اخبار روز

ورود / عضویت

معرفی کتاب «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی»

کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی خاطرات ارتشبد حسین فردوست است که یکی از مهم‌ترین و موثرترین چهره‌های سیاسی اطلاعاتی رژیم پهلوی بود.
ظهور و سقوط سلطنت پهلوی

کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی خاطرات ارتشبد سابق، حسین فردوست است که به دست عبدالله شهبازی تألیف گردیده است. یکی از برجسته‌ترین و موثرترین چهره های سیاسی، اطلاعاتی رژیم پهلوی است.

حسین فردوست.(متولد.۲ اسفند.۱۲۹۶ در تهران – درگذشت.۲۸ اردیبهشت.۱۳۶۶ در تهران) ارتشبد.نیروی زمینی شاهنشاهی ایران، رئیس دفتر ویژهٔ اطلاعات از ابتدای تأسیس در ۱۳۳۸، قائم‌مقام ساواک طی سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۲، رئیس.سازمان بازرسی شاهنشاهی از ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ و یکی از برجسته‌ترین و مؤثرترین چهره‌های سیاسی ـ اطلاعاتی دوران.حکومت پهلوی و همدرس و دوست صمیمی دوران کودکی و نوجوانی محمدرضا پهلوی بود.

حسین فردوست از دوران کودکی به عنوان دانش‌آموز دبستان نظام وارد کلاس مخصوصی شد که رضاخان برای ولیعهدش محمدرضا پهلوی ترتیب داده بود. رضاخان که تمایل داشت در کنار فرزندش.دوست و همبازی درسخوانی باشد، به فردوست توجه خاصی می‌کرد و این‌گونه او به دربار راه یافت. فردوست از کودکی نزدیک‌ترین دوست محمدرضا پهلوی و محرم اسرار او شد.

با عزیمت محمدرضا به سوئیس برای تحصیل در کالج «له روزه»، فردوست تنها همکلاسی بود.که به طور رسمی با او اعزام شد و طی سال‌های اقامت در سوئیس همچنان صمیمی‌ترین یار محمدرضا بود. طی این سال‌ها این رابطه متقابل تعمیق یافت و چنان پیوندی پدید آمد.که گویی فردوست جزء مکملی از شخصیت و زندگی محمدرضا پهلوی است.

فردوست فقط دوست صمیمی شاه نبود!

با صعود محمدرضا به سلطنت، فردوست همچنان در کنار او بود و این رابطه چنان بود که شاه در روابط‌های دیپلماتیک تنها کسی را که به عنوان دوست خود معرفی کرد فردوست بود. شاه می‌گوید:«در آن موقع دوست صمیمی من پسری بود.به نام حسین فردوست که پدرش ستوان ارتش بود. حسین در دوران تحصیل در سوئیس هم با من همدرس بود و بعد هم با درجه سرهنگی.سمت استادی دانشکده افسری را عهده‌داری می‌کرد و فعلا در گارد شاهنشاهی مشغول به انجام وظیفه است.»

در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی، فردوست نه فقط صمیمی‌ترین شاه بلکه تنها فردی بود که با «شاه» و «ملکه» بر سر یک میز غذا می‌خورد و محرم اسرار محمدرضا.و رابط او در مخفیانه‌ترین ارتباطات نیز بود. حسین فردوست به عنوان «چشم» و «گوش» محمدرضا پهلوی عمل می‌کرد.

فردوست در رأس مهم‌ترین ارگان اطلاعاتی رژیم پهلوی؛ «دفتر ویژه اطلاعات» که سازمان اطلاعاتی شخصی «شاه» محسوب می‌گردید.بر کل سیستم سیاسی و اطلاعاتی کشور و حتی بر «ساواک» نظارت می‌کرد.و رابطه شخصی «شاه» را با مهم‌ترین ارگان‌های اطلاعاتی همسنگ برقرار می‌ساخت.

چگونه دختر ناشناس و فقیری ملکه ایران گردید

فردوست با اشاره به این که فرح دختری بود.که برای به دست آوردن پول به هر وسیله‌ای متوسل می‌گردید در صفحه ۲۱۱ می‌گوید: یک چنین دختری که نمی‌توانست مورد پسند هیچ مردی باشد (برای درک این ادعا کافی است به آلبوم آن دروان فرح مراجعه شود) از فرط استیصال برای کمک مالی به سراغ اردشیر زاهدی در حصارک می‌رود تا بتواند در پاریس تحصیل و زندگی کند. اگر ندانیم حصارک چیست، شاید مسئله مفهوم نشود.

در حصارک ویلایی بود که اردشیر زاهدی با تعدادی از رفقای جوان او منتظر شکار دخترها و زن‌ها می‌نشتند و هر مراجعه کننده از جنس مونث اگر مورد پسند زاهدی واقع می‌شد بلافاصله به اتاق خواب می‌رفتند و اگر مورد پسند زاهدی نبود او را به یکی از رفقایش که حضور داشتند می‌داد که آن‌ها نیز در همان حصارک به اتاق خواب می‌رفتند.

این بود کار و شغل زاهدی و البته به دوستان انگلیسی و آمریکایی‌اش هم چیزی می‌رسید. حال این دختر با اطلاع از چنین وضعی برای در خواست پول به سراغ زاهدی در حصارک می‌رود، یعنی اینکه خود را تقدیم زاهدی کند. لابد زاهدی از این دختر خوشش نیامده بود.که به محمدرضا تلفن ‌می‌زند که دختری اینجا آمده و اگر اجازه دهید او را بیاورم.

فرح پهلوی

محمدرضا می‌پذیرد و بدون تحقیق قبلی که او کیست و خانواده او چیست، او را به فرودگاه می‌برد و در هواپیما به وی پیشنهاد ازدواج می‌کند. معلوم است که فرح نیز بلافاصله قبول می‌کند. دختری که تا یک ساعت پیش از زاهدی پول می‌خواست که مفهومش.معین است، حال قرار شده که با شاه ازدواج کند و می‌کند.

بدین ترتیب فرحِ حصارک «ملکه ایران» می‌شود و در مراسم تاجگذاری با آن تشریفات و تجملات که از تلویزیون دیده‌اید، تاج بر سر می‌گذارد! به این ترتیب عجیب که فقط با شناخت بیماری‌های روحی و شخصیتی محمدرضا قابل درک است که فرح همسر او شد و یکباره وضع این خانواده فقیر دگرگون شد.

فصل‌های کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی

جلد اول کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی.حاوی خاطرات ارتشبد حسین فردوست است.که ذیل 9 فصل با این عناوین.به رشته تحریر.در آمده است‌:

  1. ورود به دربار تا سقوط رضاشاه
  2. نخستین سال‌های سلطنت محمدرضا شاه
  3. دربار و رژیم پهلوی
  4. رژیم پهلوی، پایگاه جاسوسی غرب
  5. سازمان اطلاعاتی رژیم پهلوی
  6. مسائل امنیت داخلی در دوران محمدرضا
  7. رژیم پهلوی، ابرقدرت‌ها و خاورمیانه
  8. انقلاب و سقوط سلطنت
  9. بازجویی‌های ارتشبد حسین فردوست

کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی به دست انتشارات اطلاعات در سال ۱۳۶۹ منتشر گردید و این کتاب تا مرداد ۱۳۹۵ به چاپ بیست و پنجم رسید. با شمارگان قریب به ۱۶۰ هزار دوره، به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب تاریخی ایران شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *