ملغمهای از اساطیر ایران و ملل | نقد انیمیشن افسانه سپهر
نویسنده: محمدصابر کریمی
افسانۀ سپهر یکی از ۴ اثر انیمیشنی فجر ۴۳ است که به کارگردانی تیم جوان عماد رحمانی و مهرداد محرابی که سابقۀ همکاری قبلی آنها به فجر ۴۲ و تولید انیمیشن شمشیر و اندوه باز میگردد به نمایش درآمده است. تهیهکنندگی و بخشی از نویسندگی افسانۀ سپهر را مهدی جعفری جوزانی بر عهده داشته است که ...
۱۴۰۳-۱۱-۱۸
هجو هویت قاجار در انیمیشن «ژولیت و شاه» | نقد انیمیشن ژولیت و شاه
نویسنده: بیگلری
چکیده نقد فیلم شاه و ژولیت
بازنمایی تعاملات فرهنگی شرق و غرب در سینمای ایران و جهان در قالب فیلمهای سینمایی و آثار انیمیشن قابل نقد و بررسی است. انیمیشن «ژولیت و شاه» دومین اثر استودیو هورخش به کارگردانی «اشکان رهگذر» در این موضوع است که پس از نمایش آخرین داستان(The Last Fiction) با دستما...
۱۴۰۳-۱۱-۱۷
صرف فعل «ما میتوانیم» در کلاس سینما | نقد فیلم خدای جنگ
نقد فیلم خدای جنگ | فیلمی اثرگذار با چاشنی پیام گفتمانی
نویسنده: سید محمدمهدی موسوی
دومین فیلمی که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر تماشا کردم، بارقههای جدی امید را در وجودم برانگیخت از این بابت که سینمای ایران همچنان قابلیتهای خوبی برای تولید یک اثر قابل قبول و آبرومند دارد.
سخن از فیلم«آسمان جنگ» ...
۱۴۰۳-۱۱-۱۶
مائده یا جونگ هیون؟ | نقد فیلم چشم بادومی
نقد فیلم چشم بادومی | جشنواره فجر ۴۳
نویسنده: زهرا عزتینیا
مائده دختر شانزده سالۀ شیرازی محور فیلم درام اجتماعی ابراهیم امینی، کارگردان تازهکار اما راهبلد سینمای ایران است که در چشم بادومی به آن پرداخته است.
وقتی که قرعۀ تماشا و نقد این فیلم به نام من افتاد مشتاقانه آن را پذیرفتم و کنجکاو شدم ...
۱۴۰۳-۱۱-۱۵
تحلیل فرهنگی-رسانهای از اتفاقی ضدارزش در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳
تحلیل فرهنگی - رسانهای از اتفاقی ضد ارزش در جشنوارۀ فیلم فجر ۱۴۰۳
از منظر سیاستگذاری فرهنگی اسلامی
نویسنده: ابراهیم کارگران[۱]
سیاستگذاری فرهنگی در رویکرد اسلامی مبتنی بر اصولی است که جامعه را به سمت تعالی معنوی، رشد عقلانی و عدالت اجتماعی هدایت میکند. اتفاق اخیر در جشنوارۀ فیلم فجر که در آن یک ز...
۱۴۰۳-۱۱-۱۴
ناکام در روایت، ناتوان در شخصیتپردازی | نقد فیلم شمال از جنوب غربی
وقتی روایت قصه جدی گرفته نمیشود!
نویسنده: سید مهدی موسوی
«شمال از جنوب غربی» از آن دسته فیلمهایی است که علیرغم موضوع و سوژۀ جذاب و ایضاً تلاشهای صورت گرفته از سوی عوامل برای پرداخت مناسب، بار دیگر ثابت میکند که همچنان فیلمنامه پاشنه آشیل سینمای ایران است.
حمایت و پشتیبانی نهادهایی چون بنیاد فرهنگی ر...
۱۴۰۳-۱۱-۱۳
معرفی کتاب جریان شناسی سینمای ایران
کتاب جریانشناسی سینمای ایران یکی دیگر از تألیفات دکتر رفیعالدین اسماعیلی است.
نویسنده در پیشگفتار کتاب خود مینویسد: «سرمایۀ شناختی» جامعه بنیادیترین سرمایه راهبران و مردمان برای تنظیم جامعۀ اسلامی و حرکت به سوی تمدن اسلامی است. تنظیم تدابیر، سازماندهی رفتارها، پشتیبانی گرایشها و بینشها و در پی آن ایج...
۱۴۰۳-۱۰-۱۸
الگوی مرد متأهل و زن اغواگر در سینما
نویسنده: محمدعلی چوپانیان | کالبدشکافی اثرات یک روایت سینمایی
چند روز قبل فیلم باترفیلد هشت(۱۹۶۰ - دانیل مان) را تماشا میکردم. همان اوایل فیلم شباهت عجیب الیزابت تیلور با هانیه توسلی توجهم را جلب کرد.
کمی جلوتر که رفتم شباهت داستان این فیلم قدیمی آمریکایی با سریال میوۀ ممنوعه(۱۳۸۶ - حسن فتحی) و همچ...
۱۴۰۳-۱۰-۱۵
نقد فیلم عطرآلود ۱۴۰۱ | ردپای اگزیستانسیالیسم در سینما
مقدمه نقد فیلم عطرآلود
فیلم عطرآلود به کارگردانی هادی مقدمدوست و تهیهکنندگی یوسف منصوری در سال ۱۴۰۱ اکران شده است. نویسندۀ این اثر حسین حسنی است. بازیگران آن عبارتند از مصطفی زمانی، هدی زینالعابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی.
موسیقی این اثر را مسعود سخاوتد...
۱۴۰۳-۰۷-۱۳
نقد سریال فراری | ته قصه این بود که ایمان بیاری
«فراری» سریالی اقتباسی از زندگی شهید مصطفی صدرزاده به کارگردانی امیر داسارگر و تهیهکنندگی سجاد نصراللهینسب و امیرمهدی پوروزیری است که چند روزی است ساعت ۲۱:۰۰ از شبکۀ امید به نمایش در میآید.
بررسی سریال فراری از این جهت اهمیت مییابد که با روایت دقیق و واقعی خود از سبک زندگی شهدایی و فرهنگ پهلوانی به خصو...
۱۴۰۳-۰۶-۰۶