شاید وقتی محمدحسین به دنیا میآمد پدر و مادرش تصور نمیکردند که با چه آیندهای روبرو میشوند و زندگی سخت و پرفراز و نشیبی، سهم جدی محمدحسین خواهد شد؛ راهی که خودش انتخاب میکند و مسیری که سرنوشتش را با انقلاب اسلامی گره میزند.
ابرقو یا ابرکوه با هر بیانی که بخوانی شهری در استان یزد است و در یکی از روزهای سال ۱۳۵۹ محمدحسین را به دامن خود کشید. خانواده انقلابی و مؤمن، مسیری هموار برای رشد او ایجاد کرد. دبیرستان استعدادهای درخشان یزد نتوانست پاسخ به سوالات بیشمار او را بدهد. او راضی نمیشد، همین اتفاق عامل مهمی برای گرایش محمدحسین به حوزه علمیه شد و سال ١٣٧٤ به حوزه علمیه قم آمد تا در مکتب امام صادق(علیهالسلام) گام بردارد و نفس خویش را در محک حقیقت به قربانگاه شریعت ببرد.
دروس سطح و عالی حوزه را در مدارس شهر مقدس قم به پایان رساند و از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ در دروس خارج فقه اصول و تخصصی تفسیر حوزه علمیه مقدسه قم شرکت کرد اما یک مسئله مهم نگذاشت تا فقط به دروس حوزوی بسنده کند. اهتمام جدی به نیازهای روزآمد جامعه و دفاع از انقلاب اسلامی در سنگرهای جدید دلیلی بود تا او با رسانه و هنر دیداری دوباره تازه کند. نگاهش به رسانه به فراخور فهم دینی که حوزه به او آموخته بود، راه خود را پیدا کرد.
در کنار اینها سال ۱۳۸۰ در رشته معارف اسلامی و اقتصاد وارد موسسه امام خمینی شد و کارشناسی خود را در سال ۱۳۸۵ دریافت کرد. مدتی بعد کارشناسی ارشد را در رشته فلسفه غرب در دانشگاه شیخ مفید به پایان رساند. پایاننامه خود را با عنوان «نفی غایت از خدا و تأثیر آن بر اخلاق اسپینوزا» در سال ۱۳۹۰ ارائه داد و به اتمام رساند تا اینکه در سال ۱۳۹۲ «در رشته حکمت هنرهای دینی» در سطح دکتری وارد نبردگاه دانشگاه ادیان شد.
مرحوم فرجنژاد افتخار تلمذ در محضر آیات عظام و حجج اسلام جوادی آملی، مصباح یزدی، جعفر سبحانی، عباس کعبی، سید محمدرضا علمالهدی، حمید پارسانیا، محمود رجبی و علی ربانی گلپایگانی را در کارنامه خود دارد. وی علاوه بر فقه فردی در عرصههای فقه حکومتی، فقه تمدنساز، فقهالحدیث و به صورت ویژه در فقه رسانه فعالیتهای درخور توجهی انجام داد. آن مرحوم همزمان با بهرهگیری از اساتید حوزه برای بهرهگیری از اساتید دانشگاه تلاش فراوانی کرد. در این راستا از آقایان پرویز داوودی، غلامرضا مصباحی مقدم و فرشاد مومنی در عرصه اقتصاد و منوچهر محمدی، موسی نجفی، موسی حقانی و عبدالله شهبازی در عرصه سیاسی و تاریخ معاصر بهره برد.
دشمنشناسی برای ایشان رویکردی اساسی بود و الگوی جهادی خود را در میان علم و میدان با همین رویکرد پیاده میکرد و با همین اندیشه بود که دوستشناسی را هم تقویت کرد. بر مبنای منظومه فکری رهبر معظم انقلاب به دنبال کار تشکیلاتی بود و بر اداء زکات علم تاکید میکرد. کمتر پیش میآمد تا غروری از استاد ببینی که عزتنفس شاگردان را درگیر کند یا تنها به مباحث علمی مشغول باشد و از کنار مشکلات طلبهها بیتفاوت بگذرد.
تشکیل حلقههای تحلیلی مستمر و علمی برای تربیت نخبگان صهیونیسمشناس تلاش جدی او بود و بر همین قاعده به سیستان و بلوچستان میرفت تا به دنبال استبصار شیعی باشد و از جماعتی که به دلدادگان امیرالمؤمنین پیوسته بودند و مظلومیت زیادی داشتند، حمایت مادی و معنوی کند. از وی آثار متعددی مانند «رصد و آسیبشناسی فقه و رسانه»، «بررسی قواعد فقهی پرکاربرد در رسانه»، «دین در سینمای شرق و غرب»، «دین انیمیشن سبک زندگی» «اسطورههای صهیونیستی در سینما» ، «تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما»، «دست پنهان»، «اقتصاد صهیونیسم»، «نفی غایت از خدا و تاثیر آن بر اخلاق اسپینوزا»، به یادگار مانده است.
عرفه آغازی بود بر یک پایان محتوم به آن کسی که دل در گرو فکر و اندیشه استاد سپرده بود، زیباتر از شنیدن خبر درگذشت استاد فرج نژاد در خیالش نمیگنجید، حالا بعد از عمری مجاهدت علمی و حضور میدانی، ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۰ مصادف با روز عرفه و شب عید قربان، مرد روزهای سخت انقلاب به استراحت رفت تا از همه فشارها رهایی یابد و این پایان ماموریت نیست.
سلوک فردی و اجتماعی استاد فرجنژاد بر اصول روشنی استوار بود. اخلاص و کار برای خدا مهمترین اصل او در عرصه های مختلف بود. خستگیناپذیری و شجاعت او در کنار صبوری و خوشاخلاقی از اخلاص او نشأت میگرفت؛ به همین دلیل هرگز خسته نمیشد و علیرغم همه جفاها وظیفه خودش را دنبال میکرد. با اینکه یک دانشمند و محقق بود اما هیچگاه در برخوردهایش احساس غرور و تکبر نداشت.
استاد فرجنژاد به معنای حقیقی کلمه «مربی» و «جریانساز» بود و در دو دهه اخیر جلسات و محافل مختلفی را شکل داد که دهها و صدها پژوهشگر نخبه از درون همین محافل تربیت شدند .حلقههای مطالعاتی وی در مدرسه فیضیه، برگزاری دورههای مستمر نخبگانی در موضوع سواد رسانه با مخاطب طلاب، برگزاری دورههای متعدد راهبردی در قم و یزد، تدریس در دورههای مختلف، ارتباطات بسیار گسترده با ازمجموعههای متعدد انقلابی و رویکرد تربیت کنشگر فعال در همه فعالیتهای علمی و اجتماعی وی، نسلی از نخبگان باسواد و دغدغهمند را بر جای گذاشت.
دکتر فرجنژاد نماد دشمنشناسی، غیرت دینی، دردمندی، علم نافع، اخلاص، پرکاری و تربیت نیرو بود. به تعبیر حجتالاسلام خسروپناه؛ «این پژوهشگر دانشمند، انسانی خلاق، فهیم، ولایی و متواضع بود که با زندگی زاهدانهاش، عمرش را وقف دفاع از فرهنگ اسلامی ساخت» . میراث دکتر فرجنژاد، صدها و بلکه هزاران طلبه و دانشجوی ایرانی و غیر ایرانی است که از او رسانه، دشمنشناسی و دینشناسی آموختند و حالا نوبت شاگردان، دوستان و عموم نخبگان جبهه انقلاب پیگیر دغدغههای دکتر فرجنژاد است تا تحقیقات دامندار وی را به سرانجام برسانند. گرچه امروز استاد فرجنژاد در میان ما نیست اما برکات وجودیاش تا ابد باقی است و تا شکست دشمنان اسلام و ایران، مبارزه ادامه خواهد یافت.
پس از وفات استاد فرجنژاد و خانواده محترمشان در سانحه تصادف، دوستان و شاگردان استاد فرجنژاد به دنبال تحقق یکی از اهداف مهم ایشان بر آمده و در سالگرد ایشان، مدرسه رسانهای استاد فرج نژاد را افتتاح کردند.عملکرد این مدرسه در چهار بخش وبسایت، کتابخانه، آموزش و فضای مجازی تقسیم میشود.
وبسایت مدرسه فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد به نشانی farajnejad.ir بوده و شامل اخبار و تیزر دورهها، نکاتی از کلاس، یادداشت، معرفی کتاب، مقاله، خبر، گفتگو و گزارش میشود. در ادامه روند مدرسه، کتابخانهای ایجاد کردیم که متشکل از کتابهای شخصی استاد فرجنژاد بوده و امکان امانت گرفتن نیز دارد.
مهمترین قسمت مدرسه، بخش آموزش است. آموزش مدرسه استاد فرج نژاد به دو بخش نشستها و دورهها تقسیم میشود. نشستها به نشستهای تخصصی و عمومی و دورهها به دورههای علمی و مهارتی تقسیم میشود. مدرسه استاد فرجنژاد تاکنون 14 نشست و 10 دوره برگزار کرده است.
دورههایی که تاکنون برگزار شده است: دین و سینما، مستندسازی با موبایل، مقدماتی فتوشاپ، مقدماتی نویسندگی، رسانه و جنگ شناختی، مقدماتی تدوین، زن و رسانه، مقدماتی ژورنالیسم، تکمیلی ژورنالیسم و…
نشستهایی که تاکنون برگزار شده است: جنگ شناختی دشمن در آشوبهای اخیر، شورشهای آخرالزمانی، غرب و ایران اکنون، منجی شرقی، روایتی سینمایی از دختران تجزیهطلب کرد، آنارشیسم اجتماعی در رسانهها، نقد سریال اسرائیلی تهران، نافرمانی مدنی زنان در شبکههای اجتماعی، جنگ جهانی چهارم با نگاهی به سریال تهران، مسألهیابی در بیانات رهبر معظم انقلاب، بایستههای جنگ روایتها، چهل سیمرغ، هوای سینمای ایران، پروژه تنفرپراکنی رسانههای معاند، نقد مستند یک زندگی معمولی، نشست پورنوکراسی، سلسله نشست روایت حقیقت
مدرسه استاد فرج نژاد در پیامرسانهای ایتا، اینستاگرام،توییتر، آپارات، تلگرام، ویراستی و روبیکا فعال بوده و علاوه بر بازنشر دورهها و نشستها، قسمتهایی از آثار استاد فرجنژاد را نیز به سمع و نظر مخاطبان میرساند.