اخبار روز

ورود / عضویت

خدمات اجتماعی تبلیغی طلاب راهی برای آشتی با جامعه

طلبه‌ها باید با زمان‌شناسی و زیست‌ جهادی، عمارگونه وارد میدان شوند تا از انزوای حوزه علمیه و فاصله گرفتن جامعه از «اسلام ناب» جلوگیری کنند.
خدمات اجتماعی تبلیغی طلاب

تفکراتی که خدمات اجتماعی تبلیغی طلاب را کمرنگ می‌کند

تفکری در میان طلبه‌های حتی انقلابی در حال ریشه دواندن است که بخشی از طلبه‌ها تنها به خواندن درس‌ و مطالعه اکتفا می‌کنند. در حالی که به کلی فعالیت اجتماعی کف میدانی و رسانه را رها کرده‌اند. امام خمینی(ره) در بخش‌هایی از منشور روحانیت با این کار مخالفت صریح کرده‌اند و غفلت از خدمات اجتماعی و جدایی از جامعه، می‌تواند «چشم اسفندیار» حوزه علمیه و انقلاب اسلامی در این برهه حساس تاریخی باشد.

بخشی از طلبه‌ها تحت تأثیر جو حاکم بر حوزه و توصیه‌های استادها قرار می‌گیرند که زیاد می‌شنویم می‌گویند: به گوشه‌ای بروید و تا پایه 10 تنها به درس بپردازید.

این می‌شود که پس از ده سال از فضای جامعه دور افتاده و گفتمان آن را به خوبی نمی‌دانند، قید همه چیز را می‌زنند و دچار انزوا می‌شوند. اما آیا در شرایط کنونی که شیعه نیازمند فعالیت اجتماعی کف میدانی و رسانه‌ای است ماندن در حجره شایسته است؟

تأکید امام خمینی بر خدمات اجتماعی تبلیغی طلاب 

امام خمینی(ره) در بخش آخر منشور روحانیت به صراحت می‌گویند:«اگر طلبه‌ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می‌شود و هرگز عذر او موجه نیست.»

ایشان ادامه می‌دهند: «ما اگر امروز، به نظام خدمت نکنیم و استقبال بی‌سابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این‌ را نخواهیم داشت. امیدوارم از نصایح و تذکرات مشفقانه این پدر پیر و این خدمت‌گزار حقیر خود دلگیر نشده باشید.»(خمینی، روح الله، جدال دو اسلام، صفحه 208)

حسن رحیم پور ازغدی در جدیدترین توییت خود گفت:«سه چهار سال پیش، در فیضیه قم و در آخرین نماز جمعه تهران گفتم:«جامعه رفت و شما جا ماندید، به جای توجه، توهین کردند، اما واقعیت عوض نشد، تا رسیدیم به اینجا».

عمارگونه باید عَلَم خدمات اجتماعی تبلیغی را در دست گرفت

در هر دوره‌ای عده‌ای هستند که عَلَم شیعه را در هر حوزه‌ای به دست می‌گیرند و عمارگونه بر دشمن می‌تازند. زمانی شیخ فضل‌الله نوری با فعالیت سیاسی در قضایای مشروطه، صدرالمتألهین در حکمت، شیخ طوسی در فقه و استاد فرج‌نژاد و شهید آوینی در سینما و رسانه عمر خود را وقف کردند.

اگر امثال استاد محمدحسین فرج‌نژاد هم از فعالیت اجتماعی و رسانه‌ای غفلت می‌کردند، هیچ‌گاه جبهه حزب الله، در نقد فیلم به قوت امروز نبود. اگر مبلغین از رفتن به شهرهای محروم و کشورهای دیگر امتناع می‌کردند مشخص نبود که امروز رایحه انقلابمان این‌چنین در سراسر دنیا می‌پیچید یا نه.

معرفی آثاری درباره خدمات اجتماعی تبلیغی طلاب

در مستند «جمعه دوم آوریل» و کتاب رسول مولتان که خاطرات شهید رحیمی از تبلیغ در پاکستان است، می‌توانید بخشی از این فعالیت مؤثر را مشاهده کنید. زمان‌شناسی و زیست جهادی در هر عصری راهگشای شیعه بوده است و اگر این‌ها در رهبران شیعه نبود، جامعه شیعی به شکوفایی امروز نمی‌رسید.

کتاب خدمات اجتماعی و قدرت نرم
کتاب خدمات اجتماعی و قدرت نرم درباره خدمات اجتماعی حزب‌الله لبنان برای جذب مردم است.

نهادهای مدیریتی حوزوی باید با سرلوحه قرار دادن سخنان رهبر انقلاب و با الگوگیری از طلبه‌های جهادی، جهشی در این عرصه رقم بزنند. اگر ما نیز به اندازه‌ حزب الله لبنان به خدمات اجتماعی کف میدانی می‌پرداختیم، امروز کمتر شاهد حضور جوانان و نوجوانان معترض در کف خیابان بودیم.

تأکید رهبر معظم انقلاب

رهبر انقلاب در دیدار با ائمه‌ جمعه سراسر کشور در سال 1401 فرمودند: «شرکت در خدمات اجتماعی، همچون کمک به مردم در حوادث طبیعی و در مقابله با کرونا و جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه برای نیازمندان جزو کارهای لازم امامان جمعه است که بعضی از ائمه جمعه نیز انصافاً در این زمینه خوش درخشیده‌اند»(۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

مشخص است زمانی که ما در عرصه حضور نداشته باشیم، صهیونیسم جهانی در فضای سایبر و کف میدان برای خود نیروهایی تربیت خواهد کرد. ما نیز با جامعه‌ای مواجه خواهیم شد که هیچ قرابتی با «اسلام ناب» ندارند. زمانی که تصویر اسلام در ذهن بخشی از جامعه ساخته‌ دست مسلمانان آمریکایی باشد.

در پایان باید گفت این طلبه‌های جهادی هستند که می‌توانند چون ابراهیم(ع) بت‌های غلط شناختی مردم را بشکنند؛ «وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ … • وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُم بَعْدَ أَن تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ • فَجَعَلَهُمْ جُذَاذًا إِلَّا كَبِيرًا لَّهُمْ لَعَلَّهُمْ إِلَيْهِ يَرْجِعُونَ؛». ما وسيله رشد ابراهيم را به او داديم … و به خدا سوگند، در غياب شما، نقشه‌اى براى نابودى بت‌هايتان مى‌كشم! سرانجام (با استفاده از يک فرصت مناسب)، همه بت‌ها جز بت بزرگشان را قطعه قطعه كرد؛ شايد سراغ او بيايند.» (انبیاء/ آیات 51، 57 و 58)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *