معرفی کتاب زرسالاران یهودی و پارسی
				کتاب زرسالاران یهودی و پارسی به اهتمام عبدالله شهبازی تألیف گردیده است. این کتاب علیرغم بازخوردهای منفی که به دنبال داشت، یکی از کتابهای اساسی در حوزه دشمنشناسی است که استاد محمدحسین فرجنژاد و دیگر استادهای فعال در این حوزه به مطالعه آن توصیه اکید کردهاند.
کتاب فوق در پنج جلد تألیف شده است و عنوان جلدش آیینه تمامنمایی از محتوای آن است. عبدالله شهبازی، عبارت زرسالاری را هم معنای مفهوم پلوتوکراسی استفاده کرده است؛ پلوتوکراسی از واژه یونانی پلوتوس به معنای ثروت است و منظور از آن سروری مستقیم یا غیرمستقیم یک اقلیت ثروتمند و بهرهمند یا نخبگان زرسالار بر تمامی جامعه است.
مؤلف کتاب زرسالاران در مقدمه کتاب مینویسد: «در این پژوهش زرسالاری دنیای امروز را دارای ساختاری دودمانی یافتهام و لذا از آن با عنوان الیگارشی زرسالار نیز یاد کردهام. در کاربرد واژه الیگارشی (به معنای نخبهسالاری دودمانی)، نه معادل فارسی آن، تعمد داشتهام. زیرا به گمان اینجانب معادلهای فارسی گویای تمامی مختصات و ابعاد آن پدیدهای نیست که با این مفهوم شناخته میشود. بدینسان، ترکیب این دو واژه معنایی را میسازد که مورد نظر مؤلف است. کتاب زرسالاران یهودی و پارسی به بررسی سیر نفوذ در تاریخ و فرهنگ ملتهای مسلمان به خصوص ایران پرداخته است.»
وی ادامه میدهد: «در متن کتاب، درباره این پدیده و سیر بغرنج و طولانی پیدایش و تطور آن به تفصیل سخن گفتهام. ملخص کلام اینکه بر بنیاد سنن و میراث دوران جنگهای صلیبی، در سدههای شانزدهم تا نوزدهم میلادی اتحادیهای از خاندانهای شریک و درگیر در غارتگریهای ماوراء بحار در غرب و مرکز اروپا شکل گرفت. همین مجموعه بود که زمام امور کمپانی هند شرقی بریتانیا را در دست داشت. در سده نوزدهم بزرگترن امپراتوری مستعمراتی تاریخ معاصر را بنیاد نهاد.»

سر فصلهای کتاب زرسالاران یهودی و پارسی
نویسنده کتاب در مقدمه اثر خود، سرفصلهای جلد اول تا دوم را بدینگونه بیان میکند: «جلد نخست به دو مسأله بنیادین نظری در شناخت تاریخ معاصر ایران اختصاص دارد. اول، استعمار اروپایی، پیشینه و پیوند آن با تحولات جهانی به طور اعم و تحولات مشرق زمین به طور اخص.»
دوم، سیر پیدایش و تکوین الیگارشی یهودی. در بخش سوم که تمامی مجلد دوم را در بر میگیرد، به مسئله «الیگارشی یهودی و پیدایش زرسالاری جهانی» پرداختهام.
شهبازی در ادامه توضیح میدهد: در جلد سوم بخشی به سیر تحول و تکاپوهای الیگارشی زرسالار معاصر در سده نوزدهم میلادی اختصاص دارد. در بخش دیگر به پدیده تجارت جهانی تریاک در سده نوزدهم میلادی، جایگاه برجسته آن در اقتصاد و سیاست دنیای آن روز و نقش زرسالاری جهانی در این پدیده پرداختهام.
بخش پایانی مجلد سوم «الیگارشی جهانی و دنیای امروز» نام دارد. این بخش به معرفی برخی خاندانهای مهم عضو الیگارشی جهانی معاصر، پیشینه و پیوندهای خویشاوندی، سیاسی و مالی آنان اختصاص دارد.
استاد علوم سیاسی و پژوهشهای تاریخی در جلد چهارم کتاب به پدیده الیگارشی پارسی و مباحث مرتبط بـا آن میپردازد. در این جلد علاوه بر آشنایی با تاریخچه الیگارشی پارسی و نقش آن در تحولات سدههای اخیر شبهقاره هند و منطقه، خاندانهای برجسته عضو این الیگارشی را نیز بیان خواهد کرد.
عبدالله شهبازی درباره جلد آخر کتاب مینویسد: در جلد پنجم کتاب به طور کامل به ایران پرداختهام. بخش مهمی از آن بـه تکاپوهای الیگارشی زرسالار معاصر در ایران اختصاص دارد. در این میان تأکید خاص بـر نقش الیگارشی یهودی و پارسی و کارگزاران و وابستگان ایرانی آنان اسـت. در کنار مباحث متنوع دیگر، بحثی مفصل درباره بانک شاهنشاهی ایران و انگلیس و جایگاه برجسته آن در تحولات سیاسی ایران ارائه خواهم کرد. بخشی مستقل را به کودتای ۱۲۹۹ و صعود سلطنت پهلوی اختصاص دادهام.
پاراکتابهایی از کتاب زرسالاران یهودی و پارسی
نویسنده کتاب در جلد اول صفحه 433 درباره رابطه اردشیر ساسانی با یهودیان مینویسد: «رابطه اردشیر ساسانی با یهودیان خصمانه بود. راو اب اریخا، که تا پنج سال پس از اردشیر زیست، در تلمود از صعود اردشیر ساسانی تصویری منفی به دست داده و از تخریب کنیسههای یهودیان به دست ایرانیان یاد کرده است. نویسندگان معاصر یهودی این سیاست اردشیر را به تعصب فراوان دینی او نسبت میدهند. این پذیرفتنی نیست. منشأ خصومت بنیانگذار دولت ساسانی با یهودیان بینالنهرین را باید در پیوند دیرین الیگارشی یهود و اشرافیت روم جستوجو کرد.»
نگارنده کتاب زرسالاران یهودی و پارسی در صفحه 127 جلد دوم کتاب با اشاره به ارتباط زرسالار یهودی با حکمرانان اروپا میافزاید: «فردریک سوم، از خاندان هابسبورگ، در سالهای ۱۴۴۰-۱۴۸۶ بـا نام “فرانتس چهارم” پادشاه آلمان و در سالهای ۱۴۵۲-۱۴۹۳ امپراتور “روم مقدس” بود. او چنان یهودیان را در دربار خود به کار گرفت که معاصرینش میگفتند بیشتر به “یهودی” شبیه است تا امپراتور “روم مقدس”. فردریک سوم با ایزابل و فردیناند، حکمرانان کاستیل و آراگون، معاصرست. فردریک سوم را شیفته جادوگری و طالعبینی توصیف کردهاند و ویل دورانت او را “منجم و کیمیاگر” خوانده است. شاید راز پیوند او با یهودیان در همین باشد.»
کتاب زرسالاران یهودی و پارسی در سال 1377 به دست مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی برای اولین بار به چاپ رسید و در کتابفروشیهای کشور توزیع شد.
                
                
                                
                     
                     
                     
															
دیدگاهتان را بنویسید