ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی
حضور طلاب در فضای مجازی باید بازنمایی صحیحی از کنشگری روحانیت باشد و نحوه بهرهگیری طلاب از این فضا باید نتیجهای مثبت بدهد.
خیلی از طلاب در برابر تهاجم فرهنگی فعالیتهایی انجام میدهند اما چون کار آنها شبکهای نیست، نتیجه مطلوبی ندارد.
عمل به جهاد تبیین، مهمترین فعالیتی است که طلاب برای کنشگری در ف...
۱۴۰۱-۱۲-۲۱
فقط بندهی خداست که آزاد است
امروزه صاحبان رسانه، تقریباً نگرشی واحد را به جهان القا کردهاند. واقعی جلوه دادن افسانه هولوکاست و پایه ریزی «صنعت هولوکاست»، برابر نشان دادن «همجنس بازی» با زناشویی طبیعی، جاذبه جهانی «کثرتگرایی» و... همگی حاصل یک تفکر القایی بر جهان است؛ تفکری که عهد بسته افکار عمومی را تغییر دهد.
در این تفکر، انسان بر...
۱۴۰۱-۱۲-۲۱
نمود شیطان در فیلمهای هالیوود
فیلمهایی که در هالیوود درباره شیطان ساخته میشوند، چند گروهند: در برخی فیلمها چون هریپاتر و اربابحلقهها قدرت بسیاری به شیطان میدهند؛ گرچه سخنی از خدا به میان نمیآید. گروهی از فیلمها مانند جنگیر و طالع نحس ۱ و ۲ و ۳ در کنار شیطان، از مسیح نیز یاد میکنند، ولی بزرگنمایی و هراس از قدرت شیطان در این آثا...
۱۴۰۱-۱۲-۲۱
گروههای فشار چه کسانی هستند؟
یکسری گروهها تحت عنوان گروههای فشار وجود دارند که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار میدهند. گروههای فشار در افکار عمومی دارای چهار نقش اقتصادی، حقوقی، تخریبی و تبلیغاتی هستند این گروهها به دو دسته سود طلب و آرمانگرا تقسیم میشوند.
برای مثال مافیای خودرو یک گروه فشار سودطلب است که منفعت اقتصادیاش اولویت ...
۱۴۰۱-۱۲-۲۰
محوریت جنگ های هیبریدی
امروزه جنگهای هیبریدی - شناختی، تخریب محوری را که یک پدیده معمول در جنگهای نظامی است را کنار گذاشتهاند و بجای آن اثرگذار محور هستند.
برای مثال یک هواپیما برای بمباران منطقهای محدود، با هزینههای کلان، تجهیزات و سوخت اعزام میشود که یک نوع تخریبمحوری است؛ اما اثرگذاری میتواند حاکمیت را منفعل و یا تقوی...
۱۴۰۱-۱۲-۲۰
آغاز اولین مفهوم جنگ اطلاعاتی
اواسط قرن بیستم، بعد از آنکه دعوای فرهنگی در غرب به صورت جدی دنبال میشد و فرهنگ از مدرنیسم به پست مدرنیسم انتقال پیدا کرد؛ جنگ فرهنگی نیز معنا بخش شد، که بیشتر یک تقابل فرهنگی بدون ابزارهای رسانهای بود.
پس از این دوران نظریات محاسباتی و اطلاعاتی، بسیار جدی و دارای اهمیت شدند، هرکس دانش بیشتری از رقیب کس...
۱۴۰۱-۱۲-۲۰
الگوی شخصیتی مرحوم فرج نژاد
الگوی شخصیتی مرحوم فرج نژاد همان طوری [است] که سی سال پیش الگوی شخصیتی شهید آوینی انگیزه بخش برای نسل جوان ما بود و نسل جوان ما متوجه شد چگونه باید برود سراغ فرهنگ و هنر آوینی که یک الگو بود و قاسم سلیمانی یک الگو و اسوه شد و نشان داد که چگونه می شود حرّیت را در عرصه بین الملل رغم زد.
امروز جوانان ما نیاز ...
۱۴۰۱-۱۲-۲۰
ورود انیمیشن به جهان اسلام
نخستین کشور عربی که به انیمیشن روی آورد، مصر با حاکمیت مَلِک فاروق ناسیونالیست بود که نهضتی برای پشت سرگذاشتن جهل و عقب ماندگی را سپری میکرد. از اینرو، نمیتوان نخستین بارقه های انیمیشنهای جهان اسلام را نتیجه اتفاق نظر علما بر وجوب پرداختن به این هنر برشمرد.
ضرورت تولید انیمیشن اسلامی وقتی خود را نشان ...
۱۴۰۱-۱۲-۲۰
رمزگردانی ایدئولوژیک پویانمایی یوسف پادشاه رویاها
هستی شناسی حاکم بر فیلم، با توجه به موضوع آن، به ظاهر دینی است، ولی با نگاهی دقیق. درمییابیم که در متن داستان، یادی از خدا، وحی و نبوت نمیشود مگر در قالب الفاظی چند.
فضای فیلم بیانگر نوعی دئیسم است، اما نه به معنای خاص و دقیق آن. در مکتب دئیسم، خداوند خالق اول شناخته میشود که همه چیز را به حال خود رها ک...
۱۴۰۱-۱۲-۲۰
ارزش روایت سازی
یکی از ایراداتی که الان ما در روایت سازی داریم این است که روایت سازی ما اصلا قهرمان ندارد! به عنوان مثال روایت سازی برخی مسئولان است که روایت خوب و قهرمانانه نمیتوانند ارائه کنند و این باید درست شود.
یکی از چیزهایی که می تواند در روایت پذیرش ایجاد کند این است که اینکه روایت به درونیات مخاطب قلاب شود. مخاط...
۱۴۰۱-۱۲-۲۰