اخبار روز

ورود / عضویت

معرفی کتاب اسطوره و سینما

معرفی کتاب اسطوره و سینما

معرفی کتاب اسطوره و سینما

کتاب «اسطوره و سینما» به دست استورات وُیتیلا به تحریر درآمده و محمد گذرآبادی آن را ترجمه کرده است. نویسنده این کتاب در صدد بررسی نقش اسطوره در سینما بوده و این مطلب را با مثال‌های عینی پیش می‌برد.

استوارت وُیتیلا نویسنده فیلمنامه، مشاور فیلمنامه و نویسنده دو کتاب تحسین شده منتقدان در زمینه داستان و ژانر، افسانه و فیلم‌ها، و نوشتن فیلم کمدی است.

معرفی کتاب اسطوره و سینما

کتاب اسطوره و سینما که در یک جلد نوشته شده، به بررسی 10 ژانر سینمایی پرداخته و برای هرکدام از ژانرها، 5 فیلم را ذکر کرده است. نویسنده با ذکر و روایت داستان این فیلم‌ها، نقش اسطوره در سینما را به تصویر می‌کشد. او برای فهم بهتر و همراهی بیشتر خواننده با سیر بیانش، در ابتدای کتاب روش مطالعه کتاب و استفاده از نمودارهای موجود در آن را به خواننده می‌آموزد.

وی در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: «امیدوارم این کتاب الهام بخش شما برای نوشتن باشد. من خودم فیلمنامه‌نویس هستم و برای فیلمنامه‌نویسی به‌عنوان یک فرایند خلاقه بینهایت احترام قائلم. همانطور که در تحلیل‌ها خواهید دید، بسیاری از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های ما از پیکربندی کلاسیک «سفر قهرمان» پیروی می‌کنند.»

ویتیلا صحبت خود را اینگونه ادامه می‌دهد:«به علاوه امیدوارم درک کنید که هر فیلم سرشار از نمادها و تفسیرهای اسطوره‌ای است. تنها برای تفسیر کازابلانکا و پدرخوانده با چنان شخصیت‌های ملموسی که هر یک سفر خاص خود را در پیش می‌گیرند می‌‍‌توان کتاب‌های جداگانه‌ای نوشت.»

سرفصل‌های کتاب اسطوره و سینما

استوارت ویتیلا ساختار کتاب خود را اینگونه توصیف می‌کند: «من ده ژانر سینمایی مجزا را انتخاب کرده‌ام. از هر ژانر پنج فیلم را به عنوان نمونه آورده‌ام که دارای عناصری قدرتمند هستند. عناصری که با چارچوب آن ژانر خاص، هماهنگی و سازگاری دارند. هر فصل با بحثی درباره‌ی خصایص ساختاری و اسطوره‌ای آن ژانر خاص آغاز می‌شود.»

او در ادامه به معرفی ژانرهای انتخاب شده پرداخته و می‌نویسد: «ژانرهایی که انتخاب کرده‌ام، به قرار زیرند:

  • حادثه و ماجرا (ACTION / ADVENTURE)
  • وسترن (WESTERN)
  • وحشت (HORROR)
  • تریلر (THRILLER)
  • جنگی (WAR)
  • درام (RAM)
  • . رمانس (ROMANCE)
  • کمدی رمانتیک (ROMANTIC COMEDY)
  • كمدى (COMEDY)
  • علمی-تخیلی و فانتزی (SCIENCE FICTION / FANTASY).»

وُیتیلا در فصل «ساختار اسطوره‌ای در ژانر وسترن» در صفحه 59، نقش اسطوره را در عرصه‌ای دیگر بیان کرده و می‌گوید: «فيلم وسترن حکایت اخلاق خیر و شر را بر زمينه چشم اندازهای وسیع سرحدات آمریکا نقل می‌کند. کشمکش نقشی محوری دارد و خشونت گریزناپذیر است. معمولا یک کشمکش اصلی بر مسائل «کوچکتر» شخصیت‌ها می‌چربد. این کشمکش ممکن است قانون در برابر بی قانونی (ماجرای نیمروز، بوچ کسیدی و ساندنس کید)، انسان در برابر سرحدات (با گرگ‌ها می‌رقصد) مهاجران سفید پوست در برابر بومیان سرخپوست (جویندگان) و غیره باشد.»

او در ابتدای فصل «ساختار اسطوره‌ای در ژانر درام» در صفحه 193 می‌نویسد: « تحول در همه‌ی سفرها اتفاق می‌افتد. در ژانرهای دیگر تحول ممکن است امری ثانوی باشد یا در نتیجه انگیزه اصلی یا مسئله بیرونی که سفر باید حل کند، حادث شود. اما سفرهای درام اغلب سفرهای تحول و دگرگونی‌اند. در «فیلم پسرها و آدمکش»، «تِرِه» از یک بچه خشن تبدیل به یک جوان آرام و مخالف خشونت می‌شود. تحول کنراد جارِت سفر، درمان دنیای عادیِ از هم پاشیده اوست (مردم عادی).»

کتاب اسطوره و سینما در سال 1389 به دست انتشارات هرمس به چاپ رسید و در کتابفروشی‌های کشور توزیع شد.

معرفی کتاب اسطوره و سینما معرفی کتاب اسطوره و سینما معرفی کتاب اسطوره و سینما معرفی کتاب اسطوره و سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *