جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > سرویس‌های سایت > بازی‌های ویدیویی > عرفان یهودی مرکاوا در دارک سولز

عرفان یهودی مرکاوا در دارک سولز

۱۴۰۳-۱۲-۱۵
بازی‌های ویدیویی، دسته‌بندی ساختاری، سرویس‌های سایت، مطالب سایت، یادداشت

نویسنده: مسیح عرفان

مضمون گیلگول یا تناسخ قبالایی، در بازی‌های سبک سولز جریان دارد. در بررسی فلسفی بازی‌های پر طرفدار دارک سولز(Dark Souls) می‌بینیم که قهرمان بازی برای رسیدن به پایان و به انجام رساندنِ هدفی که دارد بایستی مکان‌های مختلفی را طی کند.
از جملهٔ مهم‌ترینِ این مکان‌ها که طراحی جذاب و چشم‌نوازی هم دارد قصرهایی است که بعضی موجودات از آن محافظت می‌کنند. یعنی سیر بازی‌های دارک سولز(Dark Souls) به گونه‌ای است که مهم‌ترین اتفاقات بازی درون قصرها اتفاق می‌افتد. بازیکن هم بایستی برای پیشروی در بازی با محافظان درگیر شده و آن‌ها را نابود کند تا ادامهٔ مسیر باز شود.
در پایان بازی نیز معمولا شخصیتی به عنوان پادشاه حضور دارد که با شکست آن بازیکن جای پادشاه را گرفته و به نوعی تبدیل به موجودی خداگونه می‌شود.
دقیقا همین مضمون در سیر و سلوک معنویت یهودی، شاخهٔ مرکاوا، وجود دارد. در مرکاوا خدا واقعا در آسمان به مثابه یک پادشاه حضور دارد. (رک گرایش‌ها و مکاتب اصلی عرفان یهود، گرشوم گرهارد شولم، ترجمه علیرضا فهیم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، بهار ۱۴۰۰، صص ۹۹ و ۱۹۳)
سالک یهودی برای رسیدن به خدا، بایستی وارد قصرهایی ماورائی شود؛ اما فرشتگان، برای ممانعت از رسیدن به مقصود، به سالک هجوم می‌برند.(همان، ص۹۲)
در واقع در بازی‌های دارک سولز، با اقتباس از نگاه معنویت یهودی مرکاوا، سیستم بازی چیده شده است و موجودی الهی که بازیکن را یاری دهد وجود ندارد و غالبا به‌تنهایی با دشمن طرف می‌شویم.
متأسفانه عرفان مرکاوا به‌دلیل اسطوره‌زدگی و آمیخته‌شدن با آموزه‌های گنوسی، نگاهی غلط به موجودات الهی و فرشتگان را ترویج می‌کند که در سده‌های بعدی به شیطان‌گرایی منجر شد.

در حالی که یکی از مهم‌ترین متحدان انسان‌های صالح و نیک، فرشتگان هستند. مرکاوا نقش فرشتگان را به‌ جای یاری رساندن به انسان در مسیر رسیدن به خداوند متعال که در ادیان الهی از جمله اسلام وجود دارد تبدیل به نقشی مخرّب کرده که باعث می‌شود در این نگاه یهودی، جهان را سیاهی و تاریکی فرا گرفته، حتی فرشتگان هم مانع حرکت ما به سمت خداوند هستند!
این تحریف‌ها برای مختل کردن سلوک انسان بوده تا به‌جای استمداد از نیروهای الهی، در ذهن فرد یهودی نگاهی منفی به فرشتگان و در نهایت به خود خداوند شکل بگیرد.
از طرفی در بازی‌های دارک سولز، ابزارهای جنگی مختلفی برای گذر از این جهان‌ها وجود دارد؛ اما یکی از پرکاربردترین آن‌ها، مُهر و انگشتر‌هایی است که منقّش به طرحی خاص، برای بازیکن قدرت‌های ویژه‌ای ایجاد می‌کند تا راحت‌تر مراحل را بگذارند و دشمن‌هایش را نابود کند. بخشی از این نشان و انگشترها، جنبهٔ دفاعی دارد و مثلا باعث می‌شود بازیکن دیرتر بمیرد؛ بخشی هم برای قوّت پیدا کردن برای نابودی راحت‌تر دشمنان است. بعضی از مناطق بازی هم با نشان‌های خاصی باز می‌شود.
در مرکاوا، سالک برای سیر در آسمان‌ها، نیازمند مهر و نشانی سحرآمیز بودند تا شیاطین و فرشتگان متخاصم، به آن‌ها آسیبی نزده و فرار کنند. هر مرحله نیازمند مهر و نشانی تازه است. (همان، ص۸۹)
مهرها باید دو نوع باشد: یکی سپر برای محافظت و دیگری سلاحی سحرآمیز. (همان، ص۹۱)
البته اینکه اذکار و اوراد باعث تسهیل مسیر سلوکی می‌شود، اشتباه نیست؛ اما این اذکار چنانکه معنی کلمهٔ ذکر می‌رساند بایستی الهی بوده و انسان را متوجّه حضور خداوند کند. همچنین اذکار بایستی باعث ایجاد پیوند قلبی با خداوند متعال، معصومین و نیروهای خیر در جهان شود تا به برکت این حُبّ و عشق، سالک به سمت خداوند کشیده شود.

مع الأسف در عرفان یهودی مرکاوا و همچنین برخی نگاه‌های قبّالایی، خبری از ذکر خدا نیست و جادو، سحر و دستورالعمل‌های ساختگی و بی‌سند که می‌تواند منجر به جذب شیاطین شود، جای یاد خدا و ارتباط قلبی با اولیاء خدا را گرفته است. در نحله‌های دیگر معنویت یهود، اساسا خدا حذف شده و نگاه‌های اومانسیتی و شیطان‌گرا غلبه پیدا کرده است.

بهشت اشاره شده در مرکاوا، یعنی صعود به عالم غیب که موجب اتصال مستقیم به ذات الهی می‌شد(یهودیت بررسی تاریخی، ایزیدور اپستاین، ترجمه بهزاد سالکی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چاپ اول، ۱۳۸۵، ۲۷۳)

اما این معنویّت به دلیل نگاه اشتباه به هستی و استفاده از دستورالعمل‌های مخلوط با سِحر و جادو، این هدف را تبدیل به هدفی دست‌نیافتنی کرد. به همین دلیل مرکاوا به‌جای ترویج خداپرستی، این معنویت یهودی را به پایه‌ای برای شیطان‌پرستان مدرن تبدیل کرد و رگه‌های خداگرایانهٔ آن هم در طول تاریخ به‌کلی نابود شد.

جالب توجه است که در بازی‌های پرطرفدار دارک سولز، ایدئولوژی باطل یهودی این چنین جریان پیدا کرده است. بازیکن ممکن است هیچ وقت متوجه نشود که هنگام بازی مشغول به سیر و سلوک یهودی است، اما جهان‌بینی یهودزده کاملا برای وی ملموس شده و بازی مقدمه‌ای می‌شود برای پذیرش آیین‌های شیطانی.
همچنین این بازی‌ها نمونه‌ای از «بازی‌های دینی» هستند؛ رهبری اخیرا فرمودند که معارف را از طریق بازی برای مخاطب منتقل کنید.

نگارنده معتقد است آیات، روایات و عرفان اسلامی با نگاه فطری و جذابی که دارد، بهترین منبع اقتباس برای بازی‌سازان است؛ هر چند بازی‌سازی با این نگاه نیاز به مطالعه، پژوهش، مشورت و زحمت دارد، اما بازی‌هایی مثل دارک سولز نشان می‌دهد که بازیِ دینی و اسلامی، اصلا دور از دسترس نیست.

قبلی چرا هالیوود به‌دنبال داستان‌هایی مانند تلماسه است؟
بعدی روانشناسی موسیقی | ابزار هنر یا سرکوب؟ | قسمت دوم

مطالب مرتبط

پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه

۱۴۰۴-۰۹-۰۴

پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه | One Punch Man S3

ادامه مطلب

۱۴۰۴-۰۹-۰۳

نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار

ادامه مطلب
نقد انیمه Dandadan

۱۴۰۴-۰۹-۰۳

نقد انیمه Dandadan 2024- 2025

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آذر ۱۴۰۴ (۶)
  • آبان ۱۴۰۴ (۲۵)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه | One Punch Man S3
  • نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار
  • نقد انیمه Dandadan 2024- 2025
  • پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟
  • نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022
آخرین دیدگاه‌ها
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • بهنام در کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای
  • پژوهشگر در زندگینامه سردار غلامعلی رشید | کاملترین زندگینامه از نابغۀ جنگ
  • محقق در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
محصولات
  • کتاب حکایت سینماتوگراف کتاب حکایت سینماتوگراف
    تومان 270.000
  • کتاب سینما دین و سیاست کتاب سینما دین و سیاست
    تماس بگیرید
  • کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن در سینمای ایران
    تومان 260.000
  • کتاب فقه رسانه و فضای مجازی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    تومان 320.000
  • دوره رسانه و جنگ شناختی دوره رسانه و جنگ شناختی
    تومان 515.000
  • کتاب سیمرغ در آشیان چهلم کتاب سیمرغ در آشیان چهلم
    تومان 130.000
  • کتاب فرانکلین در تهران کتاب فرانکلین در تهران
    تومان 340.000
  • کتاب دست پنهان کتاب دست پنهان
    تومان 150.000
  • دوره ژورنالیسم دوره جامع ژورنالیسم
    نمره 5.00 از 5

    تومان 1.000.000
  • دوره 0 تا 100 پریمیر دوره 0 تا 100 پریمیر(آموزش تدوین)
    تومان 500.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم