جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • نقد موسیقی
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره 0 تا 100 پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • دربارۀ استاد فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • تماس با ما
  • ثبت‌نام همایش دشمن‌شناسی
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • نقد موسیقی
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره 0 تا 100 پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • دربارۀ استاد فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • تماس با ما
  • ثبت‌نام همایش دشمن‌شناسی
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • نقد موسیقی
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره 0 تا 100 پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • دربارۀ استاد فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • تماس با ما
  • ثبت‌نام همایش دشمن‌شناسی
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > معرفی کتاب > معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی

معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی

1403-10-10
آثار استاد فرج‌نژاد، دسته‌بندی ساختاری، مطالب سایت، معرفی کتاب
معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی

کتاب فقه رسانه و فضای مجازی به اهتمام محمدحسین فرج­‌نژاد و همکاران ایشان تألیف گردیده است.

مرحوم محمدحسین فرج­‌نژاد روحانی مجاهد علاوه‌ بر فقه، فلسفه و عرفان، در ارتباطات و رسانه، اقتصاد، تاریخ و بخشی از حوزه‌های استراتژیک، مطالعه و پژوهش داشت. دکتر فرج‌نژاد در طرح‌ریزی استراتژیک خود، به‌طور ویژه بر دشمن‌شناسی، صهیونیسم‌شناسی، جریان‌شناسی، شناخت شیوه‌های نفوذ دشمن و طراحی نقشۀ عملیاتی برای مقابله با دشمن تأکید می‌کرد.

کتاب فقه رسانه و فضای مجازی حاصل تلاش‌­های استاد فرج‌نژاد و همکارانشان برای برگزاری نشست­‌های تخصصی در حوزۀ فقه و رسانه و فضای مجازی است که در سال 1399 برگزار شد. این کتاب با مقدمۀ دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی مدیر مؤسسۀ شناخت شروع می‌­شود.

دکتر اسماعیلی در مقدمۀ کتاب می‌­نویسد: «یکی از بنیادی‌­ترین سرمایه­‌های هر جامعه و تمدن «سرمایه‌های شناختی» است. راهبران و پیشگامان جامعه گرایش و بینش افراد را با بهره‌­برداری از سرمایه‌های شناختی در مسیر ایجاد الگوهای رفتاری متناسب با اهداف جامعه‌­ساز و تمدن‌­ساز سازماندهی و تدبیر می­‌کنند.»

وی ادامه می‌­دهد: «در این تقابل شناختی بین قدرت‌­های اجتماعی و تمدنی، عرصۀ اصلی نبرد «ذهن» است و  هر یک از طرفین از طریق انگاره‌­سازی و باورسازی ارزش­‌ها و باورهای خود را به جامعۀ رقیب تحمیل کرده و برای آن‌­ها درونی و تثبیت می‌­کند؛ تا آنجا که افراد جامعه بر باورهای جدید خود پافشاری کرده و در برابر تغییرهای ناسازگار با این باورها به‌­طور خودکار مقاومت کنند.»

در صفحه 38 کتاب در نشست حِکمی ­اجتهادی نظام ولایی «حجت ­الاسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه» در مورد چیستی نظام می­‌گوید: معمولاً نظام­‌ها در سه سطح مطالعه و بررسی می‌شوند. این سه سطح عبارت‌اند از: سطح نظام رفتاری، سطح نظام ساختاری و سطح نظام راهبردی. نظام رفتاری فقط ناظر به رفتارهای فردی نیست؛ بلکه شامل رفتارهای اجتماعی می‌شود. نظام ساختاری ناظر به­‌شکل نظام است؛ مثلاً دیوانسالاری یک ساختار است. امیرالمؤمنین علی­(ع) در مسجد کوفه ساختاری برای قضاوت داشته است. عهدنامۀ مالک‌­اشتر به‌­وضوح تلاش حضرت برای ساختارسازی را نمایان می‌­سازد. در زمانۀ ما نظام جدیدی شکل گرفته است که «نظام راهبردی» نام دارد. نظام راهبردی به ­تعیین استراتژی‌­ها می‌­پردازد. کار اکثر دانشکده­‌های حکمرانی در دنیا، تبیین راهبردها به ­منظور حل مسائل است.»

مراد از نظام راهبردی در اینجا «روش» نیست. نظام راهبردی بایدها و نبایدهای میان اصول و رفتار اعم از فردی و اجتماعی است. برای مثال، سند اقتصادی مقاومتی یک سند راهبردی است. این بایدها و نبایدها روش نیست؛ بلکه خود از طریق بکارگیری روش به دست آمده است.با اینکه این سند روش نیست، اگر بخواهیم ساختارسازی کنیم به این نظام راهبردی در فرایند روش نیازمند خواهیم بود.

در روش­‌شناسی فقه رسانه «حجت ­الاسلام دکتر علی نهاوندی» در صفحۀ 90 کتاب بیان می‌کند: در فقه مسئله‌­ای با عنوان مجسمه­‌سازی وجود دارد که از قدیم مطرح بوده است. فقها به دلیل اینکه کارکرد رایج مجسمه‌­سازی [را] در حوزه بُت‌­سازی و بتُ­‌پرستی تعریف کرده و در این اتمسفر حکم به حرمت آن داده­‌اند. مجسمه‌­سازی را در ساحت بت­‌پرسی تعریف کرده­‌اند. برخی از فقها نیز به صورت مطلق دربارۀ آن ادعای حرمت کرده‌­اند. آن‌ها معتقدند که اصلاً بدون توجه به کارکرد مجسمه­‌سازی در نظر شرع اطلاقاتی داریم که حرمت آن را اثبات می­‌کند.

اما امروزه با پدیده‌­ای به­ نام مجسمه‌­های بدون حجم روبه‌­رو هستیم. مثلاً با نور و آب چیزی پدید می‌­آورند که انگاشت حجم ایجاد می‌­کند، ولی حجم ندارد و تنها پندار حجم است. مورد دیگر در حوزه مینیاتوری یا ربات‌­ها و عروسکهاست که همگی صورت­‌های تغییر یافتۀ موجود زنده است. آیا همۀ این‌ها را می­‌توانیم تحت حرمت مجسمه‌­سازی قرار دهیم؟ اگر صورت انفرادی(خُرد) فقه را لحاظ کنیم و بخواهیم با رویکرد فقط رایج پاسخ دهیم، بله! با اینکه ما مجسمه را حجم­‌دار و دارای حجم می‌دانستیم ولی این­‌ها نیز با اینکه صورت‌­های جدیدی هستند ذیل عناوین قدیمی و عمومات و اطلاقاتی مانند مجسمه‌­سازی قرار می‌­گیرند. در حالی که عمومات و مطلقات را نمی­‌توان در این موارد پیاده کرد و این موارد پدیده­‌هایی جدید هستند.

در نشست بعدی با عنوان فرایندهای روشیِ استنباط فقهِ ارتباطات از قرآن­ کریم با ارائۀ «حجت ­الاسلام دکتر محمدعلی حیدری» در صفحۀ 110 کتاب به موضوع بررسی عنوان تجسّس در رسانه پرداخته شده است. دکتر حیدری بیان می‌­کند: حکم مشخصی که می­‌خواهیم به عنوان نمونه بررسی کنیم حکم حرمت تجسّس است. عنوان تجسّس در ارتباط و رسانه بسیار پرکاربرد است. بسیاری از گزارش­‌ها مصداق تجسّس است. یعنی تا تجسّس با همین موضوع فقهی نباشد اصلاً آن فعالیت رسان­ه‌ای و خبرنگاری محقّق نمی­‌شود. بسیاری از مصاحبه‌­هایی که لازمۀ کار خبرنگاری است مانند مصاحبه با شخصیت‌­ها یا انواع گزارش‌­های غافلگیرانه یا اصطلاحاً شکار لحظه که مخاطب یا سوژه را در مقابل و معرض دادنِ اطلاعات قرار می‌­دهند، مصداق تجسّس است.

«حجت ­الاسلام دکتر محمدعلی نهاوندی» در نشست دیگری با موضوع فقه رسانه در دو دیدگاهِ فقه فتوایی و فقه حکمرانی در صفحۀ 137 کتاب دربارۀ تفاوت دو مفهوم «ارتباطات» و «رسانه» می‌­گوید: مراد از «ارتباطات» در این بحث «ارتباط میان انسان‌ها» است. در حوزۀ نظریات ارتباطات، صورت‌های مختلف ارتباطی مطرح است که ارتباط از مقولۀ «پیام» یکی از این صورت‌های ارتباطات انسانی به ­شمار می‌­رود.

رسانه به معنای «استفاده از وسایل ارتباط جمعی برای رساندن پیام» است که اقتضائات ویژۀ خود را دارد. وقتی پیام از طریق سازوکار تشکیلاتی ویژه­‌ای که این پیام در آن تولید می‌­شود ارائه گردد، اصطلاحاً از رسانه استفاده شده و چنین پیامی یک پیام رسانه‌­ای است. البته باید دقت داشت که تعاریف بسیار متفاوتی در باب نظریات رسانه وجود دارد.

«حجت‌­الاسلام دکتر محمدعلی نهاوندی» در صفحۀ 162 کتاب دربارۀ نسبت فقه و پلتفرم اجتماعی شرح می‌دهد؛ اینکه گاهی در لسان برخی تعابیری نظیر فقه پیشرو فقه دنباله‌رو دیده می‌­شود و بحث می‌­کنند «آیا فقه باید خودش را با نظام­‌های اجتماعی فعلی تطبیق دهد یا فقه خودش باید نظام­ساز باشد؟» اغلب تعابیری شُعاری است. فقه به معنای آموزه­‌ای دینی امکان خلق و تولید نظام اجتماعی را ندارد. مراد از نظام اجتماعی در اینجا پلتفرم‌­های اجتماعی است. نه‌تنها آموزه­‌های فقهی بلکه هیچ آموزه‌ای چه آموزه‌­های علمی و چه آموزه‌­های دینی، امکان خلق و ایجاد پلتفرم‌­های اجتماعی را ندارد.

هیچ علمی توان تولید پلتفرم و منظومۀ اجتماعی را نخواهد داشت. پلتفرم‌­های اجتماعی نوعاً توسط افراد و مجموع­‌های خلّاق ایجاد شده­‌اند و در مرحلۀ بعد، این پلتفرم­‌ها توسط علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته‌­اند که آیا این پلتفرم در راستای اهداف اجتماعی است یا نه و آیا این پلتفرم آسیبی دارد یا نه. پس علوم اجتماعی در مرحلۀ متأخر، این پلتفرم‌­ها را بررسی کرده و تا جایی که امکان داشته است مورد آسیب‌شناسی قرار داده و این آسیب‌­ها را به حداقل رسانده و در راستای اهداف مطلوب به‌­کار گرفته‌­اند.

برای مثال سینما و بانک پلتفرم هستند. با مطالعۀ تاریخ بانک روشن می­‌شود که بانک هرگز توسط علم اقتصاد خلق نشده؛ همچنان­ که سینما توسط حوزۀ مطالعات فرهنگ و ارتباطات خلق نشده یا تلگراف را حوزۀ مطالعات رسانه ایجاد نکرده است. بانک با اینکه در میان نظامات اجتماعی یک پدیده گریزناپذیر است برخی افراد تاجر آن را ایجاد کرده‌­اند. سینما و تلگراف از مسائل فنی شروع شده‌­اند سپس تجارِ تجارتخانه­‌ها، بنگاه‌ها و کمپانی‌­های اقتصادی چون زمینه­‌های خوبی برای سود­آوری در آن‌­ها دیدند آن‌­ها را توسعه دادند. حوزۀ مطالعات رسانه تنها با مطالعه و آسیب‌شناسی تلگراف تلاش کردند در حد امکان آسیب‌­های آن را به حداقل برسانند.

نسبت حوزۀ مطالعات دینی و موضوع رسانه عیناً همین است و به لحاظ عقلی به هیچ ­وجه امکان ندارد آموزه‌­های دینی یک پلتفرم ایجاد کند حتی چنانچه پلتفرم هنری جدیدی از سوی فقیه جامع‌الشرایط جایگزین پلتفرم­‌های موجود نظیر سینما شود، چنین پلتفرمی مخلوق ذهن خلاق فقیه خواهد بود و مخلوق فقه نیست. بله فقه ممکن است در مرحلۀ متأخر به تصحیح، تنظیم، آسیب‌شناسی دینی و ارائۀ پیوست فقهی و دینی به آن بپردازد.

کتاب فقه رسانه و فضای مجازی در زمستان 1403 در مؤسسۀ شناخت به چاپ رسید. این کتاب در سایت مؤسسه استاد‌ فرج­‌نژاد برای فروش قرار داده شده است که می‌توانید از این لینک برای خرید آن اقدام بفرمایید.

قبلی آرمان بازگشت به سرزمین موعود
بعدی گمشده‌ام را پیدا کرده بودم

مطالب مرتبط

الگوی عاشورا در محور مقاومت

1404-04-06

الگوی عاشورا در محور مقاومت

ادامه مطلب
زندگینامه شهید امیرحسین فقهی

1404-03-31

کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای

ادامه مطلب
زندگینامه فریدون عباسی

1404-03-30

کاملترین زندگینامه فریدون عباسی | مهندس هسته‌ای و نظامی

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
جدیدترین مطالب
  • الگوی عاشورا در محور مقاومت
  • کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای
  • کاملترین زندگینامه فریدون عباسی | مهندس هسته‌ای و نظامی
  • کاملترین زندگینامه محمدمهدی طهرانچی | دانشمند هسته‌ای و رئیس دانشگاه آزاد
  • زندگینامه سردار غلامعلی رشید | کاملترین زندگینامه از نابغۀ جنگ
  • زندگینامه سردار سلامی | کاملترین زندگینامه
  • زندگینامه شهید محمد باقری | کامل‌ترین زندگینامه
  • شورای سنهدرین و تداوم عداوت: از حکم قتل مسیح تا امروز
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم