اخبار روز

ورود / عضویت

زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد

استاد محمدحسین فرج‌نژاد طلبه جهادی صهیونیسم‌‌پژوه و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.
استاد فرج نژاد

این مطالب مهم را برای شناخت این نخبه جهادی و انقلابی بخوانید، هر چه بنویسیم و منتشر کنیم شاید آن طور که باید نتوانیم این مرد بزرگ را بشناسانیم؛

محمدحسین فرج نژاد که بود؟

زندگینامه استاد محمدحسین فرج‌نژاد و تاریخچه شکل‌گیری موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد

رفیق نیمه راه من خداحافظ

دولت روحانی استاد فرج‌نژاد را حذف کرد

استاد حسن عباسی: محمدحسین فرج نژاد الگویی برای جهاد کبیر

در دولت روحانی ورود استاد فرج نژاد به دانشگاه ممنوع بود

استاد فرج نژاد می‌گفت دشمن را باید از زبان خودش رسوا کنیم

مرحوم فرج نژاد با وجود مشغولیت‌های زیاد، برای تربیت فرزندان برنامه داشت

محمد حسین فرج نژاد متولد ۱۳۵۹ و اهل شهر ابرقو در استان یزد بود. خانواده و زادگاه وی محیطی انقلابی و مستعد رشد برای او ایجاد کرده بودند و محمدحسین با گذراندن بخشی از دروس دوران دبیرستان در مدرسه استعدادهای درخشان یزد، در سال 1374 وارد حوزه علمیه شد.

دروس سطح و عالی حوزه را در مدارس شهر مقدس قم به پایان رسانده و از سال 1385‌ تا 1398 در دروس خارج فقه، اصول و تخصصی تفسیر حوزه علمیه مقدسه قم شرکت جست.

وی در کنار اهتمام جدی به تحصیل، به نیازهای روزآمد جامعه و دفاع از انقلاب اسلامی در سنگرهای جدیدی مانند رسانه و هنر توجه داشت.

این طلبه جوان در سال 1380 وارد موسسه امام خمینی(ره) شده و کارشناسی معارف اسلامی و اقتصاد را در سال 1385 دریافت کرد.

مدتی بعد کارشناسی ارشد را در رشته فلسفه غرب دانشگاه شیخ مفید (ره) قم، با پایان نامه‌ای تحت عنوان «نفی غایت از خدا و تأثیر آن بر اخلاق اسپینوزا» به سال 1390 به اتمام رسانید و سپس برای تحصیل در رشته «حکمت هنرهای دینی» در سطح دکتری در سال 1392 وارد دانشگاه ادیان در قم شد.
مرحوم فرج‌نژاد، افتخار تلمذ در محضر آیات عظام و حجج اسلام جوادی آملی، مصباح یزدی، جعفر سبحانی، عباس کعبی، سیدمحمدرضا علم‌الهدی، حمید پارسانیا، محمود رجبی و علی ربانی‌گلپایگانی را در کارنامه خود دارد.

وی علاوه بر فقه فردی، در عرصه‌های فقه حکومتی، فقه تمدن‌ساز، فقه الحدیث و به صورت ویژه در «فقه رسانه» فعالیت‌های درخور توجهی داشت.

آن‌مرحوم، همزمان با بهره‌گیری از اساتید حوزه‌، تلاش فراوانی برای بهره‌گیری از اساتید دانشگاهی می‌کرد. در این راستا، از آقایان پرویز داوودی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، فرشاد مومنی در عرصه اقتصاد، منوچهر محمدی، موسی نجفی، موسی حقانی، عبدالله شهبازی در عرصه سیاسی و تاریخ معاصر بهره برد.

زندگی ایشان حیاتی زاهدانه و آکنده از امید به آینده بود؛ با این که درخواست عضویت هیئت علمی از مراکز علمی مختلف داشت اما بر این باور بود که باید پای طلاب که حقیقتا سربازان امام زمان(عج) هستند، ایستاد و آن‌ها را تقویت کرد.

وی دشمن‌شناسی و الگوی جهادی خود را در رفت و برگشت میان علم و میدان پیاده می‌کرد و بر فهم و پیاده‌سازی مدیریت تشکیلاتی بر مبنای منظومه فکری رهبری معظم انقلاب و بخشندگی در اداء زکات علم تاکید داشت.

حفظ عزت نفس شاگردان و ارادتمندان، ارتباط مستمر با طلاب جهادی، حمایت مادی و معنوی از طلّاب مستضعف ایرانی و خارجی، اهتمام به انتقال تجربیات مدیریتی و علمی، تشکیل حلقه‌های تحلیلی مستمر علمی، تربیت نخبگانی صهیونیسم‌پژوه، ایجاد استبصار شیعی برای برخی قلوب آماده و حمایت مستمر از ایشان در منطقه سیستان، برخی از فعالیت های آن فقید سعید می‌باشد.

از وی آثار متعددی مانند «رصد و آسیب‌شناسی فقه رسانه»، «بررسی قواعد فقهی پرکاربرد در رسانه» ، «دین در سینمای شرق و غرب»، «اسطوره‌های صهیونیستی در سینما» ، «دست پنهان» و «نفی غایت از خدا و تأثیر آن بر اخلاق اسپینوزا» به یادگار مانده است.
استاد فرج‌نژاد، در نهایت پس از عمری مجاهدت علمی و حضور میدانی، شامگاه روز عرفه 29تیرماه 1400، بر اثر سانحه رانندگی دارفانی را وداع گفت.

پس از درگذشت استادفرج نژاد، رئیس جمهور طی تماس با خانواده محترم فرج نژاد از خانواده ایشان، دلجویی کردند. بسیاری از بزرگان حوزه‌های علمیه حضرات آیات و حجج اسلام اعرافی، حسینی بوشهری، کعبی، احمد واعظی، نواب، محمود رجبی، خسروپناه، علیدوست، پارسانیا، میرمحمدی، سعیدی، نبوی و نهادهای کشوری و لشگری مانند فرماندهی سپاه، فرماندهی نیروی قدس، رئیس سازمان تبلیغات کشور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با صدور پیام‌های تسلیت، یاد ایشان را گرامی داشتند.

منابع مطالعاتی پیشنهادی استاد فرج‌نژاد

 

هندسه ذهنی و حیات علمی استاد محمدحسین فرج‌نژاد

 

پیش‌نیازهای اساسی تحول علوم انسانی از منظر استاد فرج‌نژاد

 

فرج‌نژاد، دغدغه شبکه‌سازی اقتصاددان‌های انقلابی را داشت

 

مشکلات شخصی شاگردانش را رفع می‌کرد

5 پاسخ

  1. بد نبود به این همه پیام تسلیت که اشاره کردید به پیام تسلیت آقای احمدی‌نژاد هم اشاره می‌کردید

  2. سلام.
    من همچنان معتقدم که ایشان و خانواده شان را آن صهیونیستهای بی‌وجود و سازمان تروریستی شون موساد کشتن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *