مومنی: نقش روایتمحوری در جنگ تمدنی | گزارش هفتمین پیشنشست
در صبح سهشنبه، دهم تیرماه ۱۴۰۴، قرارگاه فرهنگی مهاجرین الیالله در ابرکوه، میزبانی یکی از پیشنشستهای همایش دشمنشناسی را بر عهده داشت. سیزدهمین نشست از سلسلۀ نشستهای تخصصی صهیونیسمشناسی به همت موسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد و با حضور حجت الاسلام دکتر محسن مؤمنی، پژوهشگر دشمنشناسی و تحولات سیاسی معاصر، برگزار شد.
این جلسه، با موضوع تحلیل و بررسی تاریخ طرحریزی استراتژیک یهود علیه اسلام، مخاطبان حوزه دشمنشناسی را گرد هم آورد و نگاه استراتژیک به تاریخ و سیاستهای پشت پرده را به نمایش گذاشت.
مقدمه: پیچیدگی ارقام و افسانههای قدرت
حجت الاسلام مؤمنی تأکید کرد که: در عرصه امروز، آمار و ارقام، صرفا گزارشگر واقعیت نیستند؛ بلکه میتوانند نقابهایی برای روایتهای استراتژیک باشند.
وی افزود در موضوع یهود و نفوذ این جریان، هیچگاه نباید فریب ظاهر جمعیتی چند میلیونی آنها را خورد و این نکتهای کلیدی است که بسیاری از مردم و سیاستمداران بدان توجه کافی ندارند.
حجت الاسلام مؤمنی گفت: قدرت، الزاماً تابع عدد نیست، بلکه قدرت اندیشه و نظامهای برنامهریزی پیچیده است که همه چیز را تغییر میدهد.
او این عبارت را با تأکید بر این بیان کرد که در پس جمعیت اندک یهودیان، همچنان نفوذ فرهنگی، اقتصادی و اطلاعاتی کاملاً پیچیدهای وجود دارد.
حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: بسیاری از اعداد و آمارهایی که در باب جمعیت یهودیان ارائه میشود، صرفاً برای فریب افکار عمومی است.
وی یادآور شد: نظامهای استراتژیک و جریانهای پنهان توانستهاند با همین جمعیت محدود، قدرتی بیبدیل در جهان امروزی رقم بزنند و میبینیم که این نفوذ در عرصههای اقتصادی، رسانهای و حتی سیاستگذاریهای جهانی رخنه کرده است.
نفوذ استراتژیک، فراتر از ارقام؛ راز قدرت اسرائیل
حجت الاسلام مؤمنی گفت: مهم است به این نکته توجه کنیم که اسرائیل اگر حتی روزی به واسطه جنگی بزرگ نابود شود، این به معنای پایان مسئله نخواهد بود و باید ریشه این پروژه استراتژیک را شناسایی و مهار کرد.
وی تصریح کرد که جنگ مستقیم، تنها بخشی از میدان توهمآفرینی است کە دشمن طراحی میکند تا افکار عمومی را از مسائل لایهدارتر و عمیقتر غافل دارد.
او افزود: هر گونه تحلیل سطحی که صرفاً به نابودی فیزیکی دشمن امید ببندد، در واقع از راهبرد حقیقی غافل خواهد بود و این غفلت خسارات جبرانناپذیری دارد.
حجت الاسلام مؤمنی بیان داشت: «در این میدان، باید با نگاهی استراتژیک و تحلیلی نهتنها به تاکتیکهای نظامی، بلکه به بنیانهای فکری، فلسفی و راهبردی دشمن پرداخت.»
او تأکید کرد: پیروزی نهایی علیه جریان صهیونیسم زمانی رخ خواهد داد که لایههای عمیق استراتژیک و حتی ریشههای اعتقادی و هویتی هدف قرار گیرد.
وی در ادامه بیان داشت: ریشهیابی و تحلیل لایههای پنهان پروژه دشمن، کلید فهم و مقابله با هجمههای آتی است.
مدیریت رسانهای و روانی؛ میدان جنگ جدید
حجت الاسلام مؤمنی گفت: در حملات و منازعات اخیر اسرائیل، بیش از هر چیز باید به عملیات رسانهای و روانی توجه داشت.
او تأکید کرد که موج گسترده رسانهای و تصویرسازی منفی، محدود به حمله به تأسیسات هستهای نیست و مدیریت افکار و ادراک عمومی، بخش شاخصی از میدان نبرد است.
وی افزود: روایت سینمایی و بازنمایی گرایشی رسانهها علیه ایران، پروژهای هدفمند است که با صرف میلیاردها دلار، افکار جهانی را بهسمت مشروعیت اقدام نظامی و القای خطرآفرینی ایران سوق میدهد.
او گفت: نقش فیلمها و مستندهایی با مضمون تهدیدآفرین و چهرهسازی منفی از ایران، نه تنها نمایشی رسانهای بلکه اجرای بخش مهمی از پروژه مدیریت افکار جهانی است.
مؤمنی اظهار کرد: در چند دهه گذشته، با برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاری رسانهای، جهانیان را پذیرا و آماده هرگونه اقدام نظامی و امنیتی علیه ایران ساختهاند.
او یادآور شد: این فضای غبارآلود، مستلزم هشدار و هوشیاری است؛ چرا که دشمن از ابزارهای نوین تصویری و حتی مفاهیم ماورایی برای تحقق استراتژیهای روانی خود بهره میبرد.
مدیریت افکار عمومی و تصویرسازی؛ جنگی فراتر از میدان نبرد
حجت الاسلام مؤمنی افزود که این پروژه نفوذ و مدیریت افکار به ویژه از طریق فیلمها و روایت رسانهای، موجب شده فضای جنگ روانی علیه ایران به مرحلهای تازه وارد شود.
وی ادامه داد: در یک نمونه، فیلمهایی ساخته میشوند که ایران را با استفاده از نمادها، روایتها و علوم غریبه یک تهدید بزرگ برای جهان معرفی میکنند.
حجت الاسلام مؤمنی اشاره کرد که در این فیلمها حتی از مفاهیمی چون سحر و جادو و روانشناسی پیشرفته برای القای وحشت و تهدید بهره میبرند و اینگونه فضا به سوی توجیه ضربات نظامی و اجبار به مقابله سوق داده میشود.
وی افزود: امروز ساختارهای اتاق فکر در مراکز رسانهای و نظامی جهان، عملیات تصویرسازی خطر ایران را طراحی و مدیریت میکنند.
او اضافه کرد: پشت این پروژهها، راهبردهایی قرار دارد که ذهن و روح میلیونها نفر از مردم دنیا را به سوی یک تصویر هدفمند و برنامهریزیشده هدایت میکند.
حجت الاسلام مؤمنی تأکید کرد: این مدیریت ذهن، جای جنگ سنتی و فیزیکی را در بسیاری موارد گرفته است و خطر آن از جنگ نظامی کمتر نیست.
ریشهیابی پدیده استکبار و نمود آن در تاریخ ادیان
حجت الاسلام مؤمنی همچنین در بخش دیگری از نشست بیان کرد: استکبار نه مفهومی سطحی، بلکه جریانی ریشهدار و تاریخی است.
او گفت هر جا سخن از «أنا ربکم الأعلى» فرعون به میان میآید، باید دانست این منیت و برتریجویی، همان جوهره استکبار است که در لایهلایه تاریخ و فرهنگ بشریت جریان دارد.
وی افزود: مشکل، فقط در گروه یا قوم خاصی نیست، بلکه این جریان استکباری در لایههای مختلف تاریخ بشریت و با پوششهای نو به حیات خود ادامه داده است.
او یادآور شد: قرآن سه جریان استکباری را معرفی کرده: جریان کفر، که حقیقت را آشکارا انکار میکند؛ جریان شرک، که تظاهر به معنویت دارد اما در دل، ایمان واقعی نیست؛ و جریان نفاق که با لباس پرهیزکاری، واقعیتی استکباری و ضد خدایی را پنهان میکند.
حجت الاسلام مؤمنی تصریح کرد: همین سه جریان، عامل اصلی مواجهه میان حق و باطل در طول تاریخ بودهاند و امروز نیز در قالبهای نوین جریان دارند.
وی افزود: این دشمنی تاریخی در فرهنگ و ساختار سیاسی امروز، به صورتی نو احیا شده و همچنان خط مقابله با ایمان و عدالت را دنبال میکند.
نقش راهبردی بنیاسرائیل و تطور استکبار در طول تاریخ
حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به بنیاسرائیل، گفت: این قوم در طول تاریخ، نمادی از جریان استکباری بودهاند که خود را برگزیده خدا میدانستند، اما در عمل، شریعت و دین را تحریف کرده و در قالب طاغوت، خود را بر حق نشاندهاند.
او یادآور شد: سرزمینهای مقدس، از جمله فلسطین و مکه، همواره در کانون این درگیریها قرار داشتهاند و همواره زیر سایه سیاستهای استکباری و طاغوتی بودهاند.
وی در ادامه به استناد به قرآن، به برخی ویژگیهای اعتقادی یهودیان اشاره کرد و گفت که گرایش به دنیا، گریز از مرگ و حتی در برخی روایات، مقابله با پیامبران، از جمله مشخصههای این جریان در بستر تاریخی و قرآنی است.
حجت الاسلام مؤمنی تأکید کرد برگزیدگی واقعی در نگاه قرآنی، بر اساس تقوا و پرهیزگاری است، نه برتری نژادی یا جغرافیایی و این همان نکتهای است که تفکر نژادپرستانه یهود را رد میکند.
تحلیل پروژههای استراتژیک یهود در دوران معاصر؛ از زرسالاران تا تحریم
حجت الاسلام مؤمنی به تحلیل پروژههای استراتژیک یهود در دوران معاصر پرداخت و از تلاشهای پژوهشگرانی چون محمدحسین فرجنژاد در شناخت توطئههای صهیونیسم تجلیل کرد.
وی به کتابهایی چون «زرسالاران یهودی و پارسی» اثر عبدالله شهبازی و جلد دوم «ظهور و سقوط پهلوی» که خاطرات حسین فردوست است اشاره کرد و گفت این آثار، در شناسایی لایههای پنهان قدرت و نفوذ یهودیان در ساختارهای حاکمیتی ایران، بسیار مؤثر بودهاند.
او توضیح داد که در قرن نوزدهم و بیستم، جریانهای یهودی و صهیونیستی با تکیه بر ثروت و نفوذ پول، توانستند شرکتهای بزرگ جهانی را در اختیار خود درآورند.
وی به قرارداد رویترز به عنوان نمونه بارزی از نفوذ انگلستان و صهیونیسم در ایران اشاره کرد و نهادهای فرهنگی و سیاسی را به بازشناسی و افشای شبکههای نفوذ و توسعه راههای مبارزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فراخواند.
ظهور صهیونیسم و تشکیل دولت یهودی؛ از قرن نوزدهم تا امروز
حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به ظهور «صهیونیسم» پس از سال ۱۸۵۰ میلادی، آن را آغازگر نگرشی جدید با هدف استراتژیک سیاسی و تشکیل دولت یهودی در فلسطین دانست.
وی «صهیون» را نماد منطقهای در بیتالمقدس معرفی کرد که بنا بر عقیدۀ آنها باید برای استقرار دولت یهودی حکمرانی شود.
او شکلگیری دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ را جهش بزرگ این استراتژی و نتیجه برنامهریزی دقیق و جنگهای ویرانگر دانست.
وی افزود: جنگهای جهانی، پروژۀ استراتژیک یهود برای تثبیت سلطه و تشکیل دولت نهایی بوده است.
او انگلیس را در جنگهای اول و دوم، در قالب یهود و صهیونیسم ظاهر شده دانست که با نفوذ اقتصادی و نظامی در پی تشکیل دولت در فلسطین بودند.
او مراحل اصلی این نقشه را شامل شکلگیری دولت یهودی در قدس(۱۹۴۸) و تخریب کامل مسجدالاقصی و ساخت معبد سلیمان دانست.
هشدار نسبت به نفوذ یهودیت و صهیونیسم پس از انقلاب اسلامی
حجت الاسلام مؤمنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر حضور پنهان و علنی یهودیان و عناصر یهودیمنش در کشور تأکید کرد و بیان داشت که تعداد کم یهودیان در ایران، مانع نقشآفرینی برجستهی آنها نشده است.
وی به محلههای یهودینشین در یزد و شیراز و نقشآفرینی افرادی چون موسی دایان در ساختارهای قدرت اشاره کرد.
وی خطر نفوذ یهودیان در ساختارهای حکومتی و مدیریتی را یادآور شد و بیان کرد که دشمن از جاسوسان و عناصر نفوذی برای بهرهبرداری در جنگهای اخیر استفاده میکند.
او این نبرد را جنگی اعتقادی بر سر باور، هویت و فرهنگ دانست و تأکید کرد که دایره نفوذ دشمن پس از انقلاب اسلامی گستردهتر شده است.
او همچنین به پروژه مسیحیان صهیونیست در آمریکا و همسویی آنها با تفکرات استکباری برای آمادهسازی جهان برای ظهور عیسی مسیح اشاره کرد.
حجت الاسلام مؤمنی جریانهای شیرازی و دیگر گروههای وابسته را نمونههایی دانست که در ظاهر مبلغ دین هستند اما در عمل در راستای اهداف پروژهی استکباری و یهودی قدم برمیدارند.
ضرورت مقابله استراتژیک با تفکر استکباری و یهودیمنش
حجت الاسلام مؤمنی تأکید کرد: برای پیروزی در این میدان پرپیچ و خم، باید رگ حیاتی جریان استکباری و صهیونیستی را گرفت و مانع نفس کشیدن و قدرتبخشی به آن شد.
وی بیان داشت که تصور کافی بودن موشکزنی برای نابودی دشمن، غفلت از تفکر و روح حاکم استکباری است که در لایههای عمیق قدرت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ نفوذ کرده است.
او تأکید کرد که استراتژی ما باید نهتنها بر قدرت نظامی، بلکه بر مقابلۀ عمیق در دل مفاهیم، فرهنگ، اقتصاد و سیاست تمرکز کند.
نبرد تمدنی و اعتقادی در برابر پروژههای استکباری
حجت الاسلام مؤمنی این مبارزه را بسیار فراتر از یک جنگ نظامی یا سیاسی محدود، بلکه نبردی تمدنی و اعتقادی بر سر هویت و آینده بشر دانست.
وی انقلاب اسلامی را آغازگر مقاومتی در مقابل امپراطوریهای جهانی معرفی کرد که میخواهند جهان را در کنترل خود درآورند.
او تفکر انقلاب اسلامی را تفکری مبتنی بر بیداری و مقاومت دانست که هدف آن نجات انسان از سلطۀ طاغوت و رساندن او به کمال است.
وی کنفرانس «تشیع، انقلاب و مقاومت» در دانشگاه اورشلیم با حضور استراتژیستهای بزرگ را نمونهای از اهمیت راهبردی تشیع و مقاومت برای غرب دانست.
وی تسلط استکبار و صهیونیسم بر جهان را از طریق نفوذ، فرهنگ و اقتصاد توصیف کرد و ساخت نظامهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در ایران را در راستای پیروی از این نگاه دانست.
او تأکید کرد که دشمن در عمق، درون ساختارهای تمدنی و فرهنگی ما نفوذ کرده و مراکز نظامی، اقتصادی، بانکها، بورسها، شرکتها و نهادهای آموزشی در جهان تسلط کامل دارند.
حجت الاسلام مؤمنی لزوم ساخت تمدن نوین اسلامی، نظریهپردازی، تولید علم و فرهنگ و بنای نظام جامع را راه مقابله با تمدن غرب دانست.
جنگ ترکیبی و نبرد در عرصه تمدن
حجت الاسلام مؤمنی اتفاقات اخیر را نتیجهی بیش از یک دهه برنامهریزی و پیمودن تراز جنگی پیچیده، چندبعدی و استراتژیک دانست. وی دشمن را از سالها پیش در قالب جنگ ترکیبی (شامل جنگهای سخت و نرم: اقتصادی، فرهنگی، رسانهای، شناختی، دیپلماتیک، جاسوسی و اطلاعاتی) وارد عمل شده توصیف کرد. او جنگ را بر سر روایت، باور و قدرت در ذهن و دلها دانست و تأکید کرد که دشمن در جنگ روانی و میدان فرهنگ پیشرفت کرده است. وی به عملیاتهای نرمافزاری و سختافزاری دشمن در داخل کشور، از جمله پایگاههای نظامی آمریکا در عراق و نفوذ بر مراکز امنیتی و اقتصادی اشاره کرد. او مهمترین سلاح را ایمان، باور دینی، شعار و اراده دانست و بیان کرد که پیروزی در میدان سخت نظامی، تنها قدمی کوچک در راه است، زیرا در میدان استراتژیک و تمدنی، خلأهای فراوان وجود دارد. وی تأکید کرد که دشمن در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و باور، زمان زیادی است که به دقت کار میکند و مردم را آرام آرام در مسیر خود میکشاند.
جنگ نرم، نفوذ فرهنگی و تغییر سبک زندگی
حجت الاسلام مؤمنی نبرد مخفی و پیچیده در جامعه را هدف قرار دادن باورها و هنجارهای بنیادین دانست و ظهور سبکهای نوظهور، عرفانهای ساختگی و فرهنگهای انحرافی را بخشی از پروژههای دشمن معرفی کرد.
او حضور عرفانهای نوظهور و ترویج مباحث ضد دینی و اخلاقی در شبکههای مجازی و محافل مختلف را نمونهای بارز خواند.
وی تغییر ظاهر و تغییر معیارهای ازدواج و روابط ناسالم را تلاش دشمن برای سست کردن پایههای اعتقادی و ورود به خانوادهها دانست.
حجت الاسلام مؤمنی تغییرات در سبک زندگی، از پوشش تا رفتار و فرهنگ را نتیجه برنامهای استراتژیک برای از هم پاشیدن ساختارهای مذهبی، خانواده و فرهنگ توصیف کرد.
او ماهواره، شبکههای مجازی و فضاهای آلوده فرهنگی را ابزارهایی دانست که به راحتی برنامههای مبتذل و ضد ارزش را در اختیار نسل جدید قرار میدهند و هنجارها و ارزشهای جامعه را تغییر میدهند.
او تأکید کرد که اصلاح و بازسازی سبک زندگی، کار بنیادی و استراتژیک است و اصلاح ساختارهای خانواده، تأکید بر ارزشهای دینی و حکمرانی فرهنگی و تربیتی، چارهساز این بحران عظیم است.
تقویت تفکر انتقادی؛ سپر دفاع در برابر تهاجم فرهنگی
حجت الاسلام مؤمنی برای پیروزی در مبارزه با تهاجم فرهنگی، روانی و رسانهای دشمن، ایجاد تغییر در ساختارهای فکری خانواده، مدرسه و دانشگاه را ضروری دانست.
وی بر تربیت نسلی با دیدگاه انتقادی نسبت به رسانههای استکباری تأکید کرد و اهمیت پرسشگری و درک مفاهیم و روایتهای پنهان در فیلمها و تبلیغات را گوشزد کرد.
او «پاسخهای معرفتی و نقدی عمیق» را آموزش دادنی دانست و مطالعه، پرسشگری و تحلیل محتوا را در خانواده، مدرسه و دانشگاه ضروری خواند.
حجت الاسلام مؤمنی رسانه، سینما و آموزش را میدانهای جهاد فرهنگی و معرفتی دانست که با استدلال، تحلیل و بصیرت، راه نفوذ دشمن را مسدود میکنند.
وی تربیت نسلی مقاوم، آگاه و نقاد را کلید عبور از هجمههای فرهنگی دانست و بر عزم راسخ، برنامهریزی مدرن و عمل جهادی تأکید کرد.
در پایان، حجت الاسلام مؤمنی بر این نکته تأکید کرد که شناخت عمیق دشمن و درک استراتژیهای پنهان و آشکار آن، اولین و مهمترین گام برای پیروزی در نبرد تمدنی امروز است.
او افزود راهبرد مقابله با دشمن ترکیبی، صرفاً در قدرت نظامی خلاصه نمیشود، بلکه باید در عرصههای اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی و فکری نیز با دقت و هوشمندی وارد عمل شد.

دیدگاهتان را بنویسید