دهکده جهانی تلویزیون
بعد از اینکه خدمات ماهوارهای و کانالهای زیاد و متنوع و انواع برنامهها که از طریق تلویزیون قابل دسترسی شد، بحث دربارۀ تأثیر تلویزیون بر کودکان، فرهنگ جهان و سیاست و زندگی اجتماعی هم معمول و فراگیر گردید.
از سویی منتقدان میگویند که تلویزیون، جریانی مستمر از ایدههای ساده شده و احساسی را برای بینندگان ناآگاه فراهم میکند که به شکلی منفی بر سیاست و الگوهای رأیدهی تأثیر میگذارد و فرهنگهای محلی را به نفع فرهنگ حواسپرتی و فاقد اهمیت هدایت میکند. همچنین منفعل بودن را در مردم تشویق میکند و از سوی دیگر، مدافعان [تلویزیون] میگویند که تلویزیون برنامههای فرهنگی و آموزشی را با کیفیت بسیار بالا برای مردم فراهم میکند و منبع اصلی اخبار محلی، ملی و بینالمللی برای بسیاری از شهروندان امروزی است. (رک، دانسی،1387، ص33)
از جمله نخستین افرادی که بیان کرد تأثیر تلویزیون بسیار بیشتر از مطالبی است که انتقال میدهد و در حال ساختن دهکدۀ الکترونیک جهانی است، مارشال مک لوهان بود.
تلویزیون با پیشرفتهای بهدست آمده در ارتباطات ماهوارهای، اکنون این امکان را برای بینندگان فراهم ساخته است که خود را چون «مشارکت کنندگان» در جنگها و درگیریهایی که در سایر نقاط جهان «در حال وقوع هستند» ببینند.
اسطورهسازی از شخصیتها در تلویزیون
زندگی در دهکدۀ جهانی تلویزیون، سه اثر مهم روان شناختی بر مردم گذاشته است؛ این آثار را دانشمندان مختلف علوم اجتماعی چیزهای متفاوتی نامیدهاند که شامل اثر اسطورهسازی(Mythologizing Effect)، اثر تاریخسازی(History Fabrication Effect) و اثر تراکمشناختی(Cognitive Compression Effect) است. دیگر رسانههای الکترونیک نیز همگی تأثیرات مشابهی ایجاد میکنند. اما درجۀ تأثیرگذاری این رسانهها بسیار کمتر از تلویزیون است.
اثر اسطورهسازی به این پدیده اشاره دارد که تلویزیون شخصیتهایی میسازد که در مقایسه با شخصیتهای زندگی معمولی بیشتر به عنوان شخصیتهای اسطورهای در ذهن مردم جای میگیرند. تلویزیون مانند هر نوع فضای ممتاز دیگری نظیر تریبون، منبر و… که برای انتقال موضوعات مهم و محوری به اشخاص طراحی شده است، به سادگی با «گنجاندن» شخصیتها در فضای الکترونیک از آنها شخصیت اسطورهای میسازد.
شخصیتهای تلویزیونی به یُمن اینکه در فضای الکترونیکِ اسطورهای خلق شده و به وسیلۀ تلویزیون دیده میشوند حالتی قابل پرستِش به خود میگیرند. به این دلیل بسیاری از این افراد از دیدن بازیگران تلویزیون ستارگان کمدی و… دچار هیجان و شوق فراوانی میشوند.
این شخصیتها معادلهای معاصرِ انگارههای ترسیم شده در انجیل هستند. البته این اثر در شخصیتهای سایر رسانهها هم دیده میشود. نویسندۀ کتابی پر فروش، شخصیتی رادیویی، هنرمندی در عرصۀ موسیقی، بازیگری سینمایی و… همگی از نگاه اسطوره شناختی درک میشوند.
رویدادهایی که در تلویزیون به نمایش گذاشته میشود در مقایسه با رویدادهایی که نمایش تلویزیونی ندارند، مهمتر هستند و از نظر تاریخی برای جامعه با معناترند؛ به همین دلیل است که تروریستها بیشتر مایلاند اخبارشان روی آنتن برود تا اینکه خواستههایشان برآورده شود؛ زیرا تلویزیون آرمان آنها را با اهمیت جلوه میدهد.
وقایعی چون ترور جانافکندی، جنگ ویتنام، مرگ بانو دایانا، رسوایی جنسی بیل کلینتون و… از طریق فیلتر پوشش تلویزیونی به عنوان رویدادهای تاریخی مهم و ناظر به آینده تلقی میشود. (دانسی، 1387، ص 240)
اثر تراکمِ شناختی به این واقعیت اشاره دارد که رسانۀ تلویزیون، اخبار، اطلاعات و مقالات خود را برای انتقال در زمانی محدود به شکلی فشرده ارائه میدهد. (دانسی،1387، ص 241)
استفادۀ صهیونیستها از تلویزیون
تلویزیون به دلیل راهیابی به تمام خانهها، مهمترین کانال ارتباط با مردم است. به همین دلیل صهیونیسم جهانی در راستای اجرای اهداف و دسیسههای شیطانی خود تلاش کرده تا به هر نحو ممکن از این ابزار به نحو مطلوب استفاده کند و بر شبکههای تلویزیونی جهان بهویژه شبکههای تلویزیونی غرب سیطره یابد.
برای نمونه شبکۀ فاکس(Fox) در جریان لشکرکشی آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی منجر به اشغال این کشور شد و نقش مهمی در ارائه اخبار و گزارشهای سانسور شدۀ مقامات نظامی آمریکا از جنگ به جهانیان ایفا کرد.(صفاتاج، 1392، ص166)
صهیونیستها دارای ابزارهای پرقدرت سیاسی، مالی و رسانهای نهان و آشکاری برای یادآوری داستان غمانگیز خود در اذهان مردم دنیا هستند و این یک تبلیغات استثنایی در تمام رسانهها از جمله فیلمهای هفتگی تلویزیون میباشد که شستشوی مغزی وحشتناکی را انجام میدهند.(گارودی، 1378، ص34 و35)
این استفادۀ ابزاری از مذهب چه از سوی متعصبان بنیادگرا و چه از سوی کسانی که به خدا ایمان ندارند، اساس تمام اسطورههای بنیانگذار سیاست اسرائیل را تشکیل میدهد. (گارودی، 1378، ص35)
سه شبکه مهم صهیونیستی
در آمریکا در حدود 1100شبکۀ تلویزیونی و 7200 شبکۀ رادیویی وجود دارد. در این کشور سه شبکۀ تلویزیونی، ایبیسی،(ABC) سیبیاِس(CBS)و اِنبیسی(NBC) مشهورترین شبکههای تلویزیونی جهان به شمار میآیند.
تمامی اخبار پخش شده از سه شبکۀ مطرح شده و جهت گیریها و خطوط ارائه شده به جامعۀ آمریکا توسط رؤسای یهودی این سه شبکه که همگی از صهیونیستها و وابستگان به آژانس بینالمللی یهود میباشند تعیین میگردد. (صفاتاج،1392، ص169)
این سه شرکت عظیم صدها هزار نفر را در مقامات اجرایی ایالات متحدۀ آمریکا گماردهاند و توجیه سیاسی افکار و دیدگاههای بیش از 250میلیون آمریکایی را به عهده دارند. بهجز این عده، صدها میلیون نفر دیگر در اروپا، کانادا و آمریکای لاتین و بسیاری از کشورهای جهان برنامههای این سه شبکه را تماشا میکنند و صهیونیستها به افکار آنان جهت میبخشند و به بینندگان خود میگویند که چه بدانند و چه حوادثی در کشور و سایر نقاط جهان به وقوع میپیوندد. در حقیقت آنان تعیین میکنند که میلیونها آمریکایی روزانه چه اخباری را باید از رویدادهایی که در جهان و کشورشان اتفاق میافتد بشنوند.(صفاتاج، 1392، ص170)
صهیونیستها مهمترین ایستگاه رادیویی آمریکا یعنی «صدای آمریکا» را در سیطره دارند«رابرت گلدین» یهودی که سرپرست بخش اخبار این رادیوست عضو هیأت مدیرۀ انجمن یهودیان آمریکاست.(صفاتاج، 1392، ص170)
بسیاری از رژیمهای کشورهای عربی، میلیونها دلار برای خرید ماهواره «عربسَت»(Arab Sat) صرف کردند. نه بدان دلیل که آن را همچون کشورهای پیشرفته مادی برای عرضۀ کالاهای خود بین قاره و همچنین ارائه تجربههای فنی و علمی و نظامی به استخدام در آوردند، بلکه بدین دلیل که عوام مردم بتوانند بهطور دائم به این شبکهها متصل باشند تا خوراک فکر زهرآگین ایشان را فراهم آورند و آنچه را که جمعیتهای اسلامی از آنها بر حذر داشتهاند در اختیارشان قرار داده و آنان را از واجباتی که خداوند آنان را برای ادای آن واجبات آفریده باز دارند. (صفاتاج، 1392، ص170)
سلطه و سیطرۀ صهیونیسم بر برنامههای تلویزیون آمریکا از خلال بسیاری از این برنامهها کاملاً آشکار و نمایان است. بسیاری از برنامههای شبکۀ تلویزیونی آمریکا، علاوه بر القای سیاسی و فرهنگی به بینندگان، مملو از توهین به مسلمانان است. سلطۀ صهیونیسم افزون بر شبکههای تلویزیونی آمریکا و انگلیس در فرانسه نیز وجود دارد. شبکههای تلویزیونی فرانسه عمدتاً در پخش فیلمها و برنامههای تلویزیونی خود، رژیم صهیونیستی را مظهر شجاعت و قهرمانی قلمداد کرده، در حالی که اعراب به صورت زشت و شنیع یاد میشوند.
در دایرةالمعارف آمریکا ثبت شده است: «تلویزیون در عصر حاضر، چشم و گوش آنهاست». (صفاتاج، 1392، ص163)
محافل صهیونیستی، سلطۀ خطرناکی بر مجموعۀ وسایل ارتباط جمعی و تبلیغی جهانی از جمله در ایالات متحدۀ آمریکا دارند که از دیدگاه روابط عمومی و روانشناسی، جامعۀ اذهان عمومی را به نفع صهیونیستها اشباع کرده به گونهای که ماشین مهیب صهیونیست با دسیسه و فریب به بمباران افکار عمومی میپردازد. (صفاتاج، 1392، ص244)
خطر و توطئۀ صهیونیسم که با کمکهایی از طریق محافل و ابزار و وسایل ارتباط جمعی در سراسر گیتی به اجرا در آمده است، جهان بشریت بهویژه اسلام را تهدید میکند. گسترش ریشههای پنهانی این حکومت زیرزمینی جهانی، از اروپا به آمریکا و سایر قارههای جهان است که توسط یهودیان پراکنده در نقاط مختلف جهان به اجرا در آمده است.
شناخت این دشمن بشریّت و شیطانی مکّار برای هرکس که دربارۀ جامعه و تاریخ خود احساس مسئولیت میکند و به اسلام و انقلاب اسلامی اعتقاد دارد نهتنها لازم بلکه واجب است. بهویژه صهیونیسم جهانی که بیشترین عناد و دشمنی را با اسلام و قرآن دارد.
یقیناً سرسختترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت.(سوره مائده، آیه 82)
منابع
1. دانسی، مارسل، 1387، نشانه شناسی رسانهها، تهران، نشر آنیسهنما و چاپار
2. گارودی، روژه، 1378، محاکمه صهیونیست اسرائیل، تهران، سازمان انتشارات کیهان
3. صفا تاج، مجید،1392، سلطه پنهانی:سیطرۀ نامرئی صهیونیسم بر سیاست، فرهنگ و افکار ملتها،تهران، نشر آرون
دیدگاهتان را بنویسید