جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > یادداشت > نقد انیمیشن لئو (۲۰۲۳ Leo)

نقد انیمیشن لئو (۲۰۲۳ Leo)

۱۴۰۳-۰۷-۱۰
دسته‌بندی ساختاری، سرویس‌های سایت، سینما و تلویزیون غرب، مطالب سایت، یادداشت
نقد انیمیشن لئو

نقد انیمیشن لئو

انیمیشن لِئو ساختهٔ آدام سندلر کمدین معروف امریکایی است. این انیمیشن پس از پخش از شبکهٔ نت‌فلیکس توانست مخاطبان خوبی جذب کند. نمرات منتقدان نیز نسبتا بالا بود.1

انیمیشن لئو ماجرای مارمولکی با هفتاد و چهار سال سن است که به همراه لاک‌پشتی در آکواریوم مدرسه زندگی می‌کند. او می‌فهمد که مارمولک‌ها در سن هفتاد و پنج سالگی می‌میرند و می‌خواهد با فرار از مدرسه و رفتن به دل طبیعت به زندگی خود معنا ببخشد.

کودکان باید یاد بگیرند برای رسیدن به هدفشان (رسیدن به آرزوهای دنیوی) مبارزه کنند. البته پهپاد و تکنولوژی جدید هم به کمک این کودکان خواهد آمد.

لئو(همان مارکولک) نوبتی به خانهٔ دانش‌آموزان می‌رود و می‌خواهد فرار کند، اما به صورت ناخواسته در خانه می‌ماند و به هر کدام از دانش‌آموزها مطلبی می‌آموزد. در پایان هم تمامی دانش‌آموزها و حتی خود معلّم با یادگیری از لِئو رفتار خود را اصلاح کرده و زندگی بهتری را تجربه می‌کنند.

از شعارهای روانشناسی مدرن که در کتاب‌های زرد روان‌شناسی بازاری هم منعکس شده، این است که «خودت را بپذیر.» این جمله می‌تواند تفاسیر متعددی داشته باشد، اما در این انیمیشن منظور این است که اشکالات خودت را به جای اینکه اصلاح کنی، بپذیر و سعی کن با آن‌ها زندگی کنی. شعاری ناشی از نگاه مادی‌گرا و تک‌بعدی به ساحت انسانی که ابعاد انسانی در جهان‌های موازی و غیبی را در نظر نمی‌گیرد.

انیمیشن لئو علاوه بر جذابیت‌های معمول انیمیشن‌های جدید از جمله رنگ‌های شاد، طراحی دقیق چهره‌ها و انعکاس احساسات روی صورت، شخصیت‌پردازی خوب و مناسب، ریتم مناسب کودکان، استفاده از شخصیت‌های کودک برای همذات‌پنداری بیشتر و به کار بردن موسیقی و محوریت آن در بعضی سکانس‌ها با طنازی خود توانست مخاطبان را با خود همراه کند. البته انیمیشن لئو سکانس‌های طنزش را مدیون آدام سندلر است که علاوه بر نقش پر رنگش در فیلمنامه، گویندهٔ لئو هم بوده است.

در ادامه به بررسی این انیمیشن می‌پردازیم.

۱. سبک زندگی غربی و مسألهٔ پت در نقد انیمیشن لئو

در انیمیشن لئو، نگهداری حیوانات خانگی یا Pet موضوع مورد توجّهی است. هیچ دانش‌آموزی در ابتدا نمی‌خواهد مارمولکی را به خانه‌اش ببرد. اما لئو پس از ارتباط گرفتن با کودک و سخن‌ گفتن با وی دانش‌آموزان را عاشق خودش می‌کند.

کودکان باید یاد بگیرند برای رسیدن به هدفشان(رسیدن به آرزوهای دنیوی) مبارزه کنند. البته پهپاد و تکنولوژی جدید هم به کمک این کودکان خواهد آمد.

در واقع این اثر با مطلوب نشان دادن نگهداری از حیوانات خانگی توسّط کودکان و مرشد بودن و راهنمایی کودکان توسط لئو(به عنوان یک پِت) در ذهن مخاطب جایگاه حیوانات خانگی را به عنوان نیازی ضروری تثبیت می‌کند.

فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی در غرب کاملا جا افتاده است. جالب توجه است که نود درصد انگلیسی‌ها پِت خود را عضوی از خانواده می‌دانند.2

شرور طبیعی با تکنولوژی جدید دفع می‌شوند.

صنعت پِت در امریکا در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۶ میلیارد دلار هزینه داشته است.3

با توجه به گسترش فرهنگ پت در غرب سؤالات اخلاقی پیش آمده است که آیا ما می‌توانیم حیوانات خانگی(مثل سگ و گربه) را به سلیقه و خواست خودمان مجبور به زندگی با خودمان کنیم؟ بعضی کارشناسان غربی معتقد شده‌اند که پیچیدگی رفتاری و فکری حیوانات از آنچه ما می‌اندیشیم بسیار بیشتر است.4

پهپادی که دارای هوش مصنوعی است مانند انسان‌های دارای شعور رفتار می‌کند.

طبیعتا وقتی دیگر به حیوانات به شکل اسباب‌بازی‌های شخصی نگاه نکنیم از جهت اخلاقی به خودمان حق نمی‌دهیم که سگی را در خانهٔ خودمان و خصوصا در آپارتمان‌های تنگ و تاریک امروزی محبوس کنیم. به همین علت حتی در غرب هم غالب اخلاق‌دانان نگهداری از پِت را غیراخلاقی می‌دانند.

پِت به تعبیر انگلیسی استفاده می‌شود زیرا با نگهداری حیوانات اهلی دیگر مثل مرغ و خروس در خانه متفاوت است. حیوانات خانگی در غرب ابزاری برای چشم و هم چشمی، رها شدن از تنهایی و مونسی برای انسان‌هایی است که در جهان پسامدرن امروز از هم‌نوع خود بیزار شده و به دنبال حیوانی می‌گردد تا بتواند جای خالی رفیق یا خانواده را برایش پر کند. در سنت ما نگهداری مرغ و خروس و پرنده و… نه برای انس گرفتن و چشم و هم چشمی، که برای اغراض عقلانی مثل حفاظت از خانه، استفاده از شیر و تخم حیوانات برای مصرف خانگی، جذب برکت و… بوده است. یعنی فضایی شبیه به زندگی آن حیوان در طبیعت مهیّا می‌شد تا وی کارکرد طبیعی خود را برای صاحبش انجام دهد. اما امروز مثلا از سگ‌ها برای پیاده‌روی در پارک یا پُز دادن در مهمانی‌ها استفاده می‌شود! این خرده‌فرهنگ پِت است که با نگهداری سنتی از حیوانات اهلی در خانه‌های قدیمی متفاوت است.5

لئو به جای مادرِ خدا که در مسیحیت راجع به حضرت مریم(مسیحیان تحت تاثیر اساطیر باستان حضرت مسیح را خدا می‌دانند) استفاده می‌شود، مادر گودزیلا را به‌کار می‌برد. یعنی خدای یک مارمولک از نظر خودش، طبیعتا مارمولکی بزرگ یا گودزیلا است. این دیالوگ اشاره به نگاه تشبیهی به خداوند دارد. انسان‌های ناآگاه معمولا خدا را انسانی پر قدرت تصور می‌کنند و طبیعتا یک مارمولک هم خدای خودش را مارمولکی عظیم می‌پندارد. در حالی‌که خداوند بی‌نهایت بوده و اصلا محدود به نوع خاصی از موجودات نیست.

حتی در بعضی شهرهای غربی قوانینی علیه مالکیت انسان‌ها بر حیوان وضع شده و مثلا در نیوزیلند دیگر حیوانات به عنوان کالا شناخته نشده و موجوداتی دارای احساس به حساب می‌آیند.6

در یکی از ایالات امریکا هم تصویب شده بود که حداقل در عبارات این گونه بیان شود که کسی مالک حیوانات نیست بلکه قَیّم آنان است.7 متاسفانه در امریکا سالانه چند صد هزار از گربه و سگی که در محل‌های خاص نگهداری شده تا به فروش برسند کشته می‌شوند.8

باید در نظر داشته باشیم که اگر نگهداری از حیواناتی مثل گربه و سگ در خانه باعث اذیتشان شود آن‌ها ابزار مناسبی برای گفتگو با ما ندارند تا احساس خود را بیان کنند. مثل اسیری که در بند شخصی که زبانش را بلد نیست قرار داشته و طبیعتا بعد از چند وقت خود را با وضعیت وفق می‌دهد.

ترویج حس میهن‌گرایانه در انیمیشن لئو

متأسفانه فرهنگ پِت در ایران هم در حال گسترش است و خصوصا سگ‌بازی در نگاه بعضی از مصادیق لاکچری بودن است! در حالی‌که نگهداری سگ در خانه علاوه بر غیراخلاقی بودنش که گذشت باعث می‌شود موجودات الهی از خانه دور شده و در نبود فرشتگان شیاطین در منزل حضور یابند. متاسفانه انیمیشن لئو با ترویج ضدفرهنگ نگهداری از حیوان خانگی کودکان را نسبت به ارتکاب به عملی غیراخلاقی تشویق می‌کند.

ایجاد هم‌ذات‌پنداری با جنایت‌کارانی مثل چرچیل

‌۲. تعریف انسان در انیمیشن لئو

در بعضی نگاه‌های فلسفی و روان‌شناختی در غرب، به دلیل اینکه انسان به موجودی مادّی تقلیل داده شده است تفاوت متافیزیکی بین حیوان و انسان برقرار نیست.9

هوش مصنوعی دارای شعور است و فرقی با انسان‌ها ندارد. انسان در این فیلم در حد حیوانات سخن‌گو و ربات‌های دارای احساس پایین آمده است. هر چند احساس داشتن ربات‌ها از اساس سخنی ضد فلسفی است و امکان ندارد موجودی بدون داشتن بعدی فرامادی دارای ادراک شود.

بله حداکثر می‌توان انسان‌ها را حیواناتی پیشرفته‌تر از بقیهّ در اجزاء بدنی، سیستم عصبی و مغز قلمداد کرد. در انیمیشن لئو می‌بینیم که نه تنها انسان‌ها حیوان(موجودی صرفا جسمانی) هستند، بلکه برخی حیوانات(مثلا مارمولکی به نام لئو) حتی از انسان‌ها هم والاتر بوده و به نصیحت انسان‌ها و هدایتشان می‌پردازد! یعنی بعضی از حیوانات دیگر حتی از انسان هم جلوترند.

انسان موجود بسیار پیچیده‌ای است و شناخت انسان اصلا کار راحتی نیست. بسیاری از موجودات در شناخت انسان به خطا رفته‌اند. شیطان لعین انسان را به گلی تقلیل داد که آتش وی در مقابل آن برتر می‌نمود. فرشتگان انسان را موجودی خون‌ریز می‌دانستند و حکمت خلق وی را متوجه نبودند. حتی خود انسان‌ها نیز در شناخت خود دچار اشتباه شده و به «فراموشی از خویشتنِ خویش» دچار می‌شوند.10

پوچیِ حاصل از پیری و نرسیدن به آرزوها. لئو گمان می‌کند مرگش فرا رسیده است و به همین دلیل احساس پوچی می‌کند.

یکی از دلایل به خطا رفتن در شناخت انسان، نشناختن ظرفیت‌های انسانی و چیزی است که می‌تواند بشود. یعنی خیلی از ما انسان‌ها مثل دیگر مخلوقات، وقتی به انسان می‌نگریم، ظاهری از همین انسانِ زمینی را می‌بینیم. طبیعتا با چنین نگاهی، انسان جز هوشمندی بیشتر نسبت به باقی حیوانات توانایی دیگری ندارد. حتی شاید همین توانایی باعث جنگ‌های گسترده و خرابی‌های بسیار شود و ما را به این نتیجه برساند که انسان از حیوان هم کمتر است. مثل انیمیشن لئو که خانواده‌ها و بزرگسالان اکثرا به فکر دغدغه‌های خودشان بوده و با کودکان رفتار درست و مطلوبی ندارند.

اما با توجه به دلایل محکم فلسفی، انسان فقط این کالبد مادی نیست. در نقد انیمیشن درون-بیرون اثبات شد که انسان دارای ابعاد ماوراء جسم است و منحصر به این تن خاکی نیست.11 انسان «می‌تواند» جانشین خدا روی زمین باشد، به درجه‌ای برسد که حتی فرشتگان به آن راه ندارند و با شناخت و بالفعل کردن توانایی‌های درونی‌اش، به عالی‌ترین کمالات و لذت‌های ابدی در جهان دست یابد.

لئو حسرت گذشته را در لذت‌های بدنی و پیش‌ پا افتاده خلاصه می‌کند. همان نگاه تقلیل‌گرا که انسان را در جسمش خلاصه می‌کند.

انسان آفریده شده تا به خدا برسد، به تعبیری خداوند عاشق انسان‌ها است و هر چه انسان با ایمان و تعادل رفتاری خود سعی کند به خدا نزدیک‌تر شود، خداوند نیز بیشتر به او محبت می‌ورزد. تا جایی که دیگر انسان از خود بی‌خود شده به مرتبه‌ای می‌رسد که دیگر جز حقّ چیزی نمی‌بیند و با فناءِ خودش به دریای نامتناهی وجود متصل می‌گردد.12

این لذت وصف‌ناشدنی و ابدی، در پرتو اتصال به خداوند متعال فراهم می‌شود و برای رسیدن به خداوند باید به شناخت خود رسید. اگر کسی خودش را مشغول لذت‌ها و کمالات کوچک و حقیر کند، دچار «خودفراموشی» می‌شود. چنین فردی ممکن است در جهان‌های بعدی(مثلا در سیر برزخی) به شکل حیوانات دربیاید و علی‌رغم گنج درونی که دارد، در حد حیوانات یا حتی پست‌تر از آنان شود.13

لیو برای درآمدن از پوچی، هدفی مادی را انتخاب می‌کند و می‌خواهد بهآرزوهای از دست رفته‌اش در کهن‌سالی برسد تا جبران ما فات شود.

متأسفانه انیمیشن لئو انسان‌ها را در مقابل مارمولکی حقیر نشان داده و این مارمولک را استاد اخلاق انسان‌ها معرّفی می‌کند. ترسیم هدف زندگی انسان‌ها نیز در اثر کاملا زمینی و بریده‌ شده از جهان‌های بعدی است. گویا انسان پس از مرگ تمام می‌شود و بایستی برای رهایی از این پوچی، با کمک کردن به دیگران به زندگی خود معنا ببخشد. اما همین کمک به دیگران نیز اومانیستی است و اصالتا برای ارضاء عواطف خود است نه برای کمک به دیگران.

۳. وقتی مارمولک استاد اخلاق می‌شود!

در ادیان باستانی و مشرکانه، حیواناتِ انسان‌نما یا دارای ویژگی‌های انسانی کارکرد ویژه‌ای داشتند. بعضی از خدایان ترکیب بین انسان-حیوان یا حیواناتی با کنش‌های انسانی شناخته می‌شدند.14 مثلا بعضی خدایان باستانی به شکل خزنده ترسیم می‌شدند.15 از جمله سُبِک(Sobek) که موجودی مقدّس در مصر باستان بود.16

موزهٔ بریتانیا جدیدا به کشفی جدید راجع به مارمولک مومیایی شده در مصر باستان رسیده است. حیواناتی که از نظر مصریان مرتبط با بعضی خدایان بودند، پس از مرگ، مومیایی و در جایگاه‌های خاصی نگهداری می‌شدند. همچنین در هنگام حیات، این حیوانات در مکان‌هایی که مربوط به خدایی خاص بود قرار می‌گرفتند و تا آخر عمر از آن‌ها در این مکان‌های خاص نگهداری می‌شد.17

ارتباط لئو به دانش‌آموزان همچون ارتباط موجودی ماورائی با دیگران است که باید از دید بقیه مخفی بماند.

در شیطان‌شناسی مسیحی-یهودی و غربی، بعضی شیاطین می‌توانند به شکل حیوانات دیگر درآیند یا به شکل‌های عجیبی مثل مار دو سر دیده شوند.18 در نگاه اسلامی جنیان(به معنای عامّ) انواع و اقسامی دارند و طبق گزارش‌ها بعضی از جنیان می‌توانند به شکل حیوانات درآیند. در انیمیشن لئو حیوانات دارای شعور هستند و خود لئو به شکل مرشد و راهنما، با دانش‌آموزها برخورد می‌کند.

لئو نمی‌خواهد ارتباطش لو برود تا مثل فیلم‌هایی مثل ای‌تی و شکل آب آسیب نبیند. فیلم اسکارگرفتهٔ شکل آب مروّج اسطوره‌پرستی، ارتباط با شیاطین و کاملا ضد ادیان ابراهیمی است. ارجاع به چنین فیلم‌هایی در اثری کودکانه عجیب و قابل تأمل است.

این نگاه حیوان‌انسان‌انگاری متأثّر از اسطوره و بعضی باورهای دینی، پیام مناسبی ندارد. لئو همچون موجودات اسطوره‌ای با انسان‌ها ارتباط گرفته و البته این ارتباط به نفع انسان‌ها تمام می‌شود. او تأکید دارد که ارتباط مخفی بماند و همچون موجودات غیبی و خارق‌العاده، اگر دیگران نیز به توانایی‌های وی پی ببرند او را اذیت می‌کنند.

مشاوره‌های اخلاقی لئو که کارساز و مفید است.

هر چند به نظر می‌رسد فیلم مروّج اسطورهٔ به خصوصی نیست؛ چرا که حیوانات دیگری هم به شکل انسانی ترسیم می‌شوند. اما ترسیم مشاور و حلّال مشکلات روانی مردم در قامت یک مارمولک، علاوه بر اینکه مقام انسانی را تحقیر می‌کند مروّج نگاهی اسطوره‌زده و غیر واقعی به حیوانات است. اگر در عالم واقع قرار باشد حیوانی این گونه با کودکان ارتباط بگیرد، از دید غرب و شرق یکی از موجودات ماورایی و غیرالهی است.

اشارهٔ چندباره به مسألهٔ پوچی و هدف زندگی

بنابراین انیمیشن لئو علی‌رغم اینکه پیام‌های خوبی مثل نوع‌دوستی، توجه به همدیگر، مهربانی، تحمّل مشکلات و… را ترویج می‌کند، چون این پیام‌ها از زبان موجودی اسطوره‌ای و همراه با تحقیر انسان بیان می‌شود طبیعتا اثر مطلوبی نخواهد بود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نقد انیمیشن لئو

سکانس‌های پایانی انیمیشن لئو، بسیج شدن دانش‌آموزان و معلم مدرسه برای نجات دادن لئو از چنگال طبیعت وحشی است. جایی که خاستگاه لئو و امثال او بوده اما دیگر جای امنی نیست و مخاطب حق می‌دهد که مردم حیوانات را در خانهٔ خودشان و فضایی امن نگه دارند به جای طبیعتی که پر از خطر است.

اگر نمی‌توانی به رؤیاهای خودت برسی، سعی کن در همین جهان افق دیدی مادی پیدا کنی و از کارهای کوچک خوشحال شوی! راهکار این انیمیشن و نظائرش مثل انیمیشن روح دربارهٔ هدف زندگی.

در این انیمیشن مظاهر سبک‌ زندگی غربی طبیعتا دیده می‌شود و شاهد رباتی دارای شعور هستیم که خیلی هم مهربان به نظر می‌رسد. انیمیشن لئو به جدّ قصد دارد حیوانات و هوش مصنوعی را همسطح با انسان نشان دهد. انیمیشن‌های غربی مانند نمونهٔ اخیر آن انیمیشن اوریون و تاریکی که نقد آن در سایت استاد فرج‌نژاد منتشر شد، مملوّ از اسطوره‌گرایی است و متأسفانه در انیمیشن لئو هم شاهد همین نگاه اسطوره‌زده هستیم.

ژان دارک زنی اهل معنویت بود که بر اساس صداهایی که می‌شنید جنگی را در اروپا راه انداخت. بحث دربارۀ ژان دارک در این مقال نمی‌گنجد اما جالب توجه است که یکی از دانش‌آموزان ارتباط با لئو را همچون ژان دارک و ارتباط غیبی‌اش تفسیر می‌کند.

این‌گونه انیمیشن‌ها سعی دارد در دراز مدّت نگاه اسطوره‌ای به هستی، انسان و خدا را ترویج کند تا مخاطب کودک و نوجوان برای تمدن غربی پیش رو که معنوی مشرکانه است آماده شود. چنانکه در ادیان جدید شیطانی شاهد گسترش چندگانه‌پرستی و پرستش موجودات عجیب و غریب هستیم و از علل گسترش این ادیان در غرب و شرق، رسانه‌های جدید و سینما است.19

نقد انیمیشن لئو
در داستانی که در پایان اثر خوانده می‌شود، شارلوت که به مرگش چیزی نمانده است، چون ویلبور را دوست دارد از خوشحالی‌اش خوشحال می‌شود. ترویج خودگرایی افراطی برای کودکان که چون دیگران را دوست داری به آن‌ها کمک کن تا از این کار لذت ببری و به زندگی‌ات معنا ببخشی.

در انیمیشن لئو، مارمولک ۷۴ ساله با اینکه دیگران را نصیحت می‌کند اما خودش مبتلا به پوچ‌گرایی شده و به دنبال برآورده شدن آرزوهای مادی خویش است. در پایان هم هدف زندگی انسان‌ها کاملا اومانیستی و این دنیایی تفسیر شده و هیچ خبری از پیوند انسان با ابعاد متعالی و روحانی خودش نیست.

پی‌نوشت‌ها:

  1. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Leo_(2023_American_film)
  2. https://news.sky.com/story/pets-considered-part-of-the-family-census-shows-10436356‌
  3. https://www.petfoodindustry.com/pet-food-market/press-release/15463706/pet-industry-spending-topped-us66-billion-in-2016
  4. https://www.nytimes.com/2013/10/06/opinion/sunday/dogs-are-people-too.html
  5. theguardian.com/lifeandstyle/2017/aug/01/should-we-stop-keeping-pets-why-more-and-more-ethicists-say-yes
  6. https://www.independent.co.uk/news/world/australasia/animals-are-now-legally-recognised-as-sentient-beings-in-new-zealand-10256006.html
  7. https://slate.com/news-and-politics/2004/03/are-you-a-dog-owner-or-a-dog-guardian.html
  8. https://www.aspca.org/helping-people-pets/shelter-intake-and-surrender/pet-statistics
  9. https://www.britannica.com/topic/social-identity-theory
  10. تفسیر انسان به انسان، علامه جوادی آملی، ص۶۹
  11. https://inaghd.ir/inside_out/#:~:text=%D8%A2%DB%8C%D8%A7%20%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DA%A9%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D8%BA%D8%B2%20%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D8%9F
  12. تفسیر انسان به انسان، علامه جوادی آملی، ص44
  13. انسان در عرف عرفان، علامه حسن‌زاده آملی، ص۱۰
  14. https://www.britannica.com/topic/prehistoric-religion/Sacrifices#ref508928
  15. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Reptile_deities
  16. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Reptile_deities
  17. The british museum, British Museum,‘unwraps’ secrets of ancient Egyptian,lizard mummies, p1
  18. Encyclopedia of demons And Demonology, Rosemary Ellen Guiley, p21
  19. دایره المعارف ادیان جدید، ترجمه هادی وکیلی، ص۳۱

 نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو  نقد انیمیشن لئو 

/201/202

قبلی عصب واگ در رسانه اهمال کاری و فرار روانشناختی | قسمت ششم
بعدی امام هادی در بازی اسسینز کرید میراژ (Assassin's Creed Mirage 2023) قسمت چهارم

مطالب مرتبط

حکایت سینمای استاندارد و بی‌سوادی

۱۴۰۴-۰۸-۲۵

حکایت سینمای استاندارد و بی‌سوادی سینمایی

ادامه مطلب
مسابقات سالانۀ بازی League of Legends 2025

۱۴۰۴-۰۸-۲۴

رصدی بر مسابقات سالانۀ بازی League of Legends 2025

ادامه مطلب
کارگردان بریکینگ بد

۱۴۰۴-۰۸-۱۸

«پلوریبس» سریال جدید کارگردان بریکینگ بد امتیاز کامل گرفت

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آبان ۱۴۰۴ (۲۱)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • حکایت سینمای استاندارد و بی‌سوادی سینمایی
  • رصدی بر مسابقات سالانۀ بازی League of Legends 2025
  • «پلوریبس» سریال جدید کارگردان بریکینگ بد امتیاز کامل گرفت
  • دشمن در منظومه فکری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
  • راک استار سازنده GTA کارمندان خود را اخراج کرد
آخرین دیدگاه‌ها
  • امیر در نقد فیلم بچه مردم ۱۴۰۳ | نوستالژی در دل قصه
  • . در باغ یاس یا باغ یأس | آسیب‌شناسی موسیقی باغ یاس
  • جعفربابایی در کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای
  • طاهره امینیان در زندگینامه سردار غلامعلی رشید | کاملترین زندگینامه از نابغۀ جنگ
  • سید مهدی در زندگینامه سردار سلامی | کاملترین زندگینامه
محصولات
  • کتاب دین در سینمای شرق و غرب کتاب دین در سینمای شرق و غرب
    تومان 420.000
  • کتاب جریان‌شناسی سینمای ایران کتاب جریان‌شناسی سینمای ایران
    تومان 540.000
  • کتاب دست پنهان کتاب دست پنهان
    تومان 150.000
  • دوره آموزش سینما استاد مستغاثی دوره آموزش سینما استاد مستغاثی
    تومان 1.200.000
  • دوره جامع مستندسازی دوره جامع مستندسازی
    تومان 1.000.000
  • دوره زن و رسانه دوره زن و رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 735.000
  • دوره ژورنالیسم دوره جامع ژورنالیسم
    نمره 5.00 از 5

    تومان 1.000.000
  • کتاب سیمرغ در آشیان چهلم کتاب سیمرغ در آشیان چهلم
    تومان 130.000
  • دوره آموزشی سواد رسانه دوره آموزشی سواد رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 515.000
  • دوره رسانه و جنگ شناختی دوره رسانه و جنگ شناختی
    تومان 515.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم