جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • نقد موسیقی
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • دربارۀ استاد فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • تماس با ما
  • ثبت‌نام همایش دشمن‌شناسی
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • نقد موسیقی
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • دربارۀ استاد فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • تماس با ما
  • ثبت‌نام همایش دشمن‌شناسی
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • نقد موسیقی
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • دربارۀ استاد فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • تماس با ما
  • ثبت‌نام همایش دشمن‌شناسی
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > یادداشت > مبانی کابالیستی شوالیه های معبد

مبانی کابالیستی شوالیه های معبد

۱۴۰۲-۰۹-۱۷
دسته‌بندی ساختاری، دشمن‌شناسی، سرویس‌های سایت، مطالب سایت، یادداشت
مبانی کابالیستی شوالیه‌های معبد

با بررسی اندیشه‌های کابالیستی شوالیه های معبد می‌توان به شناخت دقیق‌تری از مدرنیته دست یافت. چرا که این فرقه در شکل‌گیری لژهای فراماسونری نقش بسزایی داشت. لژهایی که در سال‌های منتهی به رنسانس به کانون روشنفکران مدرنیست تبدیل شده بودند. در این نوشتار به دنبال بررسی اجمالی تاریخچۀ شوالیه های معبد و ریشه‌های فکری این جریان هستیم.

شوالیه کیست

شوالیه به سوارکارانی گفته می‌شد که تحت تعلیمات نظامی و اخلاقی قرار می‌گرفتند. در زمان حال نیز شوالیه‌ به عنوان نشانی افتخاری به افرادی در انگلستان اطلاق می‌شود. اندکی بعد از شکل‌گیری نظام شوالیه‌ها در انگلستان، فرانسه و برخی کشورهای اروپایی، به تربیت نیروی نظامی برای عرصه‌های نبرد فئودالی پرداختند.

این روش با وجود اینکه ریشه در قرن‌های نهم و دهم دارد، اما در قرن‌های دوازدهم و سیزدهم و قبل از زوال قرون وسطی به رشد رسید. فئودالیسم یکی از عوامل توسعۀ همین روش در این دوره است.

شوالیه‌ها در ازای املاکی که از اربابان فئودال دریافت می‌کردند برای آن‌ها در عرصه‌های نبرد فئودالی شمشیر می‌زدند. با گذشت چندین سال از این وقایع شوالیه‌ها نظام‌نامه‌های جدیدی متأثر از مسیحیت تدوین کردند.

مبانی کابالیستی شوالیه‌های معبد
مراسم اعطای لقب شوالیه توسط ملکه بریتانیا

این نظام‌نامه‌ها، تذهیب رفتار و آداب را در بر می‌گرفت. در نتیجه شوالیه آرمانی کسی بود که برای مسیحیت و شکوه و افتخار می‌جنگید. البته بیشتر این شوالیه‌ها به دنبال منافع مادی خود بودند.[۱] در ابتدا شوالیه باید متعهد می‌شد که از حقوق کلیسا دفاع کند، به حمایت از ضعفا برخیزد و در منطقه خود صلح برقرار کند.[۲] البته شمار شوالیه های معبدی که به این اصول عمل کنند انگشت‌شمار بودند.

جنگ‌های صلیبی در شوالیه‌گری تأثیر بسزایی داشت. شوالیه های معبد با صلیبی‌ها هم قَسَم شدند تا ارض مقدس را از دست مسلمانان خارج کنند.[۳] البته بخش زیادی از شوالیه‌ها به دلیل احساسات مذهبی به صلیبی‌ها پیوستند.

تاریخ تأسیس فرقه شوالیه های معبد

بر سر تاریخ دقیق تأسیس نظام شوالیه های معبد، اختلافاتی وجود دارد. برخی معتقدند هوگس دی پاینز به همراه هشت صلیبی یهودی‌الاصل از جمله آندره دو مونت بارد، جفروا بیسول و جفروا دو سنت اومر به طور رسمی نظام شوالیه های معبد را در سال ۱۱۱۸ م. تأسیس کردند. با وجود این اطلاعات موثقی موجود است که تأیید می‌کند این نظام چهار سال پیش‌تر ایجاد شده بود.

نماد شوالیه های معبد جمجمه و دو استخوان و نیز اسبی با دو سوار است که نماد فقر و برادری است. شوالیه های معبد به این دلیل که در معبد سلیمان مشغول خدمت‌رسانی به زوار بیت‌‎المقدس بودند به «شوالیه های معبد»[۴] مشهور شدند.

مبانی کابالیستی شوالیه های معبد
نماد شوالیه های معبد

هیچ نشانه‌ای مبنی بر حمایت مؤسسان لژ معبد از زائران وجود ندارد؛ اما طولی نکشید که مدارک قاطعی در ارتباط با اجرای حفاری‌های وسیع در زیر خرابه‌های معبد هرود یافتند. ده فرمانی که خداوند به موسی(ع) وحی کرده بود در لوح‌هایی در این معبد نگهداری می‌شد. سؤال این است که آیا شوالیه های معبد تحت لوای مسیحیت بنای استفاده از این اسناد و الواح را داشته‌اند یا نه؟ که تاریخ گواه محکمی بر آن است.

شوالیه های معبد پیرو آیین میترا بودند و تلاش می‌کردند در اروپا قدرت را در دست گیرند.[۵] اما سؤال این است که چرا شوالیه های معبد با اینکه مسیحی بودند با عقاید و جهان‌بینی کاملاً متفاوتی در پی اجرای جادوی سیاه در اورشلیم بودند؟

مطابق دیدگاه مشترک بسیاری از محققان ریشۀ تمامی این مسأله‌ها کابالیسم می‌باشد. به عنوان مثال الیفاس لوی، نویسندۀ فرانسوی کتاب تاریخ جادوگری، شواهدی تفصیلی در این کتاب ارائه می‌دهد و اثبات می‌کند که شوالیه های معبد اولین گام را در پذیرش تعالیم کابالیسم برداشتند؛ به عبارت دیگر، آن‌ها این تعالیم را به صورت مخفیانه آموختند.[۶]

تقرب به اهریمن، از طریق سحر و جادو و تعالیم غریبۀ کابالایی، همان گنج با ارزش و پنهانی است که شوالیه های معبد در زیر ویرانه‌های معبد سلیمان به دست آورده بودند. اعضای این فرقه در پشت دیوارهایی که ساخته بودند به علومی باطنی و غریبه که رنگ کفر داشت اشتغال داشتند.

گفته می‌شد که در مراسم استقبال از عضو جدید، آن‌ها به اعمالی کفرآمیز و زشت می‌پرداختند. از جشن‌های عیاشی و انجام اعمال غیرطبیعی ناشایست آن‌ها، در محافل سخن بر زبان‌ها بود.[۷]

شوالیه های معبد پس از تخریب دوبارهٔ معبد سلیمان توسط رومی‌ها، به بخش‌های سالم معبد رفتند. به گفتۀ نویسندۀ کتاب معماران نیرنگ به مدت ۱۰ سال به کسی اجازهٔ ورود به معبد را ندادند و در این مدت به فعالیت‌های مخفی پرداختند.

به گفتۀ دلافورج، وظیفه نُه شوالیه، انجام تحقیقاتی جهت به دست آوردن آثار باستانی و نسخه‌هایی خطی بود که حاوی ماهیت رسوم پنهانی یهودیت و مصر باستان بودند. با دستیابی به اسرار سامریان و ساحران یهودی، به آداب و علومی برای تقرب به شیطان برای تسلط بیشتر بر جوامع دست یافتند. شوالیه های معبد به پرستش اهریمن بافومت روی آوردند.

در سال ۱۳۱۲، پاپ، پس از انجام تحقیقات گسترده دربارۀ این فرقه، آن را منحل کرد. فیلیپ، تعدادی از سرکردگان این گروهک، از جمله ژاک دمولای، آخرین استاد اعظم آن که به یک خاندان اشرافی تعلق داشت، را در ملإ عام اعدام نمود.[۸] بازماندگان شوالیه های معبد نیز متواری شده و به بخش‌های مختلف اروپا، از جمله اسکاتلند مهاجرت کردند.

ژاک دمولای، استاد اعظم جمعیت شوالیه های معبد
ژاک دمولای، استاد اعظم جمعیت شوالیه های معبد

دربارۀ علت اختلافات میان کلیسای کاتولیک و شوالیه های معبد، فابری بالابرا در کتاب خود می‌گوید: نظریۀ سری شوالیه های معبد، بی‌شک مخالف با آموزه‌های کلیسای رم بود؛ به طوری که می‌توان گفت که فعالیت دستگاه پاپ در تعقیب و سرکوب شوالیه‌ها، بدین سبب بوده است.

فابری بالابرا می‌گوید: در سال ۱۳۰۷ م. شوالیه های معبد کتاب‌ها و اسناد سری خود را از چشم مأموران حکام در مخفیگاه‌های امنی پوشیده داشتند که تا این عصر، محفوظ مانده است.(اوایل قرن نوزدهم) امروزه یقین حاصل کرده‌ایم که شوالیه های معبد، آزمایش‌هایی دینی و اخلاقی را دربارۀ اعضا، پیش از آنکه به مراتب گوناگون، به عضویت فرقه دربیایند، مجاز می‌دانند.

برای مثال به مبتدی‌ها امر می‌کردند که صلیب را لگدمال کنند یا بت بپرستند و در صورت نپذیرفتن، اعدام می‌شدند. البته اگر شخص مبتدی از خود ترسی بروز می‌داد، دیگر شایستگی ارتقا به مراتب عالی را نمی‌یافت.

شکی نیست که این فرقه در خفا، در زمینۀ پایمال کردن و نابودی تمامی اعتقادات دینی فعالیت می‌کرد و این امر به زعم تفاوتی مذهبی و رنگی دینی که در ابتدای امر به خود گرفت، انجام می‌شد. در همان حال که اسماعیلیان در شرق، برای ریشه‌کنی تعلیمات دینی و اخلاقی اسلام، فعالیت می‌کردند، در غرب، شوالیه های معبد در پی نابودی تعلیمات نصرانیت و محو آداب و سنن و رسوم آن بودند.[۹]

ثمرۀ ارتباط شوالیه های معبد و یهود آن شد که کابالیسم یهودی علاوه بر انتقال معارف و اندیشه‌های التقاطی خود، بخشی از علوم غریبه و خفیه را نیز در اختیار شوالیه های معبد قرار داد./۲۰۷

منابع و پیوست‌ها:

[۱] ر.ک: سورگل، فیلیپ ام، «دانش‌نامه انکارتا ترجمه رضا کیانی موحد»

[۲] ر.ک: دورانت، ویل، «تاریخ تمدن»، ج۴(عصر ایمان)، صص ۷۴۲-۷۴۵

[۳] صلیبی‌ها گروه‌هایی نظامی بودند که به همراه شوالیه های مسیحی هم قسم شده بودند تا کنترل ارض مقدس را در دست بگیرند

[۴] Poor Fellow-Soldiers of Christ and of the Temple of Solomon

[۵] ر.ک: لینا، جوری، «معماران نیرنگ، تاریخ پنهان فراماسونری»، فصل اول، ترجمه فاطمه شفیعی سروستانی

[۶] ر.ک: لوی، الیفاس، جادوگری سیاه.

[۷] ر.ک: رانسیمان، استیون، «تاریخ جنگ‌های صلیبی»، ترجمه منوچهر کاشف، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ دوم، ۱۳۶۰، ج ۳، ص ۵۱۷

[۸] ر.ک: اندیشکده مطالعات یهود

[۹] ر.ک: عنان، محمدعبدالله، «تاریخ جمعیت‌های سری و جنبش‌های تخریبی»، صص ۷۶-۷۷

بیشتر بخوانید: 

  • تاریخچه لژهای فراماسونری | از شکل‌گیری تا جرقه‌های تمدن غرب
  • ردپای یهود در دستکاری و تحریف ادیان الهی

قبلی ورود بنی اسرائیل به بیت‌المقدس ممنوع
بعدی بررسی مستند «پرویز ثابتی» در نشست هفتگی مؤسسۀ استاد فرج‌نژاد

مطالب مرتبط

دیدار با آیت‌الله میرباقری

۱۴۰۴-۰۴-۲۳

گزارش تصویری | کادر مؤسسه استاد فرج‌نژاد در دیدار با آیت‌الله میرباقری

ادامه مطلب
سیر نقش‌آفرینی زن مسلمان در مقاومت

۱۴۰۴-۰۴-۲۳

از حضرت آسیه تا مادر شهید: سیر نقش‌آفرینی زن مسلمان در مقاومت | گزارش پانزدهمین پیش‌نشست

ادامه مطلب
پیوریتن‌ها، بانک‌ها و پردۀ نقره‌ای

۱۴۰۴-۰۴-۲۲

زنجیر پنهان؛ پیوریتن‌ها، بانک‌ها و پردۀ نقره‌ای | گزارش چهاردهمین پیش‌نشست

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • گزارش تصویری | کادر مؤسسه استاد فرج‌نژاد در دیدار با آیت‌الله میرباقری
  • از حضرت آسیه تا مادر شهید: سیر نقش‌آفرینی زن مسلمان در مقاومت | گزارش پانزدهمین پیش‌نشست
  • زنجیر پنهان؛ پیوریتن‌ها، بانک‌ها و پردۀ نقره‌ای | گزارش چهاردهمین پیش‌نشست
  • الگوی عاشورا در محور مقاومت
  • گزارش سومین پیش‌نشست سومین همایش دشمن‌شناسی؛ تأکید بر مقاومت اجتماعی و قدرت نرم
آخرین دیدگاه‌ها
  • جیکو در نقد فیلم آنها زنده اند-۱۹۸۸ | زیر نقاب نئولیبرالیسم؛ چشم‌های باز در دنیای بستۀ کارپنتر
  • ماهی در نقد فیلم تلماسه Dune قسمت اول ۲۰۲۱ | امام زمان بر پردۀ سینمای هالیوود
  • حسنا در کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای
  • Ali در باغ یاس یا باغ یأس | آسیب‌شناسی موسیقی باغ یاس
  • امید مملکت در سردار امیرعلی حاجی زاده | کامل‌ترین بیوگرافی
آرشیو مطالب
  • تیر ۱۴۰۴ (۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۳۰)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۰)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم