اخبار روز

ورود / عضویت

گفتمان مقاومت ریشه در آزادی معنوی دارد

اگر انسان به آزادی معنوی دست یابد مسلم است که دیگر سلطه طاغوت و استکبار بر خود و جوامع را بر نخواهد تافت و مانند آزادگان جهان به مقابله با اسارت خارجی برمی‌خیزد.
گفتمان مقاومت

رابطه گفتمان مقاومت با آزادی معنوی

برای بررسی گفتمان مقاومت باید خلقت بشر را بازنگری کنیم. انسان در نگاه حکمای اسلامی، مرکب از بعد عالی و دانی است. در نتیجه، در حال جهادی مستمر برای انتخاب رضایت یا غضب الهی است و از آن جایی که دارای فطرتی الهی است برای رسیدن به آزادی معنوی تلاش می‌کند و اگر به آن دست نیابد در قفس نفس خویش خواهد ماند.

انسانی هم که در بند نفسانیت و تعلقات خویش مانده، رسیدن به آزادی اجتماعی برایش امری محال تلقی می‌شود. شهید مطهری در صفحه 17 کتاب آزادی معنو‌ی در همین باره می‌گوید: «آیا ممکن است بشر آزادی اجتماعی داشته باشد ولی آزادی معنوی نداشته باشد؟».

رابطه گفتمان مقاومت با آزادی معنوی

حال اگر انسان به آزادی معنوی دست یابد مسلم است که دیگر سلطه طاغوت و استکبار بر خود و جوامع را بر نخواهد تافت و مانند آزادگان جهان به مقابله با اسارت خارجی برمی‌خیزد. به همین دلیل است که از ابتدای حیات بشر نبرد خیر و شر بر پا بوده است؛ پس در آغاز کار روحیه مقاومت انسان را باید در مقابله با نفسانیات و وسوسه‌های ابلیس درونی و بیرونی جست‌وجو کرد. به علاوه که انسان در تمام تاریخ در مقابل سختی‌های جهان مادی ایستاد تا برای رسیدن به «او» زمینه مهیا شود که عیار انسان به تلاش اوست.

وقتی از این دید به گفتمان مقاومت بنگریم دیگر آن‌ را محدود به جنگ ما با اسرائیل و آمریکا نخواهیم یافت و تنها راه برون‌رفت را در مذاکرات هسته‌ای نمی‌بینیم که این جدال ریشه در تمام تاریخ بشریت دارد.

اما در تاریخ همیشه افرادی در میان جبهه حق بودند که برای رسیدن به متاع دنیا دست به سازش با جبهه باطل و کارشکنی در جهاد حق با باطل می‌پرداختند. کار به جایی رسید که خداوند قوم یهود را به بلای آوارگی مبتلا و مسلمانان را به یزید و یزیدیان مبتلا کرد.

مزیت گفتمان مقاومت انقلاب اسلامی

اما در مقابل این جریان همیشه افرادی بودند که بار جامعه را بر دوش می‌کشیدند تا جبهه حق هیچ گاه در مقابل جبهه باطل به استضعاف کشیده نشود. خداوند در این باره در قرآن می‌فرماید: «باز آنان که ضعیف و تابع بودند به رؤسای متکبر جواب دهند: بلکه مکر و فریب شب و روز شما بود که پیوسته ما را وا می‌داشتید که به خدای یکتا کافر شویم و بر او شریکانی قرار دهیم و چون عذاب قیامت را به چشم مشاهده کنند سخت اظهار پشیمانی کنند و ما زنجیرهای عقاب به گردن (همه فرماندهان و فرمانبران) اهل کفر نهیم، آیا این رنج و شکنجه جز کیفر کردار زشت آنهاست؟»

حال گفتمان مقاومت انقلاب اسلامی یک مزیت داشت. آن هم اینکه با تلاش‌های این افراد رایحه خود را از ژاپن تا آمریکا پخش کرده بود. دیگر سربازان در گهواره امام خمینی(ره) محدود به ایران نمی‌شدند.

جریان‌ مقاومت در انیمیشن و سینمای ژاپن «مطالعه موردی: تحلیل و بررسی انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب

گفتمان مقاومت در بوسنی
جوان بوسنیایی با سر بند الله اکبر | طرح روی جلد مجله شهید آوینی

بشری که از غرب و شرق خسته شده بود ندای گفتمان مقاومت را لبیک گفت

بشری که از شرق و غرب خسته شده بود، ندای گفتمان مقاومت را لبیک گفت تا دین خدا آخرین ستاره‌های پرفروغش را در خفقان دولت‌های سازشگر از دست ندهد که خداوند در سوره مبارکه مائدة آیه ۵۶ می‌فرماید: و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد باایمان را بپذیرند، پیروزند؛ (زیرا) حزب و جمعیّت خدا پیروز است. دولت‌هایی که از چیزی کم نگذاشتند، نه در ساکت کردن جریان حزب الله با زر و زور و نه در سازش با طرف غربی. به طوری که این دولت‌ها بیشترین ظلم‌ها را علیه حزب اللهی‌ها روا داشتند که بر دشمن روا نبود.

این جریان نیز به مقاومت نه از دید غرب‌گرایان که با دیدگاه توحیدی به پیکار با جبهه باطل که در رأس آن یهود است، پرداختند. خداوند در سوره مبارکه نساء آیه ۷۵ می‌فرماید: چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟! همان افراد (ستمدیده‌ای) که می‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!

گفتمان مقاومت امروز با خون شهدای گرانقدری چون سردار سلیمانی جانی دو چندان یافته تا کار قومی را که بر دل‌هاشان مهر نهاده شده را یکسره کند و بر بلندی‌های جولان سرود سرخ خود را بر بادهای مدیترانه‌ای بسپارند و به گوش جهانیان برسانند.

دولت روحانی استاد فرج‌نژاد را حذف کرد
بوسنی با قم چه فرقی می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *