جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > یادداشت > نگاهی به پسر دلفینی ۲ | انیمیشن ایرانی بر مدار پیشرفت

نگاهی به پسر دلفینی ۲ | انیمیشن ایرانی بر مدار پیشرفت

۱۴۰۳-۱۱-۲۳
دسته‌بندی ساختاری، سرویس‌های سایت، سینما و تلویزیون ایران، مطالب سایت، یادداشت
نگاهی به پسر دلفینی 2

نگاهی به پسر دلفینی 2 | به بهانه نمایش «پسر دلفینی ۲» در جشنواره فیلم فجر

تجلی خودباوریِ ایرانی در هنر-صنعت-رسانۀ سینما

نویسنده: سید محمدمهدی موسوی

شرایط خاص جشنواره فجر از حیث نمایش پرتعداد فیلم‌ها و به تبع آن تعجیل ناخواسته نویسندگان و منتقدان برای رساندن نقدها و تحلیل‌هایشان به منظور انتشار در رسانه شاید مجال آن را فراهم نکند که به شکلی دقیق و همه‌جانبه به بررسی آثار پرداخت اما به هرحال می توان به ذکر نکاتی در این مجال همت گماشت به نحوی که در حد همین وجیزه‌ها برای مخاطب عام حائز اهمیت و کانون توجه باشد.

نمایش انیمیشن«پسر دلفینی۲» پس از موفقیت نسخه اول آن در جلب نظر مخاطبان انبوه ایرانی و حتی غیرایرانی نشان داد که هنر-صنعت- رسانۀ سینما در کشورمان تا چه حد ظرفیت در این عرصه دارد. داخل پرانتز این که پسر دلفینی1 با نمایش در حدود 30 کشور جهان بیش از 5 میلیون دلار فروش داشت.

اندکی از قصه پسر دلفینی 2

به طور خلاصه اگر موضوع پسر دلفینی 2 را متذکر شوم باید بگویم که این بار پسر دلفینی به چهره‌ای محبوب و قهرمانانه در نگاه موجودات دریایی و مردم جزیره مبدل شده با این حال همان‌طور که خودش در سکانس‌های ابتدایی نیز می‌گوید در زندگی‌اش احساس تنهایی می‌کند به این خاطر که همه از او انتظار دارند که یک قهرمان باشد. در این میان حسادت خواجه ماجد، که همه اموال و دارایی‌ خود را به کاپیتان مروارید باخته موجب می‌شود تا آماده نبرد با آن‌ها شود. مواجهۀ او به طور اتفاقی با یک نهنگ خشمگین در دریا زمینه‌ای فراهم می‌کند که به این واسطه بخواهد به نبرد با پسر دلفینی پرداخته و خود را نزد مردم جزیره، محبوب و قدرتمند نشان دهد.

حضور حرفه‌ای‌ها در یک کار آبرومند

خوشبختانه هنرمندان سرشناس و کاربلدی در عرصه دوبله کشورمان همچون ناهید امیریان، حامد عزیزی، مریم جلینی، ثریا قاسمی، شراره حضرتی، ارسلان جولایی، ژرژ پطروسی و تورج نصر در این فیلم سینماییِ انیمیشنی به عنوان صداپیشه حضور دارند که از جمله نقاط قوت این کار حرفه‌ای و جذاب به شمار می‌رود.

در این میان نباید از اهمیت موسیقی و آهنگسازی اثر به همت هومن نامداری به راحتی گذشت با این وجود و نظر به این که محمدخیراندیش در مقام کارگردان در بخش نویسندگی نیز با محمد شکوهی همکاری داشته اما مجموعاً می‌شود ایرادهایی جزئی به فیلمنامه اثر وارد دانست، چه آن که گره افکنی در این انیمیشن- البته متناسب با سن و اقتضائات مخاطبان اصلی کار که طیف سنی کودک و نوجوان هستند- دیر صورت می‌گیرد و در بخش‌هایی نیز احساس می‌شود ملات قصه و داستان به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی کشش و نیاز مخاطب در قالب فیلمی 90 دقیقه‌ای باشد.

مفاهیمی برای رشد تربیتیِ کودکان و نوجوانان

با این حال، بر بستر قصه و فیلمنامه به موضوعات مهمی همچون هویت، شجاعت، تلاش برای جبران شکست، رابطه پدر و پسری و نیز تلاش برای رفع مشکلات جامعه پرداخته شده و این گونه در یک اثر قابل قبول به لحاظ فرمی و جذابیت‌های تکنیکی، مخاطبان با پیام‌هایی به شکل مستقیم و غیرمستقیم ارتباط داده می‌شوند که در مجموع برای رشد فکری و فرهنگی‌شان می‌تواند به عنوان یک عامل تأثیرگذار مطرح گردد.

در بخش پایانی فیلم، پسردلفینی خطاب به خواجه ماجد که حالا در شمایل یک خرچنگ غول‌پیکر در آمده می‌گوید:«چرا دوست داری خاص باشی…عادی بودن کم چیزی نیست» و بعد خطاب به مردم جزیره می‌گوید: «آهای مردم عادی، شما همه قهرمانید…قهرمان بودن به کارهای خاص نیست» که همین جملات کوتاه پیام مهم این اثر است که به جهت موقعیت داستانی در جای درستی هم بیان می‌شود.

بهره‌گیری از موسیقی و ترانه و ذکر یک نکته

در این اثر انیمیشنی، با بهره‌گیری از ترانه‌های کودکانه آن هم با چاشنی بهره‌گیری از رنگ و نور جذاب و خیره‌کننده، مخاطب به سمت پیام‌های القایی اثر سوق داده می‌شود، هر چند که در بحث موسیقی و جاذبه‌های آن، تمرکز بیش از حد بر رقص و آواز چندان مناسب فرهنگی ایرانی اسلامی نیست، مگر این‌که سازندگان در توجیه این کار بگویند نگاهشان به این قضیه فراتر از مرزها و ناظر به مخاطبان جهانی است!

البته از حق و انصاف نگذریم که کیفیت‌های فنی پسر دلفینی2 نسبت به دیگر آثار انیمیشنی حاضر در جشنواره چهل و سوم، نه یک سر و گردن که چند سر و گردن بالاتر است به ویژه که بیش از نود درصد قصه در فضای زیر آب و دریا روایت می‌شود و نیروهای متخصص و زحمتکشان در این عرصه می‌دانند که در آوردن کاری حرفه‌ای و جذاب در تراز جهانی با این مختصات چقدر با سختی و دشواری همراه است.

لزوم حمایت غیرشعاری از انیمیشنِ ایرانی

محمدخیراندیش اخیراً در گفتگویی بیان کرده: استفاده از گرافیک ایرانی در آثار انیمیشن ایرانی کاری بسیار چالش‌برانگیز است، چون اگر بین‌المللی کار نکنید، هیچ‌گاه نمی‌توانید فروش بین‌المللی داشته باشید. در بسیاری از بخش‌ها ما با بچه‌هایی کار کردیم که با این که از ایران مهاجرت کرده بودند، بازگشتند و پای کار ایستادند. در «پسر دلفینی۲» ما از هیچ ارگان و سازمانی بودجه نگرفتیم و جدای از این، جذب سرمایه هم کردیم.

ذکر این نکته به نقل از کارگردان اثر بدین خاطر بود که ضمن تأکید مجدد بر اهمیت و تأثیرگذاری انیمیشن، لزوم حمایت بیش از پیش و البته غیرشعاری از چنین صنعت پولساز و قابل احترامی را در نزد مدیران سینمایی و دیگر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان فرهنگی و هنری یادآور شویم.

قبلی نقد فیلم لولی | از روایت مقدس تا تسخیر قداست
بعدی نقد فیلم تاکسیدرمی | فیلم طنزی که خنده‌دار هم نیست!

مطالب مرتبط

پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه

۱۴۰۴-۰۹-۰۴

پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه | One Punch Man S3

ادامه مطلب

۱۴۰۴-۰۹-۰۳

نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار

ادامه مطلب
نقد انیمه Dandadan

۱۴۰۴-۰۹-۰۳

نقد انیمه Dandadan 2024- 2025

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آذر ۱۴۰۴ (۶)
  • آبان ۱۴۰۴ (۲۵)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه | One Punch Man S3
  • نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار
  • نقد انیمه Dandadan 2024- 2025
  • پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟
  • نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022
آخرین دیدگاه‌ها
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • بهنام در کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای
  • پژوهشگر در زندگینامه سردار غلامعلی رشید | کاملترین زندگینامه از نابغۀ جنگ
  • محقق در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
محصولات
  • دوره آموزشی سواد رسانه دوره آموزشی سواد رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 515.000
  • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم کتاب اقتصاد صهیونیسم
    تومان 260.000
  • دوره آموزش سینما استاد مستغاثی دوره آموزش سینما استاد مستغاثی
    تومان 1.200.000
  • کتاب جریان‌شناسی سینمای ایران کتاب جریان‌شناسی سینمای ایران
    تومان 540.000
  • دوره 0 تا 100 پریمیر دوره 0 تا 100 پریمیر(آموزش تدوین)
    تومان 500.000
  • نشریه تخصصی تیه نشریه تخصصی تیه شماره 1
    نمره 4.00 از 5

    تومان 110.000
  • کتاب فرانکلین در تهران کتاب فرانکلین در تهران
    تومان 340.000
  • کتاب دست پنهان کتاب دست پنهان
    تومان 150.000
  • دوره اسطوره‌های صهیونیستی در سینما دوره اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
    نمره 5.00 از 5

    تومان 500.000
  • درباره استاد فرج نژاد مجله خردورزی | درباره استاد فرج نژاد
    تومان 110.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم