اخبار روز

ورود / عضویت

شکستی غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی

رهبر معظم انقلاب: «من عرض می‌کنم از شنبه‌ی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی دیگر رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست. زلزله ویرانگر ۱۵ مهر یک شکست اطلاعاتی و نظامی غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی است.» برای بررسی بیشتر سخنان رهبری با کارشناس مسائل استراتٰژیک غرب آسیا گفتگو کردیم.
امیر ایوب

رهبر معظم انقلاب صبح امروز در دانشگاه افسری امام علی(علیه‌السلام) به مناسبت عملیات‌های موفقیت‌آمیز جبهۀ مقاومت و مردم فلسطین و غافل‌گیری رژیم صهیونیستی نکاتی را در این زمینه فرمودند. برای بررسی بیشتر سخنان رهبری با کارشناس مسائل استراتٰژیک غرب آسیا، جناب آقای امیر ایوب گفتگو کردیم.

رهبر معظم انقلاب در واکنش به عملیات طوفان‌الاقصی فرمودند: «زلزله ویرانگر ۱۵ مهر یک شکست اطلاعاتی و نظامی غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی است.» تحلیل شما دربارۀ ابعاد غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی چیست؟

چند مسأله در این کلام امام خامنه‌ای موضوعیت دارد؛ اولا این شکست اطلاعاتی و نظامی بود یعنی دو بعد داشت، بعد اطلاعاتی دارای اولویت است. امروزه به گفتۀ شخصیت‌های مختلف غربی دنیا، شاهد جنگ سرد جدیدی است. جنگ سردی بین آمریکا و ایران در فلسطین با حمایت ناتوی عربی از رژیم صهیونیستی در جریان است و همچنین در اوکراین بین آمریکا و روسیه با حمایت ناتوی اروپایی از اوکراین جنگ سرد دیگری وجود دارد. در تایوان نیز بین آمریکا و چین با حمایت ناتوی آسیایی از تایوان با سه پیمان آکوس، آنزوس و کواد جنگ سردی در جریان قرار دارد.

جنگ‌های سرد وجه نخست و بارزشان، نبردهای اطلاعاتی است و نهادهای متولی آن نیز نهادها و دستگاه‌های اطلاعاتی کشورها هستند. در جنگ سرد قبلی که بین آمریکا و شوروی بود، این نبرد اطلاعاتی کاملا مشهور بود و آمریکا برای آن، سلسله فیلم‌های «جیمز باند» را ساخت.

اطلاعات استراتژیک

امروزه نبرد اطلاعاتی بین موساد و نهادهای اطلاعاتی محور مقاومت، نبرد اصلی منطقه است که کدام تا چه حد پیشرفت کند و دست دشمن را رو کند. نهادهای اطلاعاتی وظیفه‌شان یک کلمه بیشتر نیست و آن «اطلاعات استراتژیک» است که منجر به اشراف اطلاعاتی می‌شود. اطلاعات استراتژیک یعنی اینکه دشمن چگونه فکر می‌کند. وظیفۀ نهاد‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی این بود که بفهمند محور مقاومت و به خصوص مقاومت فلسطین که شامل حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌ها می‌شود، چگونه فکر می‌کنند.

آیا مقاومت، فکر چنین عمل شگفت‌انگیز نظامی را دارد یا خیر؟ رژیم صهیونیستی نتوانست به اطلاعات استراتژیک دسترسی پیدا کند و متوجه فکر دشمن خود بشود و در نتیجه متحمل یک شکست اطلاعاتی در جنگ سرد جدید شد.

ارتش شکست خورده اسرائیل

شکست نظامی رژیم صهیونیستی

شکست دوم نظامی است؛ اصل اول نظامی‌گری در تمام متون نظامیان در جهان غافلگیری است، ارتشی که غافلگیر شود تا حدود زیادی به شکست قطعی نزدیک شده است. در دست گرفتن ابتکار عمل ناظر بر برهم زدن موازنۀ قوا و غافلگیر کردن دشمن است.

رژیم صهیونیستی دیوار قطور و محکمی در زیرزمین اطراف غزه طراحی کرده بود که مقاومت غزه در صورت حمله به رژیم صهیونیستی نتواند از طریق تونل وارد عمق رژیم صهیونیستی شود. مسؤولان رژیم از این دیوار که 65کیلومتر طول دارد به عنوان پروژه‌ای پیشرفته و خلاق یاد کرده بودند. این محاسبۀ رژیم، غلط از آب در آمد و غافلگیری مطلق نیروهای مقاومت نه از طریق تونل، بلکه بالعکس، از طریق آسمان و روی زمین به صورت برق آسا انجام شد که سبب گردید وارد عمق زمین دشمن شوند.

استفاده از موتور سیکلت و ماشین‌های دو دیفرانسیل و ابتکار خلاقانۀ استفاده از پاراگلایدر برای انتقال نیرو، دشمن را غافلگیر کرد و حملۀ برق‌آسا را بر قلب دشمن فرود آورد.

تا امروز(روز چهارم نبرد) حوالی 1000 کشته از نیروهای رژیم صهیونیستی گواه آن است. این شکست دوم بود که شکست نظامی است. اما چرا این شکست‌ها غیرقایل ترمیم است؟

هویت تشکیلاتی رژیم صهیونیستی فرو ریخت

یکی از مهم‌ترین سازه‌های حاکمیت رژیم صهیونیستی فرو ریخت. این شکست غیرقابل ترمیم است چون «هویت تشکیلاتی» رژیم صهیونیستی که اصلی‌ترین سازۀ حاکمیت آن است را فرو ریخت. هویت تشکیلاتی مهم‌ترین ستون حاکمیت رژیم صهیونیستی است که همان هویت نظامی و نظامی‌گری‌شان است.

دو هویت به مثابۀ دو ستون هر حاکمیت‌اند؛ اولا هویت ایدوئولوژیک، دوما هویت تشکیلاتی. هویت ایدئولوژیک که مرام و مکتب و روش و نوع تفکر هر حاکمیت است که در رژیم صهیونیستی، صهیونیسم است. اما هویت دوم، نوع نظام و فرم و قالبی است که این هویت ایدئولوژیک در آن تبلور می‌یابد و اساسا رژیم صهیونیستی از ابتدا با این هویت تأسیس شد.

قبل از وجود رژیم، ابتدا تشکیلات نظامی هاگانا به وسیلۀ بن‌گوریون ایجاد شد و این تشکیلات، پدر ارتش رژیم صهیونیستی شد و فرزندش یعنی ارتش رژیم صهیونیستی این حاکمیت را تشکیل داد. امروزه در رژیم صهیونیستی این فرم و قالب شکست خورده و قابل ترمیم نیست، چرا؟ چون از موازین خود خارج شده. نظامی‌گری اصول و قواعدی دارد و این قواعد در این حاکمیت از بین رفته است.

نتانیاهو

اصلا نه حاکمیت بلکه در یک یگان کوچک اگر نیروهایش به آن وفاداری نداشته باشند که جوهره هر تشکلی است، فرو می‌پاشد. امروزه شاهد ترک خدمت نظامیان رده‌های مختلف رژیم صهیونیستی و عدم وفاداری آن‌ها به ارتش هستیم. آیا اعتراض به اصلاحات قضایی نتانیاهو توجیه مناسبی برای این کار است؟ عدم وفاداری به ارتش رژیم که همه‌کاره و قیم کشور است، یعنی شکست هویت تشکیلاتی در این رژیم.

یا مثال بعدی قاعدۀ مهم وحدت فرماندهی در اصول نظامی است. امروزه وحدت فرماندهی نتانیاهو در نیروهای مسلح دیده می‌شود؟ یا دقیقا نقطه مقابل آن است؟ الان حدود ۸۰ ساعت از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی گذشته و نتانیاهو نتوانسته تمام احزاب و طوایف مختلف را جمع کند و کابینۀ اضطراری تشکیل دهد.

مهم نیست در طول چند روز آینده موفق به این کار شود یا خیر که احتمالا موفق شود، اما ببینید که دشمن رژیم، وارد عمق خاکش شده و با فاصلۀ ده کیلومتری از کرانه باختری است و هنوز نتوانستند اختلافات خود با نتانیاهو را کنار بگذارند. پس هویت تشکیلاتی فروریخته و این مسأله غیرقابل ترمیم است.

رهبری با اشاره به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند از این هیولای دیوسیرت چهرۀ یک مظلوم بسازد فرمودند:‌ «دشمن خبیث صهیونیستی حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلوم‌نمایی در پیش گرفته است!» نظر شما دربارۀ این مظلوم‌نمایی رسانه‌های صهیونیستی چیست؟

بله شاهد آن بودیم که رژیم صهیونیستی اعلام کرد امری که رخ داده، چند برابر دردناک‌تر از حادثۀ یازدهم سپتامبر بوده است. این خط مظلوم‌نمایی است که در پیش گرفته‌اند، انگار نه انگار که تا امروز هزاران فلسطینی غیرمسلح را در مناطق مختلف مثل کشتار صبرا و شتیلا قتل‌عام کرده‌اند.

مظلوم نمایی اسراییل

قسمتی از این مظلوم‌نمایی برای افکار عمومی جهان است و قسمت مهم‌تر و بزرگ‌تر برای جذب نظر الیگارشی و متنفذان یهودی در کشورهای مختلف است با این ادعا که اگر امروز بهشان کمک نشود، با از بین رفتن رژیم صهیونیستی آن‌ها هم امنیت نخواهند داشت.

این موضوعی است که سعی می‌کنند به متنفذانی مثل «ای‌پک» القاء کنند تا آن‌ها دولت‌ها و کشورهای خودشان را ملزم به حمایت از رژیم صهیونیستی کنند تا بتوانند حمایت‌های بین‌المللی را جذب نمایند.

با توجه به سخنان رهبر انقلاب، به نظر شما در ساعات و روزهای پیش رو، احتمالا شاهد چه سناریویی خواهیم بود؟

سناریوها بستگی به نوع محاسبات رژیم صهیونیستی دارد. اگر فرض را بر این بگذارد که شکست خورده و غزه و مقاومتش پیروز شده، یک طرفه مثل نبرد شمشیر قدس اعلام آتش‌بس کند، جنگ در همینجا متوقف و محدود می‌شود، اما اگر نیت انهدام قطعی مقاومت را کند و آمادۀ عملیات‌های سنگین شود، جبهه‌های مختلفی برای خود باز کرده است.

مانند نمونه‌‎‌ اتفاقی که در مرز لبنان با رژیم صهیونیستی شاهدش بودیم که حزب الله لبنان تنها چند موشک به مقر پلیس الجلیل در عمق خاک رژیم صهیونیستی شلیک کرد و نشانه‌ای از این بود که قدرت حزب‌الله فراتر از این‌ها است. رژیم صهیونیستی به جای ارسال نیرو به غزه، مجبور شد نیروهایش را آماده‌باش در مرز لبنان مستقر کند.

در صورت ورود نیروهای فرامنطقه‌ای نیز، جنگ تبدیل به یک جنگی بزرگ در منطقه می‌شود اما دقت بکنید که در جنگ های سرد، نبردها، نبردهای محدود منطقه‌ای است؛ یعنی تمام توان دو طرف نزاع در محدوده‌‌ای کوچک صرف می‌شود.

مانند نزاع کل غرب با روسیه در منطقۀ اوکراین، معمولا طرفی به دنبال گسترش محدودۀ جنگ نمی‌رود مگر با محاسبات غلط و اشتباه که اگر این امر صورت بگیرد، همانطور که هادی العامری در عراق اعلام کرد در صورت ورود آمریکا به جنگ، ما به پایگاه‌های آمریکا در عراق حمله می‌کنیم و این یعنی شعاع درگیری به ضرر غرب و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وظیفه فعالان عرصۀ رسانه در این جنگ روایت‌ها چیست؟

«تبیین رشد و پیشرفت فلسطین و مقاومتش از اول تاکنون». قبلا فلسطینی‌ها منتظر کمک ارتش‌های عربی مثل ارتش مصر و سوریه بودند که آن‌ها فلسطین را آزاد کنند، اما با حادثه سپتامبر سیاه و کشتار فلسطینی‌ها به دست ارتش عربی اردن، این رؤیا به کابوس تبدیل شد.

قدس

در دورۀ بعدی، فلسطینی‌ها به دنبال احقاق حق خود از طریق مکاتب چپ و مارکسیستی بودند که با کمک گروه بادرماینهف آلمان، عملیات‌های مختلفی مثل ربودن هواپیما انجام دادند اما بی‌فایده بود و وارد عصر بعدی شدند و سعی کردند از طریق مذاکرات و امید داشتن به سازمان ملل و دیپلماسی امثال محمود عباس، فلسطین را از دست اشغالگران برهانند که موفق نشدند.

در ماجرای نبرد شمشیر قدس، مردم کرانۀ باختری علیه سیاست منفعلانه و ذلیلانۀ محمود عباس شعار دادند. امروزه فلسطین تغییر کرده و با مرام اسلامی و مبتنی بر توان و بازوی قدرتمند خود به دنبال اخراج اشغالگران است. سیر این تعالی و رشد در فلسطین، معلول انقلاب اسلامی و کمک‌های ایران و شهادت فرماندهان مقاومت است که گفتن این مطلب ضروری است.

بیشتر بخوانید:

رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستیرژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *