یوتیوب با سبقت از دیزنی بزرگترین شرکت رسانهای جهان میشود
یوتیوب با سبقت از دیزنی بزرگترین شرکت رسانهای جهان میشود. احتمالا با توجه به رشد روزافزون درآمد و مخاطبان یوتیوب، سلطنت صدسالۀ دیزنی بهعنوان بزرگترین شرکت رسانهای جهان بر دنیای رسانه تا سال آینده به پایان خواهد رسید.
مایکل ناتانسون (Michael Nathanson)، تحلیلگر ارشد، اخیراً یوتیوب را «پادشاه جدید تمام رسانهها» (new king of all media) نامیده و ارزش این شرکت را در صورت استقلال، بین ۴۷۵ تا ۵۵۰ میلیارد دلار تخمین زده است.
طبق برآوردهای او، یوتیوب با کسب درآمد ۵۴.۲ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۴، پس از دیزنی دومین شرکت بزرگ رسانهای جهان بوده و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۵ با سبقت گرفتن از دیزنی (بدون احتساب درآمد پارکهای موضوعی و محصولات)، به صدر جدول درآمدی نیز دست یابد.
مدل درآمدی یوتیوب بر دو پایۀ اصلی استوار است: درآمد حاصل از تبلیغات و درآمد حاصل از سرویسهای اشتراکی. این مدل دوگانه به یوتیوب اجازه داده است تا جریانهای درآمدی خود را متنوع کند و رشد پایداری را تجربه نماید.
https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2025/04/03/youtube-projected-to-surpass-disney-as-worlds-largest-media-company/
درآمد کلیپهای کوتاه یوتیوب با ویدیوهای اصلی آن مساوی شد
مطابق گفتۀ مدیرعامل یوتیوب، درآمد کلیپهای «Shorts»(کلیپهای کوتاه یوتیوب) با ویدیوهای اصلی در آمریکا برابر شد؛ نیل موهان (Neal Mohan) مدیرعامل یوتیوب، در کنفرانس «رسانه، اینترنت و ارتباطات موفتناتانسون» (MoffettNathanson Media, Internet & Communications Conference) گفت: درآمد حاصل از هر ساعت تماشا (revenue per watch-hour) برای ویدیوهای کوتاه «شورتز» در قالبی شبیه به تیکتاک در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحدۀ آمریکا، با درآمد ویدیوهای اصلی و بلند یوتیوب (core YouTube) مساوی شده است. او اعلام کرد حتی در برخی کشورها، نرخ درآمدزایی «شورتز» از ویدیوهای اصلی پیشی گرفته است.
به گفتۀ موهان، این رشد سریع در درآمدزایی مدیون سه عامل کلیدی است: افزایش فرصتهای نمایش تبلیغات (ad impression opportunities)، بهکارگیری هوش مصنوعی برای هدفگیری دقیقتر تبلیغات(AI-targeted placements) و رشد کلی استفادۀ کاربران.
او اشاره کرد که در سه ماهۀ نخست سال ۲۰۲۵، میزان تماشای «شورتز» نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
موهان با تأکید بر تغییر الگوی مصرف کاربران جوان گفت: «برای کاربران جوانتر، تماشای ویدیو به طور فزایندهای ماهیتی تعاملی پیدا کرده و شورتز این فرآیند را ساده و مستقیم میکند». در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از کانالهای یوتیوب، ویدیوهای کوتاه نیز تولید میکنند.
از دیگر نکات مطرحشده در سخنان موهان، تغییر در دستگاه اصلی مورد استفادۀ کاربران بود. او اعلام کرد در سه ماهۀ نخست سال ۲۰۲۵، تلویزیونهای هوشمند (connected-TV) با پشت سر گذاشتن موبایل، به دستگاه اصلی (primary devices) برای تماشای یوتیوب تبدیل شدهاند. طبق آمار ارائهشده، تبلیغات نمایش دادهشده روی این دستگاهها در ۱۲ ماه گذشته، بیش از یک میلیارد «تبدیل» (conversions) ثبت کرده است.
موهان در بخش دیگری به نقش هوش مصنوعی در این پلتفرم پرداخت و آن را ابزاری برای توانمندسازی خلاقیت انسان توصیف کرد. او با اشاره به سرمایهگذاریهای بلندمدت یوتیوب در این حوزه، از قابلیتهایی مانند دریم اسکرین «Dream Screen» نام برد. این ابزار به تولیدکنندگان محتوا اجازه میدهد با استفاده از یک فرمان متنی(پرامپت)، تصاویر و ویدیوهای جدید تولید کنند.
مدیرعامل یوتیوب همچنین به مدل کسبوکار دوگانۀ (dual revenue streams) این شرکت اشاره کرد که شامل درآمد حاصل از تبلیغات (ad-supported) و سرویسهای اشتراکی (subscriptions-services portfolio) است.
به گفتۀ او، تعداد مشترکین سرویسهای یوتیوب موزیک و پریمیوم از ۱۰۰ میلیون در سال گذشته، به بیش از ۱۲۵ میلیون نفر افزایش یافته است.
چهار اولویت اصلی یوتیوب برای سال ۲۰۲۵ و پس از آن
نیل موهان در نامۀ سالانۀ خود به جامعۀ یوتیوب، چهار چشمانداز یا اولویت کلیدی این شرکت برای آیندۀ نزدیک را تشریح کرد:
https://blog.youtube/inside-youtube/2024-letter-neal-mohan/
بر اساس چشمانداز ارائهشده توسط نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب، این پلتفرم اولا هوش مصنوعی را ابزاری برای قدرتبخشیدن به خلاقیت انسان میداند.
در همین راستا، ابزارهای جدیدی مانند «Dream Track» در حال توسعه هستند که به تولیدکنندگان محتوا اجازه میدهند با استفاده از فرمانهای متنی ساده، قطعات موسیقی منحصربهفردی با صدای هنرمندان مشهور برای ویدیوهای خود بسازند.
دومین مورد این است که یوتیوب همزمان در تلاش است تا جایگاه تولیدکنندگان محتوا را به عنوان کارآفرینان نسل جدید ارتقا دهد و به آنها برای ساختن کسبوکارهای پایدار کمک کند.
این پلتفرم با آزمایش ابزارهایی مانند یوتیوب شاپینگ «YouTube Shopping» به بینندگان امکان میدهد محصولات معرفیشده در ویدیوها را مستقیماً خریداری کنند.
برنامۀ یوتیوب برندکانکت «YouTube BrandConnect» نیز همکاری میان برندها و تولیدکنندگان را تسهیل میکند و به آنها کمک میکند منابع درآمدی متنوعی فراتر از تبلیغات سنتی پیدا کنند.
سومین مورد او تبدیل تلویزیونهای هوشمند به دستگاه اصلی برای تماشای یوتیوب است به همین جهت این شرکت سرمایهگذاری سنگینی روی بهبود تجربۀ کاربری در «اتاق نشیمن» کرده است. در واقع شرکت یوتیوب در تلاش است که علاوه بر گوشیها و کامپیوترها، تلویزیونها را هم از آن خود کند.
موهان با اشاره به رشد چشمگیر زمان تماشا روی تلویزیونها تأکید کرد که یوتیوب در حال بهینهسازی رابط کاربری و ارائۀ محتوای متناسب با این صفحه نمایش بزرگ است. این راهبرد به یوتیوب کمک میکند تا سهم بیشتری از بودجۀ تبلیغات تلویزیونی سنتی را به سمت خود جذب کند و جایگاهش را در خانهها مستحکم سازد.
در نهایت، چهارمین مورد حفاظت از اقتصاد خلاق و جامعۀ کاربران یکی از اولویتهای اصلی یوتیوب است. موهان بر مسئولیت این پلتفرم برای مقابله با محتوای مضر، اطلاعات نادرست و سوءاستفادههای احتمالی از هوش مصنوعی تأکید کرده است.
در همین جهت، یوتیوب در حال توسعۀ سیاستهای جدیدی برای برچسبگذاری محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی است تا شفافیت لازم برای بینندگان فراهم شود؛ اقدامی که بهادعای مدیرعامل شرکت یوتیوب برای حفظ اعتماد کاربران در عصر محتوای مولد، حیاتی تلقی میشود.
دیدگاهتان را بنویسید