جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > یادداشت > اسرائیلیات و نا‌تمامی خرافی‌سرایی یهود

اسرائیلیات و نا‌تمامی خرافی‌سرایی یهود

۱۴۰۳-۰۹-۲۵
دسته‌بندی ساختاری، دشمن‌شناسی، سرویس‌های سایت، مطالب سایت، یادداشت
اسرائیلیات

«قصّه» ابزاری مهم و مؤثر و کارآمد در جهت تأثیرگذاری بر دیگران است. وقتی نویسنده یا گوینده از داستان‌­های مفید و پرمحتوا بهرۀ مناسب می‌­گیرد می‌تواند اثر سازنده و خوبی بر مخاطب خود بگذارد؛ زیرا روح آدمی با شنیدن داستان آرامش یافته و از شخصیت‌­ها و حوادث داستان‌­ها تأثیر می‌­گیرد. به همین دلیل در قرآن کریم تعداد فراوانی داستان استفاده شده است. داستان‌­های هدفمند نقش بسزایی در هدایت و رشد انسان دارد.

قصه از جایی شروع شد که یهود قبل از ظهور اسلام به منطقه جزیره العرب وارد شده و تعداد زیادی از آن‌­ها در یثرب می‌­زیستند و نسبت به هم­کیشان خود از مال و ثروت بیشتری برخوردار بودند. یهودیان در تجارت جو، گندم، شراب، رباخواری و… مشغول بودند.

کشمکش میان اعراب و یهود پدیده‌ای تازه‌ای نیست بلکه قدمت آن به آغاز تاریخ اسلام و شروع نهضت اسلامی به مثابۀ یک تمدن باز می‌گردد از همان زمانی که توطئه‌های صلیبی یهودی علیه امت اسلام آغاز شده و بی‌وقفه استمرار یافت تا مانع از نورافشانی تمدن بالندۀ اسلام و فروپاشی کاخ ستم و رهایی مظلومان شود.

گرچه نمودهای این کشمکش گوناگون بود ولی جوهر آن ارزش‌دهی میان دو الگو و نمونه برای انسان و روابط انسانی بود. الگوی غربی(مسیحی –یهودی) که شیوۀ آن تسلط بر نژادپرستی و تملک و زور استوار است و نمونۀ اسلامی مبنی بر توحید، یکتاپرستی خداوند در عبادت و شناسایی بشریت به عنوان خانواده‌ای واحد که هر یک از اعضاء آن تنها با تفکر و کوشش بر دیگری برتری می‌­یابد. (رک، الغنوشی،1373، ص 43)

خداوند در آیۀ 54 سوره نساء می‌فرماید: «بلکه آنان[یهودیان] به مردم به خاطر آنچه خدا از فضلش به آنان عطا کرده، حسد می‌ورزند. تحقیقاً ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنان فرمانروایی بزرگی بخشیدیم.»

بخشی از عواملی که سبب می‌شد تا آتش حقد و کینه را در نهاد یهود شعله‌­ور سازد و آنان را به رودررویی با مسلمانان بر­انگیزند را بیان می‌­کنیم:

الف) تعّصبات قومی و مذهبی

ب) تحت قرار گرفتن دین یهود با پیدایش اسلام

ج) انگیزه‌­های مادی و منافع دنیوی

د) افشاگری قرآن‌کریم نسبت به عقاید انحرافی و کردار زشت یهود

بنابراین یهودیان برای فرونشاندن آتش کینه خود از هیچ تلاش و مبارزه‌­ای دست برنداشتند. پاره‌­ای از این نیرنگ‌‌ها:

1)القای انواع شبه­ه‌ها در میان مسلمانان برای دلسرد کردن آن‌­ها

2)مناظره و مشاجره‌­های علمی علمای یهود با پیامبر اسلام(ص) و طرح انواع سؤال‌­ها که بتوانند پیامبر را به عجز وادارند

3)محاصرۀ اقتصادی مسلمانان

4)مساعدت دشمنان اسلام با هر روش ممکن

5)به راه انداختن جنگ و توطئه برای قتل پیامبر

با بررسی­‌های صورت گرفته مشخص می‌­شود یکی از دلایلی که این داستان­‌های خرافی وارد دین اسلام شدند تحریف اسفار تورات است به‌­طوری که محققان معتقدند نگارش هر یک از اسفار تورات قرن‌­ها با هم فاصله داشتند و سال‌­ها پس از رحلت حضرت موسی(ع) تدوین شده و به‌­صورت کنونی در آمده است همان­طور که در کتاب العرب و الیهود فی التاریخ صفحۀ 159 آمده است: «تورات پس از هزار و سیصد سال پس از ابراهیم خلیل و بیش از هفت قرن پس از حضرت موسی نگارش یافت، طبعاً این کتاب غیر از آن توراتی است که بر حضرت موسی و در عصر وی نازل شده بود.»

«لورس» در کتاب خود اسرائیل صفحۀ 259 می­‌گوید: «ما نمی‌­توانیم بازگشت هیچ یک از اسفار پنج­گانه و حتی وصایای ده­گانه را به دوران موسی تأیید کنیم، چرا که روایاتی که در این نقل شده، در طول قرون مختلف در معرض تغییر و اضافات و تکرار­های گوناگون قرار گرفته است.»

از دیگر موارد مطرح شده در تورات نقش اساطیر و افسانه‌­های سایر اقوام است؛

«ساموئل هنری هوک» استاد دانشگاه آکسفورد و سرپرست انجمن عهد عتیق در کتاب اساطیر خاور­میانه می‌­نویسد: «در جریان تحوّل و توسعۀ دین اسرائیلیان، اساطیر نقش مهمّی ایفا می‌­کردند. اسطوره­‌ها از دین‌­های کشورهای همجوار به­‌عاریت گرفته می‌­شدند و نویسندگان عبرانی از این اسطوره‌­ها برای بیان معتقدات خویش دربارۀ بنیاد عالم به ­صورت نمادین سود بردند و بالاتر از همه به منظور ارائۀ تاریخ قوم خویش به مثابۀ رستگاری تاریخچه‌­ای را نگاشتند.»

رخنۀ داستان‌های تلمودی در اسرائیلیات

به طور کلی آن­چه مشخص است این است که این داستان سرایی­‌ها بخش عمدۀ آن، نشأت گرفته از تلمود(کتاب شفاهی) است که سال‌­ها بعد از تورات، حاخام‌­ها آن را به نگارش درآوردند. به‌طوری که هم در تلمود فلسطینی و تلمود بابلی دارای حکایت­‌های بسیاری است که به آن «هگادا» می‌­گویند و منظور از آن، حکایت‌­ها و داستان­‌های رایج در قوم یهود است که می‌­توان متوجه شد خیلی از آن‌­ها خرافات و اساطیری است که نزد اقوام بت‌­پرست شیوع داشت. مثل داستان پشیمانی خدا به‌خاطر رها کردن یهود و بی سر و سامانی آن‌­ها در میان سایر ملل که خداوند همه‌روزه به‌­خاطره این موضوع می‌­گرید و قطره­‌های اشک او به دریاها می‌­ریزد و صدایش به گوش تمام عالم می‌­رسد و زمین بر اثر آن، دچار زلزله و آتشفشان می‌­شود.(محمد‌قاسمی، 1396، ص12)

اساطیر و داستان‌­های تلمود، منبع مهمّی برای اسرائیلیات‌پردازان به‌­شمار می­‌رفت و تعداد قابل‌ توجهی از افسانه‌­های تلمود به شکل‌­های مختلف و در قالب‌های گوناگون با پردازش اسلامی به منابع و آثار اسلامی راه یافته است.

از سرچشمه­‌های مهم این داستان‌پردازی­‌ها، یهودیان و مسیحیان تازه مسلمان شده مثل «کعب الاحبار»، «وهب بن منبّه» و «تمیم داری» بودند. آن­ها گوش‌­های تازه مسلمانان ساده‌لوح را برای شنیدن خرافات خود آماده می‌دیدند و از این فرصت برای نقشه­‌های شوم خود بهره می‌­جستند به­‌طوری که گاهی از کاه، کوه می‌­ساختند.

گاهی آن‌­ها داستان­‌های کوتاه قرآنی را ریشۀ کار خود قرار می­‌دادند و شرح‌­هایی از خود به آن اضافه می‌­کردند مثل طول و عرض حضرت آدم، ارتفاع کشتی نوح، نام عصای موسی و جنس و مشخصات آن و اضافات و ریزه کاری‌هایی به آن ملحق می‌­کردند. بسیاری ازاین افسانه­‌ها را می‌­توان در لابه­‌لای کتاب­‌های تاریخ و تفسیر سراغ گرفت.

از دیگر اختلاف و تضادهایی که انجیل‌­های چهارگانه در خصوص یک موضوع بدان گرفتار  آمده‌اند و باعث نفوذ داستان‌سازی می شود اشاره می‌­کنیم: در موضوع به دار آویختن مسیح(ع) در اناجیل ملاحظه می‌­شود که هیچ یک از انجیل­‌های چهارگانه در این مسأله با هم توافق ندارند، در صورتی که هر خواننده‌­ای انتظار دارد حداقل در این موضوع که پایۀ نجات و ایمان است با هم متفّق باشند.

اسرائیلیات نمادی برای نشان دادن تمامی توطئه‌­ها و دسیسه‌­های فرهنگی به ضد ­اسلام[است] که یهود از سردمداران آن می‌­باشد. (محمد‌قاسمی، 1396، ص12)

با توجه به تصریح آیۀ 82 سوره مائده در قرآن کریم یهودیان از سر­سخت‌ترین دشمنان اسلام به‌­شمار آمده و همان‌ها بوده‌­اند که نهایت تلاش خود را برای مشوّه(زشت‌رو) جلوه دادن چهرۀ تابناک اسلام انجام داده­‌اند و در این راه از انواع ترفند­ها و شگرد­های مختلف برای اشاعۀ اباطیل و خرافات خود بهره جسته‌­اند و به همین دلیل تأثیر سوء آن‌­ها به فرهنگ اسلام به مراتب بیشتر و گسترده­‌تر از آیین‌­های دیگر بوده است.

اسرائیلیات از زبان بعضی محققان این‌گونه بیان می‌­شود؛

«فان فلوتن» می‌­نویسد: علمای اسلام واژۀ اسرائیلیات را به تمام عقاید غیر اسلامی به خصوص آن دسته از عقاید و افسانه‌­ها و خرافاتی که یهود و نصارا از قرن اول هجری در دین اسلام وارد کرده‌اند اطلاق می‌­کنند.

دکتر آل جعفر می گوید: اسرائیلیات شامل داستان‌­های خرافی و اساطیری می‌­شود که وارد احادیث و تفاسیر اسلام شده است، گرچه منشأ آن‌­ها یهودی یا مسیحی نباشد.

دکتر محمدحسین ذهبی از معنی اسرائیلیات تعریف جامعی ارائه می‌­دهد: «واژۀ اسرائیلیات گرچه ظاهراً نشان­گر نفوذ فرهنگ یهود در تفاسیر است لیکن مقصود ما از اسرائیلیات مفهومی گسترده­‌تر و فراگیر­تر از این است و آن عبارت است از تأثیرپذیری تفاسیر از فرهنگ یهودی و مسیحی و غلبۀ رنگ این دو فرهنگ و مانند آن‌­ها بر تفاسیر. اما از آن­جا که در صدر اسلام تا زمان عالمگیر شدن آن، همواره یهودیان بیش از سایرین با مسلمانان معاشرت داشتند و از نظر تعداد هم بیش از هم‌قطاران خود بودند، بدین جهت در مقایسه با مسیحیت و سایر فرقه‌­ها بیشترین تأثیر را در تفاسیر (و سایر منابع اسلامی) بر جای گذارده‌­اند.(محمد‌قاسمی، 1396، ص11)

به‌­طور کلی می‌­توان گفت اسرائیلیات از دو منبع اصلی سرچشمه گرفته‌­اند؛

الف) کتب تحریف شدۀ یهود و نصارا

ب) خیال‌پردازی افسانه‌سرایی‌­های مسلمان‌نماهای اهل کتاب

به دلیل نقش کارآمد قصّه بر مخاطبان بود که اسرائیلیات‌پردازان از این ابزار در جهت پیش­برد اهداف خود استفاده‌های فراوانی بردند و خود به یکی از قطب‌­های مهم خلق و اشاعۀ افسانه‌­ها و داستان‌­های خرافی و جعلی مبدّل شدند.

هرچند پیش از ظهور اسلام و در دوره جاهلیّت، اساطیر و افسانۀ­های فراوانی در میان اعراب جاهلی رواج داشت اما علاقۀ زیاد مردم عادی و حتی گاه صحابه رسول‌الله به روایت داستانی و حکایت­‌های سایر اقوام از خود نشان می‌­دادند و باعث رشد فعالیت قصّه‌گویان پس از پیدایش اسلام شد.

و در نهایت پس از رحلت پیامبر(ص) و غروب مهر نبوی از گسترۀ اسلام، خلأ فرهنگی عظیمی جامعۀ اسلامی را فراگرفت که یکی از دلایل آن ناشی از سیاست نادرست حکّام در گوشه‌نشینی عالمان حقیقی و بی‌­توجّهی به آنان در حلّ مشکلات جامعۀ اسلامی بود.

پس به دنبال آن، حاکمان برای مشغول کردن مردم به مسائل حاشیه‌­ای و غیرضروری و پر کردن خلأ فرهنگی به شیوۀ جدید روی آوردند که نه‌تنها نوعی لذت خیالی و دوست‌داشتنی برای مردم در بر داشت، بلکه با منافع حاکمان وقت هیچ­‌گونه تعارضی نداشت.

این شیوۀ اجازه دادن به قصّه‌گویی آن دسته از علمای اهل کتاب که به‌ظاهر اسلام آورده بودند و از این طریق هر چه می‌­خواستند انواع اسطوره‌­ها و افسانه­‌ها را در میان مردم منتشر می‌­کردند و وهم­‌های آن‌­ها را به افق‌­های دور درست و نادرست می‌­بردند و در بیابان رؤیاها رها می‌­کردند.

و آنچه که مشخص می‌­شود و محققان نیز آن را بیان کردند، جریان قصّه‌خوانی در صدر اسلام حرکتی متأثر از فرهنگ اهل کتاب(یهود و نصارا) بود و برای قرن‌­ها مایه‌­های اصلی آن، داستان‌­هایی بود که اهل کتاب از انبیاء و مانند آن­‌ها روایت می‌­کردند. آن‌­ها با وجود مخالفت برخی عالمان دین با حمایت خلفا توانستند در عمق جامعه نفوذ کنند و اثرهای مصیبت‌باری بر فرهنگ اسلامی بگذارند.

 

منابع

1. قرآن کریم

2.محمدقاسمی، حمید، 1396، اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستان‌­های انبیاء در تفاسیر قرآن، تهران، انتشارات سروش.

3.الغونشی، راشد، 1373، فلسطین و ماهیت طرح صهیونیسم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

 

 

قبلی فلسفه طب، کتاب منتشرنشده استاد فرج‌نژاد
بعدی طرحواره ایثار و رسانه | بازی رسانه‌ها با احساسات؛ ایثار نمایشی | قسمت بیست و دوم

مطالب مرتبط

پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه

۱۴۰۴-۰۹-۰۴

پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه | One Punch Man S3

ادامه مطلب

۱۴۰۴-۰۹-۰۳

نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار

ادامه مطلب
نقد انیمه Dandadan

۱۴۰۴-۰۹-۰۳

نقد انیمه Dandadan 2024- 2025

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آذر ۱۴۰۴ (۶)
  • آبان ۱۴۰۴ (۲۵)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • پایین ترین امتیاز تاریخ انیمه | One Punch Man S3
  • نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار
  • نقد انیمه Dandadan 2024- 2025
  • پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟
  • نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022
آخرین دیدگاه‌ها
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • بهنام در کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای
  • پژوهشگر در زندگینامه سردار غلامعلی رشید | کاملترین زندگینامه از نابغۀ جنگ
  • محقق در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
محصولات
  • دوره آموزش تصویربرداری دوره آموزش تصویربرداری (عکاسی و فیلمبرداری)
    تومان 800.000
  • دیده بان اندیشه محمدحسین فرج نژاد مجله دیده بان اندیشه محمدحسین فرج نژاد طلبه طراز
    تومان 110.000
  • دوره زن و رسانه دوره زن و رسانه
    نمره 5.00 از 5

    تومان 735.000
  • دوره رسانه و جنگ شناختی دوره رسانه و جنگ شناختی
    تومان 515.000
  • دوره ژورنالیسم دوره جامع ژورنالیسم
    نمره 5.00 از 5

    تومان 1.000.000
  • درباره استاد فرج نژاد مجله خردورزی | درباره استاد فرج نژاد
    تومان 110.000
  • کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن کتاب بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن در سینمای ایران
    تومان 260.000
  • دوره جامع تربیت مربی هویت‌ساز دوره جامع تربیت مربی هویت‌ساز
    تومان 3.000.000 قیمت اصلی: تومان 3.000.000 بود.تومان 1.000.000قیمت فعلی: تومان 1.000.000.
  • کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما
    تومان 250.000
  • کتاب چهههل و یک سیمرررغ کتاب چهههل و یک سیمرررغ
    تومان 270.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم