اتمام فیلمبرداری اسپینآف «مردگان متحرک» در فرانسه
اتمام فیلمبرداری اسپینآف «مردگان متحرک» در فرانسه
شبکۀ آمریکایی AMC اسپینآف جدید مجموعه مردگان متحرک با نام «The Walking Dead: Daryl Dixon» را با محوریت شخصیت داریل دیکسون تولید کرده است. داستان این سریال که در فرانسه و پس از وقایع اثر اصلی جریان دارد، از سال ۲۰۲۳ پخش خود را آغاز کرده و بهعنوان بخشی از جهان داستانی مشترک مجموعه، تاکنون چند فصل را پشت سر گذاشته و در مسیر رسیدن به فصل پایانی قرار دارد.
آشنایی با شبکۀ AMC
شبکۀ «اِیاِمس» (AMC) یک شبکۀ کابلی و ماهوارهای آمریکایی است که در سال ۱۹۸۴ با نام «American Movie Classics» آغاز به کار کرد و ابتدا تمرکز آن بر پخش فیلمهای کلاسیک سینمای آمریکا بود.
در دهۀ ۲۰۰۰ مسیر تولیدات اختصاصی را با سریالهای پرمخاطبی چون «مردهای دیوانه» (Mad Men)، «افسار گسیخته» (Breaking Bad) و «مردگان متحرک» (The Walking Dead) در پیش گرفت و به یکی از برندهای مهم در تلویزیون داستانمحور تبدیل شد.
این شبکه که تحت مالکیت «AMC Networks» اداره میشود، اکنون مجموعهای گسترده از محتواهای اورجینال و فیلمهای منتخب را در سراسر جهان عرضه میکند و با پخش سریالهای ژانرمحور، جایگاه ویژهای در میان بینندگان و صنعت سرگرمی یافته است.
اتمام ساخت اسپینآفی از سریال مردگان متحرک
مجموعۀ تلویزیونی «مردگان متحرک: داریل دیکسون» (The Walking Dead: Daryl Dixon) بهعنوان یکی از اسپینآفهای سریال مشهور «مردگان متحرک» (The Walking Dead) پس از ۱۱ فصل، بهطور کامل در فرانسه فیلمبرداری شد.
این پروژه با هدایت تهیهکنندگان اجرایی رافائل بنولییل (Raphael Benoliel) و اوگوستَن دو بلوا (Augustin de Belloy) در ۱۶۰ روز، طی دو فصل، از مکانهایی همچون مونسن-میشل (Mont-Saint-Michel) تا موزه لوور (Louvre Museum) تولید شد. این نخستین بار بود که شبکه AMC یک سریال کامل را در اروپا تصویربرداری میکرد.
برخی از صحنههایی که داستانشان در ایالت مِین (Maine) یا گرینلند (Greenland) روایت میشد، در حومۀ پاریس (Paris) و کوههای آلپ (Alps) ضبط شد. نمونههای مشابه شامل فیلم «امیلیا پرز» (Emilia Perez)، «ماده» (The Substance) و فیلم «گالریست» (The Gallerist) با بازی ناتالی پورتمن (Natalie Portman) است که با وجود روایت در کشورهای دیگر، در فرانسه ساخته شدهاند.
یکی از لوکیشنهای مهم، موزه لوور (Louvre Museum) بود که صحنههایی با حضور زامبیها در برابر تابلوی «مونالیزا» (Mona Lisa) ضبط شد.
برای رزرو مکانهایی مانند لوور یا ورسای (Versailles)، برنامهریزی بلندمدت ضروری است و ظرفیت آنها معمولاً دستکم یک سال قبل تکمیل میشود. سایر صحنهها عمدتاً در فضاهای باز و بخشی نیز در استودیوهای «استودیو دو پاری» (Studios de Paris) فیلمبرداری شد.
برای حداکثر بهرهمندی از مشوق مالیاتی، ۹۹درصد گروه تولید از نیروهای فرانسوی تشکیل شد. حدود ۱۰ نفر از اعضای اصلی تیم، شامل تهیهکنندگان اجرایی، شورانر دیوید زابل (David Zabel)، کارگردانان و گرگ نیکوترو (Greg Nicotero)، طراح گریم و جلوههای ویژه، از ایالات متحده حضور داشتند.
ساخت مدرسۀ زامبی برای فیلم!
نیکوترو با گریمورهای فرانسوی همکاری کرد و یک «مدرسه زامبی» (Zombie School) برای آموزش بازیگرانی که نقش زامبیهای اصلی را ایفا میکردند، راهاندازی نمود.
«مدرسه زامبی» که گرگ نیکوترو، تهیهکنندۀ اجرایی و طراح جلوههای ویژه سریال «مردگان متحرک» راهاندازی کرده، یک برنامۀ آموزشی ویژه برای بازیگران نقش زامبیهاست.
در این دورهها، گروههای ۲۰ تا ۳۰ نفره طی یک روز کامل زیر نظر نیکوترو تمرین میکنند تا راه رفتن، حرکت بدن، حالات چهره و حتی شخصیتپردازی موجودات مردۀ متحرک را بیاموزند؛ عناصری که میتواند کیفیت صحنه را بسازد یا از بین ببرد.
هدف، خلق زامبیهایی است که نه شبیه اجرای کلیشهای با دستهای کشیده به جلو، بلکه همچون شخصیتهایی با حضور و داستان خاص خود باشند تا تماشاگر حتی در پسزمینه نیز حس واقعیت را از دست ندهد.
این آموزشها شامل تمرینهای حرکتی، عادت به پوشش گریم و تستهای فنی بود. زامبیها در سه دسته تعریف شدند: «زامبیهای اصلی» (Hero Zombies) با دو ساعت گریم روزانه، گروه دوم با کمتر از یک ساعت گریم و گروه سوم که از ماسک استفاده میکردند. در مجموع، حدود ۸۰ بازیگر نقش زامبی در دو فصل تولید در فرانسه حضور داشتند. با انتقال تولید به اسپانیا (Spain) در فصلهای ۳ و ۴، «مدرسه زامبی» دوم در آن کشور ایجاد شد.
سرمایهگذاری ۱۱۰ میلیون دلاری دولت فرانسه برای توسعه زیرساخت سینمایی
به گفته بنولییل، فرانسه میتواند همزمان تا پنج پروژه بزرگ را میزبانی کند. در حال حاضر بیش از ۵۰ صحنه و استودیو جدید در حال ساخت است، از جمله «تیاساِف استودیو پاریس» (TSF Studios Paris) با مساحت ۱۲۰ هکتار و مجموعهای ۱۱۹ هکتاری در شمال فرانسه که توسط زاویه نیل (Xavier Niel) به یک استودیوی بزرگ سینمایی تبدیل میشود. این روند بخشی از برنامۀ سرمایهگذاری ۱۱۰ میلیون دلاری دولت فرانسه برای گسترش زیرساختهای تولید سینمایی است.
رویداد مرتبط با این مجموعه در قالب «تبادلات صنعتی» (Industry Encounters) جشنوارۀ فیلم آمریکایی دوویل (Deauville American Film Festival) برگزار شد و بُعد سیاسی هم داشت. فلورانس پورتِلی (Florence Portelli)، معاون فرهنگ در منطقۀ پاریس، بر اهمیت میزبانی تولیدات بینالمللی تأکید کرد و پاریس را «مرکز اصلی اروپایی» از نظر تعداد روزهای فیلمبرداری و حمایت مالی سالانه ۲۴ میلیون یورویی از فیلمسازان معرفی نمود.
او همچنین به شرایط دشوار اخیر هالیوود از جمله هزینههای بالای تولید، پیامد اعتصابات ۲۰۲۳ و فشار تعرفهها اشاره کرد که موجب افزایش تمایل تولیدکنندگان آمریکایی به فیلمبرداری در اروپا شده است. از دیگر تولیدات آمریکایی اخیر در فرانسه میتوان به فیلم «آماتور» (The Amateur) با بازی رامی مالک (Rami Malek) اشاره کرد.
دیدگاهتان را بنویسید