ورود / عضویت

جلسۀ تودیع و معارفۀ مدیر جدید مؤسسه استاد فرج‌نژاد

روز دوشنبه 26 شهریور 1403، جلسۀ تودیع و معارفۀ مدیر جدید مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد برگزار شد. در این جلسه استاد سیاحت گزارشی از دو سال مدیریت خود دادند. در پایان جلسه نیز ضمن تقدیر از استاد سیاحت به پاس زحماتشان در طی دوسال مدیریت‌شان، آقای کارگران حکم مسئولیت خود را دریافت کردند.
جلسه تودیع و معارفه موسسه استاد فرج نژاد

جلسۀ تودیع و معارفه با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. دکتر رفیع الدین اسماعیلی مدیر مؤسسه شناخت در ابتدای جلسه بیان کرد: حدود دو سال و چهار ماه یعنی حدود 27 ماه از تأسیس مدرسۀ استاد فرج‌نژاد گذشته شده است و الحمدلله خدا را شکر اتفاقات خیلی خوبی در این مدت افتاده است. دوره‌های آموزشی برگزار شده است، دو دوره همایش دشمن‌شناسی برگزار شده است. اتفاقات مفصلی است که آقای سیاحت گزارشی از اتفاقات افتاده بیان کنند.

گزارشی خلاصه از دو سال مجاهدت در مؤسسه

استاد علی‌اصغر سیاحت گزارش داد: ما تیر ماه سال 1401 بعد از اولین مراسم درگذشت استاد مؤسسه را شروع کردیم. اولین دوره، دورۀ «دین و سینما» بود. اساتیدی تشریف آوردند و دورۀ خوبی بود. بیش از صد هنرجو در دوره شرکت کردند.

آرام آرام دورۀ رسانه و جنگ شناختی، دورۀ ژورنالیسم، دورۀ زن و رسانه، بیش از هفت دورۀ جدی در مؤسسه برگزار شد. دو دوره ژورنالیسم مقدماتی تا فروردین سال 1402 که به این رسیدیم که دارد طیف مخاطب خاصی در مجموعه شکل گرفته است و بعد از آن دو گروه هیأت اندیشه‌ورز برادران و خواهران را تشکیل دادیم.

از جمعی از مخاطبان فعال برادران و خواهران دعوت کردیم تا در مدیریت مؤسسه ما را کمک کنند. جمعی حدودا 15 نفرۀ خواهر و 10 نفرۀ برادر شکل گرفت. هیأت اندیشه‌ورز برادران به دلایلی آن چنان قوت نداشت اما در فضای خواهران قوت داشت.

آرام آرام مسیر به سمتی رفت که فضای مدرسه شکل گرفت، از اردیبهشت 1402 به این نتیجه رسیدیم که برای فعالیت و تأثیرگذاری در حوزۀ رسانه نیاز به سلسله دوره‌های متناسب با هم داریم که به صورت ترمی با مخاطب ارتباط بگیریم و جلو برویم.

مجموعه ما تا آن زمان دو کار جدی می‌کرد؛ اول برگزاری نشست‌های تک جلسه‌ای منسجم بود که مخاطبانمان از حداقل 15نفر شروع شدند تا جلساتی که ما بیش از 50نفر مهمان در مؤسسه برای یک جلسه برگزار می‌کردیم.[و دوم برگزاری دوره‌های کوتاه مدت بود]

تا تابستان پارسال در چهار شاخه مدرسۀ رسانه‌ای را آغاز کردیم؛ برای بزرگسالان آقا و خانم و نوجوان آقا و خانم، نزدیک 70 نوجوان دختر و 60 نوجوان پسر ثبت‌نام کردند و حدود 30 تا خانم و 20 تا آقا کار را شروع کردیم. فضای دوره‌‎های تخصصی‌مان به سمت دوره‌های تخصصی مهارتی رفت. دوره‌های تخصصی فتوشاپ، تدوین، تصویربرداری و مستندسازی.

و دوره‌های محتوایی‌مان را ذیل مدرسه قالب‌سازی کردیم و از آنجا به اینجا رسیدیم و حدود 15ماه مدرسه فعالیت می‌کرد و چارت ساختاری مجموعه هم در فضای آموزشی سه شاخه داشت؛

یک شاخه مدرسه بود که سه سرگروه خانم و پنج سرگروه آقا داشتند و کنار برادرانمان، گروه اندیشه‌ورز آقایان را داشتیم و یک گروه اندیشه‌ورز خانم که آن‌ها پایه‌های ثابت خواهران بودند. بنده در فضای خواهران کاری نداشتم، خانم‌ها خودشان مدیریت می‌کردند، بنده فقط مجری و راهساز بودم در حدی که کمک یا نیازی داشتند. ایده و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در تمام مراحل را خود خواهران انجام می‌دادند.

مثل برادران که سرگروه‌ها و سرمربی‌ها ایالت خودمختاری را ساخته بودند که تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌کردند و به اجرا می‌رساندند. ما از جایی به بعد کار آفرین بودن و به کارهای بچه‌ها آفرین می‌گفتیم!

فضای آموزشی مجموعه به این سمت رفت که ما مخاطبان مختلفی در سنین مختلفی داریم که الحمدلله و المنه دارند می‌آیند و می‌روند و ارتباط دارند. مهم‌ترین خروجی‌مان با افتخار، آثاری بود که تابستان امسال در همایش اصلا قابل مقایسه با سال گذشته نبود چه در مقالات علمی و چه در بحث طراحی و گرافیک و در بحث‌های دیگر.

به‌خصوص در شعر آنقدر غنی بودیم که شاعری که به عنوان مهمان در همایش دعوت کرده بودیم در این همایش نمره نمی‌آورد. تراز همایش امسال در رقابت بالا بود و نمره‌هایی که داده شد میلی‌متری بود و حساب و کتاب داشت. این خروجی مدرسۀ استاد فرج‌نژاد در فضای آموزشی بود که به آن رسیدیم.

مؤسسه سایتی داشت که در آن هنرجوها به خصوص در آن تولید محتوا می‌کردند. در سایت استاد منتشر می‌شد، در سایت از نویسندۀ 16 ساله مقاله داریم از بچه‌هایی که در این سن قلم می‌زنند تا اساتیدی که در فضای دشمن‌شناسی لطف می‌کنند و اثر می‌دهند و در سایت استاد فرج‌نژاد منتشر می‌شود.

فضای مجازی و رسانه بخش دیگری بود که کار سنگینی محسوب می‌شد، بحث تصویربرداری، تدوین و تولید محتوا برای ده تا سکویی که مؤسسه استاد فرج‌نژاد برای خودش ساخته بود. ایتا، تلگرام، اینستاگرام، توییتر و… فعال بودند.

معاونت پژوهش که بحث نشریۀ تیه را یک شماره خروجی دادند، خردوری را یک شماره تصحیح کردیم، کتابخانۀ استاد فرج‌نژاد را ساماندهی کردند و الآن هم درس‌گفتارهای استاد فرج‌نژاد دارد آماده می‌شود.

معاونت آخر هم معاونت روابط عمومی بود که این را همه کمک کردند که مهم‌ترین خروجی آن همایش بود، دو دوره همایش گرفتیم، همایش امسال و پارسال که الحمدلله هم حضور، حضور پررنگی بود و هم جنس کار جدی بود. این مجموعه دو بال داشت مسؤول مالی و همچنین مسؤول پیگیری بودند. این کلیت ساختاری مجموعه بوده است.

دکتر اسماعیلی در ادامه اشاره کرد: به نظرم باز ایشان خیلی خلاصه گفتند و یادشان رفت که مثلا در ابرکوه و یزد دوره‌هایی برگزار کردند. همچنین اردوهایی که برگزار شد و در این گزارش نیامد.

آقای سیاحت اذعان کرد: ما در ده تا استان برنامه اجرا کردیم. خراسان جنوبی، اصفهان، اراک، تبریز.

آقای سیاحت شخصا آدمی پای کار

دکتر اسماعیلی بیان کرد: خود آقای سیاحت هم شخصا آدم پای کاری است. الحمدلله از کسانی است که دغدغۀ این کار را از قبل داشته است و خودش از کسانی است که با آقای فرج‌نژاد بوده و خودش محصول دوره‌هایی است که در زمان آقای فرج‌نژاد برگزار می‌شده است.

به نظرم برکت وجود خود آقای فرج‌نژاد و اسم ایشان خیلی به کار برکت داده است. من خیلی موقع‌ها فکر می‌کردم که کار مدرسه جلو می‌رفته و می‌رود، فکر می‌کردم قبلش خیلی دوره‌ها را برگزار کنیم، در برهه‌ای شاید در انجمن سواد رسانه این کنش‌ها خوب بود ولی در این حد هم نبود، گفتم چرا زمان خودش نمی‌شد این کار را کرد؟ احساس کردم برکت خودش باعث شد این اتفاقات بیفتد، کمکی که خودش به این موضوع می‌کند و بالاخره الان دستش بازتر است.

در عین حال من خیلی تشکر می‌کنم از آقای سیاحت، خیلی زحمت کشیدند، همیشه تأسیس یکجا خیلی سخت‌تر از ادامه دادنش است، من یادم است که درگیر این بودیم که کجا اصلا کلاس برگزار شود، اصلا سیستم و میز و صندلی داریم، آب و چای و نان، وقتی روی روال می‌افتد کار کردن خیلی راحت‌تر است.

یکسال گذشتۀ دوستان خیلی راحت‌تر از سال اول بوده است. این خیلی طبیعی است، یا همان همایشی که می‌گویند امسال خیلی بهتر از سال قبل بود، دلایلش این است که تأسیس یکجا سخت است و کار خودش را هم می‌خواهد، خدا را شکر آقای سیاحت آدم این کار بود که جایی را ایجاد کند، الحمدلله تیم‌سازی از دوستانی که در خدمتشان هستیم.

بخش خواهران الحمدلله و المنه من تشکر می‌کنم به طور ویژه از خواهران که نگذاشتند کار زمین بماند و فعالیت‌های خودجوشی که انجام می‌دادند. خواسته‌ها در مؤسسه استاد فرج‌نژاد اینقدر زیاد شده بود که پاسخگو نمی‌توانستیم باشیم. در خیلی جاها هم دربارۀ اینکه دوره برگزار شود صحبت می‌شد دستمان بالا بود که وقت شود و فرصت کنیم.

جنس کار هم جنس کار بسیار با اهمیتی است، جنس کار تربیت نیرو جزو کارهایی است که هیچ‌وقت نه کهنه و نه تمام می‌شود. از آن کارها است که موازی‌کاری در آن معنا ندارد.

هر کسی با هر توانی هر جایی برگزار کند هنوز هم کم است، به‌خصوص در جبهۀ انقلاب که وضعیت در این دوره‌ها و متونی که باید آموزش داده شود اصلا در این فضاها خوب نیست. کمیت هم در این کارها خیلی مهم نیست و کیفیت اهمیت دارد. در یکسال اگر بتوانیم 20تا نیروی مربی تربیت کنیم. یکی از ویژگی‌های خوبی که آقای سیاحت زحمت کشیدند این است که تمرکز روی نوجوانان بود که الحمدلله مدرسه در این موضوع سربلند بوده است.

إن‌شاء‌الله در کارهایی که می‌خواهیم ادامه بدهیم مثل همین دوره‌ای که برگزار کردند جدی‌تر و مستحکم‌تر در موضوعات دیگر کمک ما می‌کنند. خدا خیرشان بدهد.

آقای کارگران مدیر جدید مؤسسه استاد فرج‌نژاد و اهداف پیش رو

در ادامۀ کار هم ما با صحبت‌ها و مشورت‌هایی که انجام دادیم، خدمت آقای کارگران هستیم، ایشان جرأت خوبی داشته که این کار را در نهایت پذیرفته است. البته کمی زورش هم شده است ولی همین که پذیرفته جرأت خوبی داشته است، ادامه دادن این راهی که با این همه دوره و همایش بالاخره در آوردنش کار سختی است. إن‌شاء‌الله ایشان هم در انجام و ادامۀ راه موفق شود.

ایشان هم ویژگی‌های خوبی دارند، هم خودشان محصول دوره‌ها بودند و با آقای فرج‌نژاد خیلی همکاری داشتند و در این دوره‌هایی که برگزار می‌شده بوده‌اند، إن‌شاء‌الله بتوانند این راه را ادامه بدهند.

چند کار خاص از آقای کارگران خواسته‌ایم که انجام بدهند؛ اولی تمرکز روی تربیت مربی و مدرس به طور خاص است که در دوره‌های بلندمدت اتفاق بیفتد دومی جدی‌تر کردن دوره‌های استانی و مناطق محروم جدی‌تر اتفاق بیفتد، علاوه بر اینکه تمرکز روی قم هم هست، تمرکز جدی‌تری بتوانیم بکنیم و سوم تدوین متن درسی برای نوجوان‌ها در حوزۀ سواد رسانه است که در همین مدرسۀ استاد فرج‌نژاد است که باید بتوانند انجام بدهند، کار دیگری که از ایشان خواستیم خود استاد فرج‌نژاد و بازتولید آثار و جزواتی است که ایشان داشتند و باید به صورت جدی صحبت‌‌ها را بشود به دانش‌آموزها آموزش داد.

همچنین بخش دیگری که باید با توجه به ثباتی که اتفاق افتاده این است که در فضای درگیری سواد رسانه‌ای کشور کنش‌گری انجام شود. در کشور از انجمن سواد رسانۀ ایران گرفته که در استان‌ها و استانداری‌ها و وزارت کشور و خیلی جاها دارند کار می‌کنند، ما باید نقش خودمان را آنجا پیدا کنیم؛ نه اینکه برویم حتما کاری انجام بدهیم بلکه برویم آن‌ها را هم در فضای گفتمانی خودمان بیاوریم، مباحثه و جلسه بگذاریم در این نشست‌های جدی‌شان در شوراهای عالی این حوزه بتوانیم مشارکت کنیم، باید بتوانیم به خیلی از جاهایی که دارند در این موضوع و حوزه کار می‌کنند حرفمان را برسانیم و کنش‌گری جدی داشته باشیم.

علاوه بر اتفاقات مثبتی که می‌تواند درون خودمان بیفتد برای برگزاری دوره‌ها بتوانیم این را جاری و ساری کنیم، هر چقدر هم ظرفیت‌مان بخواهد بالا برود بیشتر از این توان آموزش نداریم، باید بتوانیم استادانمان را جای دیگر تزریق کنیم در دوره‌هایی که بقیه دارند برگزار می‌کنند، دوره‌های کشوری هم هست، حتی دوره‌های بین‌المللی باشد، این دوره‌ها را باید با شیوه‌ها و روش‌های خودش دست گرفت.

مثلا خود استاد فرج‌نژاد هم شناخته شود، یکی از همین کارها خود آموزش و پرورش است، به صورت نهادی با آموزش و پرورش ارتباط بگیریم و کارهای جدی در آموزش و پرورش بکنیم، این پیچیدگی و سختی و دویدن خودش را دارد و بالاخره کار سخت است، علاوه بر اینکه تمام کارهایی که داشتیم از اردوها و همایش که طبیعتا اتفاق می‌افتد. امیدواریم آقای کارگران هم با برنامه‌ریزی خوب بتوانند این مسیر را با کمک دوستان ادامه بدهند و چیزهایی که گفتیم در برنامه بگذارند و جلو ببرند.

وداع و سپس معارفه

دکتر اسماعیلی ادامه دادند: باز به صورت خاص از آقای سیاحت تشکر می‌کنم، خیلی خیلی زحمت کشیدند، شاهد بودم ظهر صبح نیمه‌شب اینجا مشغول بودند و با یک حس واقعا دغدغه‌مندی و حسی که کار باید به هر طریقی به نتیجه و آن خروجی مدنظر برسد، خودم شاهد بودم انجام می‌دادند، به صورت جدی این مسیر را ادامه بدهند. از آقایان و خانم‌هایی که زحمت کشیدند هم تشکر می‌کنیم.

آقای کارگران در انتهای جلسه بیان کردند: بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین، تبریک عرض می‌کنیم ایام ماه ربیع و هم امامت آقا امام زمان و هم ولادیت آقا رسول الله و امام صادق را به فال نیک می‌گیریم که خدا توفیق بدهد بتوانیم رهروی راه شهدا و پای انقلاب و ادامه دهندۀ راه استاد فرج‌نژاد باشیم،

من هم به نوبۀ خودم از آقای سیاحت و بچه‌هایی که شاه بودیم شبانه‌روز تلاش می‌کردند، زبان قاصر است و خداوند به زندگی‌شان خیر و برکت خواهد داد. قرعه هم به نام ما زده شد، آقای دکتر کامل باز کردند، هم سختی‌های آقای سیاحت را گفتند و هم برنامه‌هایی که برای آینده است، إن‌شاء‌الله بتوانیم با کمک دکتر فرج‌نژاد، آقای سیاحت و تیمشان کار را پیش ببریم.

در انتهای جلسه دکتر اسماعیلی مدیر مؤسسه شناخت از استاد سیاحت به پاس تلاششان در این دوسال و اندی تقدیر به عمل آورده و حکم مسؤولیت مؤسسه استاد فرج‌نژاد را خدمت آقای کارگران تقدیم کردند.

/401/401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *