جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > یادداشت > ساختارشناسی مغز در علوم شناختی

ساختارشناسی مغز در علوم شناختی

۱۴۰۳-۰۷-۰۴
دسته‌بندی ساختاری، رسانه و روانشناسی، سرویس‌های سایت، مطالب سایت، یادداشت
مغز در علوم شناختی

مغز در علوم شناختی

مغز انسان یکی از شگفت‌آور‌ترین و عجیب‌ترین اعضای بدن انسان است. مغز مرکز فرماندهی سایر اعضای انسان را بر عهده دارد و به همین سبب در بدن انسان از قدرت و ضرورت بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که اگر آسیبی به مغز انسان وارد شود سایر اعضای بدن انسان نیز مختل خواهند شد.
علوم شناختی که ذهن و قوای شناختی و کارکرد‌های شناختی انسان را مطالعه می‌کند، از این پدیده مادی و در عین حال حیاتی غافل نشده و رشته‌ای مختص همین پدیده با عنوان «عصب‌شناختی مغز» را پدید آورده است.
مغز در علوم شناختی از جایگاه بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که می‌توان گفت یکی از موضوعات آن به شمار می‌رود. از آنجایی که خاستگاه این علم در غرب است، برخی از دانشمندان این رشته علمی دچار مغالطه در شناسایی مکان‌های موضوعات این علم شدند. برخی از آن‌ها از آن جهت که در حوزه ساینس، پدیده‌های مجرد و فوق طبیعی را مطالعه نمی‌کنند و بعضاً قائل به وجود آن نیستند، هنگامی که می‌گویند فلان قسمت مغز محل اندیشیدن و تحلیل کردن است، تصور می‌کنند که مکان مزبور واقعا جای اندیشیدن است و تصورات و علوم ما جنبۀ مادی دارند، از همین جهت در مغز جای می‌گیرند.
در نظر دانشمندان اسلامی در علوم شناختی، تصور برخی از دانشمندان غربی اشتباه است. آنچه در معرفت‌شناسی اسلامی اثبات شده است، اصالت ذهن و فرعیت مغز است؛ یعنی دلایلی مبنی بر آنکه علوم و تصورات ما در مغز جای نمی‌گیرند برپا می‌شود و در این راستا، سؤالی بدین گونه مطرح می‌شود که: اگر علوم در مغز جای نمی‌گیرند، پس چرا مغز در آن اثر می‌گذارد و حتی باعث فراموشی آن می‌شود؟ اینجاست که گفته می‌شوند مغز آلت دست ذهن است؛ یعنی آنچه که حقیقتاً درک می‌کند، جنبه فوق طبیعی انسان است و مغز صرفاً ابزاری برای انتقال تصورات است.
با این مبنا دانشمندان علوم شناختی به اهمیت مغز در ذهن انسان پی ‌می‌برند. تصور کنید دکتری در مطب خود می‌نشیند و فقط از طریق منشی‌اش از بیرون اطلاع پیدا می‌کند. رابطۀ مغز و ذهن نیز بدین گونه است و تنها راه رهایی از انتقال تصور از طریق مغز «شهود» است.
هنگامی که جایگاه مغز در رابطه با ذهنیت انسان شناخته شود، اهمیت آن برای افسران جنگ شناختی نیز آشکار می‌شود. در مثال فوق اگر بتوان عملیات روانی بر آن منشی انجام داد و اطلاعات غلط به او رسانده شود، بالطبع دکتری که در اتاقش نشسته است نیز دچار مغالطه خواهد شد. در جنگ شناختی اگر بتوان مغز انسان را تسخیر کرد، بالطبع، ذهن و همچنین رفتار‌های او نیز متأثر خواهند شد.
با شناسایی ساختار مغز و همچنین ویژگی‌های آن جهت نفوذ، مطلب روشن‌تر خواهد شد.

ساختار‌شناسی و ویژگی‌های مغز در علوم شناختی

«پاول مکلین» عصب‌شناس معروف در نظریه‌ای تحت عنوان «مغز‌های سه‌گانه» معتقد است که جمجمۀ انسان نگهدارندۀ یک مغز نیست بلکه سه مغز است. مغز دارای سه لایه است که از جهات شیمیایی و ساختمانی متفاوتند و از این جهت به آن‌ها «مغز‌های سه‌گانه» گفته می‌شود.
مغز‌های سه‌گانه انسان عبارتند از؛

1- مغز قدیم: عامل مشترک انسان و سایر حیوانات در ساختارشناختی مغز، همین بخش است. این بخش موظف به فرماندهی اعضای بدن در راستای حفظ حیات و بقای انسان است. از همین جهت، هنگامی که گرسنگی و تشنگی بر ما چیره می‌شود، مغز قدیم دستور به خوردن غذا و آب می‌دهد؛ چرا که تغذیه ارتباط مستقیم با حیات انسان دارد. این مغز بسیار محافظه کار است؛ از همین جهت انسان را از انجام فعالیت‌های جدید و ریسک‌پذیر باز می‌دارد. همچنین فعالیت‌های غیرارادی نیز تحت فرماندهی این فرمانده است.

2- مغز میانی: این بخش به طور ناخودآگاه و نیمه‌خودآگاه فعالیت می‌کند و با موارد هیجانی و احساسی انسان سروکار دارد. از همین جهت احساسات ما در این بخش از مغز نمود پیدا می‌کند؛ همچون ترس، شادی، خشم و… . مبنای کار این بخش، لذت‌سنجی است؛ یعنی اعضای انسان را به سویی هدایت می‌کند که لذت انسان در آن است و از کار‌هایی که می‌تواند لذت را از انسان سلب کند خودداری می‌کند.

3- مغز جدید: تفکر متعالی، تحلیل، اقامه استدلال، آموزش و دیگر کار‌های ارادی برعهده این بخش است. از جمله کارکرد‌های این مغز، سنجش هزینه-فایده است. یعنی در هر کاری هزینه‌ها و در مقابل فایده‌های آن را تحلیل کرده و اگر فایده‌هایش از هزینه بیشتر بود، دستور به انجامش می‌دهد.
اگر بخواهیم قدرت مغز‌های مذکور را به ترتیب بگوییم، مغز قدیم قدرتمند‌ترین فرمانده در بخش فرماندهی است و سپس مغز میانی و در آخر مغز جدید[1]. این بدان معناست که اکثر افراد جامعه تحت فرماندهی مغز قدیم و پس از آن مغز میانی و سپس مغز جدید هستند.
این حقیقت باعث شد تا افسران جنگ شناختی برای نفوذ به مغز انسان‌ها بر مغز قدیم آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا که تأثیر بیشتری خواهد داشت.

ویژگی‌های مغز قدیم

بر مبنای وظیفه مغز قدیم که عبارت بود از: حفظ حیات انسان، ویژگی‌هایی را می‌توان برای آن شمرد و در ضمن آن، نحوه نفوذ در آن را شناسایی کرد.
1- مغز قدیم خود‌محور است: مغز قدیم چون وظیفه حفظ حیات انسان را دارد، فقط به خود فکر می‌کند و درگیر احاساسات و عواطف والای انسانی همچون نوع دوستی و کمک به دیگران نیست. از این جهت وقتی دستور به انجام و یا خرید چیزی می‌دهد که بداند منفعتی را به حیات انسانی می‌رساند. بر این اساس، شرکت‌های بزرگ صنعتی وقتی می‌توانند محصول خود را پرفروش کنند که در ذهن مخاطب چنین وانمود کنند که ادامه حیات مساوی با خریدن فلان چیز است. حال با این دید می‌توان جوامع امروزی و نسل نوجوان و جوان را بررسی کرد که ادامه حیات خود را منوط به داشتن ابزار‌هایی همچون موبایل می‌دانند و چنین می‌پندارند که بدون داشتن آن، زندگی نمی‌توان کرد.

2- مغز قدیم به تضاد واکنش نشان می‌دهد: تا وقتی تضادی وجود نداشته باشد، مغز قدیم دلیلی برای دستور دادن نمی‌بیند. به همین دلیل است که برخی از نامزد‌های انتخابات رقیب خود عامل بدبختی نشان می‌دهند و وقتی مخاطب این عملیات روانی را مشاهده می‌کند، تصمیم به رأی دادن به نامزد تخریب‌کننده می‌گیرد. امروزه این عملیات در تبلیغات بسیار رایج است؛ برای مثال یک شرکت ریکا، برای فروش محصول خود، محصول تضاد خود را به نمایش می‎‌گذارد و آن را مایه زیان‌رسانی به انسان معرفی می‌کند، بدین ترتیب انسان به خریدن محصول آن شرکت متمایل می‌شود.
3- مغز قدیم نیاز به اطلاعات ملموس و عینی دارد: مغز قدیم برای فرماندهی نیاز به اطلاعات عینی دارد و از همین جهت، شرکت‌های تبلیغی سعی در ارائه تبلیغات خود بر مبنای عینیت و دور از تحلیل و مفاهیم انتزاعی دارند.

4- ابتدا و انتها برای مغز قدیم اهمیت دارد: مغز قدیم به انتها و ابتدای هر محتوا توجه می‌کند و موارد میانی آن را فراموش می‌کند. این امر باعث می‌شود تا ابتدای هر مسأله، فیلتر و مبنای قضاوت مسائل دیگر در راستای قبلی قرار بگیرد و این مهم، جنگ روایت‌ها را به راه انداخت. در جنگ روایت‌ها نبرد بر سر روایت اول است. روایت اول بر اساس ویژگی مغز قدیم، مبنا و فیلتر و دستگاه محاسباتی دیگر روایت‌ها قرار می‌گیرد.

5- مغز قدیم دیداری است: اعصاب دیداری 25درصد سریع‌تر از اعصاب شنیداری عمل می‌کنند و این اعصاب مستقیماً به مغز قدیم وصل هستند. علت این سرعت راحتی در فهم موارد دیداری است. وقتی انسان چیزی را می‌شنود و یا می‌خواند برای فهم آن ناگزیر است که تصویرسازی کند و این مسأله دستگاه فهم را کند می‌کند. اما در دیداری، مفاهیم به همراه تصاویرشان هستند و نیازی به تصویرسازی نیست.

امروزه یکی از دلایلی که اینستاگرام از جذابیت بیشتری برخوردار است، تصویرمحور بودن آن است و هر شرکت تبلیغی که بخواهد مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند، در دنیای امروز می‌بایست تصویر‌محور باشد. شاید بتوان گفت که علت حضور چشمگیر اتاق‌های فکر در فیلم‌های سینمایی، همین مسأله است.

6- مغز قدیم هیجان‌طلب است: به وسیلۀ هیجانات می‌توان مغز قدیم را به حرکت در آورد. خیلی از فرمان‌هایی که از سوی مغز قدیم صادر می‌شود، به سبب احساسات وارده مانند ترس است. وقتی انسان از چیزی بترسد، مغز قدیم دستور جلوگیری از انجام آن را می‌دهد.
دانشمندان علوم شناختی معتقدند که اغلب تصمیمات انسان برای دوری از ضرر است تا کسب شود. به همین جهت مکانیزم تهدید‌محوری بسیار قوی از مکانیزم فرصت‌محوری عمل می‌کند. وقتی ترس بر اثر تهدید بر انسان غالب شود، یعنی مغز قدیم آن تسخیر شده است.

پی نوشت:
1- ر.ک: جوانی، محمد علوم شناختی در جنگ شناختی، تهران: نواندیشان، صفحه 56

/202

قبلی طرحواره در رسانه: جایی برای بازتعریف فرهنگ‌ها | قسمت چهارم
بعدی نقد انیمیشن inside out 2015 | قسمت پنجم و آخر

مطالب مرتبط

۱۴۰۴-۰۸-۰۹

بازی اسلام‌هراسانۀ «۶ روز در فلوجه» به‌دنبال روایت جنگ به نفع آمریکایی‌ها

ادامه مطلب
اعتراض ایلان ماسک و پنتاگون علیه سیاست‌های همجنسگرایانه نتفلیکس

۱۴۰۴-۰۸-۰۸

اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا

ادامه مطلب
مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

۱۴۰۴-۰۸-۰۷

مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آبان ۱۴۰۴ (۱۰)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • بازی اسلام‌هراسانۀ «۶ روز در فلوجه» به‌دنبال روایت جنگ به نفع آمریکایی‌ها
  • اعتراض‌های ایلان ماسک، پنتاگون و فرماندار فلوریدا علیه رسانه‌های همجنسگرا
  • مقایسه استراتژی‌های مارول و دی‌سی در ساختار فیلم‌های ابرقهرمانی
  • بازیگر نقش حضرت مریم در «مصائب مسیح ۲» حامی سقط جنین از کار در آمد
  • افشاگری «بیل اونز» تهیه‌کننده بعد از استعفاء؛ اسرائیل خط قرمز پارامونت و سی‌بی‌اس نیوز
آخرین دیدگاه‌ها
  • سید مهدی در زندگینامه سردار سلامی | کاملترین زندگینامه
  • سعید در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
  • سعید در اسلام هراسی در کسوت تئوسوفی
  • Deja Patterson در نقد سریال فرندز Friends | تماشای سبک زندگی چند یهودی
  • علی در انواع کات در سینما | همه چیز دربارۀ برش و کات
محصولات
  • دوره آموزش تصویربرداری دوره آموزش تصویربرداری (عکاسی و فیلمبرداری)
    تومان 800.000
  • کتاب دین در سینمای شرق و غرب کتاب دین در سینمای شرق و غرب
    تومان 420.000
  • کتاب یهودستیزی واقعیت یا دستاویز سیاسی کتاب یهودستیزی واقعیت یا دستاویز سیاسی
    تومان 300.000 قیمت اصلی: تومان 300.000 بود.تومان 260.000قیمت فعلی: تومان 260.000.
  • کتاب جریان‌شناسی سینمای ایران کتاب جریان‌شناسی سینمای ایران
    تومان 540.000
  • دوره زن و رسانه دوره زن و رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 735.000
  • کتاب سینما دین و سیاست کتاب سینما دین و سیاست
    تماس بگیرید
  • کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما
    تومان 250.000
  • دوره جامع طراحی گرافیک دوره جامع طراحی گرافیک | گرافیست‌شو
    تومان 1.600.000
  • دوره آموزش فتوشاپ دوره آموزش فتوشاپ
    تومان 800.000
  • نشریه تخصصی تیه نشریه تخصصی تیه شماره 1
    نمره 4.00 از 5

    تومان 110.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم