تحلیل حائریزاده از جنگ سرد نوین
تحلیل حائریزاده از جنگ سرد نوین
در روز سوم اردوی تخصصی «دشمنشناسی نبرد مقدس» و در کلاس «آخرین راهبردهای غرب علیه ایران» استاد حسامالدین حائریزاده در یک تحلیل جامع، آخرین راهبردهای غرب علیه ایران را در چهار محور ایدئولوژیک، بینالمللی، تمدنی و داخلی مورد بررسی قرار داده و ابعاد گوناگون این رویارویی را تشریح کرد.
جنگ ایدئولوژیک از نمادگرایی توراتی تا تقابل «دو قوم برگزیده»
استاد حائریزاده در ابتدای تحلیل خود از سطح ایدئولوژیک، توضیح داد که تقابل با غرب از مرحلۀ جنگ نرم، شناختی و ادراکی عبور کرده و برای اولین بار پس از انقلاب به یک «جنگ سخت ایدئولوژیک» تبدیل شده است.
او بیان کرد: «ما پیش از این دو بار جنگ سخت داشتیم: جنگ هشتسالۀ تحمیلی و جنگ دوازدهروزه. جنگ با صدام یک جنگ ایدئولوژیک نبود، اگرچه برای ما کارکرد ایدئولوژیک داشت. اما جنگ دوازدهروزه، تقابل میان دو قوم برگزیده بود».
حائریزاده با اشاره به مفهوم «قوم برگزیده» در قرآن و تورات، به ریشۀ این باور در داستان کشتی گرفتن حضرت یعقوب با خدا در مکانی به نام «پِنیئیل» (به معنای وجهالله) پرداخت.
وی توضیح داد: بر اساس روایت عهد عتیق، یعقوب پس از غلبه در این مبارزه، «اسرائیل» نام گرفت که به معنای «مبارز همراه با خدا» است و این واقعه، سنگ بنای هویت ایدئولوژیک یهود را تشکیل میدهد. نتانیاهو با بهرهگیری هوشمندانه از این مفهوم، جامعۀ مذهبی اسرائیل را با خود همراه میکند.
او افزود: نمادگرایی توراتی در جنگ اخیر علیه ایران بهوضوح دیده میشود. وی به نامگذاری عملیاتهای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «اولین عملیات آنها «نارنیا» نام داشت و عملیات دیگرشان «خیزش شیران» بود که از سِفر اعداد تورات برگرفته شده است».
او داستان «نارنیا» را استعارهای از مأموریت قوم یهود برای حاکم کردن خود بر دیگر سرزمینها دانست و بیان کرد: «در این داستان، شیری به نام اصلان، بنیآدم را بر سرزمین نارنیا حاکم میکند. از دید آنها یهود مانند آن شیر، وظیفه دارد تا بنیآدم (یعنی خودشان) را بر جهان حاکم کند. تقابل ما، تقابل اسدالله با اصلان قلابی است».
پیمان کوروش و یک ادعای ۲۵۰۰ ساله برای «نجات ملت ایران»
بخش دیگری از تحلیل استاد حائریزاده به بهرهبرداری سیاسی و رسانهای رژیم صهیونیستی از شخصیت کوروش اختصاص داشت. او با اشاره به سفر رضا پهلوی به اسرائیل و طرح عناوینی چون «پیمان کوروش» به سخنان نتانیاهو پرداخت که مدعی بود: «کوروش ۲۵۰۰ سال پیش ما یهودیان را نجات داد و حالا نوبت ماست که ملت ایران را نجات دهیم». حائریزاده این ادعا را پوششی برای اهداف خصمانه دانست و توضیح داد که این راهبرد چگونه در عملیات نظامی آنها تجلی یافت.
وی ادامه داد: «در روز دوازدهم، آنها مقر یگان ویژۀ نیروی انتظامی، پایگاه بسیج و بخشی از ستاد سپاه را بمباران کردند و رسانههایشان اعلام کردند: مردم، ما نهادهای سرکوبگر را زدیم، دیگر بیرون بیایید».
به گفتۀ حائریزاده این اقدام نشاندهندۀ پیوند میان جنگ روانی مبتنی بر تاریخسازی و عملیات سخت نظامی بود که با عدم همراهی مردم، ناکام ماند.
وی در ادامه به بازخوانی تاریخی ماجرای کوروش و آزادسازی یهودیان از «اسارت بابلی» پرداخت و این تصور را که کوروش یک پیامبر بوده است، رد کرد.
حائریزاده استدلال کرد: «کوروش برای کشورگشایی جنگید و پس از فتح بابل، مردم را به پرستش خدایان خودشان و پرداخت باج دعوت کرد، نه توحید. این با رسالت انبیاء در تضاد است».
نظم نوین جهانی با جنگ سرد جدید
در محور دوم، استاد حائریزاده به تحلیل تحولات سطح بینالملل پرداخت و از شکلگیری یک «جنگ سرد جدید» سخن گفت. او با مرور دورههای تاریخی پس از جنگ جهانی دوم، از جمله «جنگ سرد قدیم»، دورۀ «جنگ علیه ترور» پس از ۱۱ سپتامبر و سرانجام دوران کنونی، بیان کرد که جهان وارد فاز جدیدی از کشمکشهای نقطهای شده است. به گفتۀ او، رهبر انقلاب با هوشمندی، جنگ اوکراین را نشانۀ ظهور «نظم جدید» جهانی توصیف کردند.
حائریزاده سه نقطۀ اصلی درگیری در این جنگ سرد جدید را اینگونه برشمرد:
۱. جبهۀ اوکراین: بازگشت جنگ تمامعیار به خاک اروپا پس از ۷۰ سال صلح.
۲. جبهۀ فلسطین: عملیات طوفان الاقصی که معادلات منطقه را دگرگون کرد.
۳. جبهۀ تایوان: میراث استعمار انگلیس که پتانسیل یک درگیری بزرگ را دارد.
او افزود که در این نظم جدید، صفبندیها تغییر کرده و کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین در یک سو و بلوک غرب در سوی دیگر قرار گرفتهاند. یکی از مهمترین ابعاد این تقابل به چالش کشیدن هژمونی دلار است. حائریزاده توضیح داد: «دلارزدایی یک چالش اقتصادی بزرگ برای آمریکاست. آمریکا با فروش دلار بدون پشتوانه، تورم خود را به جهان صادر میکند و قدرت اقتصادیاش وابسته به همین چرخه است. اقدامات کشورهایی مانند چین و روسیه برای حذف دلار از مبادلات، ضربهای جدی به این ساختار است».
ژوئیسانس عمیقترین لایۀ تقابل تمدنی
استاد حائریزاده عمیقترین لایۀ تقابل را در سطح تمدنی و فلسفی توضیح داد. وی این رویارویی را تقابل «ژوئیسانس» در برابر «تاریخ» نامید. وی بیان کرد که «ژوئیسانس» یک مفهوم کلیدی در اندیشۀ لاکان و به معنای «لذت حاصل از عبور از مرزها و شکستن تابوها» است. این مفهوم، تجلی «اله هوا» یا هواپرستی است که در آیۀ شریفۀ «أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ» به آن اشاره شده است.
به بیان او، تمدن غرب پس از رنسانس، مسیری را در پیش گرفت که هدف غایی آن، تحقق همین لذت بیحد و مرز است. این فلسفه در پدیدههایی مانند «سلبریتیسم» به اوج خود میرسد.
حائریزاده با تمایز قائل شدن میان «مشهور» و «سلبریتی» گفت: «مشهور کسی است که به دلیل تخصص یا هنر خود شناخته میشود، اما سلبریتی کسی است که صرفاً به دلیل دیدهشدن، شهرت دارد. سلبریتیسم تجلی تمامعیار هواپرستی و خدایان بدکردار عصر جدید است».
او ریشۀ این تهاجم فرهنگی را عمیقتر از تصورات رایج دانست و به جریان «رمانتیسم» در قرن هجدهم اشاره کرد که اصالت را به احساسات و فردیت داد و زمینۀ فرهنگی ظهور پدیدههایی چون سلبریتیسم را فراهم آورد.
خطر جریان غیرانقلابی داخلی
در نهایت، استاد حائریزاده به تحلیل سطح داخلی و چالشهای پیش روی جریان انقلاب پرداخت. او بزرگترین خطر را نه دشمن خارجی بلکه جریان «غیرانقلابی» در درون نظام دانست؛ جریانی که با ایجاد دوگانههای جعلی مانند «قدرت-ثروت»، گفتمان اصیل انقلاب را تضعیف میکند.
وی هشدار داد که فقدان مراکز تخصصی دشمنشناسی و غفلت از هشدارهای رهبری دربارۀ علوم انسانی غربی، باعث شده مدیرانی تربیت شوند که ناخواسته در زمین دشمن بازی میکنند.
حائریزاده تصریح کرد: «وقتی خودیها ضربه میزنند، خطرناکتر است. ما با فقدان مراکز تخصصی برای شناخت دشمن و ریشههای تهاجم فرهنگی مواجهیم».
او با اشاره به ضرورت بازتعریف مفهوم «انقلاب»، بیان داشت که هدف غایی انقلاب اسلامی، تحقق توحید در تمام ابعاد زندگی است.
وی گفت: «انقلاب یعنی نفی عبودیت غیر خدا. انقلابیگری در دهۀ نود به معنای تحقق این هدف است و این مسئولیت بر دوش نخبگان و جوانان مؤمن قرار دارد».
استاد حائریزاده در پایان سخنان خود، با اشاره به آیات قرآن، مسئولیت نخبگان برای «تفقه» در دین و «انذار» جامعه را یادآور شد و تأکید کرد که در این مسیر، فهم عمیق انسانشناسی قرآنی و شناخت دشمن، دو بال ضروری برای حرکت صحیح در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی است.
دیدگاهتان را بنویسید