بازی اسلامهراسانۀ «۶ روز در فلوجه» بهدنبال روایت جنگ به نفع آمریکاییها
بازی اسلامهراسانۀ «6 روز در فلوجه» بهدنبال روایت جنگ به نفع آمریکاییها
بازی «شِش روز در فلوجه» (Six Days in Fallujah) که اکنون در استیم دسترس است، به دلیل رویکرد یکجانبهاش در بازسازی یکی از خونینترین نبردهای جنگ عراق، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و به عنوان اثری در راستای ترویج نظامیگری و عادیسازی خشونت علیه مسلمانان توصیف شده است. این بازی که نبرد دوم فلوجه در سال ۲۰۰۴ (با حداقل ۸۰۰ کشته غیرنظامی) را به تصویر میکشد، بازیکنان را منحصراً در نقش سربازان آمریکایی قرار میدهد تا با گروههای مسلح عراقی بجنگند. علیرغم گذشت بیش از دو سال از انتشار نسخه اولیه (Early Access) و وعدههای سازندگان برای افزودن «دیدگاههای چندگانه» بازی همچنان فاقد هرگونه روایت قابل بازی از منظر غیرنظامیان یا ساکنان عراقی شهر است و منتقدان آن را «سفیدنمایی» وقایع جنگ میدانند.
«شِش روز در فلوجه» یک بازی ویدیویی در سبک «تیراندازی اول شخص تاکتیکی» است که توسط استودیوی «Highwire Games» توسعه یافته و شرکت «Victura» آن را منتشر کرده است.
این بازی که وقایع «نبرد دوم فلوجه» در عراق در سال ۲۰۰۴ را به تصویر میکشد، از زمان معرفی اولیه خود تاکنون، موضوع بحثها و انتقادات گستردهای بوده است.
این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت «کونامی» (Konami) معرفی شد. نبرد دوم فلوجه که درگیری شش هفتهای بین نیروهای تحت رهبری آمریکا و گروههای مسلح عراقی بود و طبق گزارش صلیب سرخ جهانی حداقل ۸۰۰ کشته غیرنظامی برجای گذاشت، به عنوان یکی از خونینترین نبردهای جنگ عراق شناخته میشود. به دلیل جنجالهای ناشی از پرداختن به این رویداد، کونامی در همان سال انتشار بازی را لغو کرد.
در فوریه ۲۰۲۱، این پروژه توسط ناشر جدید، Victura احیا شد. نسخه «دسترسی زودهنگام» (Early Access) بازی نهایتاً در ژوئن ۲۰۲۳ برای کامپیوتر منتشر شد.
سازندگان بازی با ادعاهایی که با کارهایشان تناسبی ندارد، بر تعهد به «اصالت و احترام» تأکید کردهاند و در وبسایت رسمی خود ذکر کردهاند که با بیش از ۱۰۰ تفنگدار دریایی، سرباز و غیرنظامی عراقی مشورت کردهاند.
در سال ۲۰۲۱، پیتر تامته، رئیس Victura در مصاحبهای با وبسایت Polygon اظهار داشت که بازی «تلاش نمیکند تا یک تفسیر سیاسی در مورد خوب یا بد بودن خود جنگ ارائه دهد.»
او همچنین افزود که بازی قصد دارد نشان دهد چگونه «انتخابهای سیاستگذاران بر انتخابهایی که [یک تفنگدار دریایی] باید در میدان نبرد انجام دهد، تأثیر میگذارد.»
پس از واکنشها به این اظهارات، Victura بعداً بیانیهای منتشر کرد مبنی بر اینکه رویدادهای بازی «از سیاست جداییناپذیر هستند» و اطمینان داد که بازی شامل «دیدگاههای چندگانه» خواهد بود.
پس از انتقادات آنها وعده دادند و اعلام کردند نسخۀ کامل شامل روایتی دوگانه خواهد بود؛ بخشی مربوط به سربازان آمریکایی و بخشی دیگر مربوط به یک خانواده غیرنظامی عراقی که سعی در فرار از شهر دارند. تا تاریخ امروز با وجود آنکه این بازی در استیم در حال فروش است این بخش داستانی غیرنظامی هنوز به بازی اضافه نشده است.
از زمان معرفی مجدد بازی در سال ۲۰۲۱ و انتشار نسخه اولیه در ۲۰۲۳، انتقاداتی در رسانهها و شبکههای اجتماعی مطرح شده است؛
منتقدان ادعای «غیرسیاسی» بودن بازی را زیر سوال برده و استدلال کردند که ساخت یک بازی درباره یک جنگ واقعی، ذاتاً یک اقدام سیاسی است و این اثر، اثری یکجانبه است.
منتقدان اشاره کردند که تمرکز اصلی بر تجربه سرباز آمریکایی، به طور خودکار آن روایت را بر روایت عراقیها اولویت میدهد و وعده افزودن یک «زیرداستان» غیرنظامی برای ایجاد «تعادل» کافی نیست.
پس از انتشار نسخه اولیه در سال ۲۰۲۳، گزارشهایی مبنی بر انتقاد کاربران شبکههای اجتماعی از سازندگان به دلیل «ترویج نظامیگری» و «سفیدنمایی» وقایع جنگ منتشر شد.
یکی از محورهای اصلی انتقاد بازیکنان در نسخه دسترسی زودهنگام، عدم وجود گزینه بازی از منظر عراقیها بوده است.
بازی «شِش روز در فلوجه» (Six Days in Fallujah)در سال 2024 روی پلتفرم «استیم» (Steam) منتشر شد. استودیوی سازنده، «Victura» این بازی را به عنوان «اولین بازی ویدیویی مستند جهان» معرفی کرده است. این انتشار همزمان با بیستمین سالگرد نبرد دوم فلوجه(۲۰۰۴) صورت گرفت.
آخرین بهروزرسانی بازی با عنوان «فرماندهی و کنترل» (Command and Control)، مجموعهای از ویژگیهای جدید معرفی شد. یکی از مهمترین بخشهای این بهروزرسانی، افزودن حالت تکنفره(single-player) بود. این حالت به بازیکنان اجازه میدهد تا با استفاده از تاکتیکهای نظامی واقعی، یک جوخه آتش تحت کنترل هوش مصنوعی را رهبری کنند.
بهروزرسانی «فرماندهی و کنترل» جنبههای روایت تاریخی بازی را گسترش میدهد:
- بازیکنان میتوانند دو مأموریت داستانی مستندگونه را تجربه کنند که به ریشههای شکلگیری داعش و وقایع نبرد دوم فلوجه میپردازد.
- این ماموریتها گیمپلی را با فیلمهای واقعی و مصاحبههایی از سربازان آمریکایی، سربازان عراقی و غیرنظامیانی که مستقیماً در نبرد حضور داشتند، ترکیب میکند.
- این ماموریتها همچنین به عنوان مقدمهای برای مکانیکهای تکنفره عمل میکنند و به بازیکن اجازه میدهند تا جوخه خود را از طریق مانورهایی مانند کمین، جناحبندی و ایجاد محیطهای امن، کنترل کند.
- همتیمیهای هوش مصنوعی اکنون میتوانند جایگزین بازیکنان انسانی در ماموریتهای تیمی(co-op) شوند.
ویژگیهای فنی و گیمپلی
علاوه بر ماموریتهای داستانی، ماموریت جدیدی به نام «HLZ Wolf» اضافه شده است که در آن نقشهها به صورت پویا و تصادفی تولید میشوند.
این معماری پویا که چیدمان ساختمانها، مواضع دشمن و عناصر غیرقابل پیشبینی را در هر بار بازی تغییر میدهد، با هدف بازتاب عدم قطعیتهای نبردهای شهری طراحی شده است.
در بخش فنی، گرافیک بازی با استفاده از فناوری RTX Global Illumination انویدیا برای بهبود نورپردازی ارتقا یافته است. شخصیتها، محیطها و افکتها بازطراحی شدهاند و Victura گزارش داده که بیش از ۳۰۰ بهروزرسانی فنی، از جمله بهبود هوش مصنوعی دشمن و کنترلهای بازی، اعمال شده است.
ایده اولیه این بازی توسط گروهبان «ادی گارسیا» از تفنگداران دریایی که در این نبرد مجروح شده بود، مطرح گردید. در فرایند ساخت بازی، نظرات بیش از ۱۰۰ تفنگدار دریایی آمریکایی و ۲۴ غیرنظامی و سرباز عراقی لحاظ شده است.
«شِش روز در فلوجه» برای کامپیوتر در حال حاضر در در استیم با قیمت ویژه 40 دلار در دسترس است.
بهروزرسانیهای آینده در دوره دسترسی زودهنگام، محتوای جدیدی اضافه خواهند کرد و انتشار کامل بازی برای PC، پلیاستیشن و ایکسباکس برای اواخر سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است.
رصد این آثار بهروز و شناخت آنها باید در رأس فعالیتهای افرادی قرار بگیرد که در زمینۀ نقد رسانهای فعالیت میکنند، متأسفانه هنوز افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند، مطالبی که بیان میکنند دربارۀ آثار بسیار قدیمی و کلیشه مانند بتلفید 3 یا اسپلینترسل لیست سیاه یا قسمت اول اسسینز کرید است که بارها و بارها بیان شده و از آنچه در حال حاضر در استریمهای توزیع محتوای بازی در حال انتشار است غافلند و رصد مناسبی ندارند.
دیدگاهتان را بنویسید