جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > سرویس‌های سایت > بازی‌های ویدیویی > بازبینی و تحلیل بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶

بازبینی و تحلیل بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶

۱۴۰۳-۰۸-۲۰
بازی‌های ویدیویی، دسته‌بندی ساختاری، سرویس‌های سایت، مطالب سایت، یادداشت
کالاف دیوتی بلک آپس ۶

بازبینی و تحلیل بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶ (Call of Duty Black Ops 6)

ندای وظیفه و ماجرای اَبَرسرباز امریکایی

سری بازی‌های کال آف دیوتی(ندای وظیفه) از معروف‌ترین بازی‌های کامپیوتری در ایران و جهان است. بازی‌های کال آف دیوتی محصول کمپانی امریکایی اکتیویژن بلیزارد(Activision Blizzard) است که در کنار سری کال آف دیوتی، بازی‌های مشهوری مثل وارکرفت (Warcraft)، اووِرواچ (Overwatch) و دیابلو (Diablo) را نیز ساخته است(۱)

شخصیت‌های اصلی بازی 

در سال ۲۰۲۳ پس از فروخته شدن اکتیویوژن بلیزارد، این کمپانی تبدیل به زیرمجموعه‌ای از بخش بازی‌سازی شرکت چندملیتی مایکروسافت شد.(۲)

یعنی کمپانی ابرقدرت مایکروسافت علاوه بر تولیدات تکنولوژیک و فناورانه، در حوزهٔ فرهنگ عمومی و به دست گرفتن رسانه‌ها نیز وارد شده و بخش جداگانه‌ای برای تولید بازی دارد که حتی اکتیویژن را با حدود بیست میلیارد دلار سرمایه خریده است.

فقط تبلیغات نسخهٔ کال آف دیوتی: بلک آپس۶ (ندای وظیفه: عملیات‌های مخفی) بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است و بودجهٔ بازی حدود یک میلیارد دلار گمانه‌زنی شده است.(۳)

طبق بعضی آمارها، این بازی در سی روز گذشته حدود ده میلیون بازیکن در تمام جهان داشته و در هر ساعت حدود صدهزار نفر مشغول به انجام دادن این بازی هستند.(۴)

در خاک امریکا تحت نظر سی‌آی‌ای، آزمایش‌های مخفی و بیولوژیکی با هدف رسیدن به ابرسرباز انجام می‌شده است. علامت این آزمایشگاه که شبیه به یک دلاری، محوریت را به چشم و هرم ماسونی داده قابل توجه است.

کال آف دیوتی نسخه‌های مختلفی دارد؛ نسخهٔ بلک آپس یا عملیات‌های مخفی با محوریت سازمان‌های اطلاعاتی غربی است که در هر قسمت داستانی را با چاشنی جنگ‌های معروف جهان روایت می‌کند.

نسخهٔ ششم از این سری که کمتر از بیست روز از انتشارش می‌گذرد، به جنگ خلیج‌فارس می‌پردازد و به همین علت با حواشی مختلفی از جمله ممنوع شدن در کویت روبرو شده است.(۵)

در ادامه ضمن تحلیل بازی، به نقد و بررسی مضامین موجود در این بازی پرطرفدار خواهیم پرداخت.

سیر کلی داستان بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶

الف) عملیات طوفان صحرا

داستان بازی از سال ۱۹۹۱ در اواسط عملیات طوفان صحرا آغاز می‌شود. سه مأمور سی‌آی‌ای آمریکا به نام‌های تروی مارشال (Troy Marshall)، ویلیام (کیس) کلدران(william case coulderon) و جین هرو(Jane Harrow) برای دستگیری و پیدا کردن وزیر دفاع عراق به نام سعید علوی، به مرز عراق و کویت اعزام می‌شوند. ما با شخصیت کیس بازی می‌کنیم.

پس از حمله به کاروان علوی و کشتن افراد او و دستگیری‌اش، علوی با تعجب می‌گوید که چرا سی‌آی‌ای به‌دنبال اوست و گویا او با آن‌ها هماهنگ بوده است. از طرفی گروهی شبه‌نظامی در همین حین به آن‌ها حمله می‌کند که علوی مدّعی است برای کشتن او آمده‌اند و آن‌ها با نام پنثیون شناخته می‌شوند.

پس از تار و مار کردن گروه پنثیون توسط تیم سی‌آی‌ای، آن‌ها به سمت محل از پیش تعیین شدۀ فرار و به اصطلاح استخراج از منطقه‌ی عملیاتی می‌روند؛ اما توسط مأمور فراری و تحت تعقیب سی‌آی‌ای به نام اَدلر متوقف می‌شوند.

بازی مستقیما در مورد جنگ امریکا با عراق نیست و در کنار داستان اصلی، به این جنگ نیز می‌پردازد.

ادلر به محض رویارویی با علوی او را با یک گلوله به قتل می‌رساند و خود را تسلیم ماموران سی‌آی‌ای می‌کند. ادلر تنها حرفی که به عنوان دلیل کشتن علوی می‌زند این است که اگر او را نمی‌کشتم، پنثیون او را می‌گرفت و اطلاعات مهم او به‌دست آن‌ها می‌افتاد. قبل از دستگیری و انتقال وی به زندان فوق امنیتی در امریکا، ادلر از مارشال و هرو خواهش می‌کند پیامی به وودز(یکی از دوستان قدیمی و مأموران سی‌آی‌ای که چند سال پیش در عملیاتی فلج شده و در حال حاضر مربی و استاد مارشال در سی‌آی‌ای است) بدهند.

عکسی از سعید علوی در بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶

کسانی که با سری بازی‌های بلک آپس آشنا باشند می‌دانند که وودز یکی از نقش‌های اصلی و پر رنگ سری را دارد و به خاطر آسیب‌دیدگی زانوهایش توسط کارتلی به نام رائول مِنِندِز دیگر قادر به شرکت در عملیات‌ها نیست و فقط کارهای پشتیبانی را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که ادلر در همین عملیات به غلط و با نقشۀ قبلی دشمن، به عنوان نفوذی منندز معرفی می‌شود و دلیل فراری بودن ادلر و در خفا بودن او همین است. پیامی که ادلر به وودز می‌دهد این بود:

«فیل، قلعه را می‌زند.» این پیام مربوط به بازی شطرنج است که در انگلیسی می‌شود : .Bishop takes rook

ب) عامل نفوذی در سی‌آی‌ای در بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶

پس از بازگشت از مأموریت که از نظر رئیس سی‌آی‌ای، لیوینگستون، فاجعه‌بار بوده است‌، در جلسه‌ای او گروه هرو که شامل مارشال، وودز و کیس است را منحل و خود مأمورین را هم از کار معلق می‌کند. علی رغم اینکه همۀ آن‌ها به لیوینگستون دربارۀ پنثیون هشدار می‌دهند و خواستار تحقیقات بیشتر می‌شوند اما او به این صحبت‌ها اهمیتی نمی‌دهد که خود این عمل شک‌بر‌انگیز بود.

هرو از مارشال و وودز می‌خواهد که در دفتر او حاضر شوند و به وودز می‌گوید که می‌داند او چیزی را پنهان می‌کند. وودز هم به آن‌ها می‌گوید که می‌داند معنی پیام ادلر چه بوده است و از هرو می‌خواهد که به آن‌ها کمک کند. وودز درخواست می‌کند به‌عنوان نیروی داخلی در سی‌آی‌ای بماند.

بعدا مشخص می‌شود که روک یا قلعه که در جملۀ ادلر آمده است، اسم خانه‌ای امن از نیروهای امنیتی شوروی در بلغارستان است که زمان جنگ سرد از آن استفاده می‌شده و وودز به‌همراه ادلر آن را سال‌ها پیش پیدا کرده بودند. مارشال، کیس و وودز راهی بلغارستان می‌شوند تا بفهمند ادلر چه چیزی برای آن‌ها در این خانهٔ امن تدارک دیده است.

زیر شهر واشنگتن زندان‌های مخفی وجود دارد!

در اتاقی مخفی که اتاق اطلاعات-عملیات ادلر بوده، دیواری پر از تحقیقات دربارۀ پنثیون وجود دارد و گروه را در مسیر درست قرار می‌دهد. پس از استفاده از فایل‌های ادلر، گروه دو عضو دیگر را هم به گروه اضافه می‌کنند که یکی از آن‌ها قاتلی حرفه‌ای به نام سواتی دوما و دیگری نابغۀ کامپیوتری و مأمور سابق استازی(امنیتی آلمان شرقی) به نام فلیکس نومان(Felix Neumann) هستند.

دوما به دلیل مسائل شخصی از گروهی قدرتمند به نام گیلد جدا می‌شود و به دنبال انتقام‌گیری از آن‌ها است و با اخبار رسیده به او توسط ادلر می‌فهمد که پنثیون احتمالا با گیلد همکاری دارد و اگر عضو گروه ادلر شود برای او یک تیر و دو نشان است. فلیکس هم که از آلمان شرقی فرار کرده و بارها توسط سی‌آی‌ای اذیت شده است، این فرصت را برای ضربه زدن به سی‌آی‌ای غنیمت می‌بیند و مشتاقانه عضو گروه ادلر می‌شود.

ج) تقابل با سازمان اطلاعات امریکا

فرصتی که از آن صحبت شد هک کردن سایت اصلی سی‌آی‌ای و فهمیدن محل زندانی بودن ادلر است. تیم(که شخصیت ما هم عضوی از آن بوده و بازیکن از چشمان وی جهان بازی را می‌بیند) نقشه‌ای برای نجات ادلر از زندان فوق امنیتی و زیرزمینی و مخفی در امریکا( به این مکان‌ها Black site می‌گویند) طراحی می‌کنند و با استفاده از یکی از مهمان‌های مهم مراسم در حال برگزاری (که پوشش این زندان بود) موفق به نفوذ به داخل زندان می‌شوند.

آزمایش‌های مخفی روی انسان‌های بی‌گناه در خاک امریکا. جالب توجه است که دانشمند این پروژه روس و از شوروی هستند!

ما با ورود به زندان متوجه می‌شویم که پنثیون همۀ نگهبان‌ها را کشته و در حال شکنجهٔ ادلر هستند و هدف آن‌ها تخلیهٔ اطلاعاتی او و کشتن وی است. ما او را نجات می‌دهیم اما برای خروج مجبور می‌شویم از در اصلی خارج شویم و تمام خرابکاری‌های پنثیون در این زندان هم به ما نسبت داده می‌شود. به همین علت توسط اینترپل و تمامی یگان‌های امنیتی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

د) همکاری صدام حسین با گروه تروریستی پنثیون در بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶

ادلر با تحقیقات خود متوجه می‌شود که گروه پنثیون با صدام حسین معامله‌های بزرگ تسلیحاتی و تجهیزات نظامی دارد. با اطلاعاتی که ادلر قبلا از سعید علوی گرفته بود، تیم حالا می‌داند که سلاح سری پنثیون در پناهگاهی زیرزمینی، زیر یکی از قلعه‌های صدام مخفی است.

کشتن سربازان عراقی توسط بازیکن از چشمان مأموران امریکایی و سازمان سیا

با کمک نیروهای ام‌آی۶ و گروه ضربتی ویژۀ اس‌ای‌اس از انگلستان، به قلعۀ مورد نظر حمله می‌کنند و یک کیف حمل سلاح که حاوی نمونه‌ای از سلاح بیولوژیکی-شیمیایی و کشتار جمعی به نام گهواره(Cradle) است را پیدا کرده و آنجا را با خاک یکسان می‌کنند.

هـ) آزمایش‌های نظامی مخفی در خاک امریکا

با مدارک به‌دست آمده در پناهگاه زیرزمینی، تیم متوجه محل تولید این نمونه شده و به سمت ایالت کنتاکی امریکا راهی می‌شوند تا آزمایشگاه عظیم زیرزمینی که محل تولید و آزمایش این نمونه در امریکا و به‌طور کلی محل انجام آزمایشات ام کی اولترا بوده است را بررسی کنند.

ادلر به دنبال دکتری به نام گوسو می‌رود؛ کسی که رهبر تحقیقات این سلاح بوده است. کیس، مارشال و دوما به کنتاکی می‌روند اما در اثنای کار، ماسک گاز کیس(شخصیت ما که با آن بازی می‌کنیم) می‌شکند و ما تصادفا گازهای موجود در آزمایشگاه متروکه را استنشاق می‌کنیم. این گاز خاصیت توهم‌زا دارد و با ایجاد توهم می‌تواند باعث مرگ شخص بشود.

در توهم‌های کیس می‌بینیم که ما با موجوداتی مانند زامبی درگیر می‌شویم و برای پیدا کردن حقیقت و بقا می‌جنگیم. در همین توهم‌هاست که ما صدای زنی را در ذهن کیس می‌شویم که توضیح می‌دهد پنثیون در اصل زیرمجموعه‌ای از سی‌آی‌ای بوده و تولید گهواره را مدیریت می‌کرده است. یعنی در اصل این آزمایش‌ها به عنوان مخدری برای افزایش پتانسیل و بهتر بودن سربازان امریکایی طراحی شده بود. پس امریکا به دنبال ساخت سوپر سرباز بوده و نه سلاح بیوشیمیایی.

نکتهٔ جالب این است که کیس(کاراکتری که ما از اول تا آخر بازی وی را مدیریت می‌کنیم) تنها نمونهٔ زنده‌ٔ این آزمایش‌ها و شاید تنها نمونهٔ موفق این پروژهٔ مخفی است.

در این بخش از بازی شاهد نوعی ارتباط ماورایی هستیم. ما که با شخصیت کیس بازی را ادامه می‌دهیم، مورد الهام باطنی شخصیتی مؤنث قرار می‌گیرم و به‌خاطر همین الهام است که کیس به پشت‌صحنهٔ این آزمایش‌ها پی می‌برد.

در واقع آزمایش‌های مخفی امریکایی نه صرفا ابرسرباز که انسانی با توانایی ارتباط با ماوراء مادّه و سفر به جهان‌های موازی ایجاد کرده است.

در بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶ مفهوم وحی و الهام راستی و الهی جای خود را به الهام موجودی مؤنث که آن را نمی‌شناسیم داده و البته در بخش‌هایی از بازی همین موجود ما را از فاش کردن رازهای این آزمایشگاه زیرزمینی، منع می‌کند.

رگه‌های فانتزی و ماورایی در بازی‌های بلک‌آپس قابل توجه است؛ اینکه بازی‌های اکشن و شوتر با مفاهیم رازآمیز و ماورایی مخلوط شده است، نشان‌دهندهٔ گذار غرب از علم‌گرایی افراطی به معنویت‌گرایی شیطانی است. اینکه الهام ماورایی مورد توجه قرار می‌گیرد اما جهان موازی مکانی شیطانی و مملوّ از زامبی و هیولاهای دیگر است، نشان‌گر ترسیمی شیطانی و غیرالهی از ماوراء ماده در این بازی پرمخاطب است.

درحالی‌ که در جهان‌های موازی، هم موجودات الهی و هم شیاطین حضور دارند، غالب آثار غربی و شرقیِ غرب‌زده سعی دارد ماوراء ماده را جهانی شیطانی و تاریک معرفی کند. این نگاه تاریک و شرگرا به هستی ریشه در تعالیم کابالیسم شیطان‌گرا و فرقه‌های متأثر از آن دارد.

و) هَرو، نفوذی دشمن در سی‌آی‌ای در بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶

پس از شکست پروژه، لیوینگستون که رئیس سی‌آی‌ای است گروه را منحل و پروژه را نیز تعطیل می‌کند. در آزمایشگاه هم مارشال و دوما می‌فهمند پنثیون تمامی نمونه‌های موجود در آزمایشگاه را از آنجا دزدیده است اما یک فلاپی رمزگذاری شده پیدا می‌کنند.

پس از نجات کیس و بازگشت تیم از کنتاکی، فلیکس با تخصص خود رمز فلاپی را می‌شکند. تیم با کمال تعجب فیلمی از دکتر گوسو و جین هرو را در یکی از لابراتوار‌های پنثیون می‌بینند که نشان می‌دهد هرو در اصل یکی از مهره‌های اصلی در گروه پنثیون است و از اول درحال بازی دادن مارشال(دوست قدیمی او) و بقیه بوده است.

با استفاده از همان فایل و جداسازی صداهای پشت‌زمینه، فلیکس متوجه می‌شود که پنثیون با گروه گیلد دادوستد مالی دارد و پول‌ها به حساب کازینوی مخصوص گیلد برای نوعی پول‌شویی واریز شده‌اند. پس ادلر درست پیش‌بینی کرده بود که گیلد و پنثیون روابطی دارند(برای همین سواتی دوما را اجیر می‌کند تا در گیلد جاسوسی کند).

تیم، نقشه‌ای طراحی می‌کنند که به ظاهر به نظر می‌رسد به کازینو و گاوصندوق اصلی دستبرد می‌زنند اما در اصل به‌دنبال صندوق اماناتی هستند که در همان فایل از آن نام برده شده بود.

با به‌دست آوردن مدارک داخل صندوق امانات، تیم متوجه می‌شوند که پنثیون از طریق کازینو، به دکتر گوسو در عراق پول تزریق کرده است. ادلر، مارشال و کیس به کمک یکی از نظامی‌های امریکایی که از دوستان قدیمی ادلر در عراق است به دنبال گوسو می‌گردند و او پس از دستگیری اعتراف می‌کند که می‌داند نمونه‌های سلاح در زندان متروکه‌ی وورکوتا نگه‌داری می‌شوند.

هَرو از اعضای سی‌آی‌ای نیز از این آزمایش‌های مخفی مطلع بوده است.

دوما که تخصص در ماموریت‌های مخفیانه دارد به منطقه‌ی عملیاتی وورکوتا که سربازان دشمن و استحکامات فراوانی دارد رفته و به آن‌جا نفوذ می‌کند. او تجهیزات اصلی دفاعی و شناسایی آ‌ن‌ها را از کار می‌اندازد و با استفاده از دوربین‌های مدار بستۀ زندان متوجه می‌شود که نمونۀ سلاح و جین هرو هر دو در آنجا حاضر هستند.

پس از ورود تیم ما هرو را دستگیر می‌کنیم اما قبل از این، سلاح به مکان دیگری منتقل شده بوده و باز هم دست خالی برمی‌گردیم. ما مارشال هرو را به پناهگاه خود می‌آوریم و با سؤال و بعد شکنجه‌های فیزیکی، از هرو محل بمب شیمیایی را می‌خواهیم اما هرو با شیوه‌های سازمان سیا آموزش دیده و چیزی به ما نمی‌گوید.

پدر و مادر هرو که در کودکی وی کشته شدند.

ادلر تنها راهی که به ما برای رسیدن به محل بمب کمک می‌کند را استفاده از سروم خاصی به نام سروم جدایی یا Seperation می‌داند. این سروم شخص را به حالتی مانند کما می‌فرستد، در حالی که شخصیت او دو تکه می‌شود، مانند افراد دوقطبی. همچنین توهماتی مانند افراد اسکیزوفرن هم برای شخص ایجاد می‌شود که در روند بازجویی در این حالت هیپنوتیزمی، کمک می‌کند. درواقع بعد تاریک و شیطانی هرو از خودش جدا شده و در مقابلش ظاهر می‌شود. این مطلب اشاره‌ای به بخش تاریک وجود انسان، سایه یا همان نفس دارد که همان جنبهٔ باطنی ما است که تمایل به شُرور دارد.

سروم مورد استفاده برای جداسازی بخش تاریک وجود انسان. در بازی بارها علم تجربی و دستاوردهای جدید علمی با مسائل ماوراء ماده و دریافت‌های باطنی ترکیب شده، تجربه‌های معنوی تحت تاثیر این مواد رخ می‌دهد.

ز) پاکسازی‌ سی‌آی‌ای و کشف در ناخودآگاه

با این روش و سفر هرو به ناخودآگاهش ما متوجه می‌شویم که اولا والدین جین هرو در یک عملیات پاکسازی سازمان سیا کشته شده‌اند، نه یک دزدی خانگی. ثانیا هرو با مدارکی که پنثیون به او داده‌اند متوجه این بحث شد و هیچ جای دیگری اثری از والدین او نبود، در حالی‌ که آن‌ها هم عضو سی‌آی‌ای بودند. یعنی سی‌آی‌ای به اعضاء خودش هم رحم نمی‌کند.

پنثیون به دروغ به او گفته بود که ادلر قاتل والدین او بوده است، ولی دلیل عضویت جین هرو در پنثیون همین قتل والدینش توسط سی‌آی‌ای بود. هرو می‌خواست با عضویت در پنثیون و نفوذ در سی‌آی‌ای، به ریاست این سازمان رسیده و انتقام خانواده‌اش را از بانیان قتل خانواده‌اش بگیرد.

هدف اصلی گروه پنثیون اما این بود که با انفجار بمب شیمیایی وسط واشنگتون، نیروی اطلاعاتی امریکا و در رأس آن لیوینگستون را ضعیف جلوه دهند تا طبق برنامه‌ریزی آن‌ها نفر بعدی برای ریاست سازمان کسی جز جین هرو نباشد و قدرت کامل این نهاد اطلاعاتی آمریکا را به گروه پنثیون برسانند.

جنبه‌ی تاریک هرو که به عنوان رئیس سیا پشت به علامت این سازمان ایستاده است.

با ردیابی که در هرو جایگذاری شده بود نیروهای پنثیون بالاخره به مخفیگاه ما حمله می‌کنند، وودز را زخمی کرده و هرو را نجات می‌دهند. ما در لحظات آخر پرواز هلیکوپتر هرو، به آن می‌رسیم و پس از کشتن سربازان محافظ هرو و تیر خوردن خلبان، هلیکوپتر به درون رودخانه سقوط می‌کند. هرو و ما باهم تن به تن می‌جنگیم، درحالی‌که هلیکوپتر به زیر آب کشیده می‌شود. داخل هلیکوپتر شیشهٔ نمونه از همان بمب شیمیایی وجود دارد. ما آن را برمی‌داریم و با شیشه‌ی آن شروع به زدن هرو می‌کنیم.

پنثیون قرار است واشنگتن و کاخ سفید را با گاز توهم‌زا مورد حمله قرار دهد و ما از امریکا در مقابل تروریست‌ها دفاع‌ می‌کنیم.

شیشه می‌شکند و هر دوی ما تحت تأثیر گاز قرار می‌گیریم و در همین حال هرو را خفه می‌کنیم. در ادامه نه خبری از هرو و نه جوابی از بی‌سیم کیس(شخصیت ما) می‌آید، اما مارشال در بی‌سیم می‌گوید که نیروهای لیوینگستون توانسته‌اند با کمک اطلاعات ما بمب را خنثی کنند.

 

ح) رفع شدن خطر از سی‌آی‌ای توسط قهرمان اهل مکاشفه

دو هفته بعد تیم(بدون حضور کیس که شخصیت ما بود) با لیوینگستون در منطقه‌ای دور افتاده ملاقات می‌کنند و اینجا لیوینگستون از تیم(که ما جزئی از آن هستیم) می‌خواهد فعالیت‌های خود را به همین صورت یعنی مخفیانه، برای حفظ منافع امریکا انجام دهند تا زمانی که پنثیون از بین برود و رهبران اصلی آن مشخص شوند.

در آخر هم ویدئوی کوتاهی از نفوذ جکسون کین اپراتور پنثیون به اتاق لیوینگستون و سپس به کامپیوتر او می‌بینیم که نشان می‌دهد داستان هنوز تمام نشده است و احتمالا در قسمت بعدی شاهد درگیری‌های بیشتر با تروریست‌ها و نفوذی‌های سی‌آی‌ای باشیم.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری بازبینی بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۶

در بازی کال‌آف‌دیوتی: بلک آپس۶ بازیکن به عنوان یکی از عناصر سی‌آی‌ای دشمنان خود را اعم از عراقی و غیره می‌کشد تا دشمنان امریکا در هزاران مایل آن طرف‌تر نابود شوند. از طرفی جهان اثر با مضامین ماورایی همچون جهان موازی و جنبهٔ تاریک و سایه‌گونهٔ انسان مخلوط شده است تا مبارزهٔ بیرونی را به مبارزهٔ درونی متصل سازد.

در این بازی جهان موازی فضایی ترسناک و شرارت‌بار دارد و اگر کسی به جهان موازیِ درونی سفر کند، جز مبارزهٔ با هیولاها چیز خاصی عایدش نمی‌شود. البته در همین جهان‌های باطنی است که صدایی زنانه بازیکن را از رازهای عالم مطلع می‌کند ولی صرفا اجازهٔ علنی کردن بخشی از آن را می‌دهد.

تصویری از نام امریکا به همراه نماد ماسونی در آزمایشگاه زیرزمینی

به نظر می‌رسد در روند گذار تمدن غرب از علم‌گرایی افراطی به معنویت‌گرایی شیطانی، باید شاهد اختلاط مضامین ماورایی و فانتزیِ شرگرا و تاریک در آثار هنری و رسانه‌ای پر مخاطب باشیم. چنانکه در سینما و سریال و انیمه و انیمیشن همین‌گونه است، بازی‌های کامپیوتری هم از رقابت ترویج جهان‌بینی تاریک و شرگرا جا نمانده، سرباز سی‌آی‌ای امریکایی که حاصل آزمایش‌‌های مخفی امریکا است را به عنوان پیامبر عصر جدید، ناجی مردم جهان به رهبری امریکایی‌ها نشان می‌دهد.

سی‌آی‌ای صحت وقوع این آزمایش‌ها را تأیید کرده و اذعان داشته که در این آزمایش‌ها حتی از جادوگری هم استفاده شده است.(۶)

اَدلر قهرمان و کاریزماتیک‌ترین شخصیت بازی، چهره و شخصیتی کاملا امریکایی دارد.

بازی نیز با استفاده از مضمون آزمایش‌های مخفی در امریکا، ناجی مردم و نیروی اطلاعاتی امریکا را حاصل همین آزمایش‌های مخفی نشان می‌دهد تا از شکنجه‌ها و فعالیت‌های غیرقانونی و ضدانسانی خود در خلال این آزمایش‌ها قبح‌زدایی کند.

همچنین با قرار دادن المان‌هایی که یادآور نفوذ فرقه‌های مخفی در دولت‌های امریکایی است با زبان تصویر مدعی فعالیت گسترده و رسمی ماسون‌ها در امریکا می‌شود. البته نفوذ ماسون‌ها در امریکا مطلب جدیدی نیست؛ تا جایی که در سایت کتابخانۀ ترومن، پانزده رئیس‌جمهور امریکا از جورج واشنگتن تا ترومن ماسون معرفی شده‌اند! (۷)

متأسفانه فضای نقد بازی در کشور ما بسیار ضعیف است و جز تبلیغ این آثار، مطلبی دیده نمی‌شود. در حالی‌که غرب صدها میلیارد تومان برای ساخت یک بازی صرف می‌کند، ما نیز بایستی دقت کنیم تا به بهانهٔ سرگرم شدن، بذر جهان‌بینی غیرالهی در وجودمان کاشته نشود.

 

پی‌نوشت‌ها

(۱)https://en.m.wikipedia.org/wiki/Activision_Blizzard

(۲)https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Gaming

(۳)https://80.lv/articles/activision-spent-a-movie-blockbuster-s-budget-on-black-ops-6-marketing/

(۴)https://activeplayer.io/call-of-duty-modern-warfare/

(۵) https://indianexpress.com/article/explained/explained-culture/call-of-duty-kuwait-ban-9637057/#:~:text=Confirming%20the%20ban%2C%20Call%20of,the%20original%20point%20of%20purchase.

(۶)www.cia.gov%2Freadingroom%2Fdocument%2F06760269

(۷)https://www.trumanlibrary.gov/photograph-records/58-11

/201/201

قبلی طرحوارۀ خود تحول نیافته و گرفتار و رسانه | قسمت چهاردهم
بعدی بلایند دیت چیست | قرارهای کور و بیراهۀ روابط مدرن | قسمت اول

مطالب مرتبط

۱۴۰۴-۰۸-۰۹

بازی اسلام‌هراسانۀ «۶ روز در فلوجه» به‌دنبال روایت جنگ به نفع آمریکایی‌ها

ادامه مطلب
اعتراض ایلان ماسک و پنتاگون علیه سیاست‌های همجنسگرایانه نتفلیکس

۱۴۰۴-۰۸-۰۸

اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا

ادامه مطلب
مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

۱۴۰۴-۰۸-۰۷

مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آبان ۱۴۰۴ (۱۰)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • بازی اسلام‌هراسانۀ «۶ روز در فلوجه» به‌دنبال روایت جنگ به نفع آمریکایی‌ها
  • اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا
  • مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی
  • بازیگر نقش حضرت مریم در «مصائب مسیح ۲» حامی سقط جنین از کار در آمد
  • افشاگری «بیل اونز» تهیه‌کننده بعد از استعفاء؛ اسرائیل خط قرمز پارامونت و سی‌بی‌اس نیوز
آخرین دیدگاه‌ها
  • سید مهدی در زندگینامه سردار سلامی | کاملترین زندگینامه
  • سعید در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
  • سعید در اسلام هراسی در کسوت تئوسوفی
  • Deja Patterson در نقد سریال فرندز Friends | تماشای سبک زندگی چند یهودی
  • علی در انواع کات در سینما | همه چیز دربارۀ برش و کات
محصولات
  • دوره جامع طراحی گرافیک دوره جامع طراحی گرافیک | گرافیست‌شو
    تومان 1.600.000
  • کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما
    تومان 250.000
  • کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
    تومان 240.000
  • دوره زن و رسانه دوره زن و رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 735.000
  • دوره آموزشی سواد رسانه دوره آموزشی سواد رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 515.000
  • کتاب چهههل و یک سیمرررغ کتاب چهههل و یک سیمرررغ
    تومان 270.000
  • کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن در سینمای ایران
    تومان 260.000
  • دوره ژورنالیسم دوره جامع ژورنالیسم
    نمره 5.00 از 5

    تومان 1.000.000
  • نشریه تخصصی تیه نشریه تخصصی تیه شماره 1
    نمره 4.00 از 5

    تومان 110.000
  • کتاب دین انیمیشن سبک زندگی کتاب دین انیمیشن سبک زندگی
    تومان 400.000 قیمت اصلی: تومان 400.000 بود.تومان 340.000قیمت فعلی: تومان 340.000.
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم