اخبار روز

ورود / عضویت

آشنایی با شرکت‌های مشهور انیمیشن‌ساز ژاپنی

اگر «کابوکی» پدر صنعت سینمای ژاپن باشد، کمیک استریپ «مانگا» نیز خاستگاه انیمیشن ژاپن است.

انیمه سبک خاص انیمیشن ژاپن است که برگرفته از مانگا(مجلات کمیک استریپ ژاپنی) می‌باشد. چیزی که انیمه را از دیگر سبک‌های انیمیشن متمایز می‌کند، برجسته‌نمایی غیرطبیعی اندام‌های صورت به خصوص چشم‌ها و در مقابل کوچک کردن بینی و دهان است.علت این نوع طراحی نمایش بهتر احساسات شخصیت به مخاطب است. از دیگر ویژگی‌های انیمه می‌توان به موهای فراوان اشاره کرد. همچنین در انیمه از عناصری همچون ابر بالای شخصیت جهت نشان دادن حالت یا صدای درون او استفاده می‌شود.

در دوره ظهور و رونق انیمیشن با توجه به جامعه به شدت سنتی ژاپن، درونمایه غالب داستان‌های به تصویر کشیده شده در رابطه با سامورایی‌ها بود که یک قشر سنتی – نظامی خاص در جامعه ژاپن بودند. روحیات ویژه‌ای که در سامورایی‌ها وجود داشت. سبب شد که با وجود گذشت سالیان سال این قشر همواره پای ثابت سوژه‌های صنعت سینما و انیمیشن ژاپن باشد. ویژگی‌هایی که ریشه در فرهنگ و آیین ژاپن یعنی شینتوییسم دارند، همچنین در انیمیشن‌ها ظهور یافتند.

صنعت انیمیشن ژاپن رحم اجاره‌ای غرب

مانگاری دفترچه مرگ
تصویر مانگای مشهور «دفترچه مرگ» که از روی آن دو فصل سریال ساخته شده است

شینتو از تعریف تا تأثیر در آثار سینمایی

شرکت تاتسونوکو

شرکت تاتسونوکو اولین شرکت انیمیشن‌سازی ژاپن است که در سال ۱۹۳۲ تأسیس شد. از جمله محصولات آن می‌توان به «چوبین»، «بلفی و لیلی بیت»، «هاچ» و «رابین هود» اشاره کرد که در دهه هفتاد از سیمای کشور پخش شده‌اند.

 

شرکت تاتسونوکوشرکت تویی

شرکت تویی سال ١٩٤٨ کار خود را با نام شرکت فیلمسازی انیمیشن ژاپن آغاز کرد. از مهم‌ترین آثار تولیدی این شرکت می‌توان به «ایکیوسان» اشاره کرد که در دهه ۱۹۷۰ در ٢٩٦ قسمت ساخته شد. همچنین آثاری همچون «سرزمین آدم کوچولوها» «فوتبالیست‌ها» و «دیجیمون» نیز محصول این شرکت است.

شرکت تویی انیمیشن

شرکت نیپون انیمیشن

شرکت نیپون تقریباً معروف‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت انیمیشن ژاپن است که از سال ۱۹٦۲ شروع به فعالیت کرد و اکثر انیمیشن‌هایی که در دهه هفتاد از سیما پخش شده محصولات این شرکت است. از معروف‌ترین آثار این شرکت می‌توان به «آن شرلی» «ماجراهای تام سایر» «دور دنیا در هشتاد روز»، «زنان کوچک»، «حنا، دختری در مزرعه»، «آلیس در سرزمین عجایب»، «پینوکیو» و «بابا لنگ‌دراز» اشاره کرد.

انیمیشن‌های شرکت نیپون انیمیشن که بسیاری از آن‌ها از سیمای ایران پخش شده است

شرکت کناک

شرکت کناک نیز یکی از استودیوهای قدیمی انیمیشن‌سازی ژاپن است که در سال ۱۹٦٧ تأسیس شد. «سفرهای میتی کومان» اثر ماندگار این شرکت است که بازسازی زندگی یکی از فرمانروایان سرزمین ژاپن است. کناک همچنین سازنده «پسر شجاع» و «مسافر کوچولو» نیز هست.

شرکت کناک

شرکت جیبلی
شرکت جیبلی در سال ۱۹۸۵ توسط هایائو میازاکی تأسیس شد. شرکت جیبلی توانست یکی از بزرگترین افتخارات صنعت انیمیشن ژاپن را به دست بیاورد. در مقایسه‌ای که در ده موضوع مختلف بین این شرکت و شرکت پیکسار انجام شده، این شرکت توانسته غول انیمیشن هالیوود را پشت سر بگذارد.
شاخص‌ترین تولیدات استودیو جیبلی عبارت‌اند از؛ «همسایه من توتورو»، «شهر اشباح»، «پونیو»، «شاهزاده مونونوکه»، «قلعۀ متحرک هاول».

نقد انیمیشن شهر اشباح

استودیو جیبلی

شرکت‌های دیگری نیز در ژاپن هستند که کمتر شناخته شده‌اند. به طور مثال می‌توان به شرکت «سانرایز»، استودیو «بونز» و استودیو «مدهاوس» اشاره کرد. استودیو مدهاوس در پروژه انیماتریکس نیز همکاری داشته است که نشان از روابط نزدیک آن‌ها با تولیدکنندگان هالیوود دارد.

نگاهی به آثار میازاکی؛ برترین انیمیشن‌‌‌‌‌ساز ژاپنی

 

 

2 پاسخ

  1. عالی بود ممنونم.. کاش درمورد این موضوع مطالب بیشتری بذارید…درمورد شرکت های سازنده ،کارگردان، انیمه ها و تاثیرات مطلوب و بعضا نامطلوبشون
    بنظرم خیلی از انیمه ها هستند که کمتر اسیب دارند و اتفاقا برای نوجوان و بزرگسال مفیدن.. کاش معرفیشون کنید😊

  2. البته احتمالا آدمای کمی این یادداشت هارو میخونن.. خودمم چون موضوع مورد علاقه م بود خوندمش🥲😅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *