جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

۱۴۰۴-۰۸-۰۷
خبر، دسته‌بندی ساختاری، سرویس‌های سایت، سینما و تلویزیون غرب
مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

در دهۀ ۲۰۱۰ شاهد افزایش چشمگیر محبوبیت فیلم‌های ابرقهرمانی بودیم. در این میان «دنیای سینمایی مارول» (Marvel Cinematic Universe – MCU) که مجموعه‌ای از فیلم‌ها و سریال‌های داستانیِ به هم پیوسته است، به شهرت و فروش قابل توجهی دست یافت.

دوران اول این مجموعه که با نام «حماسه‌ی بی‌نهایت» (Infinity Saga) شناخته می‌شود، بسیار مورد توجه قرار گرفت. این دوره شامل ۲۲ فیلم بود و داستان اصلی آن بر محور «سنگ‌های بی‌نهایت» می‌چرخید و با فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers:Endgame) در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید.

پس از قسمت «پایان بازی» دوران جدیدی در مجموعه فیلم‌های مارول آغاز شد که شامل سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های جدید بود.

با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند که آثار جدید با چالش‌هایی روبرو شده‌اند. از دیدگاه این گروه، مشکل لزوماً «خستگی ابرقهرمانی» (Superhero Fatigue) – به معنی خسته شدن مخاطبان از ژانر ابرقهرمانی – نیست، بلکه به کیفیت و ساختار خود آثار بازمی‌گردد.

در ادامه به دو انتقاد اصلی که به آثار جدید مارول وارد می‌شود، اشاره می‌کنیم؛

۱. وابستگی بیش از حد داستان‌ها در فازهای اولیه، اگرچه فیلم‌ها به هم مرتبط بودند، اما هر کدام داستان مستقلی داشتند. اما اکنون، برخی معتقدند که وابستگی آثار به یکدیگر بیش از حد شده است.

برای مثال، گفته می‌شود که برای درک کامل فیلم «مارول‌ها» (The Marvels) مخاطب باید فیلم‌های قبلی مانند «کاپیتان مارول» را دیده باشد و از وقایع چندین سریال تلویزیونی مانند «وانداویژن» (Wandavision)، «خانم مارول» (Ms. Marvel) و «تهاجم مخفی» (Secret Invasion) نیز آگاه باشد.

از آنجایی که این سریال‌ها عمدتاً در سرویس اشتراکی «دیزنی پلاس» (Disney Plus)  یک پلتفرم پولی وابسته به شرکت دیزنی منتشر می‌شوند، دنبال کردن خطوط داستانی اصلی برای مخاطبانی که به این سرویس دسترسی ندارند یا تمام آثار را ندیده‌اند، دشوار شده است.

۲. یکنواختی در لحن و ساختار انتقاد دوم این است که بسیاری از آثار جدید مارول، مانند «ثور: عشق و تندر» (Thor: Love and Thunder) یا «مرد مورچه‌ای و زنبورک: کوانتومانیا» (Ant-Man and The Wasp: Quantumania)، از نظر لحن و ساختار بسیار شبیه به هم شده‌اند و از یک «فرمول» (Formula) تکراری پیروی می‌کنند.

آنچه از دیرباز در رصد فیلم‌های مارول و دیزنی متوجه شده‌ایم این است که فرمول‌های فیلمنامه‌نویسی کلیشه و تکرارشونده‌ای با خلاقیت کم دائم در حال تکرار است.

این در حالی است که شرکت رقیب، «دی‌سی» (DC) – صاحب شخصیت‌هایی چون بتمن و سوپرمن – در حال تولید آثاری با تنوع لحن است.

به عنوان نمونه، فضای تاریک و جدی فیلم «بتمن» (The Batman) در تضاد کامل با فضای کمدی و ساختارشکن «جوخه‌ی انتحار» (The Suicide Squad) قرار دارد، همچنین در قسمت جدید فیلم سوپرمن در سال 2025 شاهد فیلمی با ژانر کمدی هستیم، این موضوع در سریال صلح طلب(Peace maker) هم که جدیدا فصل دوم آن منتشر شده مصداق دارد. برخی این تنوع را ناشی از مدیریت جدید این شرکت توسط «جیمز گان» (James Gunn) می‌دانند.

در نهایت، این دیدگاه وجود دارد که موفقیت بزرگ آثاری خارج از MCU، مانند انیمیشن‌های «دنیای عنکبوتی» (Spider-Verse) از شرکت سونی، یا سریال‌های «پسران» (The Boys) و «شکست‌ناپذیر» (Invincible) از آمازون، نشان می‌دهد که ژانر ابرقهرمانی همچنان ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب دارد.

آشنایی با جیمز گان

جیمز گان(James Gunn) کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی است که کار خود را در اواخر دهه ۱۹۹۰ با شرکت فیلم‌سازی مستقل «تروما» (Troma Entertainment) آغاز کرد.

او سپس به عنوان فیلمنامه‌نویس در پروژه‌های بزرگ‌تری مانند «اسکوبی-دو» (Scooby-Doo) (۲۰۰۲) و بازسازی «طلوع مردگان» (Dawn of the Dead) (۲۰۰۴) فعالیت کرد.

گان با کارگردانی فیلم‌های کالت(cult films) مانند «اسلیتر» (Slither) (۲۰۰۶) و «سوپر» (Super) (۲۰۱۰) سبک خاص خود را نشان داد، اما نقطه عطف بزرگ کارنامه‌اش در سال ۲۰۱۴ با نویسندگی و کارگردانی فیلم «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy) برای استودیوی مارول رقم خورد.

این فیلم که ریسک بزرگی برای شرکت محسوب می‌شد، به یک موفقیت عظیم تجاری تبدیل شد و گان را به عنوان فیلمسازی که می‌تواند شخصیت‌های گمنام را به چهره‌های محبوب جهانی تبدیل کند، مطرح ساخت.

اهمیت جیمز گان امروزه در صنعت سینما بسیار زیاد است، زیرا او به عنوان یک کارگردان موفق در مارول (Marvel) (با سه‌گانه «نگهبانان کهکشان» – Guardians of the Galaxy trilogy) و دی‌سی (DC) (با «جوخه انتحار» – The Suicide Squad و سریال «پیس‌میکر» – Peacemaker) شناخته می‌شود و در جایگاه مدیریتی نیز قرار گرفته است.

در سال ۲۰۲۲، او به همراه پیتر سفرن(Peter Safran) به عنوان مدیرعامل مشترک(Co-CEO) «استودیو دی‌سی» (DC Studios) منصوب شد تا «دنیای سینمایی دی‌سی» (DCU یا DC Universe) را از نو بازسازی و مدیریت کند.

این جایگاه، او را به یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین افراد در شکل‌دهی به آینده ژانر ابرقهرمانی (superhero genre) در هالیوود تبدیل کرده است و اولین فیلم این دوران جدید، «سوپرمن» (Superman) (۲۰۲۵) به نویسندگی و کارگردانی خود او بود.

یهود و مارول | یهود سرخورده و دوچهره؛ ریشۀ کمیک‌های مارول

قبلی بازیگر نقش حضرت مریم در «مصائب مسیح 2» حامی سقط جنین از کار در آمد
بعدی اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا

مطالب مرتبط

۱۴۰۴-۰۸-۰۹

بازی اسلام‌هراسانۀ «۶ روز در فلوجه» به‌دنبال روایت جنگ به نفع آمریکایی‌ها

ادامه مطلب
اعتراض ایلان ماسک و پنتاگون علیه سیاست‌های همجنسگرایانه نتفلیکس

۱۴۰۴-۰۸-۰۸

اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا

ادامه مطلب
بازیگر نقش حضرت مریم در «مصائب مسیح 2» حامی سقط جنین از کار در آمد

۱۴۰۴-۰۸-۰۶

بازیگر نقش حضرت مریم در «مصائب مسیح ۲» حامی سقط جنین از کار در آمد

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آبان ۱۴۰۴ (۱۰)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • بازی اسلام‌هراسانۀ «۶ روز در فلوجه» به‌دنبال روایت جنگ به نفع آمریکایی‌ها
  • اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا
  • مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی
  • بازیگر نقش حضرت مریم در «مصائب مسیح ۲» حامی سقط جنین از کار در آمد
  • افشاگری «بیل اونز» تهیه‌کننده بعد از استعفاء؛ اسرائیل خط قرمز پارامونت و سی‌بی‌اس نیوز
آخرین دیدگاه‌ها
  • سید مهدی در زندگینامه سردار سلامی | کاملترین زندگینامه
  • سعید در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
  • سعید در اسلام هراسی در کسوت تئوسوفی
  • Deja Patterson در نقد سریال فرندز Friends | تماشای سبک زندگی چند یهودی
  • علی در انواع کات در سینما | همه چیز دربارۀ برش و کات
محصولات
  • دوره رسانه و جنگ شناختی دوره رسانه و جنگ شناختی
    تومان 515.000
  • کتاب دست پنهان کتاب دست پنهان
    تومان 150.000
  • کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن در سینمای ایران
    تومان 260.000
  • کتاب چهههل و یک سیمرررغ کتاب چهههل و یک سیمرررغ
    تومان 270.000
  • دوره جامع مستندسازی دوره جامع مستندسازی
    تومان 1.000.000
  • کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
    تومان 240.000
  • دوره آموزش سینما استاد مستغاثی دوره آموزش سینما استاد مستغاثی
    تومان 1.200.000
  • کتاب یهودستیزی واقعیت یا دستاویز سیاسی کتاب یهودستیزی واقعیت یا دستاویز سیاسی
    تومان 300.000 قیمت اصلی: تومان 300.000 بود.تومان 260.000قیمت فعلی: تومان 260.000.
  • دوره اسطوره‌های صهیونیستی در سینما دوره اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
    نمره 5.00 از 5

    تومان 500.000
  • دوره آموزشی سواد رسانه دوره آموزشی سواد رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 515.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم