اخبار روز

ورود / عضویت

فیلمسازِ اسرائیلی منتقد اسرائیل تهدید به مرگ شد

به دنبال اظهار نظر برخی فیلمسازان برگزیده در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم برلین درباره غزه و فلسطین که شنبه گذشته در برلیناله پالاس برگزار گردید، برخی مقامات آلمانی، برگزار کنندگان را زیر بازجویی کشانده و فیلمسازان یاد شده را با اتهام یهودستیزی مورد تهدید قرار دادند!
یوآل آبراهام

بن راسل، کارگردان فیلم «درگیری مستقیم» که برای دریافت جایزه بهترین فیلم بخش «برخوردها» با چفیه فلسطینی بر دوش در این مراسم حضور یافت، طی سخنانی اسرائیل را به دلیل بمباران باریکه غزه که غیرنظامیان در آن تحت محاصره زندگی می‌کنند، به ارتکاب «نسل کشی» متهم کرد.
سپس باسل عذرا، کارگردان و روزنامه‌نگار فلسطینی که به همراه حمدان بلال، یووال آبراهام(فیلمساز اسرائیلی) و ریچل زُر جایزه بهترین مستند را برای «هیچ سرزمین دیگری» از آن خود کرد و هنگام دریافت این جایزه مورد تشویق شدید حاضران قرار گرفت، در سخنانی کشتار فلسطینیان به دست اسرائیل را «قتل‌ عام» خواند.
یووال آبراهام نیز در هنگام دریافت جایزه، سیاست اسرائيل را در قبال فلسطینی‌ها «آپارتاید» توصیف کرده و خواستار آتش‌بس در غزه شد.

یوآل آبراهام
در فیلم «هیچ سرزمین دیگری» نابودی روستاهای فلسطینی در کرانه باختری نشان داده شده است.
اما پس از آن که مقامات آلمانی با اتهام یهودستیزی این فیلمسازان را مورد تهدید قرار دادند، آبراهام و خانواده‌اش در اسرائیل نیز تهدید به مرگ شدند. این فیلمساز جوان در این خصوص به گاردین گفت:
«این برچسب‌های یهودستیزانه نه تنها ظالمانه است، بلکه به معنای واقعی کلمه حتی جان یهودیان را به خطر می‌اندازد.»
وی افزود:
«من نمی‌دانم آلمان می‌خواهد با ما چه کند. اگر این روش آلمان برای برخورد با گناه خود در مورد هولوکاست است، باید بدانند که با این روش آنها این مفهوم را از هر معنایی خالی می‌کنند.»
آبراهام گفت که قصد داشت فردای مراسم اختتامیه به اسرائیل بازگردد، اما زمانی که متوجه شد رسانه‌های اسرائیلی هم براساس اتهام مقامات آلمانی، سخنان او را «یهود ‌ستیزانه» توصیف کرده‌ و تهدید به مرگ شده، برنامه بازگشت خود را به تأخیر انداخت.
چرا که برخی حتی به خانه‌اش در اسرائیل رفته و اعضای خانواده‌اش را تهدید کرده‌‌اند تا جایی که آن‌ها از ترس جان، منزلشان را ترک نموده‌اند.
به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها با سوء استفاده از موقعیت آلمان در جنگ دوم جهانی، آنچنان ملت آلمان و تاریخش را تحقیر کرده و به خود ویرانگری مستمر واداشته‌اند که توانسته‌اند سایه سانسور و جعلیات خود را در اروپا را از طریق آلمان منتشر و القاء نمایند!

نویسنده: استاد سعید مستغاثی

 

یوآل آبراهام در آخرین توییت‌هایش نوشت:

یک گروه جناح راست اسرائیلی دیروز برای جستجوی من به خانه خانواده‌ام آمدند و اعضای نزدیک خانواده را که نیمه‌شب به شهر دیگری گریختند، تهدید کردند. من همچنان تهدید به مرگ می‌شوم و مجبور شدم پرواز خود را به خانه لغو کنم. این اتفاق پس از آن افتاد که رسانه‌های اسرائیلی و سیاستمداران آلمانی سخنرانی من در جایزه برلیناله را – که در آن من خواستار برابری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، آتش‌بس و پایان آپارتاید بودم – به‌عنوان «یهودستیزی» نامیدند. سوء استفادۀ هولناک آلمانی‌ها از این کلمه، نه تنها برای ساکت کردن منتقدان فلسطینی اسرائیل، بلکه برای ساکت کردن اسرائیلی‌هایی مانند من که از آتش بسی حمایت می‌کنند که به کشتار غزه پایان می‌دهد و گروگان‌های اسرائیلی را آزاد می‌کند، کلمه یهودی‌ستیزی را از معنا خالی می‌کند و بنابراین یهودیان را در سراسر جهان به خطر می‌اندازد. از آنجایی که مادربزرگم در یک اردوگاه کار اجباری در لیبی به دنیا آمد و بیشتر خانواده پدربزرگم توسط آلمانی‌ها در هولوکاست به قتل رسیدند، به‌ویژه برایم خشم‌انگیز است که سیاستمداران آلمانی در سال 2024 جسارت این را دارند که این اصطلاح را علیه من به‌گونه‌ای به کار ببرند که من را به خطر بیندازد. اما بیش از هر چیز، این رفتار زندگی کارگردان فلسطینی بازل آدرا را که تحت اشغال نظامی در محاصره شهرک‌های خشونت‌آمیز در ماسافر یاتا زندگی می‌کند، به خطر می‌اندازد. او در خطر بسیار بیشتری از من است. خوشحالم که فیلم برنده جایزه ما، «سرزمین دیگری وجود ندارد»، بحث بین‌المللی مهمی را در مورد این موضوع برانگیخته است – و امیدوارم که میلیون‌ها نفر در سال جاری آن را تماشا کنند. ایجاد یک مکالمه دلیلی است که ما آن را انجام دادیم. شما می‌توانید بدون اینکه ما را شیطانی جلوه دهید، انتقاد شدیدی از صحبت‌های من و بازل روی صحنه داشته باشید. اگر این همان کاری است که شما با احساس گناه خود برای هولوکاست انجام می‌دهید – من گناه شما را نمی‌خواهم.

وی در آخرین توییت همچنین نوشت:

/101

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *