اخبار روز

ورود / عضویت

معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی

کتاب «دین، انیمیشن و سبک زندگی» با نگاهی عمیق‌تر از فرم‌گراییِ صرف، «دین» و «سبک زندگی» را در انیمیشن‌های برتر جهان واکاوی می‌کند.
معرفی کتاب دین انیمیشن سبک زندگی

استاد محمدحسین فرج‌نژاد به جامعیت قائل است؛ یعنی توجه همه‌جانبه به یک اثر هنری-رسانه‌ای یعنی توجه به فرم، هنر، تکنیک، صنعت، پیام، مدیریت، دشمن‌شناسی، حکمت و فلسفه اثر هنری و رسانه‌ای؛ و نه فقط مغروق‌ در دام فرمالیسم افراطی ‌شدن که عادت برخی مقلدان امروزین در مراکز رسانه‌ای و آموزشی ماست.

 البته این مهم جز با توجه به صبغه اسلامی و حکمی و بینش تمدنی و راهبردی درباره آثار هنری و رسانه‌ای به عمل نمی‌آید؛ بنابراین برای بررسی مفهوم دین و سبک زندگی در انیمیشن های برتر جهان، شش بخش مرتبط به هم را کار کرده است. هر بخش شامل چندین فصل است.

در بخش اول روش‌شناسی مطلوب تحلیل انیمیشن را تبیین می کند. در بخش دوم نگاهی به مدیریت و صنعت انیمیشن در غرب و جهان اسلام می اندازد و تاریخ مدیریت صهیونیستی بر شرکت‌های بزرگ انیمیشن‌سازی آمریکا، اروپا و ژاپن را بررسی می‌کند و سپس به بررسی وضعیت انیمیشن در کشور عربی مسلمان غرب آسیا(خاورمیانه) می‌پردازد.

در بخش سوم مولفه‌های جذابیت در انیمیشن‌ها از منظر رسانه‌ای و روانشناختی بررسی می‌شود.

در بخش چهارم دین و مکاتب شبه‌دینی در پویانمایی‌ها بررسی می‌شود. این بخش به فصل‌هایی از جمله «یهودیت و صهیونیسم یهودی و کابالیسم در پویانمایی»، «مسیحیت و عرفان مسیحی در پویانمایی»، «مکاتب شبه‌دینی و فلسفی شرقی در پویانمایی»، «جریان‌شناسی پویانمایی‌ در بازنمایی اسلام و جوامع اسلامی»، «جریان‌شناسی معنویت‌های التقاطی و دین ‌نوین ‌جهانی در انیمیشن‌های غرب»، «انیماتریکس‌ها، ترکیبی از چپ آمریکایی و عوامل ژاپنی صنعت انیمیشن با دین نوین جهانی»، «جادو و شرگرایی در قالب طنز و شهوت، رازگشایی از انیمیشن‌های ژانر فانتزی‌‌ـ‌ وحشت» و … می پردازد.

در هر بخش به انیمیشن‌های مطرح نیز اشاره و تحلیل می‌شود.

در بخش پنجم سبک زندگی و انیمیشن (در سطوح مبانی، بنیادین و کارکردهای سبک زندگی) بررسی می‌شود. این بخش شامل فصل‌هایی چون «انیمیشن‌های استراتژیک غرب و ترویج سبک زندگی غربی»، «سبک زندگی اسلامی‌‌-ایرانی و مجموعه‌های انیمیشنی ایرانی»، «جریانات فمینیستی در پویانمایی‌های غربی» و … است.

بخش آخر کتاب به نتیجه‌گیری و ارائه راهکارهایی برای ساخت انیمیشن در فرهنگ ایرانی‌‌-اسلامی می‌پردازد.

یک پاسخ

  1. سلام چطور میشه این کتاب رو خریداری کرد نسخه الکترونیکی ش رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *