جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
ورود
[suncode_otp_login_form]

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)

عضویت
[suncode_otp_registration_form]

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:20)
سایت استاد فرج نژاد
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
  • خانه
  • سرویس‌های سایت
    • دشمن‌شناسی
    • رسانه و روحانیت
    • بازی‌های ویدیویی
    • رسانه‌های شرقی
    • سینما و تلویزیون غرب
    • سینما و تلویزیون ایران
    • رسانه و روانشناسی
    • فناوری‌های نوین
    • سیاست و دشمن‌شناسی
    • تحولات منطقه
    • اقتصاد و دشمن‌شناسی
    • نقد موسیقی
    • نقد کتاب
  • دسته‌بندی ساختاری
    • خبر
    • گزارش‌
    • گفتگو
    • معرفی کتاب
    • مقاله‌
    • یادداشت
  • فروشگاه
    • دوره‌ها
      • دوره زن و رسانه
      • دوره جامع ژورنالیسم
      • دوره مستندسازی با موبایل
      • دوره درسگفتار غرب‌شناسی
      • دوره رسانه و جنگ شناختی
      • دوره ۰ تا ۱۰۰ پریمیر
      • دوره آموزش عکاسی و تصویربرداری
      • دوره آموزش فتوشاپ
      • دوره آموزشی سواد رسانه
    • کتاب‌ها
  • استاد محمدحسین فرج‌نژاد
    • زندگینامۀ استاد فرج‌نژاد
    • استاد فرج‌نژاد از زبان دیگران
    • نوشته‌های استاد فرج‌نژاد
    • معرفی کتاب‌های استاد فرج‌نژاد
      • معرفی کتاب دست پنهان
      • معرفی کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
      • معرفی کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی(عرفان یهودی) در سینما
      • معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب
      • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم
      • معرفی کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی
      • معرفی کتاب فقه رسانه و فضای مجازی
    • صفحه مخصوص استاد فرج‌نژاد
  • رویدادها
  • دربارۀ ما
    • مدرسان ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری 👤
شروع کنید

وبلاگ

موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد > مطالب سایت > دسته‌بندی ساختاری > گفتگو > در گفتگو با استاد سلطانشاهی: فیلم بروتالیست و کد خروج از آمریکا

در گفتگو با استاد سلطانشاهی: فیلم بروتالیست و کد خروج از آمریکا

۱۴۰۴-۰۶-۲۷
دسته‌بندی ساختاری، سرویس‌های سایت، سینما و تلویزیون غرب، گفتگو، مطالب سایت

در گفتگو با استاد سلطانشاهی: فیلم بروتالیست و کد خروج از آمریکا

آنچه در ادامه می‌آید، مصاحبه‌ای کوتاه با استاد علیرضا سلطانشاهی، پژوهشگر حوزۀ صهیونیسم و تاریخ معاصر است. در این گفتگو، به فیلم «بروتالیست» و حضور پررنگ آثار با موضوع هولوکاست در جشنواره‌های سینمایی غربی، به تحلیل لایه‌های پنهان این فیلم و ارتباط آن با استراتژی‌های کلان صهیونیسم جهانی پرداخته می‌شود. استاد سلطانشاهی در این مصاحبه، روایتی متفاوت از پیام فیلم ارائه می‌دهد و آن را نشانه‌ای از یک جابه‌جایی استراتژیک قدرت و ثروت در جامعۀ یهودیت ساختارمند می‌داند.

مصاحبه‌کننده: جواد انبارداران

پرسش: به نظر می‌رسد هر سال در مراسم اسکار شاهد الگوی مشخصی هستیم. من همیشه این تشبیه را به کار می‌برم که همان‌طور که ما هر سال چند اثر با موضوع دفاع مقدس در جشنوارۀ فجر داریم، اسکار و دیگر جشنواره‌ها مثل گلدن گلوب و بفتا نیز گویی خود را ملزم کرده‌اند که حتماً یک، دو یا سه اثر با موضوع هولوکاست را نامزد کنند و به آن‌ها جایزه بدهند؛ حتی اگر آن آثار ضعیف باشند. البته جشنواره‌هایی مثل ونیز و برلین گاهی جریان دیگری را طی می‌کنند.

حال دربارۀ اثر «بروتالیست» به نظر شما چرا امسال سینمای هالیوود چنین روایتی را برای هولوکاست انتخاب کرد؟ یک دیدگاه مطرح می‌شد که با توجه به مهاجرت معکوس در حال وقوع در فلسطین، این اثر ساخته شده تا بگوید آمریکا جای مناسبی برای یهودیان نیست. این فیلم قصد دارد نشان دهد که اگر شما به‌عنوان یک یهودی به آمریکا بیایید، آزار می‌بینید و حتی مورد تعرض قرار می‌گیرید.

در واقع این اثر زمینه‌چینی می‌کند تا یهودیان با دیدن آن با خود بگویند که آرمانی داشتیم و باید به فلسطین بازگردیم. نظر شما دربارۀ این فیلم چیست؟

پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم، فیلم «بروتالیست» از حیث ارتباط میان صنعت سینما و صهیونیسم، یکی از جدیدترین آثار در یک گفتمان بسیار مغفول است. برداشت اولیۀ شما مبنی بر اینکه فیلم یهودیان را برای مهاجرت از آمریکا به اسرائیل تشویق می‌کند، درست است. این برداشت را نمی‌توانیم رد کنیم. در کنار آن، باید توجه داشت که یهود در مقطعی از تاریخ خود قرار گرفته که باید از لحاظ تمرکز ثروت و جایگاه، یک تغییر مکان بدهد.

در طول تاریخ، یهودیان مناطق مختلف جغرافیایی را بر اساس نیاز اصلی‌شان، یعنی پول و امنیت، انتخاب می‌کردند. زمانی اسپانیا، زمانی روسیه، زمانی انگلیس و اروپا و در عصر جدید، آمریکا این مرکزیت را داشت. آمریکا با تمام منافعی که برای یهود داشت، تاریخ مصرف مشخصی دارد.

یهودیان تا جایی که توانستند از آمریکا برای قدرتمندتر شدن خود استفاده کردند. اما اکنون می‌بینیم که آمریکا از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با چه تلاطم‌ها و مشکلاتی مواجه است. این‌ها همگی نشانه‌هایی است از اینکه یهودیان ظاهراً دیگر تمایلی به ماندن در چنین جایی ندارند.

وقتی پدیدۀ یهودستیزی یا آنتی‌سمیتیسم را به‌صورت دقیق بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم هرگاه قرار است یهودیان از یک نقطه به نقطۀ دیگر مهاجرت کنند، برای توجیه این جابه‌جایی، وقایع یهودستیزانه‌ای را در مبدأ ترتیب می‌دهند. فیلم «بروتالیست» در واقع شروع هنریِ چنین وقایعی است.

برای مثال، در زمان حضور نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا، اوج‌گیری یهودستیزی، دولت بایدن را به جایی رساند که کنگره قانونی برای مبارزه با آن تصویب کرد. به خاطر دارم که «هما سرشار» در مصاحبه‌ای خواندنی با یک فعال هنری می‌گوید: «هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم بعد از خروج از ایران به کشوری بیایم که باز هم احتمال مهاجرت از آن در ذهنم شکل بگیرد»

او می‌گفت که در ایران بهترین وضعیت را در طول تاریخ داشتند اما پس از انقلاب، آمریکا را به‌عنوان مقصدی می‌دیدند که در آن هیچ مشکلی برای ادامۀ زندگی نخواهند داشت. اما پس از مهاجرت به آمریکا، با رفتارهای یهودستیزانه‌ای مواجه شدند که حتی تصورش را نمی‌کردند. او با اظهار تأسف می‌گفت که باید ببیند آیا در آینده با این فضای ضدمذهبی می‌تواند در این جامعه زندگی کند یا خیر.

در کلیت، یهودیت ساختارمند و متشکل به این نتیجه رسیده است که جامعۀ آمریکا دیگر جایی برای تداوم بالندگی‌اش نیست و باید به جای دیگری منتقل شود. اینکه مقصد بعدی کجاست، موضوع بحث من نیست، اما چگونگی این انتقال، موضوع فیلم «بروتالیست» است.

رد گم‌کردن فیلم این بود که بگوید باید به اسرائیل بازگردیم، در حالی که صهیونیسم جهانی اکنون به این نتیجه رسیده که اسرائیل هم دیگر تأمین‌کنندۀ منافعش نیست. خود یهودیان نیز با محاسبۀ هزینه و فایده به این نتیجه رسیده‌اند که عمر اسرائیل به پایان رسیده و پروندۀ آن باید بسته شود.

«بروتالیست» در اینجا به‌صورت تصنعی کُدی را ارسال می‌کند که گویا باید به اسرائیل بازگشت؛ در حالی که اسرائیل مقصد اصلی یهودیان نیست، آن‌ها فقط می‌خواهند از جامعۀ آمریکا جدا شوند.

پرسش: یعنی می‌فرمایید که اسرائیل هم مدنظرشان نیست؟ و نظریه‌ای وجود دارد که می‌خواهند به سمت چین بروند، آیا شما این را تأیید می‌کنید؟

پاسخ: دقیقاً همین‌طور است. نمی‌خواستم وارد این بحث شوم. این ذات تاریخ یهود و این پراکندگی در جستجوی پول و امنیت است. زمانی آمریکا بود و اکنون چین است. ممکن است پس از مدتی آرژانتین یا جای دیگری باشد. اصلی وجود دارد که آن‌ها به یک قدرت می‌چسبند تا از طریق این وابستگی به منافع خود برسند و اکنون در مورد چین چنین صحبت‌هایی مطرح است. وقتی فیلم «بروتالیست» را دیدم، احساس کردم دقیقاً همین پیام را منتقل می‌کند.

پرسش: یعنی همان چیزی که شما قبلاً در مطالعات خود در یهودشناسی به آن رسیده بودید، در حال نمایش در فیلم دیدید؟

پاسخ: بله، همین‌طور است. حتی نام فیلم یعنی «بروتالیست» که سبکی از معماری با مشخصۀ سازه‌های بتنی بی‌روح و خشن است، این پیام را به یهودیان دنیا می‌دهد که ما ناگزیر از یک انتخاب جدید هستیم؛ هرچند این انتخاب ممکن است برایمان دردناک باشد. من نقد مفصل این فیلم را در فصل‌نامۀ ۱۵ خرداد نوشته‌ام و از این جهت از فیلم بسیار لذت بردم.

پرسش: پس خود فیلم را دوست داشتید؟

پاسخ: از جهت تطبیق آن با واقعیات لذت بردم، اما فیلم بسیار خسته‌کننده بود. از لحاظ هنری و جذابیت‌های بصری چیزی نداشت، ولی از نظر مفهومی برای من بسیار مفید بود.

پایان مصاحبه: خیلی از شما متشکرم. لطف کردید.

قبلی آشنایی با جشنواره موسیقی گرمی لاتین | نامزدهای جشنواره گرمی لاتین 2025
بعدی در گفتگو با حجت الاسلام سیدسلیمانی: نزاع ما با یهود ۱۶۰۰ ساله است

مطالب مرتبط

۱۴۰۴-۰۹-۰۳

نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار

ادامه مطلب
پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟

۱۴۰۴-۰۹-۰۲

پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟

ادامه مطلب
نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022

۱۴۰۴-۰۹-۰۲

نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو در مطالب سایت
جستجو برای:
آرشیو مطالب
  • آذر ۱۴۰۴ (۴)
  • آبان ۱۴۰۴ (۲۵)
  • مهر ۱۴۰۴ (۲۴)
  • شهریور ۱۴۰۴ (۵۰)
  • مرداد ۱۴۰۴ (۳۳)
  • تیر ۱۴۰۴ (۲۶)
  • خرداد ۱۴۰۴ (۱۹)
  • اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۱)
  • فروردین ۱۴۰۴ (۱۵)
  • اسفند ۱۴۰۳ (۲۱)
  • بهمن ۱۴۰۳ (۲۳)
  • دی ۱۴۰۳ (۱۹)
  • آذر ۱۴۰۳ (۲۹)
  • آبان ۱۴۰۳ (۲۰)
  • مهر ۱۴۰۳ (۳۱)
  • شهریور ۱۴۰۳ (۱۵)
  • مرداد ۱۴۰۳ (۱۱)
  • تیر ۱۴۰۳ (۱۱)
  • خرداد ۱۴۰۳ (۱۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۳)
  • فروردین ۱۴۰۳ (۱۶)
  • اسفند ۱۴۰۲ (۱۷)
  • بهمن ۱۴۰۲ (۱۸)
  • دی ۱۴۰۲ (۹)
  • آذر ۱۴۰۲ (۵)
  • آبان ۱۴۰۲ (۱۴)
  • مهر ۱۴۰۲ (۳۴)
  • شهریور ۱۴۰۲ (۳)
  • مرداد ۱۴۰۲ (۱۵)
  • تیر ۱۴۰۲ (۱۰)
  • خرداد ۱۴۰۲ (۳۴)
  • اردیبهشت ۱۴۰۲ (۳۵)
  • فروردین ۱۴۰۲ (۱۳)
  • اسفند ۱۴۰۱ (۵۳)
  • بهمن ۱۴۰۱ (۷)
  • دی ۱۴۰۱ (۱)
  • تیر ۱۴۰۱ (۷)
نوشته‌های تازه
  • نگاهی به فیلم انتخابی اسرائیل برای اسکار
  • پرده‌برداری از جنایات صهیونیست‌ها در مستند شبکه ITV انگلیس | پروتکل پشه چیست؟
  • نقد و تحلیل فیلم تاپ گان: ماوریک Top Gun: Maverick 2022
  • بزرگترین جشنواره مستند جهان(IDFA) اسرائیل را تحریم کرد
  • بلک فرایدی دیجیکالا و تبلیغ صرافی تبدیل
آخرین دیدگاه‌ها
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • ارمیا در استیم چیست؟ | کامل‌ترین مقاله دربارۀ استیم و آمار آن
  • بهنام در کاملترین زندگینامه شهید امیرحسین فقهی | مهندس هسته‌ای
  • پژوهشگر در زندگینامه سردار غلامعلی رشید | کاملترین زندگینامه از نابغۀ جنگ
  • محقق در زندگینامه استاد محمد حسین فرج نژاد
محصولات
  • دوره اسطوره‌های صهیونیستی در سینما دوره اسطوره‌های صهیونیستی در سینما
    نمره 5.00 از 5

    تومان 500.000
  • نشریه تخصصی تیه نشریه تخصصی تیه شماره 1
    نمره 4.00 از 5

    تومان 110.000
  • معرفی کتاب اقتصاد صهیونیسم کتاب اقتصاد صهیونیسم
    تومان 260.000
  • کتاب دین در سینمای شرق و غرب کتاب دین در سینمای شرق و غرب
    تومان 420.000
  • دوره درسگفتار غرب شناسی دوره درس گفتار غرب شناسی
    تومان 615.000
  • کتاب حکایت سینماتوگراف کتاب حکایت سینماتوگراف
    تومان 270.000
  • دوره آموزش فتوشاپ دوره آموزش فتوشاپ
    تومان 800.000
  • کتاب فرانکلین در تهران کتاب فرانکلین در تهران
    تومان 340.000
  • درباره استاد فرج نژاد مجله خردورزی | درباره استاد فرج نژاد
    تومان 110.000
  • دوره جامع مستندسازی دوره جامع مستندسازی
    تومان 1.000.000
سایت استاد فرج نژاد

مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در زمینۀ تربیت نیروهای رسانه‌ای دشمن‌شناس انقلابی آغاز کرد. این مؤسسه به یاد مرحوم استاد دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نامگذاری شده است. استاد فرج‌نژاد طلبۀ جهادی دشمن‌شناس و استاد مبرز سواد رسانه‌ای بود که به چندین زبان تسلط داشت و صدها شاگرد در حیات کوتاه اما پربرکت خود تربیت کرد.

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • رهگیری خرید
نماد اعتماد الکترونیک
شبکه های اجتماعی
icon--white Telegram-plane Instagram ویراستی سایت استاد فرج نژاد حساب توییتر استاد فرج نژاد حساب ایتا سایت استاد فرج نژاد Youtube

قم، خیابان بسیج (هنرستان)، جنب خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد

ورود
استفاده از شماره تلفن
آیا هنوز عضو نشده اید؟ ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ ورود به سیستم