اخبار روز

ورود / عضویت

تنزل قدرت و امنیت رژیم صهیونیستی

هر روز که از آغاز عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد،  ناکارآمدی ساختار سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در مواجه با بحران‌ها نمایان‌تر می‌شود. در ادامه ابعاد آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فردای بعد از عملیات طوفان الاقضی گروه‌های مقاوت همان افراد قبل از این عملیات نخواهند بود؛ در سال‌های اخیر همیشه جنگ‌های متعددی در غزه به صورت یک جانبه از سمت رژیم صهیونیستی به بهانه هدف قرار دادن فرمانده‌های مقاومت رخ می‌داد، ولی اهداف رژیم غاصب، فرمانده‌های محور مقاومت نبود، آن‌ها فقط مردم مظلوم فلسطین را بمباران می‌کردند.

نیروهای محور مقاومت فلسطین، به دوازده منطقۀ رژیم صهیونیستی از شمال عسقلان تا شرق صوفا را در کمتر از دو ساعت تهاجم کردند و در حال حاضر که چندین روز از عملیات طوفان‌الاقصی گذشته است هنوز این مناطق درگیر رویدادهای جدید است و روزانه رژیم غاصب صهیونیستی در این درگیری‌ها کشته و زخمی می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های برجستۀ مقاومت حماس و جهاد اسلامی در عملیات طوفان‌الاقصی اشراف اطلاعاتی بالای آن‌ها بود، در حدی که بعد از گذشت پنج ساعت از آغاز عملیات، مسؤولان رژیم صهیونیستی در تل‌آویو از اتفاقات در حال وقوع بی‌خبر بودند؛ به نحوی که بعضی از آن‌ها خیال کردند ممکن است صدای انفجار و شلیک مربوط به مانوری نظامی باشد.

اسرائیل

مهم‌ترین نکتۀ این عملیات، هماهنگی نیروهای مقاومت و انتخاب روز شنبه برای انجام عملیات است؛ چرا که اکثر صهیونیست‌ها در روز شنبه مشغول تفریح بوده و فکر چنین عملیاتی از سوی مقاومت را هم نمی‌کردند.

در موشک‌باران اول محور مقاومت، گنبد آهنین حتی در نقطه‌های درگیری کاملا از کار افتاد، سیستم‌های ارتباطی رژیم کاملا قطع شده بود و آنان نمی‌توانستند درخواست نیروی کمکی بدهند. بدون شک این‌ دستاوردها، قدرت چانه‌زنی حماس و جهاد اسلامی را در منطقه افزایش خواهد داد.

عملیات همزمان پهبادی و پاراگلایدری برای انتقال نیرو به آن سوی حصار و موشک باران مناطق مشخص، حاصل بلوغ عملیاتی و طراحی‌های پیچیدۀ فرماندهان مقاومت فلسطین است که برای اولین بار می‌توانند خارج از حصار غزه عملیات ترکیبی انجام دهند.

وضع متزلزل کابینۀ نتانیاهو

هر روز که از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد، ناکارآمدی ساختار سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در مواجه با بحران‌ها نمایان‌تر می‌شود. بعد از گذشت یک هفته از آغاز عملیات مقاومت فلسطین، بیشترین سطح ناهماهنگی در میان مسؤولان و فرماندهان سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم صهونیستی را شاهد هستیم.

در طی این چند روز دو نفر از وزرای کابینه رژیم غاصب تغییر کردند، وزیر اطلاع‌رسانی کابینه نتانیاهو به دلیل مشخص نبودن حیطۀ وظایف وزارتخانه‌ها و دخالت دادن بخش‌های دیگر در حیطه وزارت خود استعفا داد و وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی به علت بی‌کفایتی در کنترل اوضاع برکنار شد.

نتانیاهو

ارتش و نهاد‌های اطلاعاتی رژیم غاصب از جمله سازمان امنیت داخلی و شاباک، شب قبل از شروع عملیات طوفان الاقصی هشداری از تحرکات نظامی نیروهای مقاومت دریافت کرده و جلسه مشترکی با هدف بررسی تحولات غزه تشکیل دادند.

ارزیابی فرماندهان و مقامات نظامی و امنیتی، تمرین نظامی نیروهای مقاومت بود. هشت نفر از افسران زبده شاباک و یگان ویژه پلیس(یمام) برای بررسی و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر به منطقه اعزام می‌شوند که همگی یک ساعت قبل از آغاز عملیات شناسایی، به دست نیروهای مقاومت به هلاکت می‌رسند و نتانیاهو نیز صبح روز شنبه از این واقعه خبردار می‌شود.

بی‌ثباتی سیاسی رژیم صهیونیستی

پیمانی مشترک میان احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی وجود دارد که ضامن منافع حزبی طرفین قدرت باشد. عملیات طوفان‌الاقصی گسل و اختلافات جدی میان نتانیاهو، نماینده حزب حاکم و بن گویر، مشاور امنیت ملی نتانیاهو و رهبر حزب مقابل را بیشتر کرده است.

این اختلافات به حدی است که در بعضی از خبرگزاری‌های عبری زبان از درگیری لفظی و فیزیکی بین یکی از وزراء با رئیس امنیت در داخل جلسه گزارش داده‌اند. صهیونیست‌ها سنتی قدیمی دارند که اگر کسی از آن‌ها کشته شود تا هفت روز عزاداری ‌کنند. امروز روز هفتم جنگ است و احتمالا انتظار این را خواهند داشت تا غافلگیری‌های دیگری هم داشته باشند./204/

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *