اخبار روز

ورود / عضویت

معرفی کتاب یهودیت بررسی تاریخی

کتاب یهودیت بررسی تاریخی نوشتۀ ایزیدور اپستاین با ترجمه بهزاد سالکی با هدف فراهم کردن متن درسی مناسب برای دانشجویان رشتۀ ادیان و علاقه‌مندان به مطالعه و تحقیق در اعتقادات و ایدئولوژی یکی از سه دین بزرگ توحیدی بوده است.
یهودیت بررسی تاریخی ایزیدور اپستاین

کتاب یهودیت بررسی تاریخی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تهیه شده است. نویسنده کتاب یهودیت بررسی تاریخی، دکتر ایزیدور اپستاین است. دکتر ایزیدور اپستاین در کالج یهودیان لندن(مدرسه علوم دینی یهودی کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا) و دانشگاه لندن تعلیم دید و موفق به اخذ مدرک کارشناسی در زبان‌‌های سامی و درجه دکتری در فلسفه و ادبیات گردید.

دکتر ایزیدور اپستاین که نویسنده‌ای پرکار بود، سی و شش جلد تلمود بابلی به انگلیسی با چاپ سونسینو را گردآوری و ویرایش کرد و تگ‌نگاری‌هایی درباره علمای یهود در دوره قرون وسطی و نیز آثار مهمی در باب دین و اخلاق یهودی نوشته است.

ایزیدور اپستاین مدت زیادی به عنوان رئیس کالج یهودیان لندن فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۹۶۲ میلادی دیده از جهان فرو بست.

معرفی کتاب یهودیت بررسی تاریخی نوشته ایزیدور اپستاین

کتاب شامل ۲۱ فصل است که به مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

– انتخاب اسرائیل
– تورات
– عهدشکنی اسرائیل
– حکما
– مرکز قومی و روحانی یهود
– یهودیت تلمودی
– فلسفه یهودی
– عرفان یهودی: قبالا
– جنبش‌های جدید در یهودیت

این کتاب به هیچ وجه تاریخ حیات یهودیان نیست. همچنین شرح و گزارش کمک‌های قوم یهود به تمدن و پیشرفت بشری نیست، بلکه اساسا به بررسی یهودیت به عنوان شیوه‌ای دینی و متمایز از حیات، علاقه‌مند است که می‌کوشد آن را در پس‌زمینه چهار هزار سال تاریخ یهود از زمان تألیف کتاب مقدس تا تأسیس رژیم صهیونیستی در روزگار خود ما ارائه کند.

ایزیدور اپستاین که در ۵ فصل متوالی کتاب یهودیت بررسی تاریخی، به موضوع «تلمود» پرداخته است می‌گوید: تلمود روایت مکتوب تفسیر کتاب مقدس به زبان عبری و آرامی و نمایشگر وضع قوانین، افزایش ذخیرۀ راهنمایی عملی و نصایح حکمی است که رهبران فکری و دینی قوم یهود طی دوره‌ای تقریبا هزارساله از زمان عزارا تا پایان قرن پنجم میلادی به تعلیم آن‌ها پرداختند.

نویسنده در فصل «فلسفه یهودی» این گونه عنوان می‌کند که سرچشمه‌های فلسفه یهودی در کتاب مقدس است، واقعیت این است که چیزی به نام فلسفه یهودی به معنای پذیرفته شدۀ این اصطلاح وجود ندارد. فلسفه آشکارا مقید به هیچ نتیجه‌ای جز آن نتایجی که از طریق عقل و تجربه به آن‌ها دست می‌یابد نیست، در حالی که یهودیت به عنوان دین اساسا بر پایه وحی و سنت استوار است.

قبالا که به معنای «سنت» اصطلاحی کلی برای آموزه‌های دینی است که ابتدا به طور شفاهی از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است. اگر دقیق‌تر بگوییم، این اصطلاح از قرن یازدهم برای آن نوع اندیشه عرفانی یهودی به کار رفت که چون ادعا می‌شد از گذشته‌ای دور دریافت شده است، نخست به عنوان تعلیمی سری به شمار اندکی از افراد ممتاز و برگزیده سپرده می‌شد و تنها در قرن چهاردهم به موضوع طلب و مشغله آشکار بسیاری از مردم تبدیل شد.

دکتر ایزیدور اپستاین با بیان اینکه جنبش‌های جدید یهودیت در حوزۀ روابط و مناسبات اجتماعی با همه اشکال نابردباری و استبداد و خودکامگی، مخالف بوده و خواستار آزادی و برابری همه انسان‌ها است، منشأ شکل‌گیری آن را مستقیم یا غیرمستقیم از عصر روشنگری عنوان می‌کند، عصر روشنگری جنبشی بود که وجه ممیز فضای عمومی قرن هجدهم بود و بیانگر کوشش‌های انسان غربی برای اعمال حاکمیت عقل بر همه مراحل حیات بشری است.

بهزاد سالکی معیارهای اصلی خود در انتخاب متن ترجمه کتاب یهودیت بررسی تاریخی جامعیت و رویکرد توصیفی به جای مدافعه‌گری دینی، آن بیان می‌کند. او که مترجم آثار فلسفی و استادیار مؤسسه حکمت و فلسفه است در سال ۱۳۹۹ کتاب را ترجمه و به چاپ رساند.

معرفی کتاب پس پرده‌ی هولوکاست

آنگاه که آدم با سرپیچی از خدا، به آگاهی رسید!

خرید کتاب یهودیت بررسی تاریخی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *