جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > سرویس‌های سایت > بازی‌های ویدیویی > تیشۀ دولت روحانی به ریشۀ تولید بازی‌های رایانه‌ای

تیشۀ دولت روحانی به ریشۀ تولید بازی‌های رایانه‌ای

۱۴۰۳-۰۲-۰۶
بازی‌های ویدیویی، دسته‌بندی ساختاری، سرویس‌های سایت، گزارش‌، مطالب سایت
کهوند گزارش

حجت الاسلام محمد کهوند در جلسۀ نقد بازی‌های رایانه‌ای در مؤسسه فرهنگ رسانه‌ای استاد محمد حسین فرج‌نژاد دربارۀ تاریخچه بازی‌های ویدیویی گفت: شروع بازی‌های ویدیویی را می‌توان از سال ۱۹۴۰ دانست. توسعۀ بازی‌های ویدیویی بدون توسعۀ ابزار و‌ تکنیک آن‌ها اصلا امکان‌پذیر نیست. مثلا بدون زیرساخت نمی‌شود بازی آنلاین کرد. دستگاه پلی‌استیشن ۱ مبتنی بر لوح فشرده بود و بدون ایجاد ساختار لوح فشرده و تولید آن امکان وجود این کنسول و بازی آن وجود نداشت. در زمان قبل از لوح فشرده با بازی‌های کارتریجی بازی می‌شد.

نویسندۀ کتاب کتاب شبکهٔ عنکبوتی با اشاره به شخصیت رالف بائر که به عنوان پدر بازی‌های ویدیویی مشهور است گفت: رالف بائر کسی است که در ساخت بمبی که در هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد دخیل بوده است. در واقع سازندگان اولیه بازی‌های ویدیویی در نهادهای نظامی بوده‌اند.
وی دربارۀ تاریخچۀ ورود بازی‌های ویدیویی به ایران بیان کرد: ورود بازی‌های رایانه‌ای در ایران به زمان قبل از انقلاب برمی‌گردد. در آن زمان دستگاه بازی‌هایی شبیه میکرو وجود داشت، البته مواد اولیه این بازی‌ها در ایران می‌آمد و سپس مونتاژ می‌شد. پس از جنگ ایران و عراق نیز دستگاه‌های بازی‌های آتاری و کمودور در ایران بوده و تا الان هم ادامه پیدا کرده است.

نویسندۀ کتاب «فضای مجازی: دام‌ها و دانه‌‎ها» دربارۀ سیاست‌های دولت‌های مختلف ایران دربارۀ بازی‌های ویدویی اظهار کرد: دولت هاشمی رفسنجانی دنبال بومی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای بوده است، بازی‌هایی که در هشت سال دولت ایشان ساخته شد، سبقۀ فرهنگی داشته است. در زمان ریاست جمهوری خاتمی هر چه داشتیم نابود شد و به سمت واردات سنگین دستگاه و بازی‌های ویدویی رفتیم و همچنین مجلات مختلفی در این زمینه ترجمه شد. در زمان احمدی‌نژاد به سمت تولید بالای بازی‌هایی ویدیویی رفتیم اما وجهۀ فرهنگی و محتوایی آن کمرنگ بود، در زمان احمدی‌نژاد نظام رده‌بندی سنی برای بازی‌های ویدیویی ایجاد شد و جالب است بدانید که ایران جزو ۱۳ منطقه کشوری است که رده‌بندی سنی دارد در حالی که اکثر کشورها رده‌بندی سنی ندارند.

وی با اشاره به خسارتی که دولت روحانی به مقوله بازی‌های ویدیویی زد گفت: دولت روحانی تیشه به ریشۀ تولید بازی‌های ویدویی زد و باعث نابودسازی و ناامیدکردن نخبگان تولید بازی شد. دولتی که دخل تولید بازی را با شعار آزادی در آورد.

عضو شورای بازی‌های رایانه‌ای مرکز مدیریت حوزه‌ بیان کرد: واردات بازی در دوره‌های مختلف لطمه نخورد، دولت هاشمی زیاد زمان عرضه‌اش نبود اما دولت خاتمی محکم و با قوت دستگاه‌ها و بازی‌های ویدیویی را وارد کرد. ما در زمان هاشمی موتور بازی‌سازی در کشور داشتیم و همچنین در زمان احمدی‌نژاد به لحاظ تکنیکی آثار فاخری داشتیم. در دولت رئیسی در طی این دو سال اتفاق و تفاوت خاصی با قبل رقم نخورده است، در زمان روحانی سیاستی دربارۀ بازی‌ها بود که حتی در حوزۀ علمیه اجرا نشد.

حجت الاسلام محمد کهوند دربارۀ آمار بازیکنان بازی‌های ویدیویی گفت: بیش از سه میلیارد گیمر در جهان داریم. این‌ها نه گروه هستند که چهار الی پنج‌ گروه آن‌ها فقط جدی هستند، گروهی فقط اخبار را دنبال می‌کنند و گروهی فقط تفننی بازی می‌کنند اما افرادی هستند که تمام زندگی‌شان بازی است.

وی دربارۀ بازی‌های ویدویی در بستر گوشی‌های همراه گفت: دنیای بازی‌های گوشی را فان(تفننی) می‌دانیم. بازی‌هایی هم که در این بستر هستند و مانند پابجی(PUBG)، فری‌فایر(Free Fire)، کال آف دیوتی(Call of Duty Mobile) مهم می‌دانیم به دلیل جنبۀ اقتصادی‌شان مهم هستند، اما بازی‌هایی که در کامپیوتر یا کنسول می‌آیند بحثشان جدی است.

مؤلف کتاب پرتگاه‌های حقیقی در فضای مجازی به آمارهای دنیای بازی‌های ویدویی اشاره کرد و اذعان داشت: متوسط بازی کردن ما ایرانی‌ها  ۱۳دقیقه از متوسط دنیا بیشتر است. نرخ جنسیت در ایران نسبت ۷۵درصد مردها به ۲۵درصد زنان است. متوسط سن بازیکنان در ۲۲ سال است اما این نرخ در جهان ۳۷سال است. البته آمارهای بنیاد بازی‌های رایانه‌ای دارد می‌گوید که متوسط سن ما در حال افزایش است. در واقع هم نسبت بین بازیکنان خانم آقا دارد کاهش پیدا می‌کند و بازیکنان خانم بیشتر می‌شوند و هم میانگین سنی در حال کاهش است.

حجت الاسلام کهوند به گردش مالی بالای صنعت بازی‌های ویدیویی در جهان اشاره کرد و بیان کرد: بازی‌های رایانه‌ای جزو پانزده الی بیست صنعت اول جهان هستند. صنعت سینما به بازی‌های ویدیویی نمی‌رسد. صنعت اسباب‌بازی به نصف صنعت بازی‌های ویدیویی هم نمی‌رسد. بازی‌‌های ویدویی دومین صنعت سرگرمی جهان است. از حدود سه میلیارد بازیکن بازی‌های رایانه‌ای یک و نیم میلیارد نفر از افراد از بازی تاثیر می‌پذیرند.

وی دربارۀ سازندگان مهم بازی‌های ویدیویی اظهار کرد: آدم‌های مهم در ساخت بازی‌های ویدیویی عموما آمریکایی و ژاپنی بودند. آمریکایی‌ها در بُعد تکنیکال و ژاپنی‌ها در ژانر و سبک خیلی بیشتر اثر داشتند. ما بازی‌های ویدیویی را می‌توانیم به آمریکایی‌ و ژاپنی تقسیم‌بندی کنیم. در سبک بازی‌های مبارزه‌ای آمریکایی بازی مورتال کمبات(MORTAL KOMBAT) در می‌آید اما در نوع ژاپنی سری بازی‌های تِکِن(Tekken)، در بازی تکن وقتی کاراکتر ضربه می‌زند دستی قطع یا شکسته نمی‌شود، اما در مورتال کمبات در بخش فیتالیتی کاراکتر قیمه‌قیمه می‌شود. در سبک بازی‌های جهان باز در نوع آمریکایی می‌توان جی‌تی‌ای(GTA) را مثال زد که واقع‌نما است و تاثیر خیلی بیشتری روی مخاطب می‌گذارد اما در نوع ژاپنی بازی زلدا(The Legend of Zelda) که با وجود جهان گسترده‌اش فانتزی است و اثر بازی روی گیمر کاهش پیدا می‌کند.

حجت الاسلام کهوند دربارۀ ارتباط میان فضای مجازی و بازی‌های ویدیویی اظهار کرد: بازی بخش لاینفک از فضای مجازی است. در حال حاضر برخی از کنسول‌ها برای خودشان شبکه اجتماعی مخصوص دارند. شبکه اجتماعی پلی استیشن یا پی‌اس‌ان(PSN)، ایکس باکس لایو(Xbox LIVE) و نینتندو نتورک(Nintendo Network) از جمله این شبکه‌های اجتماعی مخصوص کنسول هستند. علاوه بر آن سایت‌های نقد بازی، سکوهای تولید و عرضۀ بازی مانند استیم، اپ استور و گوگل پلی نیز وجود دارند.

وی با انتقاد به برخی نگاه‌ها در حوزۀ علمیه اظهار کرد: بازی رسانه است اما در حوزۀ علمیه در بعضی بخش‌ها معتقد نیستند که بازی رسانه است. برایم خنده‌دار بود که در گزارشی بنویسم بازی رسانه است در حالی که این توضیح واضحات است.

حجت الاسلام کهوند در نهایت بیان کرد: دنیای بازی، دنیای آیندۀ رسانه‌ها است، بازی، هنرهای هفت‌گانه حتی سینما را هم در خود ذوب کرده است و از دنیای سایبر هم وام‌گیری کرده است. بازی‌های ویدیویی کاری کرده است که هیچ‌کدام از هنرها نمی‌توانند بکنند. در دنیای آینده که صحبت از متاورس می‌شود، بازی دارد خیلی جدی می‌شود. الان طی بازی می‌شود خرید کرد، جلسه گرفت، کلاس درس شرکت کرد، در دنیای آینده، بازی رسانۀ برتر است. اگر این قاعده را بپذیریم پیشنهاد و نظر و کارمان خیلی متفاوت می‌شود.

/401

قبلی نقد فیلم Dune 2 (تلماسه 2) | نمایش امام زمان دروغین
بعدی تکنیک تکرار، ابزاری برای حاکمیت بر اراده‌ها

مطالب مرتبط

۱۴۰۴-۰۹-۰۳

نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار

ادامه مطلب
پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟

۱۴۰۴-۰۹-۰۲

پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟

ادامه مطلب
نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022

۱۴۰۴-۰۹-۰۲

نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آذر ۱۴۰۴ (۴)
  • آبان ۱۴۰۴ (۲۵)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار
  • پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟
  • نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022
  • بزرگترین جشنواره مستند جهان(IDFA) اسرائیل را تحریم کرد
  • بلک فرایدی دیجیکالا و تبلیغ صرافی تبدیل
آخرین دیدگاه‌ها
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • بهنام در کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای
  • پژوهشگر در زندگینامه سردار غلامعلی رشید | کاملترین زندگینامه از نابغۀ جنگ
  • محقق در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
محصولات
  • دوره آموزش فتوشاپ دوره آموزش فتوشاپ
    تومان 800.000
  • دوره ژورنالیسم دوره جامع ژورنالیسم
    نمره 5.00 از 5

    تومان 1.000.000
  • دوره مستندسازی با موبایل دوره مستندسازی با موبایل
    تومان 315.000
  • دوره درسگفتار غرب شناسی دوره درس گفتار غرب شناسی
    تومان 615.000
  • دوره جامع مستندسازی دوره جامع مستندسازی
    تومان 1.000.000
  • کتاب چهههل و یک سیمرررغ کتاب چهههل و یک سیمرررغ
    تومان 270.000
  • دوره آموزش تصویربرداری دوره آموزش تصویربرداری (عکاسی و فیلمبرداری)
    تومان 800.000
  • دوره اسطوره‌های صهیونیستی در سینما دوره اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
    نمره 5.00 از 5

    تومان 500.000
  • کتاب فرانکلین در تهران کتاب فرانکلین در تهران
    تومان 340.000
  • مجله خردورزی مجله خردورزی | سیره استاد فرج نژاد
    تومان 110.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم