اخبار روز

ورود / عضویت

معرفی کتاب دست پنهان

کتاب دست پنهان نوشته مرحوم استاد محمدحسین فرج‌نژاد درباره استفتائات، بازخوردها و بازتاب‌های بین‌المللی دربارۀ مسئله قمه‌زنی بحث شده و از دیدگاه‌های علمای اسلام در این کتاب استفاده شده است.
معرفی کتاب دست پنهان

«دست پنهان» نگاهی به تاریخچه مبانی فقهی و بازتاب‌های قمه‌زنی در افکار عمومی و رسانه‌های بین‌المللی است که استاد محمدحسین فرج‌نژاد در مؤسسه فرهنگی فخرالائمه (علیهم‌السلام) آن را تهیه و تدوین کرده است.

در این کتاب درباره استفتائات، بازخوردها و بازتاب‌های بین‌المللی دربارۀ مسئله قمه‌زنی بحث شده و از دیدگاه‌های علمای اسلام از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(حفظه‌الله)، امام خمینی (ره)، شهید مرتضی مطهری، آیت‌الله جوادی آملی و حجت‌الاسلام محسن قرائتی در این کتاب استفاده شده است.

سرفصل‌های این کتاب شامل:
۱. اهمیت عزاداری برای سالار شهیدان(علیه‏ لسلام)
۲. تاریخچه قمه‌زنی
۳. سیر تاریخی مقابله علما با انحرافات عزاداری
۴. علل صدور فتوای عدم جواز قمه‌زنی از سوی علما
۵. 25 پرسش و پاسخ از علما و صاحب‏‌نظران درباره سؤالات رایج در موضوع قمه‏‌زنی
۶. چند کتاب خواندنی در موضوع عزاداری مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید

در بخش مقدمه این کتاب آمده است: «امام حسن عسگری(ع) فرمود: تقوای الهی را رعایت کنید و زینت ما باشید؛ نه مایه ننگ ما. با رفتار خود همه محبت‏‌ها را به سوی ما جلب کنید و [با رفتار مناسب خود] هر [نسبت] ناروایی را از ما دور کنید.
آنچه ائمه هدی(ع) از محبان و شیعیان خود انتظار دارند، هدایت همه ارادت‏‌ها و دوستی‏‌ها به سوی آن‌ها و دفع هر قبیحی از ساحت قدسی آن انوار تابناک الهی است.
ارادت قلبی و ابراز احساسات خالصانه دوستداران اهل‏‌بیت(ع) به محضر آن بزرگواران در طول قرن‌ها و اعصار، موجب شده جهانیان رفتار و منش ما را وسیله شناخت بزرگان دینمان بدانند. از این‏ روست که دشمنان مکتب اهل‌بیت نیز مترصد به دست آوردن نمونه‏‌هایی از رفتارهای ما هستند که بتوانند با عرضه آن به افکار عمومی دنیا، نفرت و انزجار عمومی را بر ضد الگوهای دینی ما ـ علیهم صلوات‏ الله ـ برانگیزند.

به همین دلیل است که می‌بینیم اکثر پایگاه‌‏های اینترنتی و شبکه‌‏های تبلیغاتی استکباری از تصاویر شیعیانی که با رفتارهایی مثل قمه‏‌زنی و چهاردست‌و‌پا رفتن قصد عرض ارادت به امام حسین(ع) را داشته‌اند، سوءاستفاده شده و شیعیان را انسان‌‏هایی متوحش، غیرمنطقی و خشون‌ت‏طلب معرفی می‌کنند و جنایات خود را در کشورهای شیعی، به عنوان تلاش برای کنترل و نظم‌‏بخشی جامعه‏‌ای غیرمتمدن و بدوی نشان می‌‏دهند.

از سوی دیگر، سایت‌‏های تبلیغی مسیحیت و وهابیت با ارائه این تصاویر، ذهن مخاطب را از فرصت فکر کردن به پذیرش مذهب متعالی و مترقی تشیع دور نگه می‏‌دارند.»

در فصل سوم این کتاب در مورد نقش انگلیس در رواج قمه‌زنی در جهان شیعه می‌نویسد: «كوبیدن شمشیر بر سر و پیشانی در سوگ سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا، توسط استعمار انگلیس، از هند به ایران و عراق رخنه نمود.
تا گذشته‌ای نه‌چندان دور، سفارت‌های بریتانیا در تهران و بغداد، هیئت‌های عزاداری را که به آن صورت انزجارآور و زشت در كوچه و خیابان‌ها ظاهر می‌شدند، تأمین می‌کردند.

غرض از سیاست استعماری انگلیس از كمك به رشد این مراسم زشت، به دست آوردنِ دلیلی معقول برای استعمارش بود كه همواره با معارضه مردم بریتانیا و برخی نشریات آن كشور روبرو می‌شد.
استعمار انگلیس می‌خواست ثابت كند كه مردمان مستعمره هند و كشورهای اسلامی دیگر كه به آن صورت وحشیانه در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند، احتیاج به ولی و قیمی دارند كه آنان را از جهل و توحش موجود برهاند.

در نتیجه، عكس و تصاویر دسته‌های عزادار كه در روز عاشورا به زنجیر به پشت خود نواخته و با شمشیر و قمه بر سر خود می‌كوفتند و خون‌های جاری شده در نتیجه این جریانات، در روزنامه‌های بریتانیا و اروپا به چاپ می‌رسید؛

و سیاستمداران استعمارگر در نتیجه این تصویرها، استعمارِ این كشورها را به عنوان ضرورتی انسانی اعلام می‌كردند كه می‌تواند مردم آن كشورها را از جهل و توحش رهانیده و به جاده تمدن و تقدم رهنمون سازد.»

در فصل چهارم کتاب درباره لزوم تبعیت از حکم ولی فقیه در حرمت قمه‌زنی نوشته شده: «اولاً ما شاهد آنیم که قمه‏‌زنی و بعضی اعمال شبیه به آن، ذاتاً موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته‏‌اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب وارد کردن به ما در اینگونه اعمال تکیه نموده، تا دین ما را دین خرافه و وحشی‏‌گری معرفی نمایند.

و ثانیاً چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه‏‌زنی به دست آورده باشیم یا نه، باید از اوامر ولی امر مسلمین، حضرت آیت‌‏الله خامنه‌‏ای (حفظه ‏الله) در این مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع‏‌گیری صریح و روشنی نموده‏‌اند که دیگر هیچ گونه عذری را برای مخالفت باقی نمی‌‏گذارد و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان اطاعت نمایند؛ چه کسانی که با ایشان در فتوا هم نظرند و یا از ایشان تقلید می‏کنند و چه کسانی که در این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید کنند؛ در هر صورت بر همه مسلمین واجب است از ایشان به خاطر ولی امر بودن‏شان تبعیت کنند.»

سال ۱۳۸۶ این کتاب به همت واحد پژوهش دفتر فرهنگی فخرالائمه (علیهم‌السلام) در قم برای اولین بار در یک جلد تألیف و منتشر گردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *