نقش هالیوود در پشتیبانی اسرائیل
اسرائیل در کنار حملات نظامی علیه ملت مظلوم فلسطین، برای از بین بردن حمایت جهانی از فلسطین و همراه ساختن مردم دنیا با خود، آثار سینمایی گوناگونی را در سالهای گذشته اکران کرده است تا مخاطب با تماشای این تولیدات، به سمت یهود متمایل شده و دست از حمایت مردم فلسطین بردارد. موسسۀ رسانهای استاد فرجنژاد در روز شنبه، نشستی را در خصوص «بازخوانی مسئلۀ فلسطین در سینمای صهیونیستی» برگزار کرد.
به گزارش مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد، حجتالاسلام علی قهرمانی، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: محور تولید انیمیشنها، فیلمها، سریالها و برنامههای تلویزیونی در برههای، عبارت «سرزمین بدون ملت برای ملت بدون سرزمین» بود. با فراگیر شدن این محور، ذهنیتی برای مردم دنیا شکل میگیرد که یهودیان حق دارند مهاجرت کنند.
وی با بیان افسانۀ بنیاسرائیلی سامسون و دلیله، اظهار داشت: یهود روایت دومی را برای ظلم خود به فلسطینیها ایجاد کرد. آنها با ساخت فیلم سینمایی سامسون و دلیله، این تصور را برای مخاطبین ایجاد کردند که مردم فلسطین در طول تاریخ به یهودیان ظلم کردهاند و اکنون این قوم مظلوم در حال انتقام گرفتن است. عوض کردن جای جلاد و شهید، نکتهای بود که رهبر انقلاب نیز درمورد آن تذکر داده بودند. از این فیلم چندین تلهفیلم و بازسازی تولید شده است که جدیدترین نسخۀ آن، مربوط به سال 2018 است. داستان سامسون در کتب انبیا ذکر و به عنوان اسطورهای در تورات از او یاد شده است.
پژوهشگر سینما با اشاره به سرگذشت بنیاسرائیل، بیان کرد: بنیاسرائیل در یک برهه با انبیا همراه بودند و با کفار میجنگیدند و در برههای دیگر، آموزههای وحیانی را با خرافات درآمیخته و خودشان به جبهۀ باطل تبدیل شدند. با وجود این مطلب، یهودیان برخلاف واقعیت، خودشان را در این فیلم موحد و فلسطینیها را بت پرست معرفی میکنند.
حجتالاسلام قهرمانی در ادامه گفت: یهود برای فراگیر کردن روایت «ملت ظالم، ملت مظلوم»، سامسون و دلیله را به عنوان اولین فیلم، روی پردۀ سینما به نمایش گذاشت. باتوجه به نسخههای فراوان از این اسطوره، اگر بگوییم این داستان خطی روایی است، اغراق نکردهایم. این مطلب، جریانی رسانهای را در طول تاریخ و به ویژه بعد از اشغال فلسطین شکل داده است. شاهد این مدعا، همزمانی ساخت اولین نسخۀ فیلم سامسون و دلیله در سال 1949با شروع کشتار فلسطینیهاست. یهود درصدد بود با ساخت این فیلم، علاوه بر ایجاد جریان رسانهای، توجه مردم را از اتفاقات منطقه منحرف کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این مطلب که یهود از هر اسطورهای، آموزهای را استخراج میکند، بیان داشت: یهود از داستان استر، مردخای و قتل عام ایرانیها، این نکته را به یهودیان متذکر میشود که هر زمان قدرت پیدا کردی، از دشمنت انتقام بگیر. این مسئله به عنوان یک پیشفرض است و از همین رو، یهودیان این واقعه را هرساله جشن میگیرند. انتقام از دشمن، آخرین راهبر یهود بوده و این قوم حاضر هستند انتقام از دشمن را به بهای نابودی خودشان به دست بیاورند.
وی در ادامه، به بیان موج دوم روایت یهود پرداخته و گفت: موج دومی که از روایت «ملت ظالم، ملت مظلوم» منشعب میشود، ظلمهایی است که به یهودیان روا داشته شده است. حدود 18 فیلم مهم در این خصوص ساخته شده است که اروپا و آلمان، سازنده بیشتر این فیلمها هستند. به عنوان نمونه میتوان به فیلم ایکس من: آخرالزمان، اشاره کرد. یهود در موج دوم، با ساخت فیلمهایی مانند «فهرست شیندلر» و «زندگی زیباست»، به مظلومنمایی در مسئله هولوکاست پرداخت.
حجتالاسلام قهرمانی با اشاره به اینکه بعضی از این فیلمها سود مالی ندارد، اظهار داشت: بعضی از این فیلمها در گیشۀ فروش شکست خورده است. با این حال پایگاه IMDB با پرداخت هزینه، باعث میشود تا این تولیدات در مراکز اصلی نقد فیلم مانند هالیوود ریپورتر[1] دیده شوند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: یهود در موج سوم، در پی هیولاسازی از مسلمانان است. این موج در معنای عام به دنبال اسلام ستیزی و تفهیم خطرناک بودن مسلمانان برای تمام مردم دنیا و در معنای خاص در پی تبیین خطر مسلمانان برای پیروان دین یهود است. جنگ جهانی زد[2]، ازجمله فیلمهای مشهور این موج است. در این فیلم زامبیها مانند مسلمانان از دیوار عظیم دور اسرائیل بالا میروند و قهرمان داستان از بالگرد به آنها تیراندازی میکند. یهود این صحنه را برای مخاطب بهگونهای به تصویر کشیده است که بیننده به قاتل حق داده و با او همزاد پنداری کند.
وی با اشاره به فیلم هابیت بیان کرد: در این فیلم سرزمینی به نام موردور وجود دارد که معادل آن در زبان فارسی، قاتل است. یهود در طی به تصویر کشیدن این فیلم، فلسطین، عربستان و منطقۀ غرب آسیا را به عنوان سرزمین قاتلها معرفی میکند. آنها در فیلم ارباب حلقهها نیز فلسطین را دشمن حق معرفی کرده و با شبیه ساختن شخصیت سارومان به شیخ احمد یاسین، رهبر حماس، به این مطلب اشاره کردهاند. اگر هنوز به تطبیق آن سرزمین سیاه با فلسطین نرسیدهاید، توجه به شباهت سارومان با رهبر حماس، صحت این مطلب را برای شما روشن میکند.
پژوهشگر سینما ضمن بیان طیف چهارم فیلمهای هالیوود گفت: یهود در موج چهارم به مخاطب میفهماند که دورۀ انتقام گرفتن از دشمنان فرا رسیده است. آنها برای تبیین این مسئله به مردم جهان، گاها به سراغ سوژههای واقعی نیز رفتهاند. مونیخ و هفت روز در انتبه، دلیلی بر وجود این سری فیلمها در فضای هالیوود است. یهود در فیلم مونیخ که در سال 2005 به تولید رسید، به اسیر شدن گروهی از یهودیان به دست فلسطینیها میپردازد.
ایشان با بیان فیلمهایی خارج از این چهار طیف بیان داشت: در تمام فیلمهای مذکور یا بازنمایی مثبت از اسرائیل و یا بازنمایی منفی از فلسطین وجود دارد. با این حال، فیلمهایی مانند ماتریکس در هیچ کدام از این طیفها جای نمیگیرد. در این فیلم، انسانهای واقعی که درحال مبارزه با ماشینها هستند، در سرزمین زایون زندگی میکنند و باتوجه به قرائن موجود، منظور یهود از این سرزمین، همان صهیون است.
حجتالاسلام قهرمانی در پایان بحث با اشاره به وظیفۀ مسلمانان در خصوص مردم فلسطین، خاطرنشان کرد: تنها فیلمهای قدرتمند و مؤثری که درمورد مردم فلسطین ساخته شده است، سریال بازمانده و فیلم سینمایی چشمان آبی زهراست. بنده به جرئت میتوان بگویم که با هر دو فیلم اشک ریختهام. قوت جمهوری اسلامی و جبهۀ مقاومت باعث شده است که چهرههای مطرح دشمن پای کار بیایند./403/
پیوست:
[1] The Hollywood Reporter
[2] World war z
دیدگاهتان را بنویسید