اخبار روز

ورود / عضویت

میم چیست؟

بعد از اینکه موبایل و شبکه‌های اجتماعی همه‌گیر شدند و جای دورهمی را گرفتند، حالا چیزی آمده به اسم محتوا یا کلیپ‌های وایرال یا ویروسی که به سرعت همه‌گیر می‌شوند.
میم چیست

میم چیست؟ کلمه میم (meme) توسط ریچارد داوکینز معرفی شده و منظور از آن یک الگوی رفتاری یا شناختی می‌باشد که از یک فرد به فرد دیگری منتقل می‌شود.

در واقع میم همانند یک ژن که تکرارکننده ویژگی‌های فیزیولوژی افراد است الگوهای رفتاری و فرهنگی را در افراد تکرار می‌کند. ممتیک نیز علم نظری و تجربی می‌باشد که تکرار، گسترش و تکامل الگوهای رفتاری را بررسی می‌کند.

بعد از اینکه موبایل و شبکه‌های اجتماعی همه‌گیر شدند و جای دورهمی را گرفتند، حالا چیزی آمده به اسم محتوا یا کلیپ‌های وایرال یا ویروسی که به سرعت همه‌گیر می‌شوند. چالش‌هایی مانند مانکن و سطل یخ نیز همان ویژگی ویروسی بودن را دارند و به نحوی طراحی می‌شوند که در مدت زمان کوتاهی همه را درگیر کنند.

میم چیست؟

به محتوایی که در فضای اینترنت ویروسی می‌شود، میم اینترنتی نیز گفته می‌شود. میم اینترنتی یک فعالیت، مفهوم، عبارت، یا تکه‌ای از محتواست که اکثراً به صورت تقلید شدن از یک فرد به فرد دیگر بر روی اینترنت پخش می‌شود.

میم اینترنتی می‌تواند یک تصویر، لینک، ویدیو، وب‌سایت، هشتگ، کلمه، یا عبارت یا حتی یک غلط املایی باشد. میم اینترنتی در بستر شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها، ایمیل و منابع خبری در سطح جامعه پخش می‌شوند.

بعضی انواع محتوا به نحوی طراحی شده‌اند یا بهتر بگوییم مهندسی شدند که دست به دست، بین مردم بچرخند و پخش بشوند.بدون اینکه خود مردم احساس کنند خبری است و محتوایی که مصرف می‌کنند و با شور و شوق به دیگران ارسال می‌کنند از قبل توسط افراد باهوش‌تر از خودشان طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند.

نقطه مشترک محتواهایی میمی یا وایرال (ویروسی) این است که همانند ویروسها روند دائمی ندارند و مثل یک ویروس سرماخوردگی که تنها در یک مقطع از سال شایع می‌شود و از بین می‌رود، موقت و کوتاه و گذری هستند.

نویسنده: محمدحسین نژادی

میم چیست میم چیست میم چیست میم چیست میم چیست میم چیست 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *