اخبار روز

ورود / عضویت

فرج‌نژاد، دغدغه شبکه‌سازی اقتصاددان‌های انقلابی را داشت

استاد محمدحسین فرج‌نژاد معتقد بود: «نتیجه وضعیت امروز اقتصاد کشور، ماحصل تفکر مکاتب شبه علمی است که از آمریکا و اروپا ترجمه می‌شود و بدون نقد درست و بدون توجه به مبانی ایدئولوژیک و تند اقتصاد غرب و بدون توجه به مبانی فلسفی در دانشکده‌های شبه اقتصادی به قرآن و خط اهل بیت پیاده‌سازی می‌شود!»، به گفتگو با دکتر حمیدرضا مقصودی، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه قم نشسته‌ایم که متن آن را تقدیمتان می‌کنیم.

آقای دکتر با توجه به همکاری‌هایی که حضرتعالی بعضاً با آقای فرج‌نژاد داشته‌اید، لطفاً توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های علمی ایشان در حوزه علم مطرح بفرمایید

آقای فرج‌نژاد بیشتر در فضای اقتصادیِ تخصصی وشبکه‌سازی اقتصاددان‌های انقلابی کار می‌کردند و تلاش اصلی‌شان خارج کردن اقتصاددان‌های انقلابی از غربت رسانه‌ای بود، ایشان مرتباً به رفقا سر می‌زد و یکی از کارهای ویژه‌ای که انجام می‌دادند در واقع اسباب رسانه‌ای شدن سخنان پژوهشگران اقتصادی را فراهم کرده بودند.

به عبارتی پشتیبانی رسانه‌ای از اقتصاددان‌های حزب‌اللهی انجام می‌دادند، در فضای تخصصی اقتصاد هم، ایشان بیشتر روی جنگ شناختی – اقتصادی کار کرده است. حسین معتقد بود مردم در یک جنگ اقتصادی قرار گرفتند که از لحاظ شناختی حتی مختصات جنگ را نمی‌شناسند و نمی‌دانند رفتارها و جنس کنشی که مردم ما، جامعه نخبگانی ما و حتی نظام مدیریتی دارند کنشی است که دشمن در جنگ شناختی برای مردم طراحی کرده است، فرج‌نژاد تلاشش این بود که با کارهایی که انجام می‌دهد این فضا را تغییر دهد و واقعیت‌های عرصه اقتصاد را به‌تصویر بکشد.

ایشان کانال مدرسه اقتصاد راه‌اندازی کرده بودند و مرتب با اقتصاددان‌های حزب اللهی گفت‌وگو می‌کردند و رگه‌های نفوذ را در فضای اقتصادی کشور با توجه به آن دانشی که درسطح شناسایی جریان‌های منحرف و جریان‌های نفوذ شناسایی می‌کردند.

دکتر فرج‌نژاد اخیراً در فضای اقتصاد کرونا هم زحمت‌های فراوانی کشیدند اینکه کرونا را به‌عنوان یک مسئله اقتصادی بررسی کردند و از آن طرف ماجرای کرونا را به‌عنوان یکی از ابعاد جنگ شناختی _ اقتصادی معرفی کردند.

اصل ماجرای آقای فرج نژاد آنقدر که من می‌دانم و مهم‌ترین ویژگی که داشتند شبکه‌سازی مؤمنان بود یعنی با حضور پررنگ و مداوم و پرنوسان و با رفت و آمدهای مکرر کاری می‌کرد که ناخودآگاه جماعت جبهه مؤمنین به هم متصل‌ شوند، ما رفقایی که با ایشان رفت‌وآمد داشتیم نمی‌دانستیم که ایشان این کار را انجام می‌دهد یعنی بعد از اینکه ایشان به رحمت خدا رفت همه ما این ماجرا را فهمیدیم که حلقه واسط خیلی از ماها ایشان بوده است.

ارتباط این حلقه کف میدانی با نهادهای کلان چیست؟

دکتر در این زمینه هم تلاش‌های زیادی داشتند ولی در این حوزه کمتر موفق بودند چون نهادها معمولاً همکاری نمی‌کنند ولی در بین جماعت نخبگانی حزب‌الله و در کف جامعه حزب‌اللهی، شبکه‌سازی درجه یکی انجام داد که به نظر من مدل‌سازی این شبکه خود می‌تواند پژوهش عمیقی باشد و باید به آن پرداخته‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *