ورود / عضویت

روانبخش: متأسفانه حوزه به امثال مرحوم فرج‌نژاد بی‌اعتنا است

حجت الاسلام دکتر قاسم روانبخش گفت: حوزه به نخبگان خود وابسته است و یک نخبۀ علمی مانند دکتر فرج‌نژاد با این همه مجاهدت و اندوخته‌های علمی از امکانات بسیاری به‌دور بودند. آیا حوزه نباید برای نخبه‌ای مثل ایشان هزینه کند؟
قاسم روانبخش

باهدف تبیین سیرۀ علمی و عملی استاد محمدحسین فرج‌نژاد با حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم روانبخش عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) و نماینده مجلس شهر قم گفتگویی انجام شده است، در ادامه متن این گفتگو تقدیم می‌گردد.

استاد محمدحسین فرج نژاد را چگونه فردی می‌شناختید؟

مرحوم دکتر فرج‌نژاد طلبه‌ای فاضل و به‌ معنای واقعی از جمله نخبگان کم‌نظیر حوزه به حساب می‌آمدند. در یزد هم ایشان در مدرسۀ استعدادهای درخشان مقام برتر استان را کسب کرده بودند؛ فردی باهوش، نخبه و دارای استعدادهای متفاوتی بود. از طرفی علاوه بر این‌ها ایشان فردی بسیار سختکوش بود، برای خدمت زمان نمی‌شناخت و گاهی شب تا صبح مشغول تلاش و مجاهدت بود.

فعالیت‌های مهم دکتر فرج‌نژاد را عنوان می‌فرمایید؟

یکی از فعالیت‌های ایشان نخبه‌پروری بود. جوان‌های زیادی را در سراسر کشور به‌خصوص در دانشگاه‌ها شناسایی می‌کرد و با آن‌ها جلسات مختلفی می‌گذاشت، همچنین در قم جمعی نخبگانی از جوانان با استعداد ایجاد کرده بود و با آن‌ها فعالیت‌های مختلفی داشت.

ایشان برای رهبر معظم انقلاب واقعاً یک افسر جنگ نرم بود و دائماً به جامعه بصیرت‌بخشی می‌کرد، چه در سخنرانی‌ها و کلاس‌ها و چه با قلم و کتاب‌هایی که در این زمینه‌ نوشتند. یکی از این روشنگری‌ها موضوع جریان اصلاحات آمریکایی بود که کاملاً این موضوع را برای مردم و نخبگان شکافت و سال‌ها در این زمینه قلم‌ زدند و سخنرانی می‌کردند.

از فعالیت‌های مرحوم فرج‌نژاد در حوزۀ جریان‌شناسی چقدر اطلاع داشتید؟

جریان‌شناسی از جمله ویژگی‌های شاخص مرحوم فرج‌نژاد بود. همچنین مرحوم فرج‌نژاد جریان‌های داخلی حوزه را به خوبی دنبال کرده بود و آن‌ها را می‌شناخت. یادم هست در آخرین دیدار با ایشان مصاحبه‌ای داشتیم و جریان‌شناسی مرکز ادیان را بازگو می‌کردند که به چه روشی در حوزه فعالیت دارند و از کجا ورود کرده‌اند و خط می‌گیرند. این مرحوم به همۀ این‌ها اشراف کامل داشتند.

دربارۀ فعالیت‌های دکتر فرج‌نژاد در مؤسسه امام خمینی(ره) توضیح می‌دهید؟

ایشان عضو کانون طلوع مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بودند و گاهی از بیانات ایشان در کانون استفاده می‌کردیم. کار خیلی مهمی که آن مرحوم انجام دادند تمرکز روی مسألۀ صهیونیسم و صهیون‌پژوهی بود. تقریباً تمام فیلم‌هایی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌ساختند و در آن مسأله‌ای وجود داشت را ایشان تماشا می‌کردند و آن‌ها را نقد می‌کرد.

ایشان بررسی ریشه‌های نفوذ صهیونیست در داخل کشور و نفوذ یهود و استکبار در ایران را جدی پیگیری می‌کردند و ریشه نفوذ در داخل کشور را مربوط و منوط به راکفلر می‌دانست. در زمینه‌های مختلف مافیاهایی که وجود داشت را بررسی کرده بود به‌خصوص مافیای اقتصادی که درباره بیشترشان حرف داشت.

خاطره‌ای از دکتر فرج‌نژاد در ذهن دارید؟

حوزه به نخبگان خود وابسته است و یک نخبۀ علمی مانند دکتر فرج‌نژاد با این همه مجاهدت و اندوخته‌های علمی از امکانات بسیاری به‌دور بودند. آیا حوزه نباید برای نخبه‌ای مثل ایشان هزینه کند؟ حوزه علمیه چقدر باید هزینه کند که نخبه‌ای مثل ایشان را دوباره پرورش دهد تا در رشته‌ها و مسائل مختلف ورود جدی و انقلابی کند؟ متأسفانه مسؤولان حوزه نسبت به اینطور افراد بی‌اعتنا هستند.

ایشان اگر پولی به‌دست می‌آوردند خرج طلبه‌های فقیر می‌کردند و همه را برای خود برنمی‌داشتند. ایشان بسیار مخلص بود و تارک دنیا، جز وظیفه و تکلیف هیچ چیز را نمی‌شناخت و همچنین بسیار متواضع و ساده‌زیست بود؛ اما بعضی دیگر که هم‌پایه یا کم علم‌تر از ایشان هستند با چه سر و صدایی زندگی می‌کنند.

برای اقوام، آشنایان، دوستان و شاگردان ایشان این داغ بسیار سنگین بود و از خداوند صبر را برای آنان می‌خواهیم، ان‌شاءالله خسارت وارده به حوزه و دانشگاه را خود خداوند جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *