اخبار روز

ورود / عضویت

معرفی کتاب از جولانگاه استر تا وادی صهیون

کتاب «از جولانگاه استر تا وادی صهیون» نوشته علیرضا سلطانشاهی بر سه اثر مهم در تاریخ‌نگاری یهودیان می‌پردازد.
جولانگاه استر تا وادی صهیون

کتاب «از جولانگاه استر تا وادی صهیون»

جریان تاریخ‌نگاری یهود در ایران تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی با هدف تحقیق در موارد ذیل فعالیت می‌کرد:

  1. باستان‌گرایی و پیوند با سلسلۀ باستانی از جمله هخامنشی
  2. ایجاد تصویری خشن و غیرمنطقی از اسلام به‌ویژه در برخورد با یهود
  3. اثبات پیشینه و سابقۀ دیرینه یهودیان در ایران به منظور ایجاد حق و ادعای سرزمینی و حکومتی در سطح ملی
  4. مظلوم‌نمایی هر چه بیشتر برای یهودیان ساکن و معرفی تشیع به عنوان ریشه اصلی این تظلم
  5. تحریف تاریخ و تفسیر وقایع با هدف زدودن نقش منفی یهودیان در جریان تاریخ

این اهداف به اشکال متفاوت و از کانال‌های متنوع در دستور کار یهودیان قرار می‌گرفت تا از طریق به کارگیری اهرم‌های خودی در حکومت دربارۀ تحقق آن اقدام نمایند. پس از انقلاب اسلامی، تمرکز تصمیم‌گیری در این جریان از بین رفت و افراد و شخصیت‌هایی در ایران، اسرائیل و آمریکا با به کارگیری شیوه‌های جدید، شروع به فعالیت کردند.

جولانگاه استر تا وادی صهیون

کتاب «از جولانگاه استر تا وادی صهیون» مروری بر سه اثر خواهد داشت. «حبیب لوی» و جریان تاریخ یهود ایران، «مییر عزری» و اثر او که دایر بر شر و توجیه روابط ایران با دولت اشغالگر است و «هومن سرشار» که سعی در تجمیع افراد و احوال آن‌ها در آمریکا دارد.

کتاب دارای سه فصل است که شامل: الف) به عشق اسرائیل، با پول ایران، به کام یک مورخ ب) از جولانگاه استر تا وادی صهیون ج)فرزندان تاریخ‌پرداز استر که نویسنده تلاش کرده است تا مسألۀ شناخت تاریخ یهود در ایران را پاسخ گوید چرا که تا پیش از این کم بودند افرادی که از استر یا واقعه پوریم چیزی بدانند، یا از محتوای تأمل‌انگیز عهد عتیق مطلع باشند.

کتاب تاریخ یهود ایران

نویسنده در صفحه ۵۵ و ۵۶ کتاب «از جولانگاه استر تا وادی صهیون» با بیان اینکه «تاریخ یهود ایران» به عنوان یگانه مرجع تاریخ یهودیان ایران، هم برای یهودیان و هم برای غیر یهودیان چه ایرانی و چه غیر ایرانی، جایگاهی در خور توجه دارد، عنوان می‌کند: «یهودیان ایرانی و آن عده از مورخان یهودی که نسبت به تاریخ ایران توجه خاص دارند، به ناچار به این کتاب مراجعه می‌کنند، در عین اینکه شاید به بسیاری از معایب و نواقص آن نیز واقف باشند.

جولانگاه استر تا وادی صهیون

مورخان و صاحب‌نظران ایرانی یا علاقه‌مند به تاریخ ایران نیز به این کتاب توجه دارند‌ و اگرچه زوایه نقد بسیاری از مطالب مندرج در کتاب برای آنان سوالات و تأملات اساسی در پی داشته است.

صهیونیست بودن نویسنده، اعتقاد لوی به تیوری قوم برتر، تقسیم‌بندی یهودی خوب و یهودی بد، ارزش‌گذاری به غیر یهودیان، مظلوم‌نمایی، حسادت و نفرت ارثی دیگران به یهود، رباخواری یهودیان، کینۀ لوی به اسلام و مسلمانی و ضدیت لوی با روحانیون، همگی از موضوعاتی است که منتقد این کتاب با ذکر شواهد و موارد دقیق از کتاب حبیب لوی، بدان اشاره کرده است و سپس به ارزیابی حضور و نقش یهودیان در دوره‌های مختلف از جمله اشکانیان، مغول‌ها، صفویه، افشاریه، زندیه، قاجاریه، بهائیت، مشروطیت و دوره پهلوی پرداخته است. (کتاب منتقد: تاریخ‌پردازی صهیونی، پژوهه صهیونیت، کتاب دوم نوشته شمس الدین رحمانی)

استر کیست؟

استر کیست؟ و فرزندان وی در این اثر به چه کسانی گفته می‌شود؟ در عهد عتیق کتاب استر، معرفی نسبتا جامعی از استر و جایگاه وی به عنوان ملکه دربار خشایارشاه ارایه می‌شود.

او جایگزین ملکه‌ای به نام «وشتی» می‌شود که پیش از این از خواست خشایارشاه برای حضور در میان میهمانان، تمرد کرده بود و البته دلیل اخراج وشتی از دربار و انتخاب استر به عنوان ملکه نیز از نکات مبهم تاریخی است.

در همین زمان ،خشایارشاه وزیری به نام هامان داشته که بنا بر نظر نویسندۀ کتاب استر در عهد عتیق، دشمنی دیرینه با یهودیان داشته است و با بدگویی از یهودیان و ایجاد ترس از آن‌ها در دل شاه، برنامۀ از میان بردن یهودیان در امپراتوری را طراحی کرده و فرمان آن را از شاه اخذ نموده و با قرعه(پوریم) روزی را جهت اجرای این فرمان که ۱۲ ادار، مطابق با ایام پایانی ماه اسفند در تقویم خورشیدی، بوده است، تعیین می‌کند.

جولانگاه استر تا وادی صهیون

مردخای، عمو یا عموزادۀ استر که تاثیر به سزایی در پرورش و تربیت استر داشته است خبر این نیت هامان را به استر می‌رساند و استر علی‌رغم ممنوعیت‌های درباری و رسوم حاکم، با از خودگذشتگی(!!!) از شاه تقاضای ملاقات می‌کند و سپس وی و هامان را به دو ضیافت در دو روز متوالی دعوت می‌نماید و در ضیافت دوم، پرده از یهودی بودن خود برمی‌دارد و هامان را طراح توطئه علیه قوم خود معرفی می‌کند.

به این ترتیب هامان بر دار آویخته می‌شود، مردخای جای او را تسخیر می‌کند و فرمانی برای خنثی کردن فرمان اول از جانب شاه صادر شد و در روزهای معین ماه ادار، ۷۵۰۰۰ ایرانی بنا بر نص تورات قتل‌عام می‌شوند و از آن زمان به بعد در چنین روزی یهودیان به جشن و سروری با عنوان پوریم می‌پردازند و قهرمانان این جشن که هم‌اکنون مقبره هر دو آن‌ها در همدان وجود دارد، محترم هستند و تکریم می‌شوند! (صفحه ۱۷۳ و ۱۷۴)

کتاب «از جولانگاه استر تا وادی صهیون» در چاپ اول با شمارگان ۲۰۰۰ جلد در سال ۱۳۸۶ توسط انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر تهیه و تدوین شد. /601/

بیشتر بخوانید:

جولانگاه استر تا وادی صهیون  جولانگاه استر تا وادی صهیون  جولانگاه استر تا وادی صهیون  جولانگاه استر تا وادی صهیون  جولانگاه استر تا وادی صهیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *