلی فیلم عنکبوت مقدس روایت می‌شود که در ایران سانسور شدیدی برای نشر آن وجود دارد، روایت سعید حنایی اما در قالب تفکر جوانان حزب اللهی و معتقد به انقلاب اسلامی است. اینکه چطور یکدفعه همین موضوع برای فیلمسازی داخلی در سال 1398 برای شخصی به نام ابراهیم ایرج‌زاد جالب بوده و فیلمی دربارۀ آن می‌سازد به خصوص برای نیروهای امنیتی حائز اهمیت است.

در واقع آنچه پس از تماشای فیلم عنکبوت مقدس افراد از آن متنفر می‌شوند، جوانان حزب‌اللهی و این تفکر است که به تصویر کشیده می‌شود.

در فیلم، سعید حنایی پس از آنکه زنی را به قتل می‌رساند دوربین روی انگشتر عقیق او زوم می‌کند که انگشتر در واقع نماد شیعه اثنی‌عشری است و سپس زمانی که عبارت عنکبوت مقدس (Holly spieder)روی صفحه شکل می‌گیرد دوربین بالا می‌آید و در نمایی اکستریم لانگ شات شهر مشهد و مرکز شهر را که حرم امام رضا(ع) است نشان می‌دهد.

در واقع منظور علی عباسی از این تصویر این است که منظور از عنکبوت مقدس معاذ الله امام رضا(ع) است. چیزی که در همان زمان انتشار فیلم و حواشی‌اش از زبان هوتن شکیبا به آن اشاره شد و پای پستی در اینستاگرام عبارت یا عنکبوت را به کار برده بود.

فیلم عنکبوت مقدس

مذهبی‌های این فیلم اکثرا تیپ حزب اللهی و البته منحرف هستند. این را از همان دقایق اول فیلم و نوع نگاه جوانی با شمایل مذهبی در پیاده‌رو می‌فهمیم که به زنی نگاه می‌کند.

فیلم عنکبوت مقدس زیست زنان فاحشه مشهدی را به تصویر می‌کشد که گویا اولین مشتری آنان افراد مذهبی شیعه هستند. زمانی که زنی فاحشه به اتاق شخصی مذهبی می‌رود و روی دیوار تصویری نشان داده می‌شود که این شخص به نام ارسلان رحیمی، تاجر زعفران است و در کنار آن تابلویی از محمد رسول الله وجود دارد!

فیلم عنکبوت مقدس در مقایسه با دیگر آثار ضدایرانی-اسلامی

فیلم عنکبوت مقدس که با بازی زر ابراهیمی، بازیگری که سال‌ها پیش به دلیل انتشار فیلم غیراخلاقی‌اش مشهور شد، نه تنها فیلمی موهن به امام رضا است، بلکه فیلمی توهین‌آمیز به شیعیان، مردم مشهدی و کادر نیروی انتظامی است. در روایت سیاه‌نمایی فیلم عنکبوت مقدس گویا با فیلم «تهران تابویی» روبرو هستیم که کمی رقیق‌تر شده و تقریبا تمام افراد غیر از نقش زن خبرنگار با بازی زر ابراهیمی دچار فساد سیستماتیک هستند.

فیلم عنکبوت مقدس در مقایسه با دیگر فیلم ضدایرانی دختری که به تنها خانه می‌رود(2014) [1] لیلی امیرپور به لحاظ فرم و داستان فیلم قوی‌تری است اما بین فضایی که در فیلم تنها به خانه می‌رود و فیلم دیگر لیلی امیرپور به نام گروه بد[2] شباهتی وجود دارد و آن استفاده از تابلوها و المان‌های تصویری پس زمینه برای رساندن معانی است.

فیلم عنکبوت مقدس

همین موردی که نام تاجر زعفران روی دیوار نشان داده می‌شود خود یکی از این موارد است. البته فیلم‌های لیلی امیرپور آنقدر ضعیف هستند که حتی ارزش نقد کردن هم ندارند اما نشان می‌دهد دشمنان جمهوری اسلامی حتی روی چنین شخص ضعیفی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند ضربه‌ حتی کوچکی بزنند. فیلم اول امیرپور به قدری ضعیف است که حتی صدابرداری و صداگذاری‌اش مشکل دارد و در فیلم دوم سعی کرد از بازیگران مطرحی مثل جیسون موموآ و کیانو ریوز استفاده کند اما به دلیل ضعف شدید فیلمنامه باز هم به نتیجه دلخواه نرسید.

مخاطب فیلم عنکبوت مقدس عامه مردم هستند که یا زاویه‌‌ای با جمهوری اسلامی و قشر مذهبی حزب اللهی دارند یا ذهنی آماده برای تحت تأثیر قرار گرفتن از طرف تبلیغات دشمن دارند.

هدف عنکبوت مقدس؛ متنفر کردن مخاطب از مذهب و مذهبی‌ها

در فیلم عنکبوت مقدس تفکر شیعی طوری به تصویر کشیده می‌شود که گویی موافق قتل زنان روسپی و افراد بی‌حجاب است. سعید حنایی در فیلم مردی جانباز و دین‌دار است که البته به زیارت حرم امام رضا می‌رود و اشک می‌ریزد و معتقد است باید برای امام رضا شهر را پاکسازی کند، حال که به هیچ وجهِ ممکن، مطابق فقه شیعی شخصی حق ندارد زن دیگری به دلیل فحشاء به قتل برساند.

احکام دین را، خداوند متعال طوری قرار داده شده است که برای اثبات حکم زنا باید قدری شاهد عادل وجود داشته باشند و ماجرا را با شکل خاصی دیده باشند که اثبات حد زنا تنها در صورتی رخ می‌دهد که این اتفاق در فضای عمومی بیفتد!

عنکبوت مقدس، پیش قراول فتنه مهسا امینی و رفیق فاب علینژاد

اگر جریان رسانه‌ای فتنه مهسا امینی را یک تانک رسانه‌ای بدانیم، فیلم عنکبوت مقدس یکی از سربازانی است که این تانک را جلوتر از او همراهی می‌کند و پیش از آن دنبال جا انداختن این نکته است که تفکر واقعی دینی و حزب اللهی دنبال قتل و کشتن فاحشگان و بی‌حجابان است و زنان را کاملا وسیله‌ای جنسی می‌بیند. این فیلم برای اولین بار در 22 می 2022 معادل اول خرداد 1402 در جشنواره کن به نمایش در آمد و سه ماه بعد در اواخر شهریور برنامه فتنه مهسا امینی اجرایی شد.

شاید در هیچ فیلم حتی فیلم‌های ایرانیِ داخلی ژانر دفاع مقدس هم به این مقدار صدای اذان نداشته باشیم، انگاری که هر چه تلویزیون و بلندگو در شهر است اذان می‌گوید و ناخودآگاه همین صدای اذان با فضای تماما سیاه‌نمای فیلم حس انزجار از اذان و تفکر شیعی را منتقل می‌کند.

زر امیرابراهیمی که در فیلم نقش خبرنگار دارد زمانی که به هتل برای گرفتن اتاق مراجعه می‌کند، مرد مسؤول هتل به دلیل اینکه با ظاهری مانتویی، بدحجاب  وبا مقنعه است بهش تذکر می‌دهد و جالب که او کلماتی را بیان می‌کند با این مضمون که به تو ربطی ندارد و این همان جملاتی است که مسیح علینژاد با صحنه‌سازی‌های امر به معروفش جا انداخت.

تا جایی که الان به فرهنگ حاکم افراد بی‌حجاب درآمده و خود را مستحق توحش، توهین و حتی ضرب آمر به معروف می‌دانند و از طرف دیگر افراد مذهبی به علت ترس، از امر به معروف کردن این واجب خاک خورده و فراموش شده پرهیز می‌کنند.

زن پیروز؛ زن فمنیست مانتویی

فیلم عنکبوت مقدس فیلمی فمینیستی است و زر ابراهیمی نیز نقش زن خبرنگار و فمنیست مستقلی را بازی می‌کند که به تنهایی در برابر نیروی انتظامی ناتوان در دستگیری سعید حنایی، باعث می‌شود که حنایی دستگیر شود. نمایش چندین بارۀ نوار بهداشتی فمنیستی ما را یاد کمپین شرکت مای لیدی می‌اندازد که تبلیغات‌های سطح شهرش با این شعار بود که: #از_پریود_بگو!

فیلم عنکبوت مقدسفیلم عنکبوت مقدس

تمام چهره‌های مذهبی فیلم عنکبوت مقدس چهره‌های تیپیکال حزب اللهی و انقلابی هستند که به اسم جهاد علیه فساد همه راضی به این قتل‌ها هستند. از آخوند قاضی دادگاه گرفته تا دوست جانباز سعید حنایی و افراد دیگر همگی موافق این قتل‌ها نمایش داده می‌شوند، پسر حنایی به وجود چنین پدری افتخار می‌کند، شاید بخواهد راه او را ادامه بدهد و حنایی حتی راضی نمی‌شود که جنون را بپذیرد و با افتخار در دادگاه اعلام می‌کند این قتل‌ها را از عمد انجام داده است.

استفاده زیاد از صداها و تابلوهای نمادین در فیلم توی ذوق می‌زند و باعث می‌شود فیلم از مدیوم فیلم سینمایی خودش خارج شود و تبدیل به یک شعار روی پوستر شود.

در فیلم عنکبوت مقدس تصویر از زنان سنتی زنانی منفعل و بیسواد است و زن منطقی و پیروزِ ماجرا، زنی مانتویی است که به تنهایی به مشهد می‌آید و عدالت‌خواه است. او زنی است که با یک روایتی که خودش از گذشته‌ای می‌کند و روایتی از مامور نیروی انتظامی که ما می‌بینیم، گویی تمام افراد دنبال سوء استفاده جنسی از او هستند.

سعید حنایی در فیلم عنکبوت مقدس مردی با موهای خضاب کرده است، حنا که مطابق طب سنتی و احادیث طبی دارای خواص بسیار جسمی است و حتی تاثیرات معنوی دارد. جایی که فیلم عنکلبوت مقدس هدف گرفته تفکر شیعه انقلابی با تمام وجوه سبک زندگی آن است.

مشهد به تصویر کشیده شده در فیلم مشهدی ذوب شده در مذهب است و در فیلم تأکید زیادی روی اذان می‌شود، حتی زمانی که سعید حنایی به خانه می‌آید و سراغ فرزندش را می‌گیرد، مادرش می‌گوید که: علی رفته اذان بگوید. از مدت‌ها پیش تلاش برای تغییر فضای مشهد و قم آغاز شده است و صفحاتی مجازی برای نشان دادن تصویری غیر مذهبی در شبکه‌های اجتماعی ساخته شده است.

مأمور نیروی انتظامی و مسؤول پرونده حنایی در فیلم مردی زن‌باره و منحرف است که قصد سوء استفاده جنسی از زر ابراهیمی دارد. نرم شدن او زمانی اتفاق می‌افتد که زر ابراهیمی سیگاری به او تعارف می‌کند و او سیگار را قبول می‌کند.

در روی تصویر روزنامه‌ای که در فیلم نمایش داده می‌شود نوشته شده که عنکبوت قاتل بر مشهد سایه گسترده است که در واقع منظور از عنکبوت قاتل در فیلم علاوه بر سعید حنایی، منظورشان معاذ الله امام رضا(ع) است.

آخوند قاضی فیلم شخصی است که با وجود فساد سیستماتیکی فیلم نمایش می‌دهد و طوری روایت می‌کند که حنایی قربانی آن است، سفیدنمایی می‌کند.

تخریب مطالبه‌گران حجاب پیش از فتنۀ مهسا

درونمایه و هدف نهایی فیلم علی عباسی چیز جز تخریب مطالبه‌گران حجاب است. فیلم عنکبوت مقدس محصولی فرهنگی در کنار جنبش مهسا امینی است که قشر حزب اللهی را هدف گرفته است، همانطور که طی این فتنه شخص رهبری هدف قرار گرفته بود و بر خلاف دیگر شورش‌ها به شخص رهبر معظم انقلاب فحاشی می‌شد و شعارهایی ضد او داده می‌شد.

فیلم عنکبوت مقدس قصد توهین به ترور هویت جانبازان جنگی دفاع مقدس را هم دارد. زمانی که زمان تفریح با خانواده‌اش توپ به سر او می‌خورد و دچار تنش می‌شود و حالتی شبیه جانبازان موجی پیدا می‌کند و می‌خواهد به پسرش حمله کند.

سعید حنایی بر خلاف گفته‌هایش در فیلم منحرف جنسی است، در واقع در یکی از قتل‌ها همراه با حالات یک شخص منحرف، زنی را به قتل می‌رساند. این همان تهمتی است که علاوه بر براندازان در میان رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاحاتی نیز جریان داشته و هر گاه انقلابی‌ها اعتراض کردند که این چه وضعیتی در خیابان است که افراد هنجارشکن به وجود آورده‌اند، سریعا تهمت می‌زنند که شما چون تحریک می‌شوید چنین حرفی را می‌زنید. در واقع در زمانی که این فیلم منتشر شد اگر کسی به نقدی دقیق دربارۀ آن می‌پرداخت می‌شد نگاه غالب دشمن و حرف‌هایی را که بعد از آن طی فتنه مهسا امینی خواهند زد، تشخیص داد.

فیلم عنکبوت مقدس تابلویی بود که جلوی چشم همه بود و کسی آن را ندید، چرا که مدت‌ها است در این کشور دلسوزی برای فرهنگ کشور نمی‌یابیم و مؤسسات عریض و طویل خورندۀ بیت‌المال عمل آنچنان مؤثری ازشان دیده نمی‌شود.

در تحلیل لایه روانشناختی شخصیت سعید حنایی باید گفت که او به لحاظ روانی در فیلم شخصیتی عصبی و شهوانی است، چهره‌ای کاملا مذهبی و بسیجی دارد، زائر امام رضا است و به طور کلی از زن‌ها نفرت دارد.

ویکی‌پدیا رسانه کاملا با طرف و همراه‌کننده درونمایۀ عنکبوت مقدس

فیلم عنکبوت مقدس

جالب آنکه صفحۀ ویکی‌پدیای سعید حنایی که در واقع بر خلاف تصور موجود که تصور می‌شود رسانه‌ای بی‌طرف است، کاملا روایتی همراه با این فیلم را روایت می‌کند. ویکی‌پدیا همان روایتی را که بی‌بی‌سی فارسی 19 روز پس از اولین اکران فیلم در کن را می‌نویسد، بازتاب می‌دهد و تمام منابع این صفحه به بی‌بی‌سی ارجاع داده می‌شود. بی‌بی‌سی همان رسانه‌ای است که همراه با ایران اینترنشنال و منوتو نقش مهمی در فتنه مهسا امینی بازی کردند.

ناشی‌گری علی عباسی در فیلمنامه عنکبوت مقدس، جایی خودش را نشان می‌دهد که جامعه را همه طرفدار سعید حنایی و قتل‌هایش نشان می‌دهد و خودش هم به آن افتخار می‌کند و در دادگاه برایش سوت و کف می‌زنند و عده‌ای جلوی دادگاه به محاکمه سعید حنایی اعتراض می‌کنند اما با این وجود اعدامش می‌کنند. خب اگر کل جامعه موافقش بودند و الکی هم توی اتاق شلاقش می‌زنند پس چرا اعدامش می‌کنند وقتی همه افکار عمومی غیر از خبرنگار زن موافقش هستند؟ این تناقضی است که در فیلمنامه به آن برمی‌خوریم.

جامعه سنتی فیلم عنکبوت مقدس زمانی که خبرنگار زن با خانواده یکی از مقتولان صحبت می‌کند از مرگ دخترش خوشحال است، این را باید در کنار جریانات قتلی که به وسیلۀ جریانات خبری اصلاحات، فمنیسیتی و براندازان تحلیل کرد. زمانی که قتل دختری به نام رومینا به دست پدرش پررنگ می‌شود و به تازگی هم خبری را منتشر کردند از قتل پسری که حالات زنانه داشته، در واقع زمزمه‌های بروز LGBTQ++ به گوش می‌رسد و به زودی باید منتظر ظهور بیشترشان باشیم.

تصویر فاحشه روی نقش توحید

فیلم عنکبوت مقدس

در یکی از جلساتی که با مرحوم استاد محمدحسین فرج‌نژاد داشتیم، استاد در لپ‌تاپش تصاویر فرش‌های ایرانی را نشان می‌داد و می‌گفت فرش اگر اصیل باشد باید 7 حصار داشته باشد که نمادی از 7 آسمان در مبانی دینی است و به یک نقطه واحد برسد که مشکی، سفید یا قرمز است که در واقع نماد وحدت است و هر کدام اسمی دارد. استاد می‌فرمود اگر شما بدانید که فرش، این اثر اصیل هنری ایران چه مفاهیمی از توحید را درون خودش دارد شاید دیگر پایتان را جلویش دراز نکنید! جالب آنکه فیلم پوستر فیلم عنکبوت مقدس تصویر زنی فاحشه است که در میان یک فرش ایرانی نقش بسته است.

این پوستر به صورت نمادین، معنای جریان رسانه‌ای پشت سرش را نشان می‌دهد که قرار است جنبشی زنانه از افراد بدکاره روی این فرش شکل بگیرد و آن را پشت سر خودش قرار بدهد.  به فتنه مهسا امینی، جنبش فواحش گفتند و افراد معترضی را طی این جنبش دیدیم که دنبال برهنگی بودند و برهنه شدند و از خودشان عکس گرفتند و حتی برخی بازیگران فیلم‌های مستهجن هم به میدان آمدند و از آن حمایت کردند. همچنین بین افرادی که ادعا می‌شد به دست جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند افرادی مشکوک به این بودند که دارای مشکلات اخلاقی باشند. به هر حال این پوستر دقیق انتخاب شده بود و خبری از طرحی از پیش آماده شده می‌داد.

هدف گرفتن هویت جانباز انقلابی و فرهنگ دفاع مقدس

در فیلم روی جانباز جنگی بودن و سابقۀ به جبهه رفتن سعید حنایی تأکید زیادی می‌شود. در صحنه‌ای کمک‌های بنیاد شهید نشان داده می‌شود که کیسه‌های برنج به دست دوست هم جبهه‌ای حنایی به خانه آورده می‌شود و گفته می‌شود که او 623 روز در جبهه بوده است.

وقتی که از حنایی می‌خواهند تا در دادگاه اعتراف به دیوانگی کند او می‌گوید که دیوانۀ امام هشتمیم، دیوانه خدا هستیم در حالی که او به واقع شخصی مجنون است. در فیلم تأکید می‌شود که همه مردم کارهایش را دوست دارند که این در واقع توهین دیگر فیلم به کل جامعه ایران است.

اگرچه فیلم ماجرایی را روایت می‌کند که به حدود 20 و خرده‌ای سال پیش برمی‌گردد اما نشان داده می‌شود که سعید حنایی از طریق افرادی مثل بچه‌اش قرار است تکثیر شود و اشاره‌ای به نسل نوجوان می‌کند که در واقع در فتنه مهسا امینی آن‌ها بیشتر هدف بودند.

در فضای مجازی برای تخریب امام خمینی رحمة الله علیه تکه فیلمی دست به دست می‌شود از زمانی که امام در هواپیما به ایران می‌آید و خبرنگار از او می‌پرسد که چه احساسی دارد و اما می‌گوید هیچی! در واقع این تجلی روح بلند امام خمینی است که نشان می‌دهد او حب جاه و مقام را نداشته و در این وضعیت نیز احساس خاصی ندارد چرا که این عارف بزرگ یکتا در تاریخ شیعه به وظیفه‌اش عمل کرده و قرار نیست مانند دیگر رهبران از پیروزی ذوق‌مرگ شود! در فیلم هم سعید حنایی می‌گوید لذتم شخصی نبود، احساسی نداشتم که این جمله اشاره به امام خمینی و تفکری است که او دارد و در میان انقلابی‌ها جریان پیدا کرده است.

فضای فیلم سعید حنایی طوری است که از یک فساد سیستماتیک روایت می‌کند و گویی تمام افراد جامعه از جمله قاضی دارند ادا در می‌آورند و با یک نمایش ملی روبرو هستیم و در نهایت سعید حنایی قربانی این سیستم فاسد می‌شود و  برای افکار عمومی اعدامش می‌کنند در حالی که همه راضی به اعمال و زنده بودنش هستند.

نقص مهم پیرنگ فیلمنامه عنکبوت مقدس

سوالی از علی عباسی نویسنده و کارگردان فیلم؛ شخصی که این همه طرفدار بین مردم دارد پس چه نیازی به نمایش احمقانه محاکمه و اعدامش است؟ در اینجا است که نقص پیرنگ فیلمنامه خودنمایی می‌کند.

فیلم‌های تاریخی به اذعان ویلیام فیلیپس هرگز واقعیت را به تصویر نمی‌کشند و لازم است برای اینکه شکل داستانی سه پرده‌ای پیدا کند مواردی غیر واقعی در آن وارد شود. ماجرایی که برای به تصویر کشیدن هدف لازم دشمن انتخاب می‌شود تاریخی است چون اقناع بیشتری در میان مخاطب عامه دارد  و افرادی هم که دنبال جستجو باشند به رسانه‌ای غیر بی‌طرف به نام ویکی‌پدیا می‌رسند که همین روایت را با منابع بی‌بی‌سی تکرار کرده است.

در نهایت فیلم عنکبوت مقدس سعید حنایی که مهره سوخته این نظام تماما سیاه‌‎نمایی شده است اعدام می‌شود و پسرش به تصویر کشیده می‌شود که با ذوق و هیجانی از قتل‌های پدرش تعریف می‌کند و فیلم این نکته را به مخاطبانش اخطار می‌دهد که این تفکر میان نسل نو جریان خواهد یافت./202

[1] . A Girl Walks Home Alone at Night

[2] . The Bad Batch

مطلب مرتبط

نه دموکراسی نه تئوکراسی، بلکه پورنوکراسی!

 فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس  فیلم عنکبوت مقدس 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *