اخبار روز

ورود / عضویت

جن و شیطان در هالیوود

یکی از موضوعاتی که سینمای هالیوود سال‌هاست روی آن دست گذاشته و دربارۀ آن فیلم می‌سازد، موضوع شیطان و جنیان است تا جایی که می‌توان گفت هالیوود در خدمت شیطان است. شیطان در هالیوود انواع و اقسامی از لحاظ ظاهری و اسمی دارد که در این مطلب به آن پرداخته شده است.
شیطان در هالیوود

شیطان در هالیوود به معنای واقعی کلمه

به طور کلی می‌توان فیلم‌های ژانر وحشت[1] را به سه دستۀ کلی تقسیم کرد. دستۀ اول فیلم‌های اسلشر[2] هستند که مبتنی بر قتل و آسیب‌های فیزیکی و نمایش خون و خون‌ریزی، گاهی با اشیایی مثل چاقو و اره‌برقی پیش می‌رود، مجموعه فیلم‌های مشهور اره، هالووین و اره برقی تگزاس از مشهورترین فیلم‌های این دسته هستند.

گروه دیگر فیلم‌ها ترسناک روان‌شناختی[3] هستند. فیلم‌هایی که در آن کمتر از خون و خون‌ریزی استفاده می‌شود و متمرکز بر حالات روانی، عاطفی و روان‌شناختی دارد. فیلم روانی آلفرد هیچکاک، درخشش استنلی کوبریک و سکوت بره‌ها از مشهورترین فیلم‌های این گروهند.

ترسناک

دستۀ سوم را می‌توان فیلم‌هایی دانست که با موضوع جن، شیطان، ارواح، موجودات فضایی و ماورایی پیش می‌روند، فیلم جن‌گیر، طالع نحس و احضار از دستۀ سوم به شمار می‌روند.

فیلم‌های بسیاری در هالیوود ساخته شده که موضوع جن و شیطان بخش لاینفکی از آن است. جن حتی در ژانرهای دیگر غیر از ژانر وحشت حضور دارد و یکی از عناصر مهم فیلم‌های هالیوودی به شما می‌رود.

اسامی و انواع شیطان در هالیوود

مرحوم استاد محمدحسین فرج‌نژاد در کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما دربارۀ مفهوم، چهره‌ها و انواع شیطان در سینما می‌نویسد:

شیطان: هم نام عام و هم نام خاص است و میان اهل کتاب به معنای دشمن و ترجمه لفظی یونانی آن دیابولس است که به معنای سخن‌چین است و از لفظ یونانی دیابلو[4] به معنای تهمت‌زننده و پنهان‌کننده گرفته شده است.

در زبان عربی نیز از لفظ شطن گرفته شده و به معنای خبیث، متمرد و بازگشته از راه حق است. در کتاب مقدس، آن را ابدون و اپلیون یعنی هلاک‌کننده، فرشتۀ جهنم، بعلزبوب به معنای خدای فرار، بعلز بوب به معنای مدفوع، بلعیال رئیس این جهان، رئیس دیوها، خدای این جهان، ابلیس، قاتل، پدر دروغ‌گویان، اهریمن و اژدها، مار قدیم، دشمن و شیرغران هم می‌گویند.

‌‌شیطان را الهۀ سیاه هم گفته‌اند و اهریمن که در آیین زرتشت، مظهر شر و ناخوشی و پلیدی است و مانستر[5] به معنای هیولای بزرگ، می‌تواند بر شیطان و یارانش اطلاق شود.

کلمۀ دمون[6] که در افسانه‌های «یونان» به معنای خدای با قدرت و روح شریر جنی و شیطان به کار می‌رفته، در برخی متون و فیلم‌های غربی به جای شیطان و یارانش به کار می‌رود.

مثلاً در فیلم طالع نحس[7]، نام کودکی که شیطان در قالب او حلول می‌کند و رئیس گروه شیطان‌پرستان می‌شود و عدد شیطانی ۶۶۶ بر سر او هک شده است، دمون است.

در سنت‌های مسیحی – یهودی به موجودات معنوی و روحانی که در مخالفت و شورش علیه خدا و آسیب رساندن به انسان‌ها مانند شیطان هستند دمونز[8] گفته می‌شود.

وحش: علاوه بر این‌ها، در کتاب مقدس به شیطان، وحش به جانور عجیبی که از چاه بی‌انتها بیرون خواهد آمد، اطلاق شده است؛ البته وحش در «کتاب مقدس» به دو جانور عجیب اطلاق شده که متابعان اژدها (شیطان) هستند و مردم را به تبعیت از دستورهای شیطانی فرا می‌خوانند‌.

نماد شیطان

یکی از آنان هفت سر دارد و ده شاخ و روی هر شاخ او یک تاج است و روی هر سر او نام کفر‌آمیزی نوشته شده است. این جانور شبیه پلنگ است با پاهایی مثل خرس و دهانی چون شیر که اژدها تمام قدرتش را به او می‌دهد و تمام مردم دنیا به جز دین‌داران [مسیحی] او را پرستش می‌کنند! این جانور، از دریا بالا می‌آید.

مفسران مسیحی، در تفسیر این دو جانور و منظور از آن‌ها، در «مکاشفات یوحنا»، اختلاف نظر دارند، ولی در دنیای هنر و سینما این تصویرسازی‌ها دست مایۀ آثار گوناگونی دربارۀ شیطان شده است، زیرا جذابیت بصری بسیاری دارد.

برای نمونه، در پایان فیلم امگا کد ۲، اژدهایی بال‌دار با دو شاخ قوچ مانند، از بدن تسخیر شده‌ای بیرون می‌آید و خود را با چهرۀ واقعی می‌نمایاند یا در فیلم پسر جهنمی‌، موجود شیطانی نقش اول فیلم، با پوست قرمز رنگ خود‌، یادآور دوزخ است و در صحنه‌ای‌، دو شاخ قوچ مانندش رشد می‌کند که او با شکستن آن‌ها، شرارت را از وجود خود دور می‌سازد.

دجال: موجود دیگری که در بسیاری از فیلم‌های هالیوود وجود دارد، دجال است. در روایت‌های مسیحی دجال را ضد مسیح[9] یا مسیح دروغین دانسته‌اند که دروغ‌گوست و اتحاد ناسوت و لاهوتی در یک بدن را نفی و به جسمانی بودن خدا خدشه وارد می‌کند.

در روایت‌های اسلامی‌، دجال‌، صیغۀ مبالغه از ریشه دجل است که به معنای بسیار فریب‌کار و جذاب است و پیش از ظهور امام زمان (عج) می‌آید و خلق را فریب می‌دهد و مردم بر گردش جمع می‌شوند‌.

در کتاب‌های عهد عتیق که متعلق به یهودیان است، واژهٔ دجال نیامده است، ولی برخی مفسران «کتاب مقدس»، از برخی مفاد سفر دانیال در عهد عتیق، پی به دجال برده‌اند.

در فیلم جنگ ستارگان، بخش بازگشت امپراتور نیز لباس جنگجویان شیطانی، مانند عرب‌های مسلمان است. این اندیشه در فیلم ارباب آرزوها نیز بیان می‌شود که محل تاخت و تاز شیطان، «ایران باستان» بوده است و شیطان از طریق مجسمه خدای باستانی ایرانی به «آمریکا» منتقل می‌شود.

 جنگجویان شیطانی

به یقین، صهیونیسم با ایران باستان مشکلی نداشته و میترائیسم و دیگر مکتب‌های شرک‌آمیز ایران باستان را در فیلم‌هایش ترویج می‌کند. مشکل راهبردی صهیونیست‌ها، با ایرانی است که ام‌القرای جهان اسلام است.

در این فیلم‌ها، شیطانی را به تصویر می‌کشند که از شرق برمی‌خیزد و به کشورهای غربی، به ویژه «آمریکا» حمله می‌کند و سرانجام با کیاست و درایت آمریکایی‌ها، به ویژه دانشمندان یهودی، شکست می‌خورد و سرزمین موعود نجات می‌یابد.[10]

شیطان در فیلم‌های هالیوودی بر خلاف مبانی قرآنی که تنها قدرت وسوسۀ قلبی[11] و اغوا[12] دارد، موجودی به شدت قدرتمند به تصویر کشیده می‌شود. موجودی که به راحتی معمولا در همان ابتدای فیلم‌ها برای انداختن گره اولیۀ داستان فیلم، یک قربانی می‌گیرد و انسانی را به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل می‌رساند.

هالیوود به اجنه و شیاطین را موجوداتی بسیار قدرتمند در برابر انسان به تصویر می‌کشد که به راحتی می‌توانند انسان را به قتل برسانند. همچنین آثار بسیار زیادی گاه با نام بردن از اسامی واقعی جنیان و تصاویر واقعی یا اغراق شدۀ آنان ساخته شده است.

منابع و پیوست‌ها:

[1] . Horror genre

[2] . Slasher movie

[3] . psychological horror movie

[4] . Diabolo

[5] . monster

[6] . Demon

[7] . The Omen

[8] . Demons

[9] . Antichrist

[10] . فرج‌نژاد، محمدحسین، اسطوره‌های صهیونیستی در سینما، انتشارات هلال: 1397، صص 141-144.

[11] .  ابراهیم، 22 «وَ ما کانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لی…»

[12] . ص، 82 «به عزتت سوگند همه آنان را اغوا(گمراه) می کنم»

بیشتر بخوانید:

شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود شیطان در هالیوود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *