اخبار روز

ورود / عضویت

آشنایی با تاریخچه شکل‌گیری هالییود

تاریخ سینمای هالییود، در واقع تاریخ سینمای یهودی است چون یهودی‌ها آن را پایه‌گذاری کردند. البته که سینما در آمریکا مسیحی متولد شد. سال‌های 1892، 1895 و 1885 سه تاریخی است که برای شروع سینما در آمریکا گفته‌اند.
آشنایی با تاریخچه شکل‌گیری هالییود

در میان ادیان مطرح جهان، یهود سابقه و تأثیر خیلی زیادی دارد و حدود 4 هزار سال سنش است. مسیحیت حدود 2000 سال، هندوئیسم حدود 3000 و خرده‌ای سال، بودیسم حدود 2000سال، تائوئیسم حدود 3800 سال، کنفسیوس حدود 2400 سال و شینتوئیسم حدود 3 هزار و خرده‌ای تا 4 هزار سال سنش است. این‌ها دین‌های مهمی هستند که سینمای مهمی هم پشت‌شان است.

آمریکا و اروپا تحت تاثیر دین یهودیت و مسیحیت است، البته به گفته خود اساتید آمریکایی، یهودیت در سینمای آمریکا تا 90 درصد نفوذ دارد، اگرچه مسیحیان نیز نفوذ گسترده‌ای در سینمای آمریکا و اروپا دارند و این نفوذ در اروپا بیشتر است. دلیل نفوذ بالای یهودیان در سینمای آمریکا به تاریخ شکل‌گیری هالییود برمی‌گردد.

کتابی از نیل گوبلر به فارسی ترجمه شده که سال‌ها اساتیدی مانند استاد محمدحسین فرج‌نژاد در نوشته‌هایشان از آن استفاده می‌کردند. کتاب نیل گوبلر «The own Empires» به معنای «امپراتوری خودشان» که در ایران به «امپراتوری هالییود» ترجمه شده است.

نیل گوبلر مورخ آمریکایی یهودی است و از این جهت کتابش قابل استناد است. این کتاب درباره نفوذ یهودیان در هالییود و تاریخ شکل‌گیری سینمای هالییود است و در آن نوشته شده که هالیوود را چه کسانی و چگونه ساختند.

دو نوع چاپ از این کتاب در بازار موجود است؛ نشر سایان این کتاب را با عکس‌های بزرگ چاپ کرده است و نشر عابد آن را در قطع رقعی و بدون تصویر به چاپ رسانده است.  استاد فرج‌نژاد نوع عکس‌دار این کتاب را به شاگردانشان توصیه می‌کردند تا بتوانند در بحث‌ها قدرتمندتر وارد شوند.

همچنین کتاب «سلطه پنهانی» از آقای دکتر مجیدصفاتاج در این زمینه قابل استفاده است. دکتر صفاتاج که دکترای خود را از دانشگاه لبنان گرفته‌اند، در این کتاب از دیدگاه خودشان تاریخ شکل‌گیری هالییود را بیان کرده‌اند. ایشان متخصص صهیونیسم‌شناسی است که در مصاحبه‌ای که استاد فرج‌نژاد در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با ایشان داشتند، اذعان کردند هفتادودومین کتابش در زمینه صهیونیسم‌شناسی چاپ شده است.

تاریخ سینمای هالییود، در واقع تاریخ سینمای یهودی است چون یهودی‌ها آن را پایه‌گذاری کردند. البته که سینما در آمریکا مسیحی متولد شد. سال‌های 1892، 1895 و 1885 سه تاریخی است که برای شروع سینما در آمریکا گفته‌اند. به هر حال اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی سینما در شهرهایی مانند نیویورک و واشنگتن متولد شد.

حدود 15 سال بعد از تولد سینما در آمریکا یهودی‌ها به قدرت این رسانه پی بردند و تصمیم گرفتند به صورت گسترده از آن استفاده کرده و روی آن سرمایه‌گذاری نمایند.

یهودی‌های با گرایش صهیونیسم به همین منظور از شرق آمریکا و همچنین از کشورهای روسیه، ایتالیا، لهستان و برخی کشورهای دیگر اروپایی به غرب آمریکا و ایالت کالیفرنیا رفتند و در کنار شهر لس‌‌آنجلس در مکان مناسبی در دهکده خوش آب و هوایی به نام هالیوود که در کنار جنگلی بود کارشان را آغاز کردند.

این که هالییود را در غرب آمریکا یهودی‌ها پایه‌گذاری کردند، نکته بسیار مهمی است که خیلی‌ها نمی‌دانند. شناخت سینمای یهودی برای شناخت سینمای آمریکا در اولویت قرار دارد؛ چون غلبه دارد، قدرتش بیشتر است و تعداد فیلم‌های بیشتری دارد. آن‌هایی که می‌خواهند درباره سینما بحث کنند و این بحث‌ها را کنار می‌زنند اشتباه می‌کنند و این تاریخچه را در نظر نمی‌گیرند.

حتی مسیحیان هم که می‌خواهند فیلم بسازند، متأثر از یهودیان فیلم درست می‌کنند؛ به این علت یهودیان قدرتمند و پرتوان پیش رفته‌اند.

هالییود به معنای جنگل مقدس نیست. شاید در لفظ همان معنا به ذهن بیاید اما در نوشتار املایش با کلمه «Holy» به معنای مقدس فرق دارد؛ بنابراین هالییود به معنای جنگل درختان پهن‌برگ به نام «هالی» است که مثل افرا نوعی درخت است. این نوع درخت در کوهپایه‌ها رشد می‌کند. دهکده هالیوود بعدها به لس‌آنجلس چسبید و حالا محله بزرگی شده است.

اولین فیلم‌های سینمایی آمریکا درونمایه مسیحی داشته و مثلا درباره مصائب حضرت مسیح است. اولین فیلم‌هایی که در آمریکا اکران می‌شد مردم در پای پرده سینما گریه می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *