اخبار روز

ورود / عضویت

جای خالی قطعه 19 در سینما

حجت‌الاسلام جلیلی در سلسله نشست‌های «روایت حقیقت» گفت: رسالت حوزه علمیه تبلیغ و فعالیت علمی است اما نباید از این مهم غافل شد که در وضعیت کنونی جامعه، حوزه علمیه می‌تواند با کار جهادی و اجتماعی در دل مردم نفوذ کند و رسالت خود را به بهترین گونه انجام دهد.
اکران مستند قطعه 19

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جلیلی در حاشیه اکران مستند«قطعه 19» در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان مبنی بر اینکه این دست اقدامات جهادی با رسالت طلبه‌ها در تداخل است، گفت: رسالت حوزه علمیه امر تبلیغ و کار علمی است اما نباید از این مهم غافل شد که در وضعیت کنونی جامعه، حوزه علمیه تنها با کار جهادی و اجتماعی می‌تواند در دل مردم نفوذ کرده و رسالت خود را به بهترین گونه انجام دهد.

وی ضمن ذکر اقدامات گروه‌های جهادی حوزه علمیه افزود: در ماه‌های آغازین همه‌گیری کرونا بسیاری از فوتی‌ها را غسل نمی‌دادند. این اتفاق برای تمامی مردم به خصوص داغ‌دیدگان آزاردهنده بود. بعد از امر رهبر انقلاب برای تغسیل فوتی‌های ویروس منحوس، شبکه‌های جهادی ما در سرتاسر کشور وارد عمل شدند و توانستند با یاری خداوند و همکاری یکدیگر این فوتی‌ها غسل دهند.

جلیلی در ادامه اظهار کرد: با همین فعالیت‌های اجتماعی و جهادی کارهای بسیاری را انجام دادیم. حتی عده‌ای غیرمسلمان با دیدن این اتفاق‌ها مسلمان شدند. این مسأله را می‌توان در سیرۀ ائمه اطهار (علیهم السلام) مشاهده کرد. طلبه باید به «رسالت علمی» خود بپردازد اما رها کردن «رسالت اجتماعی» . می‌تواند مانع رسیدن حوزه علمیه به اهدافش در سطح جامعه شود.

مسؤول مرکز رسانه حوزه علمیه، مستند «قطعه 19» را دور از واقعیت آن دوران خوانده و گفت: بخش‌هایی از این مستند با واقعیت تطابق نداشت و با آن که خودم در صحنه بودم نتوانست من را همراه کند. گفتمان حاکم بر مستند با گفتمان رایج طلبه‌ها متفاوت است و در مسائلی از قبیل به کار بردن برخی واژگان و نیز پوشش طلبه‌ها دقت لازم نشده است. در فیلم شوخی‌هایی شده که برای من سخت است. ما در آن دوران هیچ شادی نداشتیم و غم بر تمام بخش‌ها مستولی بود. به گونه‌ای که برایمان خندیدن سخت بود.

این طلبه جهادی مخالفت خود را با برخی روایت‌هایی که در این‌باره ساخته شده است ابراز کرد: ما اولین گروهی بودیم که نهضت تغسیل فوتی‌های کرونایی را آغاز کردیم و با این حال در هیچ‌جایی آن را رسانه‌ای نکردیم. همین امر منجر به دکان باز کردن و سوءاستفاده برخی برای کسب شهرت شد. به همین دلیل دیشب در برنامه زنده‌ای سعی کردم روایت کلی را ارائه دهم.

وی مستند «قطعه 19» را به عنوان اولین اثر در این حوزه امیدوارکننده خواند و گفت: جای این آثار در میان آثار سینمایی خالی است. در رابطه با همین موضوع می‌توانیم صحنه‌هایی در حد سینمای هالیوود خلق کنیم.

جلیلی بحث را با ذکر خاطرات و رابطه دوستانه‌اش با استاد فرج‌نژاد خاتمه داد و گفت: «استاد فرج‌نژاد گردن ما بسیار حق دارند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *