جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > یادداشت > نقد فیلم علت مرگ نامعلوم | اثر انتخابی برای اسکار سال ۲۰۲۶

نقد فیلم علت مرگ نامعلوم | اثر انتخابی برای اسکار سال ۲۰۲۶

۱۴۰۴-۰۶-۲۵
دسته‌بندی ساختاری، سرویس‌های سایت، سینما و تلویزیون ایران، مطالب سایت، یادداشت
نقد فیلم علت مرگ نامعلوم

در نقد فیلم علت مرگ نامعلوم باید گفت اگرچه این فیلم با حمایت کامل هیأت انتخاب به نمایندگی ایران در اسکار ۲۰۲۶ معرفی شد، اما ساختار روایی کند، شخصیت‌پردازی گنگ و برداشت نادرست از مفهوم «فیلم جاده‌ای» آن را به اثری باسمه‌ای بدل کرده که بیش از آن‌که از جاده و اجتماع بگوید، در شعار و ابهام گرفتار است.

انتخاب فیلم علت مرگ نامعلوم برای اسکار 2026

یأت انتخاب آثار سینمایی ایران در تصمیمی بحث‌برانگیز و به‌رغم کاستی‌های آشکار، فیلم «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار را با رأی کامل به‌عنوان نمایندۀ رسمی ایران برای اسکار ۲۰۲۶ برگزید؛ انتخابی که گویی بازتابی از ملاحظات سیاسی به‌نظر می‌رسد جای آنکه یک ارزیابی کیفی جامع باشد.

این نخستین تجربۀ بلند زرنگار در مقام کارگردان است؛ فیلمی با ادعای حضور در ژانر درام اجتماعی-جاده‌ای که زیر سایۀ تهیه‌کنندگی مجید برزگر شکل گرفته اما از همان ابتدا در تعریف هویت سینمایی خود سرگردان است.

داستان سفر اجباری هفت مسافر بی‌نام‌ونشان که با یک ون فرسودۀ شهداد تا کرمان را دنبال می‌کند، اما جاده در این مسیر نقش و روحی ندارد و به پس‌زمینه‌ای بی‌اهمیت تقلیل یافته است.

گره اصلی روایت، مرگ ناگهانی مسافری در داستانی با پیرنگ علیل است با مقدار زیادی دلار است که ظاهراً باید تنش اخلاقی و اجتماعی ایجاد کند، ولی شخصیت‌های فاقد عمق و تیپ‌وار آن را به یک کشمکش سطحی کاهش داده‌اند.

تلاش فیلم برای انعکاس لایه‌های مختلف جامعه، از کارگر مهاجر تا ساکن مناطق حاشیه‌ای، در حد برچسب باقی می‌ماند و فضاهای کویری نیز بیش از آنکه بستر دراماتیک باشند، صرفاً نماهایی تزئینی‌اند.

هرچند فیلم در جشنوارۀ بین‌المللی شانگهای ۲۰۲۳ نمایش و تحسین‌هایی پراکنده دریافت کرد و مضمون سیاسی‌اش منجر به توقیف سه‌ساله شد اما این ویژگی‌ها بیشتر بر جنبه‌های رسانه‌ای آن افزوده تا جنبه‌های هنری. در واقع این توقیف سه ساله آرزوی هر کارگردانی است برای آنکه زیر پرچم خبر آن برای خودش مخاطب و حاشیه بیشتر جمع کند و دیده شود.

در دی‌ماه ۱۴۰۳ با رفع توقیف، فیلم در برخی سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران شد. این فیلم با مدعای «یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های اجتماعی» بیشتر ساختۀ فضای تبلیغاتی است تا اینکه ثمره‌ای از یک درام اجتماعی منسجم باشد.

نقد فیلم علت مرگ نامعلوم

جامعه نامعلوم یک مرد مرده

نویسنده: استاد سعید مستغاثی

فیلم «#علت_مرگ_نامعلوم» مانند بسیاری از آثار این سینما دچار سندرم پرگویی و عدم استفاده از بیان سینمایی است. با مقدمه‌ای مفصل که تا ورود به داستان اصلی و به اصطلاح راه افتادن فیلم، مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد؛ زمانی که می‌توانست به یک‌پنجم تا یک‌هشتم زمان کنونی کاهش یابد. بخش باقی‌مانده این مقدمه، که تکرار مکررات و توضیح واضحات است، را می‌توان حذف کرد بدون آنکه لطمه‌ای به فیلم و قصه بخورد.

اما برخلاف آنچه رایج شده، فیلم «علت مرگ نامعلوم» یک فیلم جاده‌ای نیست. هنوز تعداد قابل توجهی از فیلمسازان ما مفهوم فیلم جاده‌ای را درک نکرده‌اند و می‌پندارند اگر صحنه‌هایی از جاده در اثرشان نشان دهند، یعنی فیلم جاده‌ای ساخته‌اند. در حالی که ابتدایی‌ترین تعریف این ژانر آن است که جاده در قصه و ماجرا، شخصیت داشته و نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد داستان ایفا کند.

فیلم‌های متعددی نمونه‌های قابل قبول از فیلم جاده‌ای هستند؛ در سینمای ایران مانند «سه نفر روی خط» (عبدالله غیابی) و در سینمای جهان: «تلما و لوییز» (ریدلی اسکات)، «پاریس تگزاس» (ویم وندرس)، «عجیب‌تر از بهشت» (جیم جارموش) و «لیتل میس سانشاین» (جاناتان دیتن و والری فاریس). به نظر می‌رسد «علت مرگ نامعلوم» از دو اثر اخیر الهام گرفته، اما نتوانسته شخصیت جاده را به فیلم خود بیاورد.

در «لیتل میس سانشاین»، خانواده‌ در همان صحنه نخست و در چند دقیقه معرفی می‌شوند، گذشته‌شان بازگو شده و هدف ماجرا مشخص می‌گردد؛ سپس مخاطب به‌سرعت به دل قصه پرتاب می‌شود. تمام اتفاقات طول مسیر سفر به کالیفرنیا، همچون یک اودیسه، شخصیت‌ها را دگرگون می‌کند و قوام می‌بخشد، حتی اگر اوج داستان در مقصد رخ دهد. اما در «علت مرگ نامعلوم»، داستان از یک ملودرام خانوادگی به ماجرایی ظاهراً معمایی و شبه‌حادثه‌ای تبدیل می‌شود، هرچند عناصر روایی تقریباً همان باقی مانده است. این وضعیت مشابه فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» است که نسخه کژآهنگ سریال «پس از مرگ» ریکی جرویز بود؛ با این تفاوت که جرویز با زبان سینما شخصیت خود را دگرگون می‌کرد، اما «چرا گریه نمی‌کنی؟» با دیالوگ‌های سطحی و شعاری می‌کوشید القا کند که شخصیت اصلی توان گریه ندارد.

عبارت «سینمای اجتماعی» یکی از اصطلاحات من‌درآوردی در سینمای ماست، مانند «سینمای معناگرا»، «سینمای استراتژیک» و «سینمای کودک». در حالی که در تاریخ سینما و میان آثار برجسته، اساساً ژانری به نام سینمای اجتماعی به‌عنوان یک گونه مستقل وجود نداشته است.

حتی نئورئالیست‌های ایتالیایی که به این نوع سینمای اجتماعی نزدیک‌تر بودند، چنین ادعایی نداشتند و آثارشان بیشتر در حوزۀ ملودرام‌های رئالیستی قرار می‌گرفت. زمانی در سینمای ایران دکانی به نام «فیلم هنری» وجود داشت که هر کس بی‌سواد سینمایی یا ناآشنا با کار دوربین و فاقد ایده روشن بود، فیلمش را با این برچسب عرضه می‌کرد (یاد فیلم «پایان هالیوودی» وودی آلن بخیر!). حالا آن عنوان کنار رفته و برچسب تازه‌ای به نام «سینمای اجتماعی» باب شده که نه تعریفی مشخص از اجتماع مورد نظر دارد و نه درک درستی از مفهوم جامعه ارائه می‌دهد. حتی منتقد دویچه‌وله در یادداشتی درباره آثار موسوم به اجتماعی در جشنواره فیلم‌های ایرانی کلن نوشت که «این فیلم‌های اجتماعی بیشتر شبیه مصیبت‌های خانوادگی‌اند».

سازندگان «علت مرگ نامعلوم» در این بازار مکاره سینمای اجتماعی مدعی‌اند نمایشی از اجتماع داده‌اند، در حالی که نه اجتماع‌شان تعریف روشنی دارد و نه تعلق تیپ‌های کلیشه‌ای داستان به جامعه‌ای خاص مشخص شده است. کدام اجتماع؟ کدام جامعه؟ جوان وبلاگ‌نویسی که معلوم نیست چرا قصد ترک نامزدش را دارد، نماینده کدام قشر است؟ یا شخصیت بانیپال شومون که برای پرداخت دیه از زندان بیرون آمده و پول‌ها را برمی‌دارد، نماینده کدام اجتماع است؟ مرد کیف‌به‌دست یا دختر فریب‌خورده عشق ساده‌دلانه‌شان، به کجا تعلق دارند؟ شاید تنها تعلق روشن به شخصیت مرده‌ای باشد که دلارهایش را پنهان کرده؛ شخصیتی که در نسخه قبلی فیلم بلوچ یا افغانستانی بوده و حالا در نسخه اکران‌شده تغییر هویت داده است.

در «علت مرگ نامعلوم» جاده نه تنها شخصیتی ندارد بلکه گاه کاملاً اضافی به نظر می‌رسد؛ رویدادها می‌توانستند در یک خانه، آپارتمان، باغ دورافتاده یا روستای پرت رخ دهند. نمونه مشابه در «ملک‌الموت» لوییس بونوئل وجود دارد که تقریباً همین داستان، البته با تمی دیگر، در یک ویلای مجلل اتفاق می‌افتد. اما شخصیت‌ها (و در برخی موارد تیپ‌ها، مثل جوان وبلاگ‌نویس) در فیلم رزومه مشخصی ندارند و فقط گاهی عقبه‌ای مبهم یا نامفهوم پیدا می‌کنند. آنان در گفت‌وگو بیشتر شعار می‌دهند و حتی برخوردشان با جنازه انفعالی است. نگاهی به «دردسر هری» (آلفرد هیچکاک) یا «شب قوزی» (فرخ غفاری) نشان می‌دهد که در این آثار حتی جنازه نقش فعالی در پیشبرد داستان دارد، برخلاف این فیلم.

قبلی استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
بعدی بازتاب منفی تجاوز اسرائیل به قطر به سوی آمریکا

مطالب مرتبط

۱۴۰۴-۰۸-۰۹

بازی اسلام‌هراسانۀ «۶ روز در فلوجه» به‌دنبال روایت جنگ به نفع آمریکایی‌ها

ادامه مطلب
اعتراض ایلان ماسک و پنتاگون علیه سیاست‌های همجنسگرایانه نتفلیکس

۱۴۰۴-۰۸-۰۸

اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا

ادامه مطلب
مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

۱۴۰۴-۰۸-۰۷

مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آبان ۱۴۰۴ (۱۰)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • بازی اسلام‌هراسانۀ «۶ روز در فلوجه» به‌دنبال روایت جنگ به نفع آمریکایی‌ها
  • اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا
  • مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی
  • بازیگر نقش حضرت مریم در «مصائب مسیح ۲» حامی سقط جنین از کار در آمد
  • افشاگری «بیل اونز» تهیه‌کننده بعد از استعفاء؛ اسرائیل خط قرمز پارامونت و سی‌بی‌اس نیوز
آخرین دیدگاه‌ها
  • سید مهدی در زندگینامه سردار سلامی | کاملترین زندگینامه
  • سعید در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
  • سعید در اسلام هراسی در کسوت تئوسوفی
  • Deja Patterson در نقد سریال فرندز Friends | تماشای سبک زندگی چند یهودی
  • علی در انواع کات در سینما | همه چیز دربارۀ برش و کات
محصولات
  • کتاب دین انیمیشن سبک زندگی کتاب دین انیمیشن سبک زندگی
    تومان 400.000 قیمت اصلی: تومان 400.000 بود.تومان 340.000قیمت فعلی: تومان 340.000.
  • دوره آموزش سینما استاد مستغاثی دوره آموزش سینما استاد مستغاثی
    تومان 1.200.000
  • کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما
    تومان 250.000
  • دوره ژورنالیسم دوره جامع ژورنالیسم
    نمره 5.00 از 5

    تومان 1.000.000
  • دوره رسانه و جنگ شناختی دوره رسانه و جنگ شناختی
    تومان 515.000
  • کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
    تومان 240.000
  • دوره زن و رسانه دوره زن و رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 735.000
  • کتاب فقه رسانه و فضای مجازی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    تومان 320.000
  • دوره آموزش تصویربرداری دوره آموزش تصویربرداری (عکاسی و فیلمبرداری)
    تومان 800.000
  • کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن در سینمای ایران
    تومان 260.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم